siebaeo Skrevet 9. juli 2013 #1 Skrevet 9. juli 2013 Sønnen min på 2,5 år er så innmari kresen og nå synes jeg det begynner å bli virkelig vanskelig å få i han variert (nok?) kost.. Han liker bl a brød og knekkebrød men med veldig snevert påleggsrepertoar, havregrøt, fiskekaker, fiskeboller, pølser, kjøttkaker, lakseboller, pasta, ketchup (så klart..), parmesan (men vil ikke ha ost på brødet , enkel pizza helst bare bunnen, ris, banan, bær, pannekaker med bacon. I bhg sier de han spiser en del men hopper over grønnsakene (de får varm mat). Ikke glad i potet heller så rotmoser av ymse slag har vært lite suksess. En ørliten bit gulrot kan gå, men det må helst være kamuflert. Juice og yoghurt er jo så klart null problem å få i han.. Søtt er favoritt over alle favoritter. Denne årstiden er jo i tillegg kjempevanskelig med is og ferie og "lørdager" støtt og stadig. Det er ikke så lett å nekte han når alle kusiner og fettere får is. Men det resulterer jo i at han ikke blir så sulten. Jeg vurderer å kjøre total sukkeravvenning etter ferien.. Han har vært kresen siden smaksprøver ble introdusert og jeg aner ikke om jeg gikk for fort fram eller om han bare er sånn.. Men uansett. Nå er han i en "liker ikke" periode og det er til å bli gal av. Han nekter jo å smake og jeg kan ikke tvinge han. Vi gir han ikke noe annet og venter til neste måltid om han ikke vil ha det han får servert. Men vi har forenklet middagene og da spiser han mye mer. Men grønnsaker er altså helt nekt.. Alt i alt tror jeg han får nok proteiner, og i alle fall karbo. Men han MÅ få i seg mer grønnsaker. Dette ble langt Men det jeg egentlig var ute etter var oppskrifter og tips til retter som er lette å like (og gjerne "enkle" sett i en snart treårings øyne) med grønnsaker. Bolognese med masse gulrot og aubergine liker han godt f eks. Og fiskeboller med hvitsaus most med gulrot. Og lapskaus går ned. Men han er generelt skeptisk til det han ikke ser hva er. Gryter er vanskelig. Tenkte på "kaker" av kjøttdeig og noen moste grønnsaker og bønner f eks. Jeg har forsøkt å lure f eks grønne erter inn i pæresmoothie men det var en liten smak, og så "liker ikke". Jeg har til og med vurdert å fylle Ellas'poser med egen smoothie og lime igjen Det var mest for spøk men ja, what to do.. Grønnsaker og dip har jeg merkelig nok ikke prøvd! Så det skal jeg prøve i kveld tror jeg. Noen som har morsomme oppskrifter?
siebaeo Skrevet 9. juli 2013 Forfatter #2 Skrevet 9. juli 2013 Ferske oppkuttede grønnsaker er (foreløpig) helt nytteløst for øvrig.. Uansett hvor spennende de ser ut.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #4 Skrevet 9. juli 2013 Hva med juicing? http://redtri.com/chicago/drink-your-veggies-juicing-recipes/ Anonymous poster hash: 06335...b67
siebaeo Skrevet 9. juli 2013 Forfatter #5 Skrevet 9. juli 2013 Rotmos?Anonymous poster hash: 68fc2...135 Vi er rotmosentusiaster, men han vil foreløpig ikke smake en gang.. Saus hjelper heller ikke. Vi får bare fortsette å tilby Takk for tips!
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #6 Skrevet 9. juli 2013 Når min uberkresne guddatter er på besøk så lager jeg noe herfra:http://pinterest.com/SunriseSally/southern-cuisine/
Gjest Skrevet 9. juli 2013 #7 Skrevet 9. juli 2013 Du kan mose eller raspe en del typer grønnsaker (som gulrot, kålrot, squash mm) og blande i kjøttdeigen når du lager kjøttkaker. Ellers er det jo grenser for hvor man kan "gjemme" grønnsaken. Tror det viktigste er å være restriktiv med søtsaker og det han helst vil ha. Ha en grei rutine på at middagen skal spises først, is er bare ytterst sjelden. Ikke gi han for mye søte frukter heller.
siebaeo Skrevet 9. juli 2013 Forfatter #8 Skrevet 9. juli 2013 Hva med juicing? http://redtri.com/chicago/drink-your-veggies-juicing-recipes/Anonymous poster hash: 06335...b67 Ja, det har jeg tenkt på og tror det kan være en god ide! Nå er han supergira på kopp- og glass settet sitt fra IKEA og vil ha noe i alle og har vann og juiceparty med seg selv. Så der kunne vi nok lurt det i han! Takk for tips!
siebaeo Skrevet 9. juli 2013 Forfatter #9 Skrevet 9. juli 2013 Når min uberkresne guddatter er på besøk så lager jeg noe herfra:http://pinterest.com/SunriseSally/southern-cuisine/ Skal sjekkes ut! Takk!
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #10 Skrevet 9. juli 2013 Skal sjekkes ut! Takk! Du, en hemmelighet: Jeg holder nu på å gå omtrent helt over til southern cuisine fordi jeg elsker den maten.
siebaeo Skrevet 9. juli 2013 Forfatter #11 Skrevet 9. juli 2013 Du kan mose eller raspe en del typer grønnsaker (som gulrot, kålrot, squash mm) og blande i kjøttdeigen når du lager kjøttkaker. Ellers er det jo grenser for hvor man kan "gjemme" grønnsaken. Tror det viktigste er å være restriktiv med søtsaker og det han helst vil ha. Ha en grei rutine på at middagen skal spises først, is er bare ytterst sjelden. Ikke gi han for mye søte frukter heller. Ja, det var noe sånt jeg tenkte Jeg har lest at man ikke skal "friste" med dessert, men å kjøre nekt (om alternativet allerede er der) før middag eller måltidet det gjelder er spist går kanskje ikke under det.. Det funker for øvrig å gjøre som du sier! (Hvis han liker maten da..) Tror som du sier sukker er den største fienden her. Ikke er han særlig gira på frukt heller.. Banan er han glad i, men siden han blir så treg i magen begrenser vi det veldig.
Gjest Skrevet 9. juli 2013 #12 Skrevet 9. juli 2013 Kiwi er jo bra om magen er treg. Og blåbær, den er vel moden snart, avhengig av hvor du bor. Du må bare bruke fantasien. Du kan jo også lage karbonader av "preparert" kjøttdeig. Ellers får man ikke gjort så mye med helt kjøtt, pølser og sånt. Min eldste hater kokte grønnsaker, men har alltid vært glad i rå. Fungerer for henne. Ellers så må man sperre for skuffer og skap der man gjemmer kjeks og den slags. Unger i den alderen er utrolig flinke til å finne ting og forsyne seg selv.
siebaeo Skrevet 9. juli 2013 Forfatter #13 Skrevet 9. juli 2013 Du, en hemmelighet: Jeg holder nu på å gå omtrent helt over til southern cuisine fordi jeg elsker den maten. Der var det mye godt! Men er det sunt..? Ikke at alt må være sunt hele tiden altså!
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #14 Skrevet 9. juli 2013 Ikke for å være frekk eller noe, men jeg har intrykk av at jo mer man "diller" med maten, jo kresnere og vanskeligere blir de. Her i huset har ungene alltid fått servert det vi som foreldre bestemmer og må spise litt av alt. De får ikke gå fra bordet før i alle fall nesten alt er spist opp (ser det litt ann. Vet jeg at de feks spist MYE til lunsj og at de faktisk er proppmett lar jeg dem selvfølgelig slippe). Sier de at de ikke vil ha, ikke liker, er mett osv prøver jeg å ikke være negativ og kjefte og si - JO, dette SKAL du spise. Da blir det nesten tvang, og de har i alle fall IKKE lyst til å spise. Jeg prøver heller å gjøre det til en positiv ting ved å si at - joda, sopp er jo kjempegodt, superman elsker sopp, og se hvor sterk superman har blitt, det er nok pga all soppen han har spist. Sier også ofte at det er kun de som har spist opp maten sin som får dessert, evt is. (dessert trenger nødvendigvis ikke være noe søtt og usundt, men feks noe frukt jeg vet de liker) Godt mulig det er tilfeldig men jeg har i alle fall endt opp med unger som spiser og faktisk liker stortsett alt Anonymous poster hash: 8cf77...0cb 3
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #15 Skrevet 9. juli 2013 Der var det mye godt! Men er det sunt..? Ikke at alt må være sunt hele tiden altså! Ja, det er sundt. Paula Deen er ikke den som har skylden for at amerikanerne er feite.
siebaeo Skrevet 9. juli 2013 Forfatter #16 Skrevet 9. juli 2013 Kiwi er jo bra om magen er treg. Og blåbær, den er vel moden snart, avhengig av hvor du bor. Du må bare bruke fantasien. Du kan jo også lage karbonader av "preparert" kjøttdeig. Ellers får man ikke gjort så mye med helt kjøtt, pølser og sånt. Min eldste hater kokte grønnsaker, men har alltid vært glad i rå. Fungerer for henne. Ellers så må man sperre for skuffer og skap der man gjemmer kjeks og den slags. Unger i den alderen er utrolig flinke til å finne ting og forsyne seg selv. Vi har mye blåbær, men foreløpig av den afrikanske varianten. Usikker på om den har samme næringsverdi som den norske helblå bæra Vi må nok forberede oss på å være steinharde etter ferien! Og så klart begrense I ferien, men som sagt.. Vanskelig med totalnekt når alle andre får..
siebaeo Skrevet 9. juli 2013 Forfatter #17 Skrevet 9. juli 2013 Problemet har kanskje vært at vårt normale kosthold er for "dillete" for han.. Dvs for avansert eller noe.. Vi spiser skjelden den vanlige "norske" husmannskosten, uten at det nødvendigvis skulle ha noe å si.. Men som sagt, vi har forenklet en del og det hjelper. Men vi har jo på en måte to problemer; 1: få han mindre kresen 2: mer grønnsaker Min største bekymring er egentlig nr 2 fordi jeg er ganske sikker på at han som 18-åring spiser det meste. Med tanke på vårt varierte kosthold og matglede. Vi prøver å motivere med helter og yndlingskompiser og gjøre smaking positivt Gode tips!
Gjest Skrevet 9. juli 2013 #18 Skrevet 9. juli 2013 Vi har mye blåbær, men foreløpig av den afrikanske varianten. Usikker på om den har samme næringsverdi som den norske helblå bæra Vi må nok forberede oss på å være steinharde etter ferien! Og så klart begrense I ferien, men som sagt.. Vanskelig med totalnekt når alle andre får.. Afrikansk blåbær har jeg ikke vært borti. Mener du amerikansk? Det er jo i tilfelle en nær slektning av våre vanlige norske blåbær. Tipper de er fulle av næring. I forhold til virkestoffer så er jeg usikker på hvor nyttige de er i naturmedisin.
dreia Skrevet 9. juli 2013 #19 Skrevet 9. juli 2013 (endret) Eg har dessverre ingen tips, men vil gjerne følga tråden. Eg har ein 3-åring som nesten ikkje rører frukt lenger eingong, og grønnsaker, kjøtt og fisk (med få unntak) er HEILT ut. Viss du slit med å få han til å smaka på maten, kan kanskje eit belønningssystem vurderast? Hos oss har det nokre få gonger fungert å lokka med penger på sparebøssa (guten elskar klirringa ) om han smakar på noko nytt. Han har ikkje akkurat blitt rik på det, men... Andre veit eg bruker klistremerke. Endret 9. juli 2013 av dreia
Gjest Elyssa Skrevet 9. juli 2013 #20 Skrevet 9. juli 2013 Kanskje du fikk flere svar hvis du la denne under 'barn og familie'? Gutten din er jo ikke akkurat spedbarn lenger og er ikke sikkert vi her har så mange smarte tips? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå