AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #1 Skrevet 9. juli 2013 Har studert de siste årene på høyskole, jeg ble gravid i februar og hadde eksamen nå i mai og i juni. Jeg ble skikkelig dårlig pga graviditeten og ble innlagt på sykehus og fikk ikke levert inn oppgaver eller tatt eksamene mine. ( jeg sendte mail til skolen om at jeg var innlagt i april/ Mai) men fikk aldri noe svar av de. har lest litt at man MÅ ha vært student de siste mnd for å få krav på penger i fra lånekassen?! DVs at jeg må ha skoleplass? Det har jeg vel ikke, siden jeg ikke fikk tatt eksamen??? siden det er høstsemesteret som kommer nå, så må jeg søke på nytt om lån og stipend, men jeg har jo ikke fått tatt eksamen....? Hva gjør jeg? Jeg har ringt skolen min og forklart situasjonen, men de sier bare at de må se nærmere på saken, og jeg fikk ett intrykk om at jeg kanskje ikke fikk fortsette pga en tidligere utsettelse av eksamen og nå ble jeg syk. HJELP! Anonymous poster hash: aa79d...1a2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #2 Skrevet 9. juli 2013 Har du ikke skoleplass da? Er du egentlig ferdig med studier?Anonymous poster hash: 25e67...1a6
Daniiel Skrevet 9. juli 2013 #3 Skrevet 9. juli 2013 Hvis du har skoleplass, og ikke ligger mer enn 60 studiepoeng etter ordinær plan har du rett på penger frå lånekassen.
tulipaner Skrevet 9. juli 2013 #4 Skrevet 9. juli 2013 Hvis du har skoleplass, og ikke ligger mer enn 60 studiepoeng etter ordinær plan har du rett på penger frå lånekassen. Jeg har utsatt semesteret 1gang... hva er semesterpoengene på? Jeg har ikke fått beskjed fra skolen om jeg har skoleplass eller ei...
Sweet77 Skrevet 9. juli 2013 #5 Skrevet 9. juli 2013 (endret) Hvis du ikke har tatt eksamen pga sykdom, så har du rett på konte-eksamen, dvs å få tatt den på et senere tidspunkt. Kriteriet er at du leverer legeerklæring som sier at du var syk på det tidspunktet (eller at du har strøket, men det har jo ikke du siden du ikke har tatt den). Så det du gjør er å ta kontakt med sykehuset eller legen din som skriver en erklæring på at du var syk. Denne tar du med og leverer til sekretariatet på skolen. Og PS, lag en kopi til deg selv, det kan være greit å ha. Konteeksamen holdes på gitte tidspunkter, så skaff deg oversikt fra skolen, dvs spør sekretariatet om når konten er for det eller de fagene du ikke fikk gjort. Dersom du fortsatt er syk eller du har vært sykemeldt over tid, så skaff deg en sykemelding. Dette er viktig fordi det gir deg rettigheter til å fortsette studiene etter at du er frisk igjen, selv om sykeleiet blir langt. Du mister ikke studentstatusen din dersom du er sykemeldt. Som Daniiel sier så har du rett på penger så lenge du ikke ligger etter med mer enn 60 studiepoeng. Om du kan ligge etter med enda mer når du er sykemeldt vet jeg ikke, men det er mulig. Jeg vil anbefale deg å ringe Lånekassen om dette for å få et endelig svar, for dette er ting de skal kunne til fingerspissene. Lykke til, med studier og baby Endret 9. juli 2013 av Flair
Daniiel Skrevet 9. juli 2013 #6 Skrevet 9. juli 2013 Et semester ligger normalt på 30 studiepoeng. Har du ikke hørt noe frå skolen har du sikkert skoleplass, husk å melde deg opp til eksamener og betal semesteravgiften
Sweet77 Skrevet 9. juli 2013 #7 Skrevet 9. juli 2013 Jeg har utsatt semesteret 1gang... hva er semesterpoengene på? Jeg har ikke fått beskjed fra skolen om jeg har skoleplass eller ei... Ett år er 60 studiepoeng, dersom det er heltidsstudium du går. For å finne semesterpoengene så går du inn på skolens hjemmesider og finner fagene du skulle tatt. Fagpoengene skal stå der spesifisert for hvert semester. Du bare legger dem sammen så har du semesterpoengene.
Eyra Skrevet 10. juli 2013 #8 Skrevet 10. juli 2013 Selvfølgelig har du skoleplass, du kan vel ikke miste den fordi du var syk en liten stund
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå