Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1.Når startet babyen din med det?

2. Fullammet du, gav bare mme, eller kombinert da du startet å gi det?

3. Hvor lang tid brukte du på å komme opp i "et skikkelig" måltid, (om dere skjønner hva jeg mener?)

4. Påvirket det babyen på noen måte, i forhold til humør, søvn, luftproblematikk ect?

5. Har inntrykk at man startet med mat tidligere før i forhold til nå. Vet ikke om det stemmer, men hva er årsaken til at det er anbefalt å vente til 6 mndr?

Videoannonse
Annonse
Gjest Brienne of Tarth
Skrevet

1. Smaksprøver da hun var 4 mnd.

2. Fullammet.

3. Spiste full kveldsporsjon med grøt da hun var litt over 5 mnd.

4. Humør og søvn som vanlig, har vært litt hard i magen noen uker, men ikke mageknip. Har fått malt i grøten de to siste ukene.

6. Det er vel anbefalt å vente til 6 måneder fordi fordøyelsessystemet skal bli klart for fast føde?

Skrevet

3. Hvor lang tid brukte du på å komme opp i "et skikkelig" måltid, (om dere skjønner hva jeg mener?)

4. Påvirket det babyen på noen måte, i forhold til humør, søvn, luftproblematikk ect?

5. Har inntrykk at man startet med mat tidligere før i forhold til nå. Vet ikke om det stemmer, men hva er årsaken til at det er anbefalt å vente til 6 mndr?

1. Gnagde/suttet på frukt og grønnsaker fra 4 mnd, introduserte fast føde som del av kosten da hun ble 6 mnd.

2. Jeg varierte mellom å fullamme og gi en "påtår" med mme, husker ikke hva jeg gjorde akkurat den uken...:P

3. Vi begynte som anbefalt med en ts om gangen og sånn, etterhvert som vi så at det gikk bra, fikk hun styre selv. Men er først nå den siste uken hun er oppe i det jeg vil kalle fulle porsjoner. Er 8,5 mnd.

4. Vi har ikke hatt noen problemer.

5. Er mange tette folk som mener at "jeg vet selv best hva mitt barn trenger", og starter med fast føde ved både 2 og 3 mnd. Og noen gjør det fordi de selv synes det er stas. Noen gjør det for å få ungen til å sove tyngre, andre fordi "mamma gjorde det med oss og jeg har det fint", og atter andre stakkarer tror man skal det fordi det står "fra 4 mnd" på noen av produktene.

Ammede barn anbefales intro av fast føde ved seks mnd. Mme-barn som drikker veldig mye kan i samråd med lege/hs starte ved 4 mnd etter dagens anbefalinger. Det snakkes om at denne blir endret snart, og at de går helt bort fra at barn skal ha maks 1000ml mme i døgnet.

Skrevet

1) smaksprøver ved 4 mnd

2) fullammet

3) vet ikke om vi er det enda jeg... poden spiser moset frukt, grønnsaksmoser og slikt, men vi er ikke så veldig på grøt, verken jeg til å lage og han til å spise. Gulrotpuree og pære er godt å starte med for oss, nå kan han spise ett glass med grønnsaksmos om dagen, i tillegg til frukt og i tillegg til pupp og vann.

4) vi har hatt litt mageproblemer, spesielt med grøten, også ved introduksjon av kjøtt, så har tatt det rolig.

5) Mange ville nok startet tidligere hvis det ikke var anbefalt å vente, men det som før var anbefalt, var 6 mnd, nå anbefaler ihvertfall helsestasjonen jeg går på, å starte med smaksprøver ved 4 mnd. Så i forhold til det jeg leser, så har de faktisk begynt å anbefale smaking fra tidligere en det var før.

Men så kommer det an på igjen, bestandig. Vår lille slet med magen hele veien, og bruker litt tid på å tilvenne seg mat. Hadde jeg kjørt på med grøt som mange gjør, så hadde vi sovet om mulig enda mindre en vi gjør.

Skrevet

Det mange driter seg ut med ved smaksprøver er at det er anbefalt med det de i utlandet kaller "kissing tastes". Altså bare litt på leppene for smak. Eller få sutte/gnage på ting. Ting som ikke kommer ned i magen i nevneverdig grad, men bare gir smak og inntrykk.

Så, ved introduksjon, kan man begynne med hele teskjeer.

• Liker 1
Skrevet

1: smaksprøver fra 5 mnd, veldig sporadisk da. Faste måltider fra 6 mnd.

2: fullammet.

3: sikkert ikke før 10 mnd.

4: ingen problemer jeg husker nå. Men ingen endring i søvn og slikt heller.

5: det kaprifolen sa :)

Skrevet

Takk for svar! Ble usikker da jeg har hørt så mye forskjellig. Blandt annet at man startet ved 3 mndr før. Vår sover også litt dårlig så har fått råd om å gi henne skikkelig mat så sover hun.

Hun er 4,5 mndr og vi har begynt med smaksprøver. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...