Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest VesleMars
Skrevet

Hvordan gjør dere det?

Her tar vi lillegull opp i sengen til meg når hun våkner rundt 2-4 og der ligger hun og suger når hun føler for, mens jeg sover :fnise:

Men brystet blir jo aldri tømt da. Er fortsatt hardt og fullt om morgenen da. Så hun suger mer som kos tror jeg. Lite effektivt.

Jeg har selv lite melk og delmammer, men tenker at produskjonen må jo gå ned om hun suger så dårlig hver gang? Bare sovner.

Hun er 2 uker imorgen, og først begynt å gå opp i vekt etter at jeg begynte med delamming, etter hjelp fra barsel poliklinikken. Hun veier forsatt 200 g mindre enn hun veide da hun ble født.

Slet også med amming av mitt første barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk tips om å holde han våken og sørge for at han diet aktivt. Pleide å amme sittende for å sikre at jeg holdt meg våken (og dermed han), og masserte på fingre, tær og ellers for å holde han våken.

Gjest VesleMars
Skrevet

Jeg fikk tips om å holde han våken og sørge for at han diet aktivt. Pleide å amme sittende for å sikre at jeg holdt meg våken (og dermed han), og masserte på fingre, tær og ellers for å holde han våken.

Takk for svar :)

Hvor ofte ammet du om natten da? Og hvor lang tid brukte du pr amming? Sovnet barnet med en gang etterpå?

Skrevet

Jeg gjorde også som Stinelin. Gutten hadde gulsott, så han sovnet også under amming. Satt meg alltid opp og ammet, også strøk han bak øret og munnen. Av og til måtte jeg plage han litt for at han ikke skulle sovne. Han diet mellom 20 og 25 minutter 3 ganger hver natt. Sovnet rett etterpå. Det gjorde jeg også. ;)

Skrevet

Takk for svar :)

Hvor ofte ammet du om natten da? Og hvor lang tid brukte du pr amming? Sovnet barnet med en gang etterpå?

Ammet ofte, gikk aldri mer enn halvannen time imellom. Vi brukte en god stund, en halvtime kanskje? Jeg var sår og gutten var treig/trøtt. Han sovnet som regel med en gang etterpå, ihvertfall etterhvert. Har nesten glemt det, eller fortrengt... ;)

Gjest RockOn
Skrevet

Jeg fikk tips fra barsel om å ta et skift før måltid eller under måltidet hvis han sovnet, for da våknet de som regel.

Men det er jo ikke noe særlig å vekke de om natta men..

Skrevet

Hvordan er det å la en så nyfødt ligge å die mena mora sover? Tenker da på at babyen ikke får luft osv... Jeg bare spør fordi jeg lurer :)

Skrevet

Hvordan er det å la en så nyfødt ligge å die mena mora sover? Tenker da på at babyen ikke får luft osv... Jeg bare spør fordi jeg lurer :)

Spedbarn har jo den typiske nesen for å skape rom til å puste når babyen dier, dette gjelder jo både ved liggende og sittende amming. Hvis babyen derimot skulle komme for mye inntil mor slik at den ikke får puste, så slipper babyen brystet automatisk.

Vet ikke helt om jeg svarte på spørsmålet ditt? Litt usikker på hva du mente.

Skrevet

Spedbarn har jo den typiske nesen for å skape rom til å puste når babyen dier, dette gjelder jo både ved liggende og sittende amming. Hvis babyen derimot skulle komme for mye inntil mor slik at den ikke får puste, så slipper babyen brystet automatisk.

Vet ikke helt om jeg svarte på spørsmålet ditt? Litt usikker på hva du mente.

De få dagene jeg amma så måtte jeg holde en fing vedbrystet får å gi babyen luft. Ellers fikk hn ikke puste...
AnonymBruker
Skrevet

De få dagene jeg amma så måtte jeg holde en fing vedbrystet får å gi babyen luft. Ellers fikk hn ikke puste...

Da var ammestillingen trolig feil.

Her har det hvertfall aldri vært et problem. Eller, har jo skjedd at ammestillingen noen ganger ble feil, bla slik at babyen fikk nesen inn i brystet og jeg måtte holde det unna med en finger, men ved liggende amming på natta har det aldri vært noe problem.

Anonymous poster hash: 1b27a...51f

Skrevet

Da var ammestillingen trolig feil.

Her har det hvertfall aldri vært et problem. Eller, har jo skjedd at ammestillingen noen ganger ble feil, bla slik at babyen fikk nesen inn i brystet og jeg måtte holde det unna med en finger, men ved liggende amming på natta har det aldri vært noe problem.

Anonymous poster hash: 1b27a...51f

Vi prøvde det meste, men nå amma ikke jeg i mange dagene heller da så jeg vet jo ikke hva jeg snakker om :)
Skrevet

Samme her, baby var trøtt og slapp og ville bare amme bittelitt før hun sovna, for så å våkne etter en stund for en ny liten sup. Fikk beskjed fra jordmødrene at jeg skulle holde henne våken, klype henne i kinnene og "riste" i armer og ben for å holde henne våken så hun kunne spise hvertfall én hel pupp.

Jeg orket ikke å følge dette helt opp om natta da, jeg sovnet som regel selv...

AnonymBruker
Skrevet

Ammestillingen var i såfall definitivt feil. Å trykke på brystet under amming kan dessuten gi tette melkeganger, og dermed faktisk ødelegge for videre amming: http://www.ammetaka.no/ammingogbarnemat/tettemelkeganger.php

Anonymous poster hash: c3192...3c1

Skrevet

Ammestillingen var i såfall definitivt feil. Å trykke på brystet under amming kan dessuten gi tette melkeganger, og dermed faktisk ødelegge for videre amming: http://www.ammetaka.no/ammingogbarnemat/tettemelkeganger.php

Anonymous poster hash: c3192...3c1

Og holde en liten finger akkurat med nesa til babyen ser jeg ikke som noe problem. Alle sa jeg måtte det hvertfall. Nå har jeg veldig store og myke bryst da, så jeg måtte rett og slett gjøre det.
Gjest RockOn
Skrevet

Det trodde jeg også, men på barsel så sa de at barnet får luft inn via nesa selv om det ser ut til at brystet dekker alt.

Min slapp brystet hvis det ikke fikk puste.

Gjest RockOn
Skrevet

Og holde en liten finger akkurat med nesa til babyen ser jeg ikke som noe problem. Alle sa jeg måtte det hvertfall. Nå har jeg veldig store og myke bryst da, så jeg måtte rett og slett gjøre det.

Akkurat samme her, jeg fikk beskjed om motsatt på sykehus og av ammehjelper.

Men jeg klarte ikke helt å tro det for å være ærlig, men jeg så jo det at han fikk puste selv om brystet dekket til.

Jeg har da veldig "myke" bryster pga at jeg gikk mye ned i vekt før jeg ble gravid, men enda så sa de (når de så meg amme) at jeg ikke måtte dra vekk/holde på brystet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...