Gjest Vevila Skrevet 9. juli 2013 #1 Skrevet 9. juli 2013 Trenger litt tilbakemeldinger og tanker da jeg sliter veldig med å finne ut hva jeg skal gjøre. Fikk før fødsel beskjed om at jeg ikke skulle amme, men etter fødsel fikk jeg klarsignal av sykehusets lege og psykolog. Vi sliter en del med ammingen (han sovner stadig, gråter, gikk en god del ned i vekt før vi supplerte med mme, og blir sulten ekstremt raskt etter mating med mm) Har lest en del på relis om medisinene i forbindelse med amming, og der står det blandt annet at babyene bør oppfølges nøye med tanke på sedasjon, vekstavvik, irritabilitet og annet. Når jeg nevner dette for helsesøstre ol sier de at de ikke har hørt om medikamentet og avfeier at problemene kan skyldes dette. Medikamentet er forresten venlafaksin. Noen som har noen tanker?
Britt Banditt Skrevet 9. juli 2013 #2 Skrevet 9. juli 2013 Nå aner ikke jeg noe om medisinen eller evt. virkning på babyen, men jeg hadde sluttet. Jeg tror ikke det er SÅ viktig å amme (det er klart det er bedre enn MME, men MME er også et fullgodt alternativ), og mtp at du sikkert blir stressa av det så tror jeg det er bedre om du slutter og heller nyter tiden med babyen enn å bekymre deg for dette. Jeg slet mye med ammingen. Fikk ikke noe melk før det hadde gått åtte dager (på sykehuset trodde de ikke på meg når jeg sa jeg ikke hadde melk, men det kom ikke en dråpe når jeg pumpet, og de veide babyen før/etter amming og det var ikke et gram i endring), og selv etter det fikk jeg aldri nok melk, på tross av iherdige forsøk og testing av "alt" som jeg kom over på nettet for å øke melka, for jeg ville så gjerne få det til. Hadde jeg kunne gjort det igjen, så hadde jeg heller kost meg med babyen i stedet for å stresse sånn med amminga i flere måneder. 4
Ingeborg! Skrevet 9. juli 2013 #3 Skrevet 9. juli 2013 Jeg har ikke medisinkompetanse men dette er vel et SNRI antidepressiva? Hvis legen mener det er forenelig med amming så ville jeg hørt på det. Problemene med ammingen som du nevner trenger nemlig ikke ha noe å gjøre med medisinen din. Synes likevel det er merkelig at helsesøster avfeier bekymringen din. Kan du snakke med fastlegen din om hva du tenker rundt dette? Så lenge du er bekymret og usikker må det tas på alvor.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #4 Skrevet 9. juli 2013 MME er fullgodt alternativ for oss som bor i utviklede land med rent vann osv. Jeg vet jeg personlig hadde følt meg noe smått engstelig av "tenk hvis at" når dette faktisk står i pakningsvedlegget, så jeg hadde gitt MME inntil noen andre enn en enkelt lege hadde sagt det var OK - jeg ville gjerne sett en valid studie eller liknende på det. Men slik er jeg, jeg tar ikke alltid en leges ord helt bokstavelig når jeg opplever det ikke blir gitt med gode begrunnelser Du kan jo si til legen at du fortsatt har litt betenkeligheter, og om han vet om forskning/studier på medisinen ifbm amming som tilsier at det ikke har noen innvirkning? Uansett ser jeg ikke helt poenget siden dere er fornøyde med å gi MME, og han åpenbart roer seg mer med det. Og du,forsåvidt. Du kan jo sjekke ut dette faglige mens du gir MME i en slags "tenkeperiode", siden du sliter litt med å bli trygg på amming i kombinasjon med medisinbruk. Jeg hadde nok følt meg engstelig selv, og ville vurdert det samme som deg uten å ha dårlig samvittighet for det Men så har jeg som krav at det skal være "helt uten fare/studier viser at det ikke går over i morsmelk" for å gjøre det. Ellers gir jeg MME, som er fullgodt alternativ. Anonymous poster hash: 60087...364 1
Gjest Elyssa Skrevet 9. juli 2013 #5 Skrevet 9. juli 2013 Jeg gikk på disse, men fikk anbefaling av legen om å slutte da jeg ble gravid, så har ikke ammet med dem heller. Har fått tilbud om å starte med Remeron som visstnok skal være forenelig med amming. Verdt å sjekke ut kanskje?
SmallTalk Skrevet 9. juli 2013 #6 Skrevet 9. juli 2013 Helsesøstre er de siste du skal høre på her, for de har ikke medisinsk kompetanse til å vurdere om legemidler er kompatible med amming. Det er det lege eller farmasøyt som skal gjøre. Selv om ammemafiaen i Norge prøver å få det til å høres ut som om barn blir skadet for livet dersom de ikke blir ammet, så er ikke dette tilfelle. For norske barn så er MME er fullgodt alternativ til MM og det er ingen skam å gå over på MME isteden. Barnet blir ikke skadet av dette. Jeg tenker at du bør få deg time hos fastlegen din ganske så snart for å få en avklaring på hvordan du skal forholde deg til den informasjonen du har fått om medisinene du går på og amming slik at du slipper å være usikker på dette. Også får du og fastlegen din ta en vurdering om hva som er best for deg og barnet ditt. Fastleger er forøvrig litt bedre enn helsesøstre slik for de er ikke indoktrinert på at amming på død og liv er best. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #7 Skrevet 9. juli 2013 Enig med de andre, og synes SmallTalk poengterer det viktigste her. Helsesøstrene har ikke tilstrekkelig medisinsk kompetanse - det sier seg nesten selv når de ikke en gang har hørt om medikamentet. Snakk med lege, gjerne den som har skrevet ut medisinen til deg (psykiater eller fastlege?). Jeg synes både dette og de andre årsakene du beskriver er gode grunner til å slutte med ammingen, for å unngå stress for deg og barnet, dårlig samvittighet, bekymringer osv. Amming er supert når det fungerer og dekker barnets og mors behov, men når det er vanskelig er det jo ikke med å bygge et godt og trygt bånd mellom mor og barn. Anonymous poster hash: fab28...2c3
Stinelin Skrevet 9. juli 2013 #8 Skrevet 9. juli 2013 Enig i at man ikke kan stole på helsesøster her. Jeg opplever også at de ofte bare vil få flest mulig til å amme, og tenker at det er det beste uansett. Om jeg hadde vært i tvil hadde jeg slutta, barnet har det fint med mme også. Men spør fastlegen din for å være sikker.
Gjest Elyssa Skrevet 9. juli 2013 #9 Skrevet 9. juli 2013 Nå blir jeg vel hetsa som 'ammemafia', men hvis du veldig gjerne vil amme, finnes det altså ammevennlige antidepressiva. Ikke slutt før du har sjekka det! Dette vet legen. Men, selvfølgelig, funker det ikke for deg, er det absolutt ingen skam i MME!
Gjest Vevila Skrevet 9. juli 2013 #10 Skrevet 9. juli 2013 Tusen takk for svar alle sammen! Skal til fastlegen i morgen så da skal jeg høre med ham hva han tenker. Psykiateren jeg går til var usikker på om jeg burde amme så får desverre ikke noe svar der. Hun frarådet meg også sterkt å bytte preparat i barseltiden med tanke på faren for fødselsdepresjon. Synes det er utrolig dumt at man får så lite oppfølging i begynnelsen. Da vi ble sendt hjem var han bare gram i fra å ha gått ned 10% av fødselsvekta. :frown:
isbjørnungen Skrevet 9. juli 2013 #11 Skrevet 9. juli 2013 Felleskatalogen.no De skriver ingen lengre artikler om Venflaksin spesielt, men det er flere medikamenter med samme virkestoffer. Litt utdrag fra noen av dem. Om Venlix: "En risiko for det ammede barnet kan ikke utelukkes. Hvorvidt amming/behandling skal fortsette eller avsluttes, må avgjøres samtidig som det tas hensyn til nytten barnet har av ammingen og nytten kvinnen har av behandlingen." Om Efexor Depot: Amming: Venlafaksin og O-desmetylvenlafaksin går over i morsmelk. Etter markedsføring er det rapportert om ammede spedbarn som gråter, er irriterte og har uvanlig søvnrytme. Symptomer som er i overensstemmelse med seponering av venlafaksin er også rapportert etter at amming er opphørt. Preparatet bør ikke brukes under amming annet enn etter nøye overveielse. Jeg tror jeg personlig ville avsluttet ammingen, ihvertfall dersom dere uansett ikke koser dere med det (slik jeg får inntrykk av det). Men det kan jo være greit å høre hva fastlegen har å si
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå