AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #1 Skrevet 9. juli 2013 Jeg var nettopp på årsiontroll hos legen for å sjekke at jeg har nok jern, folat osv (har en sykdom som gjør at jeg fort kan mangle vitaminer osv). Legen har dratt på ferie, men sekretæren fortalte at alt ser normalt og fint ut. Vi planlegger barn, så jeg har en god stund spist folat. Betyr svaret at jeg ligger på normalen og bør ta i tillegg, eller tar man folat for å komme til normalen? Anonymous poster hash: 3b99a...5bf
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #2 Skrevet 9. juli 2013 Det sies at man bør/skal ta folat TILSKUDD, altså estra, selv om andre matvarer har det. Det er jo ikke akkurat mye å ofre, å ta en liten pille hver dag for å vite at man gjorde det man kunne for å unngå problemer med fosteret? Anonymous poster hash: 873ee...32d
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #3 Skrevet 9. juli 2013 Huff, ser at jeg formulerte med dumt. Jeg fortsetter naturlig å ta folat. Det jeg lurte på var, - jeg ligger på normalen nå som jeg allerede tar folat. Betyr det at det holder å ta normal dose, eller bør man ligge høyere enn normalt siden jeg går på det. Altså om normalt er bra nok, eller om man som prøver bør ligge på "høyt" nivå. Isåfall trenger jeg å ta mer enn det vanlige. Var dette forståelig? Anonymous poster hash: 3b99a...5bf
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #4 Skrevet 9. juli 2013 Gravide og ammende har større behov for folat enn normalt. Derfor anbefales ekstra. Anonymous poster hash: 873ee...32d
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #5 Skrevet 9. juli 2013 Gravide og ammende har større behov for folat enn normalt. Derfor anbefales ekstra. Anonymous poster hash: 873ee...32d
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #6 Skrevet 9. juli 2013 Gravide og ammende har større behov for folat enn normalt. Derfor anbefales ekstra.Anonymous poster hash: 873ee...32d Men betyr dette at jeg bør spise en større dose enn det som normalt? Jeg ligger jo på normalt nivå, nå som jeg allerede tar daglig folat. Da burde det kanskje egentlig vært høyere nivå? Anonymous poster hash: 3b99a...5bf
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #7 Skrevet 9. juli 2013 Men betyr dette at jeg bør spise en større dose enn det som normalt? Jeg ligger jo på normalt nivå, nå som jeg allerede tar daglig folat. Da burde det kanskje egentlig vært høyere nivå?Anonymous poster hash: 3b99a...5bf Glem blodprøveverdiene dine - du skal ta 400 mg, ikke mer eller mindre - helt inntil du er 12 uker på vei. Jeg tok folattilskudd i 12 mnd før jeg faktisk ble gravid i prøveperioden, og hadde verdier godt opp mot "maksnivå", men folat er jo vannløselig og det man ikke trenger forsvinner ut i urinen. Dog er ikke overdosering anbefalt, altså at du tar høye doser. 400 er den offentlige anbefalingen, 2 måneder før man starter å prøve på å bli gravide. Anonymous poster hash: e14d6...9bd 3
Fim Skrevet 9. juli 2013 #8 Skrevet 9. juli 2013 Nå er jo folat et vannløselig B-vitamin, så jeg tror egentlig ikke det går an å ha "ekstra høyt nivå" av det. Hvis du får i deg mer enn det for øyeblikket er plass til i systemet av et vannløselig vitamin går overskuddet bare ut igjen med urinen. Det er derfor man fint kan ta kjempedoser med vitamin C i forbindelse med forkjølelse, f.eks. Det er vanskelig eller umulig å få en overdose av disse, i motsetning til fettløselige vitaminer som A og D. Så jeg tror at når du er på normalt folat-nivå med normal dose tilskudd, trenger du ikke ta ekstra.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #9 Skrevet 9. juli 2013 Men betyr dette at jeg bør spise en større dose enn det som normalt? Jeg ligger jo på normalt nivå, nå som jeg allerede tar daglig folat. Da burde det kanskje egentlig vært høyere nivå?Anonymous poster hash: 3b99a...5bf Nei. Du kan ha hatt lavt folnivå før, men sålenge du følger anbefalingene har virkningene effekt slik som det skal ha ifht fosterutvikling. Anonymous poster hash: e14d6...9bd
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #10 Skrevet 9. juli 2013 Forstår ie at dette i det hele tatt kan være et spørsmål, da man overalt, uansett hvor man leser om prøving og graviditet, står det - ta folat. Det står ikke avhengig av hva blodprøver har resultert i. kun: Ta folat, 400 mg per dag. Anonymous poster hash: 873ee...32d 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #11 Skrevet 9. juli 2013 Nå er jo folat et vannløselig B-vitamin, så jeg tror egentlig ikke det går an å ha "ekstra høyt nivå" av det. Hvis du får i deg mer enn det for øyeblikket er plass til i systemet av et vannløselig vitamin går overskuddet bare ut igjen med urinen. Det er derfor man fint kan ta kjempedoser med vitamin C i forbindelse med forkjølelse, f.eks. Det er vanskelig eller umulig å få en overdose av disse, i motsetning til fettløselige vitaminer som A og D. Så jeg tror at når du er på normalt folat-nivå med normal dose tilskudd, trenger du ikke ta ekstra. Ifølge blodprøvene mine ligger jeg nokså høyt - over normalen selv om det er vannløselig, og jeg spiser ikke folrike matvarer. Det er IKKE anbefalt å ta ekstra doser med folsyre selv om det er vannløselig, det står klart i anbefalinger. TS får google, så ser hun tydelig at hun skal ta 400 mg(mcg eller hva). Man skal ikke ta vitamintilskudd i tillegg den perioden, fordi det inneholder 200 med folsyre - så da blir det 600 tilsammen, hvilken ikke er videre anbefalt. Men farlig er det nok ikke. Dog har man sett sammenhenger mellom høyt tilskudd av folsyre over tid og enkelte sykdommer, så det er nok for å være på den sikre siden at man i Norge velger å holde seg til det anbefalte; nemlig 400, som er 200 over anbefalt for ikke-gravide. Enkelte sykdommer tilsier at man trenger ekstra folsyre som gravid utover anbefalinger, men dette vil legen vite om og handler om relativt sjeldne sykdommer. Anonymous poster hash: e14d6...9bd
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #12 Skrevet 9. juli 2013 Det er IKKE anbefalt å ta ekstra doser med folsyre selv om det er vannløselig, det står klart i anbefalinger. TS får google, så ser hun tydelig at hun skal ta 400 mg(mcg eller hva). Man skal ikke ta vitamintilskudd i tillegg den perioden, fordi det inneholder 200 med folsyre - så da blir det 600 tilsammen, hvilken ikke er videre anbefalt. Men farlig er det nok ikke. Dog har man sett sammenhenger mellom høyt tilskudd av folsyre over tid og enkelte sykdommer, så det er nok for å være på den sikre siden at man i Norge velger å holde seg til det anbefalte; nemlig 400, som er 200 over anbefalt for ikke-gravide. Enkelte sykdommer tilsier at man trenger ekstra folsyre som gravid utover anbefalinger, men dette vil legen vite om og handler om relativt sjeldne sykdommer. Anonymous poster hash: e14d6...9bd Jeg er oppriktig interessert i å lese om dette, så om du kan gi meg link til kilder av det jeg har valgt å sitere her over? Jeg har nemlig ikke lest det du sier noe sted men om det er sant vil jeg gjerne få det med meg. Anonymous poster hash: 873ee...32d
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #13 Skrevet 9. juli 2013 Så konklusjonen er at jeg fortsetter som normalt? TsAnonymous poster hash: 3b99a...5bf
TrickyCicci Skrevet 9. juli 2013 #14 Skrevet 9. juli 2013 Hadde jeg vært deg, så hadde jeg fortsatt som normalt, evt. snakket med legen og spurt hva han mente.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #15 Skrevet 9. juli 2013 siden 400mg per dag er anbefalt uansett hvor du leser, så hadde jeg da aldri bare tatt sjangsen på at det du har er OK. Men men, det er jo opp til deg, forstår virkelig ikke hvorfor du ikke bare kan ta tilskudd hver dag, som alle andre gjør selv om de hadde hatt normale nivåer. Det er tross alt ditt ufødte barn det handler om. Anonymous poster hash: 873ee...32d
Fim Skrevet 9. juli 2013 #16 Skrevet 9. juli 2013 siden 400mg per dag er anbefalt uansett hvor du leser, så hadde jeg da aldri bare tatt sjangsen på at det du har er OK. Men men, det er jo opp til deg, forstår virkelig ikke hvorfor du ikke bare kan ta tilskudd hver dag, som alle andre gjør selv om de hadde hatt normale nivåer. Det er tross alt ditt ufødte barn det handler om. Anonymous poster hash: 873ee...32d Les tråden, menneske... Hun lurer på om det er greit om hun fortsetter som normalt - som betyr 400ug folat daglig - eller om hun trenger å ta ekstra i tillegg til dette. Hun har ikke tenkt å slutte å ta tilskudd. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #17 Skrevet 9. juli 2013 siden 400mg per dag er anbefalt uansett hvor du leser, så hadde jeg da aldri bare tatt sjangsen på at det du har er OK. Men men, det er jo opp til deg, forstår virkelig ikke hvorfor du ikke bare kan ta tilskudd hver dag, som alle andre gjør selv om de hadde hatt normale nivåer. Det er tross alt ditt ufødte barn det handler om. Anonymous poster hash: 873ee...32d TS tar allerede tilskudd og er derfor oppe på normale verdier, hun lurer på om hun skal ta ekstra tilskudd siden hun bare er på normalnivå med tilskuddet hun allerede tar.Anonymous poster hash: 29248...306
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #18 Skrevet 9. juli 2013 Jeg er oppriktig interessert i å lese om dette, så om du kan gi meg link til kilder av det jeg har valgt å sitere her over? Jeg har nemlig ikke lest det du sier noe sted men om det er sant vil jeg gjerne få det med meg.Anonymous poster hash: 873ee...32d Skriver fra mobil, så får ikke limt inn kildene nå. Men de er lett tilgjengelig hvor enn du søker, og det er almenn kunnskap(og har vært det i mange år). Om du googler folat+gravid så skal du finne masse kilder, i tillegg en egen folder fra offentlige instanser mener jeg. Om du i tillegg googler "hvor mye folat kan jeg ta+gravid", eller "kan jeg ta for mye folat+gravid" etc finner du MASSE kilder. Du kan spørre legekontor, apotek, tja.....hvem som helst egentlig. Konklusjonen er at dersom du stopper nå, så risikerer du å få alvorlige skader på fosteret- som er årsaken til at vi tar ekstra folat; fordi det er vannløselig(ergo hoper seg ikke opp i kroppen), og har vist fantastisk god effekt. Når du blir gravid skal du i tillegg gjerne ta Dvitamin(10mg), og omega3. Du bør også unngå vitamintilskudd med Avitamin, da høye doser kan gi fosterskader( og dette er fettløselig, så ligger i kroppen). Du bør også sjekke at du har normalt jernlager. Men dette med folsyren er det aller, aller viktigste. Jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på offentlige anbefalinger for prøvere/gravide, matportalen har en fin folder Anonymous poster hash: e14d6...9bd
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #19 Skrevet 9. juli 2013 Skriver fra mobil, så får ikke limt inn kildene nå. Men de er lett tilgjengelig hvor enn du søker, og det er almenn kunnskap(og har vært det i mange år). Om du googler folat+gravid så skal du finne masse kilder, i tillegg en egen folder fra offentlige instanser mener jeg. Om du i tillegg googler "hvor mye folat kan jeg ta+gravid", eller "kan jeg ta for mye folat+gravid" etc finner du MASSE kilder. Du kan spørre legekontor, apotek, tja.....hvem som helst egentlig. Konklusjonen er at dersom du stopper nå, så risikerer du å få alvorlige skader på fosteret- som er årsaken til at vi tar ekstra folat; fordi det er vannløselig(ergo hoper seg ikke opp i kroppen), og har vist fantastisk god effekt. Når du blir gravid skal du i tillegg gjerne ta Dvitamin(10mg), og omega3. Du bør også unngå vitamintilskudd med Avitamin, da høye doser kan gi fosterskader( og dette er fettløselig, så ligger i kroppen). Du bør også sjekke at du har normalt jernlager. Men dette med folsyren er det aller, aller viktigste. Jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på offentlige anbefalinger for prøvere/gravide, matportalen har en fin folder Anonymous poster hash: e14d6...9bd Herregud, kan du ikke lese det både jeg og andre prøver å forklare? Jeg TAR forlat, og har aldri sagt at jeg skal kutte ut.... Anonymous poster hash: 3b99a...5bf 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #20 Skrevet 9. juli 2013 Herregud, kan du ikke lese det både jeg og andre prøver å forklare? Jeg TAR forlat, og har aldri sagt at jeg skal kutte ut.... Anonymous poster hash: 3b99a...5bf Og der ble det feil sitat. Sorry. Anonymous poster hash: 3b99a...5bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå