AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #1 Skrevet 9. juli 2013 Er det: - for god tilgang på mat? - spiser vi feil mat, dvs ferdigmat med for mye sukker og fett? - tidsklemme og for dårlige vaner? - påvirkning fra reklame? - et virus? - oppløsning av storfamilien, uten ei "mor" som kan porsjonere for oss med sunn mat laget fra grunnen? - dårlig viljestyrke? - for lite fysisk aktivitet? - dårlig psykisk helse, slik at man overspiser for å få kontroll på indre demoner? Annet? Kjør debatt! Anonymous poster hash: 4373c...3e5
Gjest Nanne70 Skrevet 9. juli 2013 #2 Skrevet 9. juli 2013 Godt spørsmål, og det finnes nok ikke ett enkelt svar på dette. Jeg har vært lett overvektig hele livet - alltid lubben som barn og var tidlig utviklet med en god del "valpefett". Vi hadde vel et helt vanlig, norsk kosthold hjemme, tenker jeg. Vi fikk ikke søtt pålegg (utenom syltetøy) på brødskiva, snop var forbeholdt lørdag og vi spiste ikke mye kaker heller. Ingen av foreldrene mine er/var overvektige. Jeg var vel kanskje ikke av de aller mest aktive ungene, men var likevel mye ute og lekte, syklet, klatret i trær osv. På den andre siden har jeg alltid vært glad i mat helt siden jeg var liten, og pappas søstre var runde og gode (selv om de var slanke som unge), så det er vel noen kombinasjoner av arv og miljø ute å går her, tenker jeg Som voksen har jeg prøvd diverse kurer og kostholdsendringer som for min del ikke har resultert i annet enn en årelang karriere som jojoslanker, så nå satser jeg på at lavkarbo blir redningen for en stabil vekt.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #3 Skrevet 9. juli 2013 Interessant spørsmål. Selv var jeg tynn helt til jeg ble gravid som 30-åring. Da jeg var tynn hadde jeg et veldig usunt kosthold, med lettvint mat og mye snop. Drakk som oftest 1 1/2 liter cola pr. dag. Var også veldig inaktiv. Etter jeg fikk barn har jeg hatt et sunt kosthold, samtidig som jeg har vært aktiv. Kiloene kommer likevel krypene. Anonymous poster hash: 2616a...06b 2
Supraspinatus Skrevet 9. juli 2013 #4 Skrevet 9. juli 2013 Spørsmålet tas opp i dette foredraget på TED.com: http://tedmed.com/talks/show?id=18029
Gjest Tirkes Skrevet 9. juli 2013 #5 Skrevet 9. juli 2013 En veldig forenklet forklaring på det er at vi i "titusener" av år har vært veldig tiltrukket av fett og veldig fet mat, fordi det ikke har vært så god tilgang på dette og mennesker har måttet spise seg opp i gode sesonger for å ha noe å tære på. Det har gjort at fett = godt. Salt likeså. Salt har helt frem til våre dager vært en veldig verdifull vare, og som krydder som var det også ettertraktet. Se på sauer og kuer som får en saltstein nå, det er nammenam for "alle" pattedyr fordi det må gjerne tilsettes i naturlig kost for å få det i seg. Så da er vi tiltrukket. Søtt er også en sånn greie. Søteste fruktene har mest vitaminer, så vi blir programmert til å like det og spise mye. Nå har vi tilgang på fett, salt og søtt når vi vil. Og biologisk sett så vil vi ha det så lenge vi har tilgang på det. Dermed krever det selvdisiplin, gode vaner (både mat og treningsvaner) for å ikke bli feit i vårt samfunn. Igjen - veldig stilistisk og forenklet. Men det er en teori som virker veldig logisk for meg. 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #6 Skrevet 9. juli 2013 En veldig forenklet forklaring på det er at vi i "titusener" av år har vært veldig tiltrukket av fett og veldig fet mat, fordi det ikke har vært så god tilgang på dette og mennesker har måttet spise seg opp i gode sesonger for å ha noe å tære på. Det har gjort at fett = godt. Salt likeså. Salt har helt frem til våre dager vært en veldig verdifull vare, og som krydder som var det også ettertraktet. Se på sauer og kuer som får en saltstein nå, det er nammenam for "alle" pattedyr fordi det må gjerne tilsettes i naturlig kost for å få det i seg. Så da er vi tiltrukket. Søtt er også en sånn greie. Søteste fruktene har mest vitaminer, så vi blir programmert til å like det og spise mye. Nå har vi tilgang på fett, salt og søtt når vi vil. Og biologisk sett så vil vi ha det så lenge vi har tilgang på det. Dermed krever det selvdisiplin, gode vaner (både mat og treningsvaner) for å ikke bli feit i vårt samfunn. Igjen - veldig stilistisk og forenklet. Men det er en teori som virker veldig logisk for meg. Se videoen over. Kanskje du får deg en vekker. Anonymous poster hash: 6eedc...361
Gjest Tirkes Skrevet 9. juli 2013 #7 Skrevet 9. juli 2013 Se videoen over. Kanskje du får deg en vekker.Anonymous poster hash: 6eedc...361 Jeg har ikke anledning til å kunne se på videoer nå, dessverre. Mangel på headset og det er meningen at jeg skal være stille. Men takk for input! Jeg føler meg vekket. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #8 Skrevet 9. juli 2013 Jeg tror noe som spiller inn er at noen mennesker har en bedre innebygget posjonskontroll enn andre. Altså de stopper å spise når de er behagelig mette, og da føler de ikke at de trenger eller vil ha mer. Mens andre har ikke en slik posjonskontroll, og dermed vil de bare fortsette å spise til de stopper seg selv, eller det ikke er mer mat igjen. Posjonskontrollen kan nok reguleres noe med å stoppe avhengighet av sukker og spise mye proteiner, men jeg tror allikevel at det er noe i det. For man har jo de som spiser usunt, men likevel er syltynne. Anonymous poster hash: c8989...d56 1
Supraspinatus Skrevet 9. juli 2013 #9 Skrevet 9. juli 2013 En veldig forenklet forklaring på det er at vi i "titusener" av år har vært veldig tiltrukket av fett og veldig fet mat, fordi det ikke har vært så god tilgang på dette og mennesker har måttet spise seg opp i gode sesonger for å ha noe å tære på. Det har gjort at fett = godt. Salt likeså. Salt har helt frem til våre dager vært en veldig verdifull vare, og som krydder som var det også ettertraktet. Se på sauer og kuer som får en saltstein nå, det er nammenam for "alle" pattedyr fordi det må gjerne tilsettes i naturlig kost for å få det i seg. Så da er vi tiltrukket. Søtt er også en sånn greie. Søteste fruktene har mest vitaminer, så vi blir programmert til å like det og spise mye. Nå har vi tilgang på fett, salt og søtt når vi vil. Og biologisk sett så vil vi ha det så lenge vi har tilgang på det. Dermed krever det selvdisiplin, gode vaner (både mat og treningsvaner) for å ikke bli feit i vårt samfunn. Igjen - veldig stilistisk og forenklet. Men det er en teori som virker veldig logisk for meg. Jeg skjønner tankegangen, men noen av de grunnleggende antagelsene er ikke riktige. Mennesker, de fleste jeg kjenner og fysiologisk, synes ikke fett i seg selv virker veldig fristende. Bare prøv å drikke et glass olivenolje. Søte frukter inneholder ikke nødvendigvis mest vitaminer. Det er heller de sure og fargesprakende som gjør det. Tilgangen til søtt har riktignok vært knyttet til fruktsesonger og honning som tilfeldigvis har vært mest tilgjengelig sommer/sensommer. Akkurat i den tiden de fleste dyr også feter seg opp foran vintersesongen. Hvis overvekt utelukkende dreier seg om selvkontroll så sier du indirekte at overvektige har en karakterbrist. Er ikke det litt vel generaliserende? Hva om det skyldes hormoner? Det er vel ikke meningen at en skal lide i stillhet med skrikende sult likesom uutholdelig tørste, tissetrengthet, tretthet osv? 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #10 Skrevet 9. juli 2013 For meg er det bare latskap. Spising av mye god mat og lite mosjon og trening. Har bare ikke viljestyrke og disiplin til å sette meg i god rutine. Pluss en kontorjobb der vi sitter på ræva mange timer om dagen, og like mye hjemme. Derfor har jeg fått en mage som jeg ikke blir kvitt. Begynt å jobbe litt med saken da, nå som jeg har endelig ferie. Blir fornøyelig glad om jeg går ned noen kilo i det minste ila ferien. Anonymous poster hash: a9b37...3bb
Gjest Houdini Skrevet 9. juli 2013 #11 Skrevet 9. juli 2013 Jeg ble det av å spise for mye, samt sitte for mye i senga. Nå er jeg på vei ned heldigvis. Pheeeew.
Gjest Tirkes Skrevet 9. juli 2013 #12 Skrevet 9. juli 2013 Jeg skjønner tankegangen, men noen av de grunnleggende antagelsene er ikke riktige. Mennesker, de fleste jeg kjenner og fysiologisk, synes ikke fett i seg selv virker veldig fristende. Bare prøv å drikke et glass olivenolje. Søte frukter inneholder ikke nødvendigvis mest vitaminer. Det er heller de sure og fargesprakende som gjør det. Tilgangen til søtt har riktignok vært knyttet til fruktsesonger og honning som tilfeldigvis har vært mest tilgjengelig sommer/sensommer. Akkurat i den tiden de fleste dyr også feter seg opp foran vintersesongen. Hvis overvekt utelukkende dreier seg om selvkontroll så sier du indirekte at overvektige har en karakterbrist. Er ikke det litt vel generaliserende? Hva om det skyldes hormoner? Det er vel ikke meningen at en skal lide i stillhet med skrikende sult likesom uutholdelig tørste, tissetrengthet, tretthet osv? Det er absolutt feil å si at de som er overvektige kun har karakterbrist, og det er veldig forenklet og stilistisk fremlagt. Emnet kan man trolig skrive bøker om, og jeg kan langt i fra nok om emnet til noe annet enn å delta i en nettdebatt om det. Det er vel heller ikke direkte fettet som skal friste, men fettholdige matvarer, sukkerholdige og saltholdige. Direkte grunnen til at mange blir overvektige er trolig en intrikat kombinasjon av mange faktorer. Uten å peke på genetikk, så har kultur, nærmiljø, klima osv osv roller å spille. I kaldere klimaer blir det mer sofasliting enn i varmere, i spesielt varme og kalde, så er det mer vanlig å kjøre bil fordi det er komfortabelt osv. Steder med større avstander bruker folk mer bilen eller de bruker bein og sykkel - som de gjør i områder som er godt tilrettelagt med kollektivtrafikk. Sosial status kan spille inn store roller. Ikke at sunn mat nødvendigvis er så dyr, men at det er lettere å server e fast food, og lettere for de som er uutdannet og tenke at pommes frites = potet (igjen, jeg generaliserer, og sier ikke at alle som spiser pommes frites er dumme eller uskolerte. Men i usa kaller de pizza for en grønnsak). Arv og miljø kan også spille inn, om foreldre og familie ellers er aktive og har et sunt forhold til mat. Vanene legges gjerne i barndommen. I tillegg kan nok trolig genetikk spille en rolle også. Uten at jeg kan noe som helst nok på det genetiske plan til å våge å uttale meg om det. PS: Om noen har infoen fra den videoen i tekstformat, så link gjerne det. Jeg mente ikke å være spydig i sted, men videoer og podcasts er ikke så aktuelle for meg. Betyr ikke at jeg vil avvise infoen derfra. Dette er ikke et emne jeg er selvsikker i, så jeg lærer gjerne mer. 1
ransfelt are Skrevet 9. juli 2013 #13 Skrevet 9. juli 2013 (endret) For meg er det veldig enkelt. Hvis jeg eter mer enn jeg forbrenner så legger jeg på meg. I perioder med lite fysisk arbeid kan jeg nesten ikke spise noe uten å legge på meg. I perioder med mye fysisk arbeid kan jeg øse innpå akkurat det jeg vil og enda gå ned i vekt. Så kunsten er å holde seg i skinnet i de rolige periodene. Veide meg tilfeldigvis i går og i dag, +2 kg pga dugelig med øl og spekemat med sæterrømme i går ettermiddag Det er forøvrig rolig om dagen... Endret 9. juli 2013 av ransfelt are
Supraspinatus Skrevet 9. juli 2013 #14 Skrevet 9. juli 2013 Det er absolutt feil å si at de som er overvektige kun har karakterbrist, og det er veldig forenklet og stilistisk fremlagt. Emnet kan man trolig skrive bøker om, og jeg kan langt i fra nok om emnet til noe annet enn å delta i en nettdebatt om det. Det er vel heller ikke direkte fettet som skal friste, men fettholdige matvarer, sukkerholdige og saltholdige. Direkte grunnen til at mange blir overvektige er trolig en intrikat kombinasjon av mange faktorer. Uten å peke på genetikk, så har kultur, nærmiljø, klima osv osv roller å spille. I kaldere klimaer blir det mer sofasliting enn i varmere, i spesielt varme og kalde, så er det mer vanlig å kjøre bil fordi det er komfortabelt osv. Steder med større avstander bruker folk mer bilen eller de bruker bein og sykkel - som de gjør i områder som er godt tilrettelagt med kollektivtrafikk. Sosial status kan spille inn store roller. Ikke at sunn mat nødvendigvis er så dyr, men at det er lettere å server e fast food, og lettere for de som er uutdannet og tenke at pommes frites = potet (igjen, jeg generaliserer, og sier ikke at alle som spiser pommes frites er dumme eller uskolerte. Men i usa kaller de pizza for en grønnsak). Arv og miljø kan også spille inn, om foreldre og familie ellers er aktive og har et sunt forhold til mat. Vanene legges gjerne i barndommen. I tillegg kan nok trolig genetikk spille en rolle også. Uten at jeg kan noe som helst nok på det genetiske plan til å våge å uttale meg om det. PS: Om noen har infoen fra den videoen i tekstformat, så link gjerne det. Jeg mente ikke å være spydig i sted, men videoer og podcasts er ikke så aktuelle for meg. Betyr ikke at jeg vil avvise infoen derfra. Dette er ikke et emne jeg er selvsikker i, så jeg lærer gjerne mer. Foredragsholderen Peter Attia har en blog: http://www.eatingacademy.com
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #15 Skrevet 9. juli 2013 Man blir overvektig fordi man får i seg mer energi enn man forbrenner. SÅ ENKELT ER DET! Anonymous poster hash: 7cba1...e80
Gjest Bond Skrevet 9. juli 2013 #16 Skrevet 9. juli 2013 Jeg vil tro at det er ekstremt individuelt - og at alt som du TS foreslår kan være tilfelle. Dette er også noe av grunnlaget hvorfor overvektsepidemi er så vanskelig å takle. Det beste vi kan finn er noen tendenser, og det finnes også ufattelig mange hypoteser om dette på et generelt nivå. Så jeg tenker at grunnene for overvekt er vanligvis ganske kompliserte og er nærmt knyttet til mange andre faktorer og tilleggsproblemer (for eksempel psykisk helse) at det er vanskelig å isolere en spesifikk faktor som er grunnen til overvektsproblematikk. Er også derfor det er så vanskelig å finne ett tiltakt som skal fungere for alle.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #17 Skrevet 9. juli 2013 Overflod. Overflod av alt. Penger, mat, tid... De fleste av oss her i vestlige land har en nærmest ubegrenset tilgang på mat, og kan spise i bøtter og spann om vi så ønsker. Og det ligger i menneskets natur å spise når det er mat tilgjengelig, spesielt når det spises karbohydrater, som trigger trangen til å fråtse. De som klarer å holde seg tynne i dagens samfunn er vel mer "unormale" enn de som blir litt lubne. For min egen del er det ihvertfall en konstant kamp å holde seg tynn, selv på et naturlig og sunt kosthold som lavkarbo. Det er fristelser overalt. Anonymous poster hash: ad2be...2bb
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #18 Skrevet 9. juli 2013 Vi spiser for mye og trener for lite, enkelt og greit. Jeg var overvektig hele oppveksten selvom jeg trente masse. Men feil kosthold og dårlige vaner gjorde meg overvektig. På vgs ble jeg påvirket av slankepresset og tynnhetsidealet. Samfunnet og media fortalte meg at jeg ikke var bra nok fordi jeg var overvektig. Overdreven slanking førte til nye usunne og dårlige matvaner (spise FOR sunt og lite), som førte til Anoreksi. Nå er jeg tynn, men har likevel ikke sunne matvaner og et sunt forhold til mat. Til tross for mye kunnskap om sunt kosthold, er der fortsatt en frykt til stede for at et normalt forhold til mat vil føre til ufrivillig overvektighet med tanke på dagens samfunn..Anonymous poster hash: c96a0...b95
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #19 Skrevet 9. juli 2013 Nå kom jeg på en amerikansk dokumentar jeg så på tv for lenge siden. Handlet om at matprodusentene tilsatt sukker + masse andre stoffer i mat og drikke som skulle narre hjernen til å spise mer. Ganske skummelt å tenke på! Selv om det er vi mennesker som må bestemme hva og hvor mye vi putter i munnen, så sitter det sleipe matprodusenter og spekulerer i dette for å tjene penger. Uetisk. Taco Bell f.eks tilsetter et eller annet som gjør at man får lyst på mer. Merker at det stemmer for min del, jeg får bare lyst på mer mat når jeg er på Taco Bell.. Anonymous poster hash: 22796...9e7
sol87 Skrevet 9. juli 2013 #20 Skrevet 9. juli 2013 Den direkte årsaken er jo at vi inntar mer mat enn vi forbrenner. Da blir jo overskuddet lagra. Årsakene til hvorfor vi spiser mer enn vi forbrenner kan være mange og individuelle, tror jeg, men for min del må det være at jeg stadig forveksler mat med kos og hygge. (særlig snop, og der er et mye energi per hundre gram som ikke metter slik som ordentlig mat gjør).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå