AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #1 Skrevet 8. juli 2013 Hei. Er en bag jeg ønsker meg som er veldig dyr - kjøper jeg den på ebay brukt kan jeg få den 30% billigere, er flere som selger sine. Jeg lurer bare på hvordan ebay fungerer? Jeg registrerer meg, og byr, eller kan jeg kjøpe med en gang? Og så får jeg det tilsendt etter hvor lenge? Hvor mye ekstra vil det koste å få det tilsendt (frakt, porto pluss pluss)? Og er det stor sannsynlighet for at jeg blir lurt? Hva hvis man ikke får varen i det hele tatt? Beklager, sikkert dumme spørsmål, men tusen takk hvis noen orker å svare meg Anonymous poster hash: de673...fa7
Tomaten Skrevet 8. juli 2013 #2 Skrevet 8. juli 2013 Opprett PayPal konto hvis du ikke allerede har det, da er du dekt av Costumer Protection. Noen ganger kan man bli lurt, men da er det bra hvis man har brukt PayPal. Ellers så er det bra å se etter selgerene som har good feedback. Noen har også status "top rated sellers" disse lurer deg ikke. Frakt står som regel oppført på den aktuelle tingen du ser på. Evnt. send en mld og hør med selgeren. Hvor lang tid forsendelsen tar, avhenger av hvordan den er sendt, og fra hvor. 1
orgus Skrevet 8. juli 2013 #3 Skrevet 8. juli 2013 ebay er bare en formidler, det er mange forskjellige selgere der. Sjekk at din aktuelle selger har fått god feedback. Hos de fleste kan du beregne frakt til Norge automatisk. Hvis ikke, send de en mail og spør. Husk at 25% mva kommer i tillegg :-)
Tomaten Skrevet 8. juli 2013 #4 Skrevet 8. juli 2013 ebay er bare en formidler, det er mange forskjellige selgere der. Sjekk at din aktuelle selger har fått god feedback. Hos de fleste kan du beregne frakt til Norge automatisk. Hvis ikke, send de en mail og spør. Husk at 25% mva kommer i tillegg :-) Hvis det han kjøper blit fortollet ja. Men mange selgere på eBay sender som "gift" og det blir ikke fortollet. Men er greit å regne det med forde da. Man betaler heller ikke toll på ting som har kostet under 200 eller 250 kroner. Husker ikke eksakt summen, 1
orgus Skrevet 8. juli 2013 #5 Skrevet 8. juli 2013 (endret) Hvis det han kjøper blit fortollet ja. Men mange selgere på eBay sender som "gift" og det blir ikke fortollet. Men er greit å regne det med forde da. Man betaler heller ikke toll på ting som har kostet under 200 eller 250 kroner. Husker ikke eksakt summen, Alt må jo gjennom tollen da, men stemmer det du sier om gave. Merk at toll og mva ikke et det samme :-) Og regner med at " en veldig dyr bag" er mer enn 200 ;-) Endret 8. juli 2013 av orgus
Tomaten Skrevet 8. juli 2013 #6 Skrevet 8. juli 2013 Alt må jo gjennom tollen da, men stemmer det du sier om gave. Merk at toll og mva ikke et det samme :-) Og regner med at " en veldig dyr bag" er mer enn 200 ;-) Blir det fortollet, betaler man jo 25%. mva betaler man ikke i tillegg til fortolling. Toll betaler man jo fordi varen ikke er kjøpt i Norge, hvor man betaler moms av den.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #7 Skrevet 8. juli 2013 Blir det fortollet, betaler man jo 25%. mva betaler man ikke i tillegg til fortolling. Toll betaler man jo fordi varen ikke er kjøpt i Norge, hvor man betaler moms av den. Jo toll og mva kommer ekstra. Det er ikke det samme.Anonymous poster hash: 119f6...d75
Tomaten Skrevet 8. juli 2013 #8 Skrevet 8. juli 2013 Jo toll og mva kommer ekstra. Det er ikke det samme.Anonymous poster hash: 119f6...d75 Da har jeg misforstått heile driten
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #9 Skrevet 8. juli 2013 Ok, takk for svar, dette var litt komplisert for en idiot som meg, altså; Jeg bør finne en selger som sender som gift, antar at det er de hvor det står free shipping? Hvis jeg ikke finner en gift/free shipping, da vil det kunne koste 25% mer grunnet ekstra gebyr? Så en vare til 12 000 vil da koste 15 000? Men da er det thats it? Ikke mer? Anonymous poster hash: de673...fa7
orgus Skrevet 8. juli 2013 #10 Skrevet 8. juli 2013 Blir det fortollet, betaler man jo 25%. mva betaler man ikke i tillegg til fortolling. Toll betaler man jo fordi varen ikke er kjøpt i Norge, hvor man betaler moms av den. mva og toll har jo ingenting med hverandre å gjøre. Importtoll skal vel i utgangspunktet dempe utenlands konkurranse og gjøre de norske prisene mer konkurransedyktige. Alle varer og tjenester som selges i norge er i utgangspunktet mva-pliktig, dvs at det skal legges til 25% på alt som selges som er en direkte inntekt til staten. Siden de utenlandske selgerne naturlig nok ikke krever norsk mva, så blir ikke dette gjort før varen kommer til landet. I tillegg til disse avgiftene tilkommer også fortollingsgebyr som feks DHL, eller Posten tar for å kreve inn både toll og mva.
Tomaten Skrevet 8. juli 2013 #11 Skrevet 8. juli 2013 Ok, takk for svar, dette var litt komplisert for en idiot som meg, altså; Jeg bør finne en selger som sender som gift, antar at det er de hvor det står free shipping? Hvis jeg ikke finner en gift/free shipping, da vil det kunne koste 25% mer grunnet ekstra gebyr? Så en vare til 12 000 vil da koste 15 000? Men da er det thats it? Ikke mer? Anonymous poster hash: de673...fa7 Det at selgerene sender som gift, er jo strengt tatt ikke lovlig, Men mange gjør det av goodwill. Når du har søkt opp varen du er ute etter, still dem opp etter lowest cost + shipping. Så begynner du å lukke ut de de som kan være useriøse. Freeshipping muligheten er ikke alltid best, da prisen på varen kan være skrudd på. Kan hende at du finner et billigere alternativ der du betaler frakt også. Men det viktigste rådet jeg kan gi deg, er å sjekke feedbacken til selgerene du er innom 1
Tomaten Skrevet 8. juli 2013 #12 Skrevet 8. juli 2013 mva og toll har jo ingenting med hverandre å gjøre. Importtoll skal vel i utgangspunktet dempe utenlands konkurranse og gjøre de norske prisene mer konkurransedyktige. Alle varer og tjenester som selges i norge er i utgangspunktet mva-pliktig, dvs at det skal legges til 25% på alt som selges som er en direkte inntekt til staten. Siden de utenlandske selgerne naturlig nok ikke krever norsk mva, så blir ikke dette gjort før varen kommer til landet. I tillegg til disse avgiftene tilkommer også fortollingsgebyr som feks DHL, eller Posten tar for å kreve inn både toll og mva. Ja jeg forstod til slutt at jeg ikke hadde peiling på fortolling og sånn =p
orgus Skrevet 8. juli 2013 #13 Skrevet 8. juli 2013 Ok, takk for svar, dette var litt komplisert for en idiot som meg, altså; Jeg bør finne en selger som sender som gift, antar at det er de hvor det står free shipping? Hvis jeg ikke finner en gift/free shipping, da vil det kunne koste 25% mer grunnet ekstra gebyr? Så en vare til 12 000 vil da koste 15 000? Men da er det thats it? Ikke mer? Anonymous poster hash: de673...fa7 Hvis varen koster 12 000 og det tilkommer frakt på 500 vil regnestykket feks bli 12500 + 12% = 15 625. Oppå dette vil det komme fortollingsgebyr og sånt, som maks er et par hundre kroner.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #14 Skrevet 8. juli 2013 Så med mindre det er gift kan jeg legge på 25%? Anonymous poster hash: de673...fa7
Tomaten Skrevet 8. juli 2013 #15 Skrevet 8. juli 2013 Så med mindre det er gift kan jeg legge på 25%? Anonymous poster hash: de673...fa7 Det vil ikke stå om selgeren sender som gift. Det er en overraskelse du får når du får varen
orgus Skrevet 8. juli 2013 #16 Skrevet 8. juli 2013 Det vil ikke stå om selgeren sender som gift. Det er en overraskelse du får når du får varen Man kan jo be selgeren gjøre dette også, det er vel variabelt hvor villige de er til det. Er også usikker på om det er en skuddsikker taktikk 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #17 Skrevet 8. juli 2013 Jeg bør altså legge på 25% uansett? Hva hvis det står free shipping da? Hva betyr det? Antar at det er noe annet enn "gift"? Anonymous poster hash: de673...fa7
orgus Skrevet 8. juli 2013 #18 Skrevet 8. juli 2013 Jeg bør altså legge på 25% uansett? Hva hvis det står free shipping da? Hva betyr det? Antar at det er noe annet enn "gift"?Anonymous poster hash: de673...fa7 Det betyr gratis frakt. I de fleste tilfeller er det innad i USA. Men det står spesifisert enten lengre ned eller før du bestiller.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #19 Skrevet 9. juli 2013 Jeg bør altså legge på 25% uansett? Hva hvis det står free shipping da? Hva betyr det? Antar at det er noe annet enn "gift"? Anonymous poster hash: de673...fa7 Det betyr at frakten er gratis. Anonymous poster hash: 51f69...b3b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #20 Skrevet 9. juli 2013 Det betyr at frakten er gratis. Anonymous poster hash: 51f69...b3b Og hvor mye sparer jeg på det? Anonymous poster hash: de673...fa7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå