Gå til innhold

prøver å få foreldreansvaret alene

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har en litt kjedeligsak fra 6 1/2 år siden...fikk en velskapt datter i 2007..men barnefaren var som politiet kaltehan psykopat . Slo både meg og min eldstesønn ...da jeg var 7 m n d på vei

stakk han fra oss til ei annen. Skal sies at x er 7 år eldre enn meg (jeg er 30 i dag)

Han og hans nye laget ett rent helvette for meg og hele min fam.deriblandt drapstrusler etc etc. Han har ikke sett sin datter som nå er 6 år... og pdd vet hun ikke noe om han.jeg har nå vært forlovet med en supersnill mann siden 2009 og vi har 4 barn tilsammen .han ser på min datter på 6 som sin datter.men det storeproblemet her er at min x og jeg fikk deltforeldreansvar noe som er helt sykt.har krevd å få han på mekkling for at han frivillig skal gi fra seg ansvaret...da min samboer vil adoptere henne. Min x har aldri gjort noe for å få kontakt annet ved å true oss på livet.... har advokat som mener at han kan knuse meg i evt rettsak da han skal ha kontroll over meg og muligens kreve samvær med henne for å ødelegge meg.

Skal også sies at denne mannen har en del voldsdommer og drevet med dop...noen som har opplevd noe av det samme? Min datter vet heller ikke at min samboer ikke er hennes biologiske far...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hmmmm..., en sak har alltid 2 sider.. Skulle vært morsomt å hørt eksen din sin historie.. Reagerer litt på at din 6 år gamle datter ikke har fått vite om sitt opphav.. Du og din samboer lyver for henne ved å ikke ha fortalt henne om sin biologiske far..

-nesten omsorgssvikt ..

Gjest Gjest
Skrevet

Vet ikke hvordan du ser på omsorgssvik men jeg er av den oppfatningen at hennes biologiske far har hatt mulighet til å ta kontakt om han har villet det.men sist jeg var i kontakt med han skulle han ødelegge

livet til både meg og HANS datter.

AnonymBruker
Skrevet

Har selv vært barn i en situasjon dom kan minne litt om denne. Da var mor sammen med en mann som fremsatte trusler mot min far. Far poliyianmeldte hver gang. Endte med rettsak om samværsrett. Mor tapte i retten. Vi hadde hatt kontakt jevnlig, og det forelå en god samværsavtale, men pga mors samboer og episoder som var politianmeldt, tapte hun saken. Har ikke detaljene rundt dette pga alderen min. Dette var på 80-tallet. Vil tro du kan vinne frem såfremt du har politianmeldt truslene osv

Anonymous poster hash: 13d70...fc6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hørt med flere advokater.

Har du politianmeldt eksen? Det må jo i tilfelle telle med.

Anonymous poster hash: 13d70...fc6

Skrevet

Du kan jo også høre med bufetat om en adopsjonssøknad kan bli vurdert selvom barnefar ikke samtykker.

Jeg vet ikke om det er mulig, men holder på med stebarnsadopsjon selv og når mor har fulle ansvaret er det jo fortsatt opp til bufetat å avgjøre om de skal innvilge adopsjonen og barnefar får uttale seg. Virker ikke som det har stort å si at jeg som mor samtykker fordi det til syvende og sist er opp til bufetat så hvis du ikke har snakka med de så gjør det :)

Gjest celine
Skrevet

Såvidt jeg vet, trenger du hans samtykke for å få foreldreansvar alene, hvis det ikke avgjøres ved dom. Til det skal det gode og tungtveiende grunner. Det er sjelden at noen blir fradømt foreldreansvaret hvis det ikke kan påvises at deres adferd virker begrensende for et normalt liv for barnet. I og med at barnefar har både voldsdommer og har truet dere på livet, vil jeg anta at din sak er god. Jeg kan ikke, ut fra din historie, se at han kan knuse dere i en rettssak. Han har verken vist interesse for samvær, eller vilje til samarbeid tidligere, og sånt veier tungt ved en rettslig avgjørelse. Tror jeg ville ha snakket med en annen advokat, hvis jeg var deg ;)

AnonymBruker
Skrevet

Har en litt kjedeligsak fra 6 1/2 år siden...fikk en velskapt datter i 2007..men barnefaren var som politiet kaltehan psykopat . Slo både meg og min eldstesønn ...da jeg var 7 m n d på vei

stakk han fra oss til ei annen. Skal sies at x er 7 år eldre enn meg (jeg er 30 i dag)

Han og hans nye laget ett rent helvette for meg og hele min fam.deriblandt drapstrusler etc etc. Han har ikke sett sin datter som nå er 6 år... og pdd vet hun ikke noe om han.jeg har nå vært forlovet med en supersnill mann siden 2009 og vi har 4 barn tilsammen .han ser på min datter på 6 som sin datter.men det storeproblemet her er at min x og jeg fikk deltforeldreansvar noe som er helt sykt.har krevd å få han på mekkling for at han frivillig skal gi fra seg ansvaret...da min samboer vil adoptere henne. Min x har aldri gjort noe for å få kontakt annet ved å true oss på livet.... har advokat som mener at han kan knuse meg i evt rettsak da han skal ha kontroll over meg og muligens kreve samvær med henne for å ødelegge meg.

Skal også sies at denne mannen har en del voldsdommer og drevet med dop...noen som har opplevd noe av det samme? Min datter vet heller ikke at min samboer ikke er hennes biologiske far...

Vedr. stebarnsadopsjon:

Det føres en restriktiv praksis når det gjelder stebarnsadopsjon. Årsaken til dette er blant annet at utgangspunktet i norsk rett er ”det biologiske prinsipp”. Det er et alminnelig akseptert synspunkt at det er det beste for barnet å ha mest mulig tilknytning og kontakt med sine biologiske foreldre. Denne tilknytningen bør bare brytes der tungtveiende grunner av hensyn til barnet taler for det. Det er særlig restriktiv praksis når det gjelder stebarnsadopsjon av barn under 12 år. Årsaken er at kontakten mellom barnet og biologisk forelder kan bli gjenopptatt etter en tid, jfr. http://www.babyverden.no/Prover/Adopsjon/Stebarnsadopsjon/

Hvis søknad bliir sendt, og biologisk far har samtykket, skal barnet informeres av barneverntjenesten i kommunen. Barnet skal gis anledning til å uttale seg før det tas avgjørelse om adopsjonsbevilling skal gis. Barnets mening skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet. Den som har fylt 12 år, kan ikke adopteres uten eget samtykke.

Barneverntjenesten i kommunen blir også bl.a. pålagt av Bufetat å skrive i en uttalelse bakgrunn for hvorfor det ikke har vært samvær, og om det har blitt tilrettelagt for det, evt. hvem som har hindret at det har blitt gjennomført.

Missy1: Fra adopsjonsloven § 7. Den som er under 18 år kan ikke adopteres uten samtykke fra den eller dem som har foreldreansvaret, jfr. http://www.lovdata.no/all/tl-19860228-008-001.html#7h

Anonymous poster hash: 3ed40...e7c

Gjest celine
Skrevet

Tror forøvrig ikke jeg ville ha nevnt noe om adopsjon, iallefall ikke i første omgang. Det du kan bruke, er barnefars (manglende?) vilje til å gi sitt samtykke til utstedelse av pass, evt skolevalg etc. Sånne ting må da virke mer begrensende enn at din nåværende ikke får adoptere? :)

AnonymBruker
Skrevet

Glemte:

Man må være gift med, eller være registrert partner til barnets forelder for å søke om stebarnadopsjon. Som hovedregel kreves det at du som søker har oppfostret barnet over lengre tid, jfr. http://www.bufetat.no/adopsjon/innenlands/stebarn/

Jeg anbefaler at dere ta kontakt med Bufetat - http://www.bufetat.no/finnkontor/?County=0&Town=0&type=r - hvis dere ønsker mer informasjon vedr. stebarnsadopsjon.

~

Anonymous poster hash: 3ed40...e7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...