tulipaner Skrevet 8. juli 2013 #1 Skrevet 8. juli 2013 Har en innekatt, rase... snill og grei pus, det er bare det at hun gjør fra seg på gulvet på rommet hvor kattedoen står... det er HVER eneste dag. Når jeg våkner om morningen finner jeg avføring 4 forskjellige steder i rommet, rundt kattedoen. Jeg har prøvd alt... salmiakk, klorin,eddikk... alt for at hun ikke skal gjøre fra seg på gulvet.. hun bruker kun doen til å tisse i. jeg har prøvd forskjellige typer perler og sand, alt er helt likt for henne... hun vil kun gjøre fra seg på gulvet. ( doen er som ofte helt tom, rengjør det ofte, men ikke altfor ofte) Hva gjør jeg???????
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #2 Skrevet 8. juli 2013 Følger med på katten, altså ikke følger ETTER men følger med på katten. Ser du den prøve å sette seg for å gjøre fra seg så løfter du den bare og plasserer den oppi kattesanden. Åh, og pass på å legge igjen noe av kladden den har gjort fra seg i stua eller hvor som, oppi kattesanden. Da vet den hva den sanden er til for. Anonymous poster hash: 8774a...40e
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #3 Skrevet 8. juli 2013 Sjekket litt runft på nettet i forbindelse med at min egen katt holdt på sånn en kort periode og der ble det tipset om at man skulle legge noe av avføringen inn i kassen. Men jeg er ikke noen katteekspert, så jeg har egentlig ingen gode råd å gi. Min katt ga seg, og jeg tror det handlet om at jeg hadde vært litt sløv med å tømme doen, noe jeg forstår ikke er tilfelle hos deg. Anonymous poster hash: f06fd...cd6
tulipaner Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #4 Skrevet 8. juli 2013 jeg har 2 katter.... og den andre katten gjør fra seg i doen, og den katten som gjør fra seg på gulvet nå har begynt med dette den siste mnd, kanskje i 6 uker.... hun har alltid brukt doen tidligere! hun går oppi doen, tisser og thats it. Hun gjør aldri fra seg når vi er hjemme, det er når vi er ute eller når vi sover... det begynner å bli rutine å måtte skrape avføring fra gulvet før vi drar på jobb om morgenen. så jeg vet ikke hvordan jeg kan følge med henne? Jeg prøvde å ta henne i nakken, og få henne til å se på avføringen og si FY, men hun ble bare "redd" og løp rett til matskålen.... 4 timer senere gjør hun fra seg på gulvet! Jeg begynner å bli litt redd for at den andre renslige katten blir påvirket av henne og begynner med dette tullet hun og!! dobbel krise! mannen min er såpass lei nå, at han sier til meg at hvis vi ikke får skikk på henne så må vi gi henne fra oss! Det er ikke noe kjekt å komme hjem eller våkne til shitlukt! vi kan aldri ta med oss gjester hjem, for vi vet ikke hva som venter oss hjemme....
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #5 Skrevet 8. juli 2013 Jeg har to tips: -Pass på at doen er av typen uten lokk og at den ikke står skjult. Altså, sett den en plass der katten kan se rommet og ikke er "trengt inn i et hjørne". -Følg med på balansen mellom de to kattene. Om den ene katten holder seg unna kassa og starter "markere" resten av rommet vitner det om en ubalanse. Kanskje en do til hver katt er en (midlertidig) løsning? Anonymous poster hash: c3889...639 3
fruBeist Skrevet 8. juli 2013 #6 Skrevet 8. juli 2013 Salmiakk og klorin virker mot sin hensikt. Prøv å flytte litt på kassen? Noen katter er sær på plassering av doen sin. Er det noe som har blitt forandra hjemme rett før hun begynte med dette? Den ene min holder på på samme måte hver gang kona mi er vekke i lenger perioder med jobb. Jeg har rett og slett løst det med av han er ute om natta. Men litt vanskelig det når du har innepus. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #7 Skrevet 8. juli 2013 Vis den hvordan det skal gjøres, drit i kassa hans.Anonymous poster hash: 06d59...178
fruBeist Skrevet 8. juli 2013 #8 Skrevet 8. juli 2013 Du sier skrape avføring av gulvet. Er avføringa løs? Hva slags fór får hun? Mine katter har bæsj som bare kan plukkes opp.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #9 Skrevet 8. juli 2013 Jeg prøvde å ta henne i nakken, og få henne til å se på avføringen og si FY, men hun ble bare "redd" og løp rett til matskålen.... 4 timer senere gjør hun fra seg på gulvet! Selvsagt ble hun redd, hva faen er det med deg? Anonymous poster hash: d5046...b20 6
Gjest HappyWaffle Skrevet 8. juli 2013 #10 Skrevet 8. juli 2013 Ikke bruk salmiakk eller klorin da dette minner om lukta av katteurin. ha gjerne to kasser. legg aviser rundt doen der du veit at katten gjør fra seg slik at det er enklere å fjerne. prøv å sette doen i et annet rom og steng rommet hvor de allerede har gjort fra seg, kanskje det er lukta for all del ikke press snuta mot bæsjen, da skremmer du den bare. prøv å bytte sand. jeg bruker sand fra felleskjøpet (helt fiiiin sand) og kattene her elsker den, og det gjør jeg å. enkel å rengjøre og lukter ikke så fort som annen sand
Gjest Murica Skrevet 8. juli 2013 #11 Skrevet 8. juli 2013 Om jeg ikke husker helt feil, så hadde du en lignende tråd tidligere. Så jeg sier igjen, sett inn en kattedo nr 2, rydd vekk noe siden du sier du ikke har plass...sett den i stua, gangen, kjøkkenet. 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #12 Skrevet 8. juli 2013 Vi strødde alltid pepper der katta dreit; da ga den seg fort. Utenom den første gangen da den nøys så den dreit på seg.Anonymous poster hash: 06d59...178 2
Gjest HappyWaffle Skrevet 8. juli 2013 #13 Skrevet 8. juli 2013 Vi strødde alltid pepper der katta dreit; da ga den seg fort. Utenom den første gangen da den nøys så den dreit på seg.Anonymous poster hash: 06d59...178 hahaha xD dagens latter!!!!
Tomaten Skrevet 8. juli 2013 #14 Skrevet 8. juli 2013 Man skal alltid ha en do til hver katt. Spesielt innekatter som ikke har andre alternativer. Så jeg tror ikke det hadde vært så dumt å få inn en til. Det er jo tross alt veldig renslige dyr. Kan hende hun gjør fra seg på gulvet fordi hun føler at sanden er den andre katten sin. Tisser hun i doen da? eller gjør hun det på gulvet også? 1
Gjest HappyWaffle Skrevet 8. juli 2013 #15 Skrevet 8. juli 2013 Man skal alltid ha en do til hver katt. Spesielt innekatter som ikke har andre alternativer. Så jeg tror ikke det hadde vært så dumt å få inn en til. Det er jo tross alt veldig renslige dyr. Kan hende hun gjør fra seg på gulvet fordi hun føler at sanden er den andre katten sin. Tisser hun i doen da? eller gjør hun det på gulvet også? alltid er kanskje en overdrivelse? mine har aldri trengt to doer.
Tomaten Skrevet 8. juli 2013 #16 Skrevet 8. juli 2013 alltid er kanskje en overdrivelse? mine har aldri trengt to doer. Det er det som er best for kattene. 1
kattepus89 Skrevet 8. juli 2013 #17 Skrevet 8. juli 2013 1. Sjekk at katten er frisk fysisk. 2. Det finnes utrolig mange grunner til slik atferd. Jeg anbefaler å høre med katteeksperten på dyrebar.no. 3. IKKE skrem den! Å dytte snuten nedi avføring/tiss er utdatert og fungerer ikke i det hele tatt. Kjøp feliway, slik at den ikke føler at den må legge fra seg lukt overalt. Prøv forskjellig sand, doer, plasseringer... Sett flere doer rundt om kring, legg litt avføring eller sand med tiss oppi slik at den kjenner sin egen lukt. Om katten ikke er sterilisert eller kastrert, så vil jeg anbefale å gjøre det, for de kan bli veldig stresset av det når det ikke får noe utløp, pluss at markeringsbehovet vil gå ned. 3
Gjest HappyWaffle Skrevet 8. juli 2013 #18 Skrevet 8. juli 2013 Det er det som er best for kattene. hvordan kan du påstå det? mine viser absolutt ingen ubehag når de skal på doen. hopper rett oppi, graver og gjør fra seg, graver over og hopper ut. så det er veldig individuelt fra katter til katter (nå er mine søsken da så de er nok så vandt til hverandre)
Tomaten Skrevet 8. juli 2013 #19 Skrevet 8. juli 2013 (endret) Cats, unlike dogs, are not pack animals. Even if they are siblings from the same litter, there will be times when each kitty wants her own space. And when they are doing something as private as elimination, sharing the same litter box can be stressful for some cats. Ideally, a multi-cat household should have the same number of litter boxes as the number of cats, plus one extra box; in other words, for two cats, there should be three litter boxes. Kilde Endret 8. juli 2013 av Tomaten 2
tulipaner Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #20 Skrevet 8. juli 2013 takk for mange fine svar. Det stemmer at jeg har lagt ut en slik tråd tidligere, da visste jeg ikke hvilken av kattene mine som holdt på med dette tullet, men nå vet jeg! og nå har det blitt mye mer hyppig.. katten har ikke do med lokk på og kan nå toalettet sitt enkelt, ikke plassert inne i en krok eller bak en dør. Katten har vært hos dyrelegen og er helt fint i formen, hun får mat fra dyrebutikken, de spiser samme mat. Hun tisser kun i kassen sin, men resten gjøres på gulvet. Hun sitter ofte å ser på at den andre katten gjør fra seg i kassen og da hopper hun oppi etter den og vil grave det ekstra godt ned.... så hun MÅ jo FATTE hva sanden er for? Hun har jo brukt kassen tidligere, dette har aldri vært noe problem før de siste 4,6 ukene! Vi har ikke forandret noe hjemme... Jeg begynner å bli sliten av pus... hun er så snill og grei, men hun driver oss til vanvidd....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå