AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #1 Skrevet 8. juli 2013 Hei, Jeg har akkurat sluttet på p-pillene og håper på å bli gravid i sommer/høst. Jeg er nå 34 år, samboer og er klar for barn. Jeg tok abort en gang tidligere i begynnelsen av 20-åra da jeg ikke var klar den gang. Det jeg tenker litt på er om jeg skal ta ultralyd (privat) i uke 12 for å se etter downs syndrom. Min samboer ønsker det. Alle ønsker seg jo et friskt "vanlig" barn, men man har uansett ingen garantier. Det er mye som er verre, f.eks hjerneskader pga oksygenmangel under fødsel etc. Det ville føles feil å ta en abort nå.. Men så krever det jo ekstra mye å ta vare på et barn med downs. Jeg er jo fortsatt relativt ung ifht risikoen. Man kan jo droppe hele ultralyden (hvilket jeg heller litt mot), eller ta den og da kunne forberede seg om vi velger å beholde barnet selv med et ekstra kromosom. Det ville jo helt klart vært deilig å ha tatt ultralyden og vite at det ikke er downs. Da blir det jo ikke et tema. Jeg tenker på dette nå også fordi jeg vil ha avklart dette med min kjære på forhånd slik at vi begge vet hva vi går til. Hva ville dere gjort? Anonymous poster hash: 9f965...28b Anonymous poster hash: 9f965...28b
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #2 Skrevet 8. juli 2013 Jeg ville sikkert ha tatt ultralyd, selv om de ikke kan garantere noe. Selv om de ikke ser noen antydning til downs så kan barnet ha det. Selv om jeg hadde fått vite at barnet har downs kan ikke jeg si sikkert at jeg hadde tatt abort. Anonymous poster hash: 32b7b...246
Tomaten Skrevet 8. juli 2013 #3 Skrevet 8. juli 2013 Holder det med en UL for å avkrefte Down's da? Trodde man måtte ta forstervannsprøve jeg. De kan vel se om nakkefolden er normal vil jeg tro, men den kan ikke avkrefte noen ting.
Gjest BettyBoop Skrevet 8. juli 2013 #4 Skrevet 8. juli 2013 Hei, Jeg har akkurat sluttet på p-pillene og håper på å bli gravid i sommer/høst. Jeg er nå 34 år, samboer og er klar for barn. Jeg tok abort en gang tidligere i begynnelsen av 20-åra da jeg ikke var klar den gang. Det jeg tenker litt på er om jeg skal ta ultralyd (privat) i uke 12 for å se etter downs syndrom. Min samboer ønsker det. Alle ønsker seg jo et friskt "vanlig" barn, men man har uansett ingen garantier. Det er mye som er verre, f.eks hjerneskader pga oksygenmangel under fødsel etc. Det ville føles feil å ta en abort nå.. Men så krever det jo ekstra mye å ta vare på et barn med downs. Jeg er jo fortsatt relativt ung ifht risikoen. Man kan jo droppe hele ultralyden (hvilket jeg heller litt mot), eller ta den og da kunne forberede seg om vi velger å beholde barnet selv med et ekstra kromosom. Det ville jo helt klart vært deilig å ha tatt ultralyden og vite at det ikke er downs. Da blir det jo ikke et tema. Jeg tenker på dette nå også fordi jeg vil ha avklart dette med min kjære på forhånd slik at vi begge vet hva vi går til. Hva ville dere gjort? Anonymous poster hash: 9f965...28b Anonymous poster hash: 9f965...28b jeg ville tatt ul. Om ungen har downs og du likevel velger å beholde så har du god tid å forberede deg for hvordan det kan bli, så slipper du sjokket på fødestua
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #5 Skrevet 9. juli 2013 Spørsmålet er jo også hva du vil gjøre hvis du får et resultat som sier at sannsynligheten er så og så høy? Hvor går grensen for å fortsette eller ei? Et vennepar av meg lurte på å ta duo-testen da hun er 37. De sa at uansett resultatet så ville de beholde barnet. De tok likevel ikke testen da det for dem ikke ville ledet til å avslutte svangerskapet, men sannsynligvis ville bekymre seg resten av svangerskapet hva hvis. De hadde prøvd i 4 år, fikk det endelig til, men så endte det med at de mistet i uke 10 uansett, og neste gang ble ikke duo-test noe alternativ i det hele tatt da de bare vil ha et barn. Så, med mindre du har en klar retning av hva du gjør hvis noe blir påvist, eller at sannsynligheten er så og så lav/høy, så hadde jeg aldri tatt testen...Men det er jo det man må bestemme som par. Og perspektiv. Anonymous poster hash: e7a72...06c
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #6 Skrevet 9. juli 2013 Jeg ville likt å vite Så hadde tatt ul Anonymous poster hash: 161b2...584
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #7 Skrevet 9. juli 2013 TS her. Takk for svar! Det er vel i første omgang ultralyd som ser etter nakkefold de tar ja. Vet ikke om de tar blodprøven i duo-testen. Det er selvfølgelig ingen garantier, men den gir jo en sannsynlighetsberegning. Som en av dere skrev, så er jo egentlig spørsmålet - hva gjør jeg om det tyder på / er downs? Uff.. noen ganger har den moderne teknologien kommet litt vel langt som gir oss sånne valg. Det er selvfølgelig noe vi må bli enige om også, men jeg er nå av typen som liker å forberede meg mentalt, i motsetning til han. Anonymous poster hash: 9f965...28b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #8 Skrevet 9. juli 2013 9f965...28b Lovverket sier klart og tydelig at man ikke har lov å sjekke etter nakkefold/andre avvik før på UL i uke 18 som blir foretatt på sykehuset. Jeg bestilte privat UL i Oslo bl.a for dette, men endte opp med offentlig UL hos gyn.spes fordi jeg kvalifiserte for henvisning pga blødninger. Jeg spurte da spesifikt både privat og offentlig om dette var en av tingene som ble sjekket, og begge svarte at lovvverket ikke tillater det- men, om de tilfeldig ser klare avvik er de pliktet til å henvise videre. De har ikke lov å aktivt sjekke- så jeg venter fortsatt på UL i uke 18 for å bli mer sikker, selv om alt så OK ut i uke 11. Mao; om avvik er motivasjon for UL kommer du ikke særlig langt. Jeg synes dette var rart siden så mange på nett snakker om tidlig UL bl.a ifbm dette, men lovverket er altså klinkende klart- og ingen får grundig sjekket dette før uke 18.Anonymous poster hash: cdb19...884
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #9 Skrevet 10. juli 2013 Jeg har tatt ul i uke 12 i begge mine svangerskap for å sjekke dette. D har de sagt at bla nakkefold og neseben ser bra ut. Vet flere sier at regelverket sier de ikke skal sjekke dette?? Men samtidig er det sånn at hvis de ser noe unormalt på ul så plikter de å si fra og henvise videre... Jeg ville helt klart likt å vite hvis noe var galt. Hadde mest sannsynlig tartt abort om noe var feil..Anonymous poster hash: 9a9c0...790
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #10 Skrevet 10. juli 2013 Om man skal ta den så burde man ta den i Danmark. Der har de mye mer kompetanse for å avdekke kromosomfeil. F. Eks ultralydklinikken.dk (god erfaring med dem). I Norge er det private som gjør det og de har egentlig ikke lov å se etter sykdomstegn. Mange,av dem har heller ikke kompetanse til det. Refererer til denne historien:http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Jeg-sorterte-ikke-bort-mitt-foster-7151715.html Personlig ville jeg absolutt gjort det om jeg skulle bli gravid igjen, av personlige og aldersmessige grunner. Moralistene kan mene hva de vil.Anonymous poster hash: 67bcb...2d0
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #11 Skrevet 10. juli 2013 I sanmark kombinerer man gjerne UL og dobbelttest. Da er man mye sikrere på resultatet.Anonymous poster hash: 67bcb...2d0
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #12 Skrevet 10. juli 2013 I sanmark kombinerer man gjerne UL og dobbelttest. Da er man mye sikrere på resultatet.Anonymous poster hash: 67bcb...2d0 Edit: i DanmarkAnonymous poster hash: 67bcb...2d0
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #13 Skrevet 10. juli 2013 Jeg får tett oppfølging pga fare for bl.a. kromosomfeil. Får da tilbud om tidlig ul av spesialister i fostermedisin (ikke jordmødre). Var på Ul i uke 12, og han gikk aktivt inn for å sjekke nesebein, ryggmarg og nakkefold. Sa ingenting om at dette ikke var lovlig. Dette skjedde også forrige svangerskap. Når du får henvisning til statlig tidlg ul, er det jo en grunn. De skal ikke bare sjekke at det er liv, men pga faren for misdannelser er økt for min del, skal de jo "lete" etter evnt "feil" ved fosteret. Heldigvis har alt vært bra med mine to barn.Anonymous poster hash: 2d682...a65
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #14 Skrevet 10. juli 2013 Jeg får tett oppfølging pga fare for bl.a. kromosomfeil. Får da tilbud om tidlig ul av spesialister i fostermedisin (ikke jordmødre). Var på Ul i uke 12, og han gikk aktivt inn for å sjekke nesebein, ryggmarg og nakkefold. Sa ingenting om at dette ikke var lovlig. Dette skjedde også forrige svangerskap. Når du får henvisning til statlig tidlg ul, er det jo en grunn. De skal ikke bare sjekke at det er liv, men pga faren for misdannelser er økt for min del, skal de jo "lete" etter evnt "feil" ved fosteret. Heldigvis har alt vært bra med mine to barn.Anonymous poster hash: 2d682...a65 Om du har fått henvisning pga kromosomfeil kan det hende du har blitt henvist til spesialist som har lov til å sjekke dette - i så fall er det offentlig og ikke hos vanlig gynekolog. Vi vanlige som får henvisning får ofte pga tidligere spontanaborter/blødninger osv, og da blir man ikke henvist til noe annet enn vanlig gynekologspesialist. Går man privat er det akkurat det samme, og lovverket er klinkende klart. Jeg tok kontakt med Majorstuaklinikken som er svært mye brukt i Oslo, samt spesialistsenter på St. Hanshaugen. Jeg har også sett lovverket sort på hvitt - de har ikke lov, og de har ikke tilstrekkelig kompetanse i tillegg. Alt står på lovdata, og om man googler ser man det der også Jeg fikk også beskjed om at "alt så greit ut", og hun gikk langt i å "not in so many words" si at jeg kunne ta det med ro - men - hun gikk altså ikke utenfor hjemmelen og sjekket aktivt etter nakkefold og sa til meg at "nei, fosteret har ikke avvik eller downs etc". Jeg tror nok du har vært hos spesialister på dette, det får ikke vi andre henvisning til. Vi går enten privat til gynekolog, eller offentlig til gynekolog(om vi får henvisning). Anonymous poster hash: cdb19...884
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #15 Skrevet 10. juli 2013 Om du har fått henvisning pga kromosomfeil kan det hende du har blitt henvist til spesialist som har lov til å sjekke dette - i så fall er det offentlig og ikke hos vanlig gynekolog. Vi vanlige som får henvisning får ofte pga tidligere spontanaborter/blødninger osv, og da blir man ikke henvist til noe annet enn vanlig gynekologspesialist. Går man privat er det akkurat det samme, og lovverket er klinkende klart. Jeg tok kontakt med Majorstuaklinikken som er svært mye brukt i Oslo, samt spesialistsenter på St. Hanshaugen. Jeg har også sett lovverket sort på hvitt - de har ikke lov, og de har ikke tilstrekkelig kompetanse i tillegg. Alt står på lovdata, og om man googler ser man det der også Jeg fikk også beskjed om at "alt så greit ut", og hun gikk langt i å "not in so many words" si at jeg kunne ta det med ro - men - hun gikk altså ikke utenfor hjemmelen og sjekket aktivt etter nakkefold og sa til meg at "nei, fosteret har ikke avvik eller downs etc". Jeg tror nok du har vært hos spesialister på dette, det får ikke vi andre henvisning til. Vi går enten privat til gynekolog, eller offentlig til gynekolog(om vi får henvisning). Anonymous poster hash: cdb19...884 Ja, det har du rett i. Som jeg skrev i innlegget, så er dette spesialister i fostermedisin (dvs ikke jordmødre/gynekologer), så da er nok utgangspunktet annerledes. Min lege gikk i alle fall svært nøye gjennom alle kroppsdeler, målte og vurderte evnt. avik. Får også tilbud om fostervannsprøve selv om jeg er under 38 år. Anonymous poster hash: 2d682...a65
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #16 Skrevet 10. juli 2013 Ja, det har du rett i. Som jeg skrev i innlegget, så er dette spesialister i fostermedisin (dvs ikke jordmødre/gynekologer), så da er nok utgangspunktet annerledes. Min lege gikk i alle fall svært nøye gjennom alle kroppsdeler, målte og vurderte evnt. avik. Får også tilbud om fostervannsprøve selv om jeg er under 38 år. Anonymous poster hash: 2d682...a65 Jepp Når det er sagt så anbefaler jeg fortsatt varmt UL i uke 11-12, for man får jo se om det er et bankende hjerte/vokser normalt osv. Utfra det kan man jo se om fosteret lever eller ikke(og om det utvikler seg normalt) - for meg var det en viktig motivasjon Anonymous poster hash: cdb19...884
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #17 Skrevet 10. juli 2013 Jeg hadde ikke tatt UL for å sjekke etter avvik som f.eks downs eller annet hvis jeg på forhånd ikke var fast bestemt for å ta abort dersom det ble funnet indikasjon på avvik. Og som da ev. senere kan bekreftes ved videre prøver. Å få et barn med downs er absolutt ikke verdens undergang og får man det så har man god tid til å forberede seg etter fødselen. Selv har jeg fått sjekket nakkefold og neseben med mine barn, men jeg hadde som sagt ikke gjort dette dersom vi ikke hadde vært enige om veien videre hvis indikasjon på avvik. Ønsker din samboer å ta abort hvis ikke forsteret er friskt?Anonymous poster hash: 22e45...bc5
Eyra Skrevet 10. juli 2013 #18 Skrevet 10. juli 2013 Jeg ville tatt UL, men ikke for å se etter Downs. Det finnes tusenvis av ting som kan være gale (hjertefeil, andre kromosomfeil) som er mye verre enn Downs. Så jeg ville tatt UL for å sjekke om barnet er friskt og ikke vært kun ute etter Downs.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #19 Skrevet 10. juli 2013 Jeg hadde ikke tatt UL for å sjekke etter avvik som f.eks downs eller annet hvis jeg på forhånd ikke var fast bestemt for å ta abort dersom det ble funnet indikasjon på avvik. Og som da ev. senere kan bekreftes ved videre prøver. Å få et barn med downs er absolutt ikke verdens undergang og får man det så har man god tid til å forberede seg etter fødselen. Selv har jeg fått sjekket nakkefold og neseben med mine barn, men jeg hadde som sagt ikke gjort dette dersom vi ikke hadde vært enige om veien videre hvis indikasjon på avvik. Ønsker din samboer å ta abort hvis ikke forsteret er friskt?Anonymous poster hash: 22e45...bc5 Jeg ville tatt UL, men ikke for å se etter Downs. Det finnes tusenvis av ting som kan være gale (hjertefeil, andre kromosomfeil) som er mye verre enn Downs. Så jeg ville tatt UL for å sjekke om barnet er friskt og ikke vært kun ute etter Downs. For endel(for meg) så er Downs en av mange ting som ville vært "verdens undergang"fordi jeg ikke klarer ta hånd om et barn med sterke behov. Man risikerer jo diverse ting selv om UL ser fin ut, men da står man ikke der med forhåndskunnskapen og har ikke noe valg(og risikerer dårlige oppvekstvilkår for barnet). Jeg tror også det er umulig å vite på forhånd hva man faktisk velger å gjøre når man står der - uansett avvik. Jeg tror også det er viktig å ikke rosemale noen avvik - eksempelvis ved å anta at alle fostre med Downs vil ende opp som de man "kjenner noen som har, og de har det fint". Ikke alle klarer leve relativt selvstendige liv som voksne med litt tilrettelegging som endel kan - noen kan ha så alvorlig tilstand at de trenger døgnpleie - og det krever noe helt annet av foreldrene enn et barn med ekstra behov. Dette var litt sidespor, men jeg opplever selv at debatter om tidlig UL ofte blir basert på hensyn som ikke nødvendigvis lar seg gjennomføre av de som selv er i situasjonen. Uansett så sier jo lovverket at man ikke får anledning til å sjekke etter alvorlige avvik som i fosterdiagnostikk før uke 18, så det spiller ingen rolle Ingen av oss får sikre tilbakemeldinger før i uke 18, og tilogmed da kan alvorlige avvik dukke opp ved fødsel fordi det ikke lot seg avdekke ved fødsel. Anonymous poster hash: cdb19...884
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå