Gå til innhold

Krise! Finnes det noen Mac-eksperter her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter med en oppgave i Word, og har greid det kunststykket å ikke lagre underveis... Har skrevet veldig mye, så er livredd for at alt skal bli slettet nå...

Det har seg nemlig slik at jeg har en MacBook Pro som antakeligvis begynner å bli ganske fullagret, for jeg har over lengre tid hatt problemer med at den henger seg opp, programmer jeg er inne på "svarer ikke", og "timeglasset" bare går uten at Macen reagerer på noe som helst. Og nå har altså Word hengt seg opp slik, uten at jeg har lagret... Det eneste alternativet jeg selv ser at jeg har nå er "tvungen avslutning", som det heter, men da mister jeg vel alt jeg har skrevet? Eller har noen av dere andre forslag til hva jeg kan gjøre for å ikke miste alt? Timeglasset har gått i snart en time nå... Jeg har avsluttet alle andre programmer (Safari o.l), og skriver fra iPaden nå...

Blir superglad for hjelp <3

Anonymous poster hash: 2718b...82b

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Du lager deg konto på copy og dropbox og lagrer oppgaven din der. Ikke lokalt. De tilbyr begge lagrinsplass på nett. Det der er noe du må ha hvis du har iPad.

https://www.copy.com/home/

http://dropbox.com

Gå deretter i morgen og kjøpe deg ekstern harddisk og overfør hva du ikke trenger og ha tilgang til sånn umidelbart på macen din, deretter sletter du.

Kan også være greit å rense maskinen litt, kjøp da Cleen my Mac: http://macpaw.com/cleanmymac Som er et veldig kjekt program og ha på maskinen.

Endret av Gjest
Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Ellers da så vil jeg anbefale deg og laste ned Ulysses på Macen og Daedalus Touch på iPaden, og så synke de begge opp mot iCloud. De to appene er begge laget av The Soulmen og "snakker med hverandre". Sånn at du kan begynne og skrive på maskinen og fortsette på iPaden. Genialt.

Endret av Gjest
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, og dette skal jeg få gjort. Men problemet er jo at Macbooken står og henger i Word her og nå, og den reagerer da ikke på noenting... Får ikke gjort noe som helst så lenge timeglasset går, og det eneste alternativet mitt er "tvungen avslutning", men da mister jeg vel alt, siden jeg ikke har lagret underveis? Spørsmålet mitt er om jeg kan unngå å miste alt på noen måte, før jeg bare blir nødt til å trykke "tvunget avslutning"...?

Anonymous poster hash: ca3b9...b20

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar, og dette skal jeg få gjort. Men problemet er jo at Macbooken står og henger i Word her og nå, og den reagerer da ikke på noenting... Får ikke gjort noe som helst så lenge timeglasset går, og det eneste alternativet mitt er "tvungen avslutning", men da mister jeg vel alt, siden jeg ikke har lagret underveis? Spørsmålet mitt er om jeg kan unngå å miste alt på noen måte, før jeg bare blir nødt til å trykke "tvunget avslutning"...?

Har du prøvd Kommando-Tilvalg-Escape samtidig for å få opp lokalmenyen da?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har jeg ikke... Hvordan er "tilvalg"-knappen? :-/

AnonymBruker
Skrevet

Fant det forresten ut, og hadde vært der, ja... Der står det at Word "ikke svarer", og da har jeg kun som alternativ å avslutte programmet... Vil jeg ikke miste alt da?

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det har jeg ikke... Hvordan er "tilvalg"-knappen? :-/

Den ved siden av epletasten.

AnonymBruker
Skrevet

Vi skrev visst samtidig ;)

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Fant det forresten ut, og hadde vært der, ja... Der står det at Word "ikke svarer", og da har jeg kun som alternativ å avslutte programmet... Vil jeg ikke miste alt da?

Niks, det skal komme opp noen skjulte menyvalg hvis du gjør som jeg skrev over i docken, dvs lokalmenyen.

Endret av Gjest
Gjest Gjest
Skrevet

Høyreklikk på programmet nede i docken mens du holder Alt nede. Da skal det komme opp en annen meny.

AnonymBruker
Skrevet

Wæææ, jeg er så lite teknisk anlagt altså...:-/ Skjønner ikke helt hva du mener at jeg skal gjøre? Når jeg trykker meg inn på Word i lokalmenyen er det kun "Avslutt" som er alternativet... Det er ingenting annet å trykke seg inn på... Hvis du mener at det er noe annet jeg kan gjøre, må jeg dessverre ha det inn med teskje, for jeg er så dum på data...:(

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke word autolagring hvert femte minutt da? Så hvis du tar tvungen avslutning, for så å åpne word igjen så vil du få opp spørsmål om å gjenopprette siste brukte dokument? Vil ikke tro du mister så mye da :)

Anonymous poster hash: 110d5...ec5
AnonymBruker
Skrevet

Å høyreklikke på Macen vil si to fingre, sant? :-/ Det skjer ingenting ved å bare høyrklikke på min.. Og når jeg gjør dette+alt, får jeg opp 1: Fjern fra dock, 2: Åpne ved pålogging, 3: Vis i Finder, 4: Skjul, 5: Tvungen avslutning...

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Wæææ, jeg er så lite teknisk anlagt altså...:-/ Skjønner ikke helt hva du mener at jeg skal gjøre? Når jeg trykker meg inn på Word i lokalmenyen er det kun "Avslutt" som er alternativet... Det er ingenting annet å trykke seg inn på... Hvis du mener at det er noe annet jeg kan gjøre, må jeg dessverre ha det inn med teskje, for jeg er så dum på data... :(

Høyreklikk på word i Docken mens du trykker inn alt-knappen. Da skal du få opp en meny.

Endret av Gjest
Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Å høyreklikke på Macen vil si to fingre, sant? :-/ Det skjer ingenting ved å bare høyrklikke på min.. Og når jeg gjør dette+alt, får jeg opp 1: Fjern fra dock, 2: Åpne ved pålogging, 3: Vis i Finder, 4: Skjul, 5: Tvungen avslutning...

Da velger du tvungen avslutning og velger gjenoppretting etterpå.

Endret av Gjest
AnonymBruker
Skrevet

Åh, hååååper du har rett, Anonym...

AnonymBruker
Skrevet

Virker ikke som om du har så mye annet valg enn å bare håpe på det beste! Skal krysse fingrene for deg ;-)

Anonymous poster hash: 110d5...ec5
AnonymBruker
Skrevet

Da velger du tvungen avslutning.

TS mister alt i dokumentet som ikke er lagret. Ikke at det er noe annet å gjøre når et program fryser og man ikke lagrer, da.

Anonymous poster hash: 4d049...2fd

AnonymBruker
Skrevet

Hurraaaaa, det var automatisk lagret, tydeligvis!!! Tusen hjertelig takk for hjelpa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...