Piruette Skrevet 8. juli 2013 #1 Skrevet 8. juli 2013 Hei! Har kjøpt oss hus. Kjøpte det for 1.550 000. Dette er et oppussingsprosjekt, og byggeåret var 1960. Etter arkitekt var i huset for å planlegge, reagerte han på at huset var fra 1960. Etter å ha sjekket opp dette, viser det seg at huset er fra 1920. Er dette noe vi bør gjore noe med, og er det noe å vinne på det? Vi er begge 21, og dette er første huskjøpet til begge.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #2 Skrevet 8. juli 2013 Ja, 40år eldre enn det dere har fått opplyst, det bør dere reklamere på. Anonymous poster hash: 080e9...769 2
Gjest oreokaka Skrevet 8. juli 2013 #3 Skrevet 8. juli 2013 Jeg ville gjort noe med det hvertfall. Er jo snakk om 40 år feil her.
Ciara Skrevet 8. juli 2013 #4 Skrevet 8. juli 2013 Vet ikke helt. Det er jo et oppussingsobjekt, hva har det å si om det er fra 1920 eller 1960 når "alt" må gjøres likevel? Men helt enig i at det burde vært opplyst om det.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #5 Skrevet 8. juli 2013 Ja, dere må klage på det og kreve avslag i prisen. Anonymous poster hash: 20a7e...830
fruBeist Skrevet 8. juli 2013 #6 Skrevet 8. juli 2013 Vet ikke helt. Det er jo et oppussingsobjekt, hva har det å si om det er fra 1920 eller 1960 når "alt" må gjøres likevel? Men helt enig i at det burde vært opplyst om det. Hadde det vert fire år det var snakk om så hadde det vert en ting. Men 40, den er meget drøy. 2
Piruette Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #7 Skrevet 8. juli 2013 Vi skulle rive og pusse opp annen etasje + lage tilbyg. Nå er det mulighet for at vi kanskje må rive pga grunnmuren. Og i tillegg til dette viser det seg at det ligger en parafintank nedgravd i kjellerensom heller ikke var opplyst om. Oppussingsprosjekt og rive "alt", er litt forskjell! Ihvertall slik jeg mente det:)
Gjest Murica Skrevet 8. juli 2013 #8 Skrevet 8. juli 2013 Dette må dere nesten si ifra om. 40 år er -veldig- mye!
Piruette Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #9 Skrevet 8. juli 2013 Vet ikke helt. Det er jo et oppussingsobjekt, hva har det å si om det er fra 1920 eller 1960 når "alt" må gjøres likevel? Men helt enig i at det burde vært opplyst om det. I og med at det er 40 år eldre enn først antatt, må grunnmuren og helst byttes ut. Altså, vi må plusse på ganske mange fler 10tusener enn der som vi planla med arkitekt når vi trodde det var fra 1960..!!
Ciara Skrevet 8. juli 2013 #10 Skrevet 8. juli 2013 I og med at det er 40 år eldre enn først antatt, må grunnmuren og helst byttes ut. Altså, vi må plusse på ganske mange fler 10tusener enn der som vi planla med arkitekt når vi trodde det var fra 1960..!! Men da har dere ikke sjekket tilstanden på grunnmuren godt nok på visning. Man plikter jo å sjekke alt slikt selv, og det anbefales å ha med fagmann. Det er ingen automatikk i at grunnmuren til et hus fra 1920 må skiftes. Og hva sier taksten om dette? 1
Piruette Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #11 Skrevet 8. juli 2013 Men da har dere ikke sjekket tilstanden på grunnmuren godt nok på visning. Man plikter jo å sjekke alt slikt selv, og det anbefales å ha med fagmann. Det er ingen automatikk i at grunnmuren til et hus fra 1920 må skiftes. Og hva sier taksten om dette? Jeg skriver litt uten å vite all fakta nå, for jeg har bare vært med på å kjøpe. Det er pappa og sambo som har ordnet alt annet. Jeg skriver det jeg husker av det de har fortalt. Da vi spurte om å se kjelleren på visning, sa megleren at det var en krypkjeller som var UMULIG og krabbe inn i. Etter å ha rive gulv, fant vi en luke med stige ned til kjelleren. Og det var først da vi oppdaget parafinlukt og div. Snakket nettopp med pappa og jeg skrev feil (har litt prob med alle ord og betegnelser av ting i huset, er litt nye enda..!) - og det var ikke grunnmuren, det var reisverket!!(?), som kom til å bli problemer.
orgus Skrevet 8. juli 2013 #12 Skrevet 8. juli 2013 Et hus fra 1920 har tømmerkasse, ett fra 1960 vil ha et dimensjonert bindingsverk. Det er en ganske stor forskjell. 5
Gjest Badabing Skrevet 8. juli 2013 #13 Skrevet 8. juli 2013 Det vil være ganske store forskjeller på alt fra grunnmur til isolering til elektrisitet. Dere bør definitivt reklamere på dette så fort som mulig. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 8. juli 2013 #14 Skrevet 8. juli 2013 Her ville jeg bedt om heving av kjøpet eller et meget kraftig avslag i pris. Og nei, trådstarter. Vi snakker ikke om 10.000vis i merkostnad. Vi snakker om 100.000vis om ikke enda verre. Hvis reisverket må skiftes er det i praksis kun en grunnmur dere har.
Piruette Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #15 Skrevet 8. juli 2013 Her ville jeg bedt om heving av kjøpet eller et meget kraftig avslag i pris. Og nei, trådstarter. Vi snakker ikke om 10.000vis i merkostnad. Vi snakker om 100.000vis om ikke enda verre. Hvis reisverket må skiftes er det i praksis kun en grunnmur dere har. Var egentlig det jeg trodde jeg hørte, men var ikke helt sikker og da skrev jeg heller 10tusener for å være sikker. Men da husket jeg riktig..
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #16 Skrevet 8. juli 2013 Ble det opplyst om når huset ble oppgradert sist? Og hva som ble gjort da? 40 år med utvikling innen bygging av hus er veldig mye. Hvis huset er fra 1920 kan det godt være at det har en annen antikvarisk klasse enn opplyst også, og strengere krav til renovering. Noe som fort blir dyrere. Jeg kan nesten garantere at dere vil få noe igjen. Kjøpte dere advokatforsikring (boligkjøperforsikring)? Da bør dere ringe med en gang. Om ikke, finn advokat. De vil nok bestille takstmann som får gitt dere en mer realistisk takst på huset, og andre fagfolk som kan hjelpe dere med å finne ut merkostnaden ved oppussingen. Dere bør minst kreve denne. Selger kommer nok til å prøve seg på at de ikke visste at det var så gammelt, og at dere kjøpte eiendommen "som den er" og burde regne med å få noen overraskelser da det er et oppussingsobjekt. Likevel er 40 år mye, kan ikke tenke meg at selger får slippe unna. Anonymous poster hash: 3d3e2...00c
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #17 Skrevet 9. juli 2013 Tja spørs om dette er en stor nok sak til å kvalifisere som en "mangel" desverre. På den ene siden er kjøpesummen svært lav, på den andre siden er det et klart signal om at boligen er et oppussingsobjekt. http://www.huseierne.no/boligsporsmal/juridisk-hjelp/kjop-og-salg-av-bolig/mangler-ved-eiendommen/ Anonymous poster hash: f95f8...8b3
kalinka85 Skrevet 9. juli 2013 #18 Skrevet 9. juli 2013 De fleste mennesker med litt vett mellom ørebe-fagmann eller ikke, vil se om et hus er fra 1960 eller 1920. Man har selv ansvar for å skjekke husets tilstand. Nytter ikke å komme i ettertid å reklamere på "mangler" man skulle oppdaget på visning. 1
Ciara Skrevet 9. juli 2013 #19 Skrevet 9. juli 2013 Men igjen, hva sier taksten om tilstanden til grunnmur og alt annet? Har dere lest taksten grundig før kjøp? Eller står det feil i taksten? Synes igjen det er sprøtt å henge seg opp i årstall uten å svare på dette. I noen tilfeller er det faktisk slik at eldre hus også er bedre bygd på noen områder. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #20 Skrevet 9. juli 2013 De fleste mennesker med litt vett mellom ørebe-fagmann eller ikke, vil se om et hus er fra 1960 eller 1920. Man har selv ansvar for å skjekke husets tilstand. Nytter ikke å komme i ettertid å reklamere på "mangler" man skulle oppdaget på visning. Dette er faktisk tull. Ikke uttal deg om noe du ikke vet noe om. Hvis tidligere boligeier har visst om enkelte ting som burde eller må utbedres, men har skjult dette for kjøper, så har man faktisk all rett til å klage på det. Anonymous poster hash: 0c032...6b3 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå