Gå til innhold

Dere som ikke har bil; (hvordan) gjør dere stor/ukesinnkjøp på mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi forbruker generelt ganske lite, men matbudsjettet sklir noe veldig ut om dagen.

Noe av grunnen er at vi kjøper langt mer frukt på vår/sommer(sesong), men også at det i det siste har blitt mye småinnkjøp(dog aldri unødvendige matvarer eller dill - kun det vi faktisk spiser).

Dog mistenker jeg at mer mat blir kasta siden jeg ikke har lagd ukesplaner for middag i det siste og at det lager solide sprekker i budsjettet........

Men; dere som ikke har bil - hvordan/hvor hyppig handler dere inn mat for å konsentrere innkjøpene mer?

Deler dere opp dyre ting i ett storkjøp og så venter med småting - eller er det alt på ei/flere ganger?

Blir jo for tungt å få bært en ukes forbruk på ei gang.

Anonymous poster hash: cb176...dae
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør bare storinnkjøp når vi får låne (foreldrenes) bil, ellers handler vi noen ganger i uken. Bruk ryggsekk om dere skal handle mye, tungt å drasse på handleposer..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper inn så mye jeg klarer å bære (har med en stor sekk), og det holder en god stund. Nå er jeg aleneboende og veldig enkel i matveien, da, så det spiller vel inn også.

Anonymous poster hash: 7f483...ffa
Skrevet

Trillebag fra Ikea i tillegg til sekk burde gjøre susen :)

Selv er jeg altfor dårlig på å handle systematisk. Bil eller ei.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ryggsekk som jeg bærer alt i.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg deler det opp. Prøvder å dele opp slik at det blir ca like tungt hver gang. Pleier som regel å handle på vei hjem fra jobb på mandag og fredag/lørdag. Har da som regel sykkel med korg på. Får plass til ganske mye oppi ei sykkelkorg, og ellers poser på styret :) Men prøver å få med meg når det er sekkesalg av dopapir og tørkepapir, og mel, sukker og tørrvarer på salg (type brett på salg osv) og får lånt meg bil eller får noen til å kjøre meg da :)

Anonymous poster hash: 65dd1...57e
Gjest Marmot
Skrevet

Jeg har barn med barnevogn, så det hender vi triller til butikken og han går hjem igjen fordi vogna er full av mat. :rodme: Men oftest har jeg med stor sekk, og bruker tøynett. Får med meg en god del da, handler stort sett bare én gang i uka. Hender jeg er innom butikken for å fylle på med frukt, grønnsaker og brød.

Skrevet

Prøver å handle hovedvarer en gang i uka, da handler jeg med sekk eller sykkel med store vesker. Eventuelt både sykkelvesker og sekk, hvis jeg skal handle ekstra mye. Jeg handler kun for ėn, så det begrenser seg jo hvor mye jeg trenger. Ellers handler jeg med meg melk, frukt og andre småting på vei hjem fra forelesning eller jobb.

Skrevet

Jag har varit utan bil i två perioder: en gång som singel och en gång med man och barn.

Som singel fick jag låna mina föräldrar bil för storhandling och det räckte med en gång var eller varannan månad. Annars handlade jag bara det jag kunde böra, lite oftare men sällan stort och onödigt.

Det halvår mannen och jag var utan bil hade vi två barn en 6-12 månaders och en 3,5 års.

Vi handlade flera gånger varje dag; på väg från barnehagen köptes frukt och grönt på morgonen och mjölk, ost med mera på eftermiddagen. Det hände att vi hyrde bil en helg för att göra ärenden och dp storhandlade vi givetvis. Under denna period prioriterade vi verkligen bort onödigt och skrymmande stora saker som läsk,öl, chips. Nästan varje trilletur gick inom en butik för att köpa något litet. Det gick bra, det blev en vana.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var student og uten bil hendte det at jeg gjorde storhandel en gang i måneden (tørrvarer og frysevarer) og tok drosje hjem. Uansett mye billigere å bruke 200 kr på drosje en gang i måneden enn å ha bil, og jeg sparte det inn på å kunne handle billigere varer på tilbud.

Anonymous poster hash: 118a8...454
  • Liker 2
Skrevet

Jeg og mannen bærer, jeg har stooor skulder veske, og han har manbag ( :fnise: ), + at han bærer poser, det gjør seff jeg også. Hvis vi har tatt helt av tar vi bussen. :)

Skrevet

Jeg handler det som får plass i to bæreposer, og gjentar turen dersom jeg trenger mer.

Det hjelper at det kun er 250 meter til nærmeste butikk.

AnonymBruker
Skrevet

Gjør aldri storinnkjøp, i stedet går jeg innom div. forskjellige kjeder i løpet av uken og kjøper så mye jeg trenger eller har plass til av det som er på tilbud.

Anonymous poster hash: 2723f...674
AnonymBruker
Skrevet

Min familie har aldri hatt bil:P Og min mor var mye syk så det var jeg som handlet fra foreldrene mine skilte seg da jeg var 6. Jeg tok to bæreposer på sykkelstyret, og stappet det jeg kunne i ryggsekken, så syklet jeg i all slags vær og vind med en hånd på styret mens den andre holdte paraplyen. Til jul og helligdager hendte det jeg surret et trillekoffert fast på bæreren og dro den etter. Og om vinteren var det spark eller akebrett det gikk i.

Her er det bare å bruke kreativiteten(og være stø på sykkel!) om du ikke har bil og ikke kan ta buss:P

Anonymous poster hash: f4d57...ef4
Gjest Katee
Skrevet (endret)

Har med meg sekk og to tøynett når jeg skal handle så jeg kan fordele vekten litt.

Om jeg trenger noe mer, så pleier jeg handle på butikken etter jobb, så jeg kan ta bussen og deretter gå på den butikken som ligger nærmest der jeg bor, med sekken og tøynettene mine :)

Forsøker å bare handle en gang i uken

Endret av Alyah
Skrevet

Ryggsekk !

Før brukte vi en gammel barnevogn. Veldig praktisk

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte bil.

Ellers er sykkelvogn ganske effektivt, spesielt kombinert med kurv, tasker og sekk.

Anonymous poster hash: c4014...d87
Skrevet

Når jeg i perioder er alene hadde jeg ikke klart meg uten trillebagen min. Sekk er og flittig brukt.

Før vi fikk bil hendte det at vi tok taxi fra kollektivtransporten og hjem. Den tur som koster ca 90 kr. Den turen var spart inn på å handle på kiwi/rema framfor den relativt dyre nærbutikken vår.

Skrevet

Tar med meg en svær ryggsekk og fyller den opp:)

AnonymBruker
Skrevet

Før handlet jeg én gang hver tiende dag. Bodde alene. Handlet fire-fem fulle poser. Gikk 500 m tilbussholdeplass. Tok bussen. Gikk 350 m hjem. Helt kurant. Ser ingen grunn til å trenge bil.

Anonymous poster hash: c432b...9c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...