Riiba Skrevet 8. juli 2013 #1 Skrevet 8. juli 2013 Jeg har en gutt på 7 uker. Han ammer alltid bare 5-8 minutter i gangen. Enkelte ganger (spesielt på kvelden naturligvis) føles det ut som jeg da også går tom. Er det vanlig å amme så kort? Han vil da ha mat igjen etter et par timer. På kvelden kan det virke som han blir frustrert når det ikke kommer mer melk, evt at melken er vanskeligere å få ut. Må bytte pupp, selv om alle sier at det skal man ikke gjøre. Har lest at man pga mindre melk om kvelden må regne med å sitte med puppen ute i lange perioer på kveldstid, men det går jo ikke med oss siden han enten ikke vil ha mer, eller blir frustrert etterhvert. Har begynt å gi mm på flaske i tillegg om kvelden, det tar han gjerne imot. Har jeg for lite melk? Han er jo bare 7 uker så er litt bekymret for mengden når han vokser og trenger enda mer....
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 8. juli 2013 #2 Skrevet 8. juli 2013 Går han opp i vekt som han skal da?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #3 Skrevet 8. juli 2013 Jeg hadde aldri nok melk på kvelden, og ga ei flaske mme etter amming etterhvert. Ble anbefalt å bare amme mer, men det ble masse skriking, såre brystknopper og masse slit uten at det ble mer melk. Var helesøstra som anbefalte flaske etter amming, siden det ble såpass slitsomt. Om du har nok melk tidligere på dagen kan det fungere å pumpe ut og gi dette på kvelden (slik du kanskje gjør). De sier at det er greit så lenge han går opp i vekt som normalt, men det kan være utrolig slitsomt om babyen ikke blir fornøyd, samme hva kurvene viser. Anonymous poster hash: 5f241...488
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #4 Skrevet 8. juli 2013 Jeg har en gutt på 7 uker. Han ammer alltid bare 5-8 minutter i gangen. Enkelte ganger (spesielt på kvelden naturligvis) føles det ut som jeg da også går tom. Er det vanlig å amme så kort? Han vil da ha mat igjen etter et par timer. På kvelden kan det virke som han blir frustrert når det ikke kommer mer melk, evt at melken er vanskeligere å få ut. Må bytte pupp, selv om alle sier at det skal man ikke gjøre. Har lest at man pga mindre melk om kvelden må regne med å sitte med puppen ute i lange perioer på kveldstid, men det går jo ikke med oss siden han enten ikke vil ha mer, eller blir frustrert etterhvert. Har begynt å gi mm på flaske i tillegg om kvelden, det tar han gjerne imot. Har jeg for lite melk? Han er jo bare 7 uker så er litt bekymret for mengden når han vokser og trenger enda mer.... Ikke gi MME på kvelden hvis ikke helsesøster har sagt det. Min svigerinne har en sønn som la på seg veldig lite av pupp, og hun ville ikke at min svigerinne skulle begynne med MME. Hun holdt ut med å bare gi pupp til han var 4 måneder og fikk grøt. Så sånn jeg har forstått det så kan det å gi MME gjøre at de ikke suger nok til å øke produksjonen din og det er da større sjangse for at du mister mer og mer melk. Nå kan det være noe med den situasjonen jeg ikke aner noe om, men generelt så hører jeg at du ikke skal gi de MME som tilskudd før ammingen er i orden. Gi selvfølgelig av begge pupper (hvis han han vil ha mer og du er "tom" i ene puppen så bytt). I starten så ammet jeg av begge brystene ved hver amming, men han fikk for nye formelk, så jeg måtte la han suge av en pupp i flere timer før jeg byttet. Men dette er jo noe dere må finne ut av. Dessuten så er de ofte urolige og kanskje misfornøyd med puppen på kveldstid. Men det er ikke nødvendigvis pga lite mat. Og "tomme" bryster har jeg hatt mye og trodd at det er tomt, men han suger og svelger og kan ligge lenge. Og jeg har også hatt urolig unge ved brystet på kveldstid, selv om melkestrålen står. Jeg vil bare si at du bør la han få av begge bryster og hør med helsesøster før du gir MME. Og sjekk vekta, det er jo det viktigste!Anonymous poster hash: 73014...8ce
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #5 Skrevet 8. juli 2013 Ikke gi MME på kvelden hvis ikke helsesøster har sagt det. Min svigerinne har en sønn som la på seg veldig lite av pupp, og hun ville ikke at min svigerinne skulle begynne med MME. Hun holdt ut med å bare gi pupp til han var 4 måneder og fikk grøt. Så sånn jeg har forstått det så kan det å gi MME gjøre at de ikke suger nok til å øke produksjonen din og det er da større sjangse for at du mister mer og mer melk. Nå kan det være noe med den situasjonen jeg ikke aner noe om, men generelt så hører jeg at du ikke skal gi de MME som tilskudd før ammingen er i orden. Gi selvfølgelig av begge pupper (hvis han han vil ha mer og du er "tom" i ene puppen så bytt). I starten så ammet jeg av begge brystene ved hver amming, men han fikk for nye formelk, så jeg måtte la han suge av en pupp i flere timer før jeg byttet. Men dette er jo noe dere må finne ut av. Dessuten så er de ofte urolige og kanskje misfornøyd med puppen på kveldstid. Men det er ikke nødvendigvis pga lite mat. Og "tomme" bryster har jeg hatt mye og trodd at det er tomt, men han suger og svelger og kan ligge lenge. Og jeg har også hatt urolig unge ved brystet på kveldstid, selv om melkestrålen står. Jeg vil bare si at du bør la han få av begge bryster og hør med helsesøster før du gir MME. Og sjekk vekta, det er jo det viktigste!Anonymous poster hash: 73014...8ce Må jo gi barnet MME hvis det er sulten og gråter/er veldig misfornøyd ... Man MÅ ikke amme for enhver pris, særlig ikke hvis det gjør at barnet ikke har det så bra som mulig.Anonymous poster hash: 2bf0a...78c
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #6 Skrevet 8. juli 2013 Jeg mener man må se an hele situasjonen. Jeg strevde veldig, babyen var aldri fornøyd, jeg fikk ekstremt såre brystvorter, depresjon osv. At det ble stille og babyen sov fornøyd var faktisk viktigere enn å opprettholde amminga mest mulig. Endte opp med å delamme i 6mnd, og vi fikk alle en mye bedre tilværelse da vi begynte å gi mme på kvelden. Man kan jo også ha eldre søsken å ta seg av, eller andre ting som tilsier at det kan være greit å gi litt tillegg. Amming er vel og bra, men det er ikke katastrofe å gi litt tillegg heller om alle får det bedre. Å fullamme er ikke det optimale for alle. Anonymous poster hash: 5f241...488 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #7 Skrevet 9. juli 2013 Må jo gi barnet MME hvis det er sulten og gråter/er veldig misfornøyd ... Man MÅ ikke amme for enhver pris, særlig ikke hvis det gjør at barnet ikke har det så bra som mulig.Anonymous poster hash: 2bf0a...78c SIGNERER denne!!! Et mett barn er viktigst!!! Anonymous poster hash: 89dcf...394
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #8 Skrevet 9. juli 2013 Det er helt normalt at de vil ha ofte pupp på kvelden. Det er mindre melk, men den er ner næringsrik og fet. Det er typisk at mabge tror de ikke har nok fordi barnet vil ha mat mye. Min datter på fire uker spiser sikkert 10 ganger på kvelden, men når hun først er mett sover hun veldig godt. Men hvis barnet ikke går opp i vekt må man jo supplere så klart. Men du bør prate med hs først. Anonymous poster hash: 78dff...bba 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå