super-s Skrevet 8. juli 2013 #1 Del Skrevet 8. juli 2013 Jeg har disse skoene i semsket skinn. Jeg har brukt dem mye, så nå er de blitt skitne, og de er mer grå enn sort. Men hvordan vasker jeg semsket skinn? De var dyre og jeg elsker dem, så jeg er livredd for å ødelegge dem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #2 Del Skrevet 8. juli 2013 Ingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 8. juli 2013 #3 Del Skrevet 8. juli 2013 Jeg ville ikke puttet dem i vaskemaskinen, jeg ville kjøpt nubuck/anilin rens og renset dem med det, - evetuelt levert dem inn til rens. Om det er dyre, gode sko vi snakker om så¨er de verd å renses profesjonelt. Jeg vet det sies at f.eks. semskede vesker kan vaskes på ullprogram med Milo el. tilsvarende, men jeg ville ikke prøvd det på sko, spesielt ikke sko med lærsåle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 8. juli 2013 Jeg ville ikke puttet dem i vaskemaskinen, jeg ville kjøpt nubuck/anilin rens og renset dem med det, - evetuelt levert dem inn til rens. Om det er dyre, gode sko vi snakker om så¨er de verd å renses profesjonelt. Jeg vet det sies at f.eks. semskede vesker kan vaskes på ullprogram med Milo el. tilsvarende, men jeg ville ikke prøvd det på sko, spesielt ikke sko med lærsåle. Takk for svar! Men vet ikke om jeg tør å ha dem i vaskemaskinen pga alle naglene som er på dem! Eller tror du det går bra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 8. juli 2013 #5 Del Skrevet 8. juli 2013 Takk for svar! Men vet ikke om jeg tør å ha dem i vaskemaskinen pga alle naglene som er på dem! Eller tror du det går bra? Nei. - det er derfor jeg sier "Jeg ville ikke puttet dem i vaskemaskinen," Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 8. juli 2013 Nei. - det er derfor jeg sier "Jeg ville ikke puttet dem i vaskemaskinen," Haha, oi, så ikke at det stod "ikke" der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 8. juli 2013 #7 Del Skrevet 8. juli 2013 Haha, oi, så ikke at det stod "ikke" der Veldig fort gjort Du er ikke den eneste, - så langt ifra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 9. juli 2013 #8 Del Skrevet 9. juli 2013 (endret) Husk at sko ikke er sydd sammen, men støpt med varme. Vann løser opp dette støpet og sålen slipper, passformen endres og innerste sålen, den uttagbare krymper. Blir de møkkete; Kjøp sko-shampoo. Rist flasken litt, spray på litt, så blir det masse skum. Børst, med gummi-børste. Alt dette fåes kjøpt i en skobutikk med godt utvalg, som Lille Grensen sko. Boston Suede Shampoo og Boston Sneaker Brush Ikke glem å imprignere alt skinn, og gjenta hver 14. dag ! Boston Raingard Allover. Brukes på sko, klær, vesker og belter... Endret 9. juli 2013 av Wonders Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sol87 Skrevet 9. juli 2013 #9 Del Skrevet 9. juli 2013 Husk at sko ikke er sydd sammen, men støpt med varme. Vann løser opp dette støpet og sålen slipper, passformen endres og innerste sålen, den uttagbare krymper. Blir de møkkete; Kjøp sko-shampoo. Rist flasken litt, spray på litt, så blir det masse skum. Børst, med gummi-børste. Alt dette fåes kjøpt i en skobutikk med godt utvalg, som Lille Grensen sko. Boston Suede Shampoo og Boston Sneaker Brushhttp://www.google.no...s:0&tx=95&ty=67 Ikke glem å imprignere alt skinn, og gjenta hver 14. dag ! Boston Raingard Allover. Brukes på sko, klær, vesker og belter... Jeg er helt enig, i alle fall stort sett. Men ikke alle sko er støpt. Noen få er sydd, mens de fleste (billige) er faktisk lim. uansett bør ingen av dem vaskes, spesielt ikke om de er skinn, fordi dette kan ødelegge både sålefestet og skinnet i seg selv. Det spiller egentlig liten rolle hva slags merke skopleien er, de fleste skobutikker har det samme uansett, med forskjellige merkenavn. Det er også lurt å børste nubuck og semsket med en myk børste. Dette har de også på skobutikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 9. juli 2013 #10 Del Skrevet 9. juli 2013 jeg bruker ikke Kiwi produktene, de har for mye silikon i og lager sjoller/sjateringer. Jeg går alltid til en skobutikk som selger Boston. Jeg har ikke lyst å ødelegge skone mine... Spesiellt når jeg nettopp har renset med shampoo... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 9. juli 2013 Forfatter #11 Del Skrevet 9. juli 2013 Takk for tips dere! Skal stikke innom en skobutikk når jeg får tid og kjøpe skosjampo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sol87 Skrevet 9. juli 2013 #12 Del Skrevet 9. juli 2013 jeg bruker ikke Kiwi produktene, de har for mye silikon i og lager sjoller/sjateringer. Jeg går alltid til en skobutikk som selger Boston. Jeg har ikke lyst å ødelegge skone mine... Spesiellt når jeg nettopp har renset med shampoo... Kiwi selges stort sett ikke på skobutikker etter min erfaring. Impregnering skal helst ikke ha silikon overhodet fordi det tetter porene til skinnet, men det er ikke bare boston som unngår det, det gjelder altså de fleste skomerker som selges i vanlige skobutikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 9. juli 2013 #13 Del Skrevet 9. juli 2013 Kiwi selges stort sett ikke på skobutikker etter min erfaring. Impregnering skal helst ikke ha silikon overhodet fordi det tetter porene til skinnet, men det er ikke bare boston som unngår det, det gjelder altså de fleste skomerker som selges i vanlige skobutikker. Når Bianco og Din Sko maskerer sine egene imprigneringssprayer som like bra som Boston så.....Ikke rar kunden får ødelagt sine sko... Veldig få skobutikker fører bra sprayer... Skopleie er i takt med bruk og kastkulturen. Sko er billige og det blir ikke noe lettere å ta vare på dem når billigkjeder faker seg videre..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 9. juli 2013 #14 Del Skrevet 9. juli 2013 Er det nå jeg skal svinge innom i tråden igjen og minne om at Ecco sine impregnineringsprodukter og generelle skopleieprodukter pleier være meget gode. De koster litt, men det er de jammen verd. Jeg mener, ligger skoene i den kategorien som mine to siste par Sigerson Morrison, £340 per par, så er ikke såkalt 'dyre' skopleieprodukter en stor kostnad overhodet. Det er nesten å rgene som en investering/verdibevaring for skoene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sol87 Skrevet 9. juli 2013 #15 Del Skrevet 9. juli 2013 Når Bianco og Din Sko maskerer sine egene imprigneringssprayer som like bra som Boston så.....Ikke rar kunden får ødelagt sine sko... Veldig få skobutikker fører bra sprayer... Skopleie er i takt med bruk og kastkulturen. Sko er billige og det blir ikke noe lettere å ta vare på dem når billigkjeder faker seg videre..... Poenget mitt er at de aller fleste skopleiemerker er de samme, det er bare merkene utenpå som er ulike, slik at de kan selges i ulike butikker. Årsaken til at folk får ødelagte sko er etter min erfaring feil bruk og feil bruk av pleie. Mange bruker impregnering, men glemmer skokrem, og mange tror at skinn tåler mengder med vann. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå