LadyM Skrevet 8. juli 2013 #1 Skrevet 8. juli 2013 Vi er skilt i fjor, men eier et hus sammen fremdeles hvor vi bor i hver vår leilighet (ungene er voksne og flyttet ut). Nå flytter jeg ut og vi skal selge boligen. I perioden før huset blir solgt, vil min eks-mann fortsette å bo der. Da har jeg krav på husleie hos ham, har jeg hørt. Har prøvd å lete på forskjellige nettsider etter opplysninger om hvordan det regnestykket settes opp, men har ikke lykkes. Er det noen av dere som har erfaring med dette? Altså; Vi står begge som likeverdige eiere på et hus. Vi betaler like mye inn hver måned på lånet, (renter og avdrag). Han bebor den ene leiligheten, den andre leies ut når jeg flytter ut av den. Hvis markedsprisen på leiligheten er 10.000 pr mnd, hvordan beregnes hva han skal betale i leie til meg for bruk av vår felles bolig? Og hvordan blir dette i forhold til låneavdrag og renter? Banken skal jo ha sitt faste månedlig avdrag uansett hvem som leier, eller?
Chloe- Skrevet 8. juli 2013 #2 Skrevet 8. juli 2013 Jeg skjønner ikke hvorfor du skal ha penger av han når dere deler likeverdig. 4
LadyM Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #3 Skrevet 8. juli 2013 Fordi det koster å leie hus. Han bebor 2/3 av huset, mens jeg har 1/3 og likevel betaler vi likt på lån og fellesutgifter. Nå må jeg finne meg større plass å bo, og må dermed betale husleie. Det er ikke rettferdig at han skal bo og forbruke vår felles eiendom gratis (inntil huset er solgt), mens jeg må betale for å leie bolig.
Glitnir Skrevet 8. juli 2013 #4 Skrevet 8. juli 2013 Er det ikke greit å ordne med at du får leieinntektene av det som leies ut, mens han bor "gratis" i den andre leiligheten? Her skal dere jo uansett selge snart, så er vel ikke vits i å gjøre dette vanskeligere enn nødvendig...? 2
Glitnir Skrevet 8. juli 2013 #5 Skrevet 8. juli 2013 Fordi det koster å leie hus. Han bebor 2/3 av huset, mens jeg har 1/3 og likevel betaler vi likt på lån og fellesutgifter. Nå må jeg finne meg større plass å bo, og må dermed betale husleie. Det er ikke rettferdig at han skal bo og forbruke vår felles eiendom gratis (inntil huset er solgt), mens jeg må betale for å leie bolig. OK, så denne først etter at jeg postet. Da beregner dere markedsleie for begge leilighetene, eks. 15 000 for der han bor og 10 000 for den som leies ut. Det er da 12 500 til hver av dere, som dere bruker til å betale deres egen andel av lån, kommunale avgifter etc. Strøm betaler hver av leilighetene for seg selv.
LadyM Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #6 Skrevet 8. juli 2013 (endret) Ok, så det vil si at han må betale halvparten av de 15 000 til meg? Endret 8. juli 2013 av LadyM
Glitnir Skrevet 8. juli 2013 #7 Skrevet 8. juli 2013 Ok, så det vil si at han må betale halvparten av de 15 000 til meg? Tja, eller for alle praktiske formål 2 500 til deg, og så får du 10 000 fra leieboeren, for å få færre transaksjoner.
LadyM Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #8 Skrevet 8. juli 2013 Ok, da har jeg regnet riktig. Tusen takk Glitnir! Hvor finner jeg disse opplysningene hen, i tilfelle jeg blir nødt til å overbevise ham?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå