AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #1 Skrevet 8. juli 2013 Jeg lurer på hva det kan være. Den er ganske ny og når jeg slår den på er den stille og går fint slik den skal, men når jeg har vært på nett i mange timer, da begynner liksom vifta eller hva det er å gå høylytt og bråkete. Noen som vet hva dette kommer av? Anonymous poster hash: 34901...3f6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #2 Skrevet 8. juli 2013 Virus kanskje? Anonymous poster hash: 97659...448
TMB Skrevet 8. juli 2013 #3 Skrevet 8. juli 2013 Det er fordi den blir for varm. Maskinen er programmert til å trekke inn mer luft jo varmere den blir (naturlig nok). Pleier du å ha pcen i senga feks (ikke rett overflate) tettes luftinntaket med støv og derfor vil den til slutt "alltid" kjøre på 100% fordi PCen konstant er varm. Lett forklart. 1
Black March Skrevet 8. juli 2013 #4 Skrevet 8. juli 2013 PCmarkedet per i dag er ganske tøft, fordi folk ofte kun sammenligner spesifikasjoner når de kjøper PC. I stedet for å ta hensyn til for eksempel kvaliteten på kabinettet, kjølesystemet, kvaliteten på skjermen, tastaturet og pekerflaten. Det fører til at veldig mange PCer har muligheten til å utvikle mye kraft, men fort blir alt for varme. Og når de blir varme går viftene opp på maks hastighet, som skaper støy. Men også kan skade datamaskinen din. Helt konkret, så bør du støvsuge datamaskinen din minst hver andre måned. Og dersom den blir veldig varm sett den i fra deg og sørk for at den får litt god lufting, ellers så vil den ta skade av det over tid. Dette er og grunnen til at jeg konsekvent har begynt å anbefale Macbooks over laptops. For mens man helt klart får bedre spesifikasjoner på en PC til samme pris som en Mac, så er Macen rett og slett laget mye bedre enn de aller fleste PCer på markedet. Med tanke på for eksempel varmeutvikling, byggekvalitet og liknende.
kattepus89 Skrevet 8. juli 2013 #5 Skrevet 8. juli 2013 Noen PCer har bråkete vifter i utgangspunktet. Men hvis den ikke var sånn før, så kan du sikkert få den renset på et verksted for PCer. Det pleier å hjelpe, samt se om det er noe som tar opp mye CPU, det kan de sikkert hjelpe deg med også. Har du den på flatt, hard underlag? For all del ikke ha den i sengen eller på en pute osv... Da ber du om både støv og varmeutvikling. Macbooks kan bråke vel så mye, men er mindre utsatt for støv siden avkjølingsystemet er bygd opp annerledes. Men ser tendenser til at folk har dem i sengen osv... DET er ikke bra for NOEN PC.
Gjest Keikolina Skrevet 8. juli 2013 #6 Skrevet 8. juli 2013 Jeg skrur opp min en gang i mnd og renser vifta.
orgus Skrevet 8. juli 2013 #7 Skrevet 8. juli 2013 Det er også viktig at maskinen står på skikkelig underlag som feks et bord slik at kjølingen fungerer. Hvis den står i fanget eller i senga vil den gå varm, og viftene i høygir.
Gjest Morteno Skrevet 9. juli 2013 #8 Skrevet 9. juli 2013 Du kan endre avanserte strømalternativer til å klokke ned prosessoren før den justerer opp viftehastigheten. Eventuelt også klokke ned selve prosessoren selv slik at den ikke blir så varm.
Gjest meh Skrevet 9. juli 2013 #9 Skrevet 9. juli 2013 Helt konkret, så bør du støvsuge datamaskinen din minst hver andre måned. Og dersom den blir veldig varm sett den i fra deg og sørk for at den får litt god lufting, ellers så vil den ta skade av det over tid. En burde aldri støvsuge en PC eller tett innpå annen elektronikk siden det skaper statisk elektrisitet, og da er sjansene for at du ødelegger komponentene veldig store. Bruk heller trykkluft på boks.
TMB Skrevet 9. juli 2013 #10 Skrevet 9. juli 2013 En burde aldri støvsuge en PC eller tett innpå annen elektronikk siden det skaper statisk elektrisitet, og da er sjansene for at du ødelegger komponentene veldig store. Bruk heller trykkluft på boks. Bruker man plastikkmunstykke på støvsugeren er dette ikke noe problem. Bare hold igjen viftene så ikke kulelagrene ryker.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #11 Skrevet 9. juli 2013 ts her. Takk for svar. Maskinen står helt greit på et bord og har luft rundt seg på alle kanter. Det er spesielt når jeg bruker skype at dette bråket skjer.Jeg er ikke kyndig i data, men vet helt sikkert at jeg aldri kommer til å åpne opp for å gjøre noe inni dataen. Sjansen med å ødelegge noe tar jeg ikke. Når maskinen er kald, støvsuger jeg alle plassene jeg kommer til fra utsiden. En myk børste på munnstykket og en myk støvklut ellers. Anonymous poster hash: 34901...3f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå