altflyter Skrevet 8. juli 2013 #1 Skrevet 8. juli 2013 Hannhunden min på 1,5 år har plutselig begynt å bli aggressiv mot andre hunder. I forsøk på å bite en annen hund, endte han opp med å bite hundeeieren. Heldigvis tok hun det pent, og jeg betalte legevaktregningen. Jeg er fortvilet og i sjokk. Noen som vet noen løsninger på dette? Jeg tenkte på kastrering, men fant ut at dette kostet 5000 kroner, og det har jeg ikke råd til. Noen som har noen gode råd, eller har peiling på om det er mulig å få billigere kastrering enn dette i Bergen? Har lest litt om kjemisk kastrering. Er dette noe man må gjøre flere ganger? Og hvordan virker det på hunden? Har noen peiling på priser? Om det er billigere et annet sted i landet, kan det jo hende jeg sparer penger på å ta fly dit... noen som vet?
Gjest Skrevet 8. juli 2013 #2 Skrevet 8. juli 2013 Kastrering ligger på alt mellom 2 og 7000 ettersom hvor i landet du sjekker. Billigste jeg har hørt om er i Oppland/Hedmark. Det er ikke en garanti på at dette vil fungere. Hunden kan fortsette å være like aggressiv. Ville heller anbefale å trene mye på sosialisering. Ta f.eks kontakt med den lokale hundeklubben. La hunden se andre hunder på avstand og nærme dere sakte litt etter litt for hver gang. Viser han tegn til aggressivitet så snu og gå motsatt vei. Kan også hjelpe å legge han i underdanig stilling. Vet du noe om hvorfor han har blitt slik? Kan han ha blitt skremt i møte med en annen hund? Ellers er jo alderen typisk tenåring, så det kan være fint mulig å plukke det av han.
Gjest Funky Punk Skrevet 8. juli 2013 #3 Skrevet 8. juli 2013 Hunden er 1.5 år. Den er mest sannsynlig i puberteten, en skikkelig testingfase. Du burde gå all in og trene sosialisering, lydighet, ha klare regler hjemme (ikke lov å ligge i sofaen den ene dagen og lov den andre dagen f.eks) slik at hunden ikke blir forvirret. I tillegg til nok fysisk mosjon og trening, så kan du også satse på annen mental trening som sporsøk osv.
altflyter Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #4 Skrevet 8. juli 2013 Vet du noe om hvorfor han har blitt slik? Kan han ha blitt skremt i møte med en annen hund? Ellers er jo alderen typisk tenåring, så det kan være fint mulig å plukke det av han. Han kom på kant med en liten hund som overrasket ham med å hoppe på ham bakfra. Det er bare mot små hunder han er på denne måten, hovedsaklig chihuahua, men jeg er selvfølgelig livredd for at dette skal eskalere. Han er vant til å omgås andre hunder, og har alltid vært snill og underdanig. Men dere mener altså at jeg skal trene lydighet og heller se det litt an?
Gjest Skrevet 8. juli 2013 #5 Skrevet 8. juli 2013 Han er da aggressiv fordi han er usikker. Tren MYE sosialisering med små hunder. Aldri feil å trene godt med lydighet heller. Også andre øvelser som gjør han psykisk sliten som Funky Punk sier. Søk er ypperlig. Dette skal gå helt fint å plukke av han så lenge du er tålmodig og jobber mye.
Gjest Skrevet 8. juli 2013 #6 Skrevet 8. juli 2013 Kastrering i det tilfellet du beskriver (usikkerhet) vil mest trolig kun gjøre det verre etter hva jeg har erfart!
kalinka85 Skrevet 8. juli 2013 #7 Skrevet 8. juli 2013 Hunden din er agressiv mot andre hunder og biter mennesker? Avliv den umiddelbart! Hva gjør du den dagen den biter et barn? Tror du da foreldrene "tar det pent" ?? Har den først bitt kan du aldri stole på at den ikke biter igjen!
Gjest Herr Heftig Skrevet 8. juli 2013 #8 Skrevet 8. juli 2013 Det finnes også en form for hormonsprøyte som kan gjøre hunden mindre vill.
altflyter Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #9 Skrevet 8. juli 2013 Hunden din er agressiv mot andre hunder og biter mennesker? Avliv den umiddelbart! Hva gjør du den dagen den biter et barn? Tror du da foreldrene "tar det pent" ?? Har den først bitt kan du aldri stole på at den ikke biter igjen! Regnet med at den ville komme ja. Jeg syntes det er veldig brutalt. Han er liten, og er faktisk ikke fysisk i stand til å kunne skade noen noe særlig. Hadde det vært en rottweiler eller en chefer eller noe slikt, hadde det vært annerledes. Han bet ikke hardt, så ingenting måtte syes, bare en stivkrampesprøyte. Jeg spurte hun som ble bitt om hva hun syntes og hun ville at vi skulle finne en løsning som ikke var så brutal. Jeg ringte også veterinæren og forklarte situasjonen etter at jeg hadde bedt om råd her, og fikk de samme svarene om sosialisering. Hun sa at det var uaktuelt å avlive en hund på grunnlag av en slik hendelse. Hadde hun skadet seg mer, hadde det være en helt annen sak. Hun sa også at siden han er så ung, kan denne atferden mest sannsynlig snues. Han er snill som dagen er lang med barn, for jeg har vært nøye med å oppdra ham slik. Det er bare om det er andre små hunder i nærheten han blir sånn, og jeg holder ham alltid stramt i bånd, Grunnen til at hun ble bitt, var at hun holdt hunden sin i armene. Jeg skal heretter passe på at han ikke kommer bortpå andre hunder uten at det tas gradvis. Han løper aldri løs. Etter andres råd, har jeg bestemt meg for å ringe noen som har kurs for hunder og spørre om hva de tenker, og evt hva som kan gjøres for å endre denne atferden. Takk for svar. Kom gjerne med flere om noen har noen andre råd
altflyter Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #10 Skrevet 8. juli 2013 Det finnes også en form for hormonsprøyte som kan gjøre hunden mindre vill. Har lest om det, og spurte også veterinæren om dette. Det kalles visst kjemisk kastrering, og kan ha mye bivirkninger. Hun mente jeg burde vente mtp. kastrering, da han er en hormonell tenåring.
Sugerøret Skrevet 8. juli 2013 #11 Skrevet 8. juli 2013 Kastrering fikser ikke slik oppførsel. Du har en tenåring, og da vil ting forandre seg Gi h*n kun gode opplevelser ,velg trygge eldre hunder med godt språk og unngå tenårings ramper som kan finne på bøllestreker og styrke hverandres "stygge" oppførsel
Portvinpiken Skrevet 8. juli 2013 #12 Skrevet 8. juli 2013 (endret) Les ihvertfall dette først: http://www.manimal.no/?p=1032 Et sitat fra denne interessante artikkelen er: " For de fleste atferdene var kastrering assosiert med en forverring av atferd i motsetning til hva man har trodd. Noen atferder blir redusert, slik som aktivitetsnivå og urinmarkering. Effekten av kastrering ser ut til å være knyttet til enkelte raser og er ikke alltid lik mellom kjønnene." Endret 8. juli 2013 av Portvinpiken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå