AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #1 Skrevet 8. juli 2013 Får ikke store hjelpen av legen, så tenkte jeg skulle prøve meg her: Bruker Levaxin, og forstår det slik at TSH ideelt skal ligge mellom 0,4-1,5 hos gravide. Jeg trives normalt best på under 1-tallet, og tar månedlige prøver. Så har jeg hørt fra spesialister at fostre tåler litt høyt stoffskifte bedre enn lavt, så jeg har tenkt at jeg iallefall ikke vil risikere å synke masse før jeg endrer dosering. Egentlig skal man jo øke med omlag 30-50%, men selv har jeg nå til uke 14 økt kun fra 600 mcg pr uke til 675 mcg pr uke, altså ikke mye. Legen foreslo 20% økning, men jeg har jo gjort enda mindre enn det. Jeg må også følge endel med på T4 og ikke bare TSH slik endel gjør, så blir litt "ekstra forvirrende" å vite hvordan jeg skal finjustere - vil jo ikke risikere at jeg gjør noe feil. Før graviditet så de slik ut(brukte samme dose begge prøvetidspunkt); Januar 2013; TSH 0,64 / T4: 16,8 / T3: 4,0 Mars 2013: TSH: 0,69 / T4: 18,9 / T3: 4,2 Etter graviditet og frem til uke 14 hvor jeg har økt med 75 mcg i uken bare ser de slik ut: Mai : TSH: 0,76 / T4: 16,9 / T3: 4,3 Juni: TSH: 0,61 / T4: 15,3 / T3: 3,9 Juli: TSH: 0,35 / T4: 17,6 / T3:4,2 / Anti tpo 33 Altså.......før graviditet lå TSH på ca 0,6 og jeg hadde ingen spesielle symptomer, etter graviditet har TSH gått fra 0,76(det sank altså bittelitt i starten) til 0,33(som betyr at stoffskiftet er blitt høyere). Jeg tenkte å bare synke dosen igjen bittelitt slik som den var i juni - men, gjør det noe å "bytte" dosering hyppig? Er jo snakk om kun 0,75 mcg i uken pluss eller minus som jeg endrer - men jeg synes de bittefå endringene jeg har gjort får så tydelige utslag?...... Har ikke hatt noen symptomer på hverken eller, bortsett fra at jeg har gått litt ned i vekt(som er symptom på for høyt, men jeg har manglet matlyst også og vektnedgangen er stoppet opp nå). Noen kloke damer med erfaring der ute som har litt innspill og erfaringer? Det kan sikkert se ut som "Ingenting" i verdiendring for endel, men jeg responderer veldig raskt på små endringer i Levaxin, og er litt engstelig for å gjøre noe feil ifht babyen.......... Andre gravide med hypotyresose må og gjerne hive seg på tråden, altså. Anonymous poster hash: 97b30...974 Anonymous poster hash: 97b30...974
*Frida* Skrevet 8. juli 2013 #2 Skrevet 8. juli 2013 For det første: har du kilder på at fostre tålar høgt bedre enn lågt stoffskifte? Eg har nemlig høyrt det motsatte, at lågt stoffskifte er bedre. Du er no komt så langt at fosteret har eget stoffskifte, så no er stoffskiftet ditt ok når du er ok. Har du symptomer? Eg er 31 veker no, og har auka ca 20% til no. Frå 700 til 900 mg pr veke. Har vore låg sidan starten, var faktisk oppe i 3,5 i Tsh før me fekk den ned. Låg på ca 1 før graviditet. Er det fastlegen din som følger stoffskiftet ditt under graviditeten? Eg blei fulgt opp av spesialist i første svangerskap. Men sidan det var komplikasjonsfritt har eg ikkje fått samme oppfølging seinare - men av lege på sjukehuset. Ang prøvane dine så syns eg du ligg lågt. Har du ikkje hypersymptomer?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #3 Skrevet 8. juli 2013 For det første: har du kilder på at fostre tålar høgt bedre enn lågt stoffskifte? Eg har nemlig høyrt det motsatte, at lågt stoffskifte er bedre. Du er no komt så langt at fosteret har eget stoffskifte, så no er stoffskiftet ditt ok når du er ok. Har du symptomer? Eg er 31 veker no, og har auka ca 20% til no. Frå 700 til 900 mg pr veke. Har vore låg sidan starten, var faktisk oppe i 3,5 i Tsh før me fekk den ned. Låg på ca 1 før graviditet. Er det fastlegen din som følger stoffskiftet ditt under graviditeten? Eg blei fulgt opp av spesialist i første svangerskap. Men sidan det var komplikasjonsfritt har eg ikkje fått samme oppfølging seinare - men av lege på sjukehuset. Ang prøvane dine så syns eg du ligg lågt. Har du ikkje hypersymptomer? Det med kilde har jeg vel mest hørt fra en gynekologspesialist+min forrige fastlege som hadde ganske god innsikt på saken. Men "litt for høyt" mente de ikke skyhøyt, altså. Jeg tok det opp(før vi prøvde å få barn) i forbindelse med at man anbefaler TSH på rundt 1 - og at jeg trives best litt under og jeg da lurte på om det var uheldig for et foster. Er det uriktig? Jeg spurte mest i forbindelse med risiko for spontanabort, som visstnok er større om man har for lave verdier. Det var i den sammenhengen de svarte at fostre tålte litt forhøyet bedre om man måtte velge mellom "pest eller kolera" Jeg har ingen hypersymptomer nei, det får jeg først når jeg kommer nedpå 0,000++++ - etter 10 år på Levaxin og loggføring har jeg funnet ut at jeg må ha TSH på under 1, og T4 på ca 16-18 for å ikke ha merkbare hyper - eller hyposymptomer. Hadde vært grisedårlig med TSH som din.........! Men jeg har jo en halv kjertel, da - så jeg tror det har litt å si. Jeg kjenner ingen andre som har operert, så ikke så mange å sammenlikne med(ikke vet jeg om det har betydning heller). Tenkte hvertfall å justere ned bittelitt til "juni-nivå" og se..........Så vi kan være trygge på at sålenge vi ikke merker symptomer og har nogenlunde OK verdier så er det greit? Følger jo den logikken til vanlig, men blir så i tvil når jeg ikke finner noe særlig hverken på nett eller hos lege. Lege på sykehuset ja..........jeg får ingen tilbakemeldinger på dosering hverken eller fra nåværende lege, og har byttet. Men erfaringen min er at de færreste leger har skikkelig bra kompetanse på stoffskifte, og da spesielt i forbindelse med graviditet. Føler det er litt sånn "Om du ikke er krise-høy eller lav på grensa til sykemelding så er det greit for oss". Var det slik at du ble henvist automatisk, eller ba du om det? Dvs; var det endokrinolog du gikk til i andre, eller bare en "tilfeldig" lege på samme måte som fastlege? Anonymous poster hash: 97b30...974
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #4 Skrevet 8. juli 2013 Jeg syns du skal snakke med legen din angående doseringen. Hvis legen ikke kan svare, så bytt eller krev henvisning til spesialist. Min erfaring: første trimester økte jeg dosen med rundt 25%, men måtte gradvis trappe ned igjen etter det. Fikk ingen spesiell oppfølging utenom jevnlige blodprøver og justeringer etter verdiene. Anonymous poster hash: 96b9c...918
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #5 Skrevet 8. juli 2013 Jeg syns du skal snakke med legen din angående doseringen. Hvis legen ikke kan svare, så bytt eller krev henvisning til spesialist. Min erfaring: første trimester økte jeg dosen med rundt 25%, men måtte gradvis trappe ned igjen etter det. Fikk ingen spesiell oppfølging utenom jevnlige blodprøver og justeringer etter verdiene.Anonymous poster hash: 96b9c...918 Ah, kanskje det er dette som har skjedd meg og - at jeg faktisk må trappe ned litt nå som fosteret har egenproduksjon. Eller kanskje den gjenværende kjertelen min produserer mer "normalt" og kompenserer eller noe så det holder med ca normal dose...... Det kan jo uansett ikke være farlig å øke kun med 50 mcg på en hel uke.... Interessant å se at det er så forskjellige behov Anonymous poster hash: 97b30...974
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå