Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn fra tidligere forhold. Jeg har en del av verdier og kommer til å arve en god del mer. Jeg ønsker at kun barnet mitt arver dette.

Jeg har kjæreste og kunne godt tenkt megå gifte meg med han en gang i fremtiden, for å vise at vi to hører sammen, lover evig troskap og alt det romantiske klisset ;-) Altså KUN for upraktiske grunner. PS: Vi skal ikke ha barn sammen.

Mitt spm. er da som følger: Hvis jeg gifter meg med han, vil han da arve HELE halvparten av alt jeg eier, og barnet mitt får kun får den andre halvedelen? Eller kan jeg testamentere LITT til min mann ( f.eks. min andel i det tenkte huset, hytta, båten vi eier sammen inkl. innbo, og la mitt barn arve resten, altså smykker og andre personlige eiendeler, aksjer, kapital og andre eiendommer og verdier?

Anonymous poster hash: 3236d...7d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

§ 6. Ektemaken har rett til fjerdeparten av arven når det er livsarvinger etter arvelateren. Minstearven skal likevel tilsvare 4 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Er dei næraste slektsarvingane til arvelateren foreldra hans eller avkom etter desse, har ektemaken rett til halvparten av arven, likevel minst 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet.

Er det ikkje arvingar som nemnt i første ledd, arvar ektemaken alt.

I høve til arvingar som nemnt i første ledd har ektemaken rett til uskifte etter reglane i kap. III.

Har ektemaken nytta denne retten, blir det ikkje rekna med arv frå førstavdøde til lengstlevande ektemake etter første ledd dersom buet først blir skift med dei andre arvingane til arvelataren etter at lengstlevande ektemake er død.

http://lovdata.no/all/tl-19720303-005-003.html#6

AnonymBruker
Skrevet

Takk! Men nå er jeg elendig å forstå lovtekster... Noen som orker å forklare nærmere hva som gjelder i mitt tilfelle?

AnonymBruker
Skrevet

Enkleste måten å gjøre det på er:

Kontakt advokat, lag testament og kontrakt på særeie.

Anonymous poster hash: b1b70...3e8
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Om du gifter deg har ektefellen krav på 1/4 av det du etterlater deg, men minst 4G.

Etter dagens satser tilsvarer 4G kr 340 980,-

Edit: Det gikk litt fort i svingen da jeg opprinnelig svarte, så jeg la inn feil G-tall

G-tall og dagens verdi er nå korrigert.

Endret av Skjoldmøy
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du arver og alt har mer enn nok er det også fint mulig å la arven gå rett til din datter, så fremt hun også er en arving. Da får hun 100% av denne og du kan dele resten av formuen spesifikt ved testamente (1/4 og minst 6g til ektefelle - husk at 6g vil være et annet beløp da enn nå).

Anonymous poster hash: d1925...c93
Skrevet

Jeg tror ikke særeie hjelper. Ektefellen har krav på 1/4 av arven, eller (dette gjelder hvis boet ikke er stort nok) minimum 4G som er rundt 340.000 (er bare 4G siden det er livsarving med i bildet).

Så du kan testamentere det du vil til mannen din, så lenge det blir 1/4 av verdien. Men du kan overføre/gi barnet ditt verdier før du dør.

• Liker 2
Skrevet

Da avtaler du særeie og testamenterer resten til barnet ditt. Vær obs på at det er utsikter om betydelige endringer i arveloven, slik at ektefelle skal prioriteres til fordel for barn. Med særeie/testamente sirer du barnet ditt. Ta kontakt med advokat, og hun kan hjelpe deg.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Tror ikke det spiller noen rolle om man gifter seg eller ikke lengre

Etter hva jeg fikk høre nå nylig var at det har blitt/skal bli slik at samboer har krav på like mye som ektefelle.

Fikk vite dette av en advokat, men har ikke sjekket dette opp enda.

Skrevet

Tror ikke det spiller noen rolle om man gifter seg eller ikke lengre

Etter hva jeg fikk høre nå nylig var at det har blitt/skal bli slik at samboer har krav på like mye som ektefelle.

Fikk vite dette av en advokat, men har ikke sjekket dette opp enda.

Bare samboer med felles barn med avdøde arver i kraft av loven. I tilfellet til trådstarter har hun ikke felles barn med samboeren sin, og hun har bestemt seg for at det skal hun ikke ha det heller. Dermed vil ikke samboeren arve henne uten at han gifter seg med henne eller hun oppretter testament til fordel for ham.

http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-005.html#28b

Skrevet

Om du gifter deg har ektefellen krav på 1/4 av det du etterlater deg, men minst 6G.

Etter dagens satser tilsvarer 6G kr 511 470,-

4G når man har barn. 6G når man ikke har barn.

Skrevet

4G når man har barn. 6G når man ikke har barn.

Beklager, det gikk visst litt fort i svingen. Jeg retter innlegget :-)

Gjest Funky Punk
Skrevet

Bare samboer med felles barn med avdøde arver i kraft av loven. I tilfellet til trådstarter har hun ikke felles barn med samboeren sin, og hun har bestemt seg for at det skal hun ikke ha det heller. Dermed vil ikke samboeren arve henne uten at han gifter seg med henne eller hun oppretter testament til fordel for ham.

http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-005.html#28b

Mulig det er noe som vil tre i kraft, for advokaten jeg hørte det fra snakket om samboere uten barn i den saken vi diskuterte

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du arver og alt har mer enn nok er det også fint mulig å la arven gå rett til din datter, så fremt hun også er en arving. Da får hun 100% av denne og du kan dele resten av formuen spesifikt ved testamente (1/4 og minst 6g til ektefelle - husk at 6g vil være et annet beløp da enn nå).

Anonymous poster hash: d1925...c93

Tusen takk for svar alle sammen! Arven til min mann blir betydelig mer enn 6G hvis han skal arve 1/4, men jeg ønsker at han skal arve felles bolig, og eventuell hytte/ fritidseiendom og båt.

Jeg forstod ikke helt hva du mente med at mitt barn kan arve 100%? Mener du arve direkte fra mine foreldre? Er det ikke arveavgift når man arver etter besteforeldre? Jeg tror jeg har misforstått noe her.

Og er det så lurt at forholdsvis unge mennesker har stor formue og liten gjeld? Kanskje mens de ennå studerer?

AnonymBruker
Skrevet

Mulig det er noe som vil tre i kraft, for advokaten jeg hørte det fra snakket om samboere uten barn i den saken vi diskuterte

Mulig det er slik dersom ingen av dem har livsarvinger. I mitt tilfelle har jeg jo et særkullsbarn. Man kan aldri frata egne barn arveretten. Det tror jeg aldri kommer til å skje. Heldigvis!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke særeie hjelper. Ektefellen har krav på 1/4 av arven, eller (dette gjelder hvis boet ikke er stort nok) minimum 4G som er rundt 340.000 (er bare 4G siden det er livsarving med i bildet).

Så du kan testamentere det du vil til mannen din, så lenge det blir 1/4 av verdien. Men du kan overføre/gi barnet ditt verdier før du dør.

Er det ikke litt dumt å gi verdiene før jeg dør? Da vil jo totalsummen bli mindre?

Min mann vil uansett arve betydelig mer enn 6G med 1/4.

AnonymBruker
Skrevet

Da avtaler du særeie og testamenterer resten til barnet ditt. Vær obs på at det er utsikter om betydelige endringer i arveloven, slik at ektefelle skal prioriteres til fordel for barn. Med særeie/testamente sirer du barnet ditt. Ta kontakt med advokat, og hun kan hjelpe deg.

Jeg kan aldri tenke meg at de endrer loven slik at en ektemann vil arve mer når man har et særkullsbarn og ingen felles barn? Mitt barn er jo min eneste livsarving. Kunne forstått det dersom man har felles barn som enkemannen skal forsørge/ hjelpe økonomisk opp gjennom livet. Synes nåværende regler er helt kurrante når man har særkullsbarn og ingen felles barn.

Men det er gjerne en annen diskusjon :)

Skrevet

Er det ikke litt dumt å gi verdiene før jeg dør? Da vil jo totalsummen bli mindre?

Min mann vil uansett arve betydelig mer enn 6G med 1/4.

Hvis vi sier at du har eiendommer for 20 mill, aksjer og bankinnskudd for 10 mill. Så kan du gi barnet ditt de eiendommene du ikke har tenkt mannen din skal ha. Hvis du da sørger for at du selv har livsvarig bruksrett til de eiendommene vil verdien bli lavere, noe som er gunstig mtp arveavgift

Så hvis du tenker at du i utgangspunktet har verdier for 30 mill, kan du gi 15 i gave mens du enda er i livet. De 15 som da er igjen vil fordeles 1/4-del på mannen din (i form av de tingene du tenker på) og resten til datteren din.

En annen mulighet er at mannen din kan fraskrive seg arv etter deg, men jeg er usikker på hvor bindende det er hvis han gjør det på forskudd. Og hvorvidt hans eventuelle arvinger kan gjøre krav på den arven hvis han skulle dø først.

Men, få en advokat til å se på det for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...