Gå til innhold

Foreldre velger Facebook framfor barn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Barn blir sjalu, ensomme og føler at de konkurrerer med smarttelefonen, lesebrettet, twitter og facebook om foreldrenes oppmerksomhet.

- Barn som til stadighet opplever å bli tilsidesatt, kan utvikle lav frustrasjonsterskel, sier Klara Øverland. Hun er stipendiat ved Senter for Atferdsforskning, SAF, og leder for psykologforeningen i Rogaland.

Øverland og hennes kolleger er opptatt av og diskuterer utviklingen. De ser at bruk av digitale hjelpemidler endrer livene våre på godt og på vondt, og de følger forskning som pågår.
Bekymringen øker

Foreldres avhengighet og bruk av ny teknologi er i økende grad blitt noe som bekymrer forskere som jobber med barns utvikling.

Øverland viser blant annet til den amerikanske forskeren Sherry Turkle, direktør ved Massachusetts Institute of Technology, Initiativ on Technology and Self. Hun har sett på hvordan foreldres bruk av smarttelefoner påvirker barn og ungdom. Barna forteller at de blir såret, men at de ikke ønsker å vise det til foreldrene.
Ugreie situasjoner

Bestemte situasjoner dukket stadig opp da ungene nevnte at de følte seg oversett og at foreldrene prioriterte utstyr fremfor samvær med dem:
Under måltider. Når de blir plukket opp etter skolen eller fra aktiviteter. Når foreldrene så på idrettsaktivitetene til barnet.

Turkle forteller om barn som fortvilet prøver å få foreldrene til å slutte å skrive tekstmeldinger mens de kjører bil, men som får til svar:

"Jeg skal bare skrive ferdig denne, vennen, skal bare svare kjapt." Mor setter barnet og seg selv i fare.

Turkle mener at dette viser at det er sterke krefter i sving. Hun mener det er på tide å sette grenser for overdreven bruk av smarttelefoner, nettbrett, pc-er og andre duppeditter som stjeler for mye av tiden med barna.
Telefon i terapitimen

Klara Øverland forteller at hun og hennes kolleger opplever foreldre som har problemer med å legge bort mobilen når de har terapitimer hos psykologen, og det er skremmende å tenke på hvordan dette da kan påvire samspillet i en familie, sier hun.

Barn i alderen 0-6 år er spesielt sårbare. I denne perioden legges et avgjørende grunnlag for barnets senere utvikling:

Oppmerksomhet er viktig når små barn skal lære å knytte seg til voksne. De må føle seg trygge, og de voksne må prioritere barna så mye at de føler seg verdsatt.

- Vi kommuniserer følelser. Når jeg velger å bruke tid på barnet mitt, forteller jeg at barnet er viktig og at jeg liker henne. Velger jeg stadig vekk mobilen, forteller jeg at det er andre ting som er mer interessant.
Barna trenger respons

Barn er ikke bare mottakere i kommunikasjonen, de er også bidragsytere. Dersom responsen på deres kommunikasjon uteblir, kan det hemme utviklingen.

Psykolog Klara Øverland minner om at måltidet er viktig læringsarena.

- Foreldrene må følge med. Barna trenger veiledning og oppmuntring når de skal lære å spise, når de skal bruke skje eller drikke fra glass. Rundt bordet foregår også språkutvikling. Barn lærer å spørre og vente på svar.

Barn som må vente lenge for å få respons, kan få lav frustrasjonsterskel, de kan bli urolige, grinete og gjøre ting som fører til at de får negativ oppmerksomhet.
- Vi er rollemodeller

Øverland sier det er viktig å ta praktiske grep dersom smarttelefonen, pc-en eller lesebrettet får for mye oppmerksomhet. Hun nevner at det er viktig å rydde tid og tenke gjennom når det er praktisk å ha hjelpemidlene tilgjengelig.

Hun mener at måltidene skal være teknologifrie.

- Vi må sette av kontakt med hverandre uten at vi sitter ved siden av hverandre og holder på med hver vår telefon eller pc, sier hun.

Professor møter til nettmøte, still spørsmålene allerede nå: Svarer deg om digitale verktøy
Barn må bli sett

Barn er tilpasningsdyktige, men de er avhengig av å bli sett, føle seg prioritert og være trygge. Med foreldre som passer på, er opptatt av barnets utvikling og har et nøkternt forhold til digitale redskaper, vil det gå bra.

- Snakk med barna. Forklar hva du holder på med, råder Øverland.

- "Nå må jeg ta en titt på telefonen fordi jeg har handlelisten her." Det er ok informasjon til barnet når mor går med nesen i smarttelefonen inne i butikken, eller: "Jeg vil gjerne sende Trine en melding på Facebook siden hun har bursdag i dag."

Til alle tider har vi latt oss distrahere. Det er bare at nå er distraksjonene så mange og tett på. Derfor tror psykologen det er viktig å ha et bevisst forhold til de mulighetene teknologien gir slik at ikke duppedittene tar overhånd.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/Foreldre-velger-facebook-for-barn-3082141.html#.UdpzzEDDlFc

Men selvsakt ingen foreldre vil innrømme dette.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uj, du mente ikke det var noe viktig, noe som var kjernen i den artikkelen men limte like så godt inn hele artikkelen - i et uleselig format. Synd, for det hørtes ut som et interessant tema.

Anonymous poster hash: 739c2...294
  • Liker 2
Gjest Be cool
Skrevet

Dette vil jo bare forsterke seg med årene. Barn som ikke får nok oppmerksomhet av foreldre vil søke dette senere i livet. Da blir vedkommende like mye opptatt av sosiale medier som sine foreldre, og alt ender opp i et samfunn hvor alle er på søken etter bekreftelser og det å bli "sett".

Skrevet

Dette har jeg faktisk sett i praksis, med opptil flere venniner av meg. Trist utvikling. Hvorfor er Facebook så mye mer interessant enn å se barna vokse og utvikle seg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...