Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat vært gjennom svangerskap nr 2, med bare 1,5 år mellom svangerskapene. Jeg kom godt i gang med trening etter min første fødsel og klarte å komme meg til startvekta før eg ble gravid igjen og grunnet bekkenløsning osv så måtte jeg legge trening på hylla igjen. Nå har jeg jo superlyst til å komme i gang med trening, men siste fødselen endte i keisersnitt så da må jeg vente. Noen som vet hvor lenge jeg må vente til jeg kan trene igjen? Tenker da trening som sykling, spinning, zumba, pulsstep, corestep, jogging, styrketrening osv?

Men imens jeg venter på at jeg kan begynne å trene igjen så kan nok kostholdet bli bedre. Hvor mange kcal bør jeg ha i meg når jeg ammer? Ønsker ikke å slanke meg mtp på amming men spise sunnere rett og slett

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at Grete Roede i gamledager hadde kaloriberegning for ammende, men det har aldri vært aktuelt for meg, så jeg vet ikke. Kanskje du kan spørre på helsestasjonen el.? De har sikkert, eller burde i hvert fall ha, kostholdsråd for gravide og ammende. Både hvor mye og hva.

Det blir vel trilleturer du setter i gang med først tenker jeg. Gåing er undervurdert! Og igjen, du bør sikkert spørre legen om når det er greit med hopp og sprett og tunge løft.

Gratulerer med baby! :-)

Anonymous poster hash: bcf11...a1c

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Jar lest at man skal ha 500 kcal ekstra når en ammer. Vanlige mennesker pleier å ligge på 1500 kalorier ved vektnedgang så da burde 2000 være greit for deg. Eller så kan du både powerwalke, sykle etc. Er nok en del styrkeøvelser du kan gjøre; kjenn etter hva som føles rett. Så lenge det ikke er vondt eller ubehagelig så skal det gå greit å trene.

Skrevet

Jeg har akkurat vært gjennom svangerskap nr 2, med bare 1,5 år mellom svangerskapene. Jeg kom godt i gang med trening etter min første fødsel og klarte å komme meg til startvekta før eg ble gravid igjen og grunnet bekkenløsning osv så måtte jeg legge trening på hylla igjen. Nå har jeg jo superlyst til å komme i gang med trening, men siste fødselen endte i keisersnitt så da må jeg vente. Noen som vet hvor lenge jeg må vente til jeg kan trene igjen? Tenker da trening som sykling, spinning, zumba, pulsstep, corestep, jogging, styrketrening osv?

Men imens jeg venter på at jeg kan begynne å trene igjen så kan nok kostholdet bli bedre. Hvor mange kcal bør jeg ha i meg når jeg ammer? Ønsker ikke å slanke meg mtp på amming men spise sunnere rett og slett

Hei. Trening har mye mindre å si for vektnedgang enn selve kostholdet. Likevel er trening sunt og godt og en viktig del av en sunn livsstil. Jeg tror det er lurt å spørre legen din om når du kan begynne å trene igjen. I mens er kanskje turgåing det beste alternativet? Jeg vet heler ikke hvordan det er med å redusere kaloriinntak ved amming, kanskje det beste er å vente og se, mange går jo en del ned i vekt pga amming, og da kan det være lurt å tilpasse matinntak til det?

Skrevet

Jar lest at man skal ha 500 kcal ekstra når en ammer. Vanlige mennesker pleier å ligge på 1500 kalorier ved vektnedgang så da burde 2000 være greit for deg. Eller så kan du både powerwalke, sykle etc. Er nok en del styrkeøvelser du kan gjøre; kjenn etter hva som føles rett. Så lenge det ikke er vondt eller ubehagelig så skal det gå greit å trene.

Hva man skal ligge på ved vektnedgang avhenger veldig på vekten man allerede har, aktivitetsnivå, alder og høyde, så det er viktig å regne ut hvileforbrenningen sin (gjøres enkelt på nett) for å finne riktig tall. Hvis ikke kan man ende opp med å være unødvendig sulten under "slankinga". :)

Gjest WendyClear
Skrevet

Man skal vente 6 uker med å starte opp trening etter fødsel, dette fordi at kroppen skal gro. Ved keisersnitt skal en være enda mer forsiktig, med tanke på magemusklene.. usikker på hvor lenge en som har tatt KS må vente.

Det er ikke anbefalt å starte en slankekur mens man ammer. Spis når du er sulten, men bytt heller ut eventuelle usunne varer med noe sunt. Bruk fornuften rett og slett.

Skrevet

Kommer helt an på hvor lenge det er siden snittet det! Hadde absolutt ikke trent styrke før MINST 6 uker etter snittet. Jeg slet lenge med å gå uten svie i såret, så jeg holdt meg helt i ro de første 6 ukene, etter anbefalinger av leger og jordmødre. Det er ikke verdt det om ts får brokk eller må åpne såret igjen pga betennelse.

Men det maggie sier om kosthold høres rett ut ts.

Kjenner meg igjen i alt du skriver ts. Det er nå 8 uker siden mott ks, og jeg er begynt å trene sånn ordentlig nå. Ikke styrke helt ennå. Det går fint å gå fjellturer og slik nå. Første mnd hadde jeg ikke sjans! Ikke press deg de første 6-7 ukene hvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...