Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei =)

Håper noen kan gi meg råd og tips da jeg ikke helt vet hva jeg bør gjøre.

Jeg har en inntekt på ca 16000 i måneden etter skatt, og sparer 6000 av dette til bolig. Har 222000 på sparekonto nå som jeg har spart opp over de siste 3 årene.

Sånn ser det ut nå:

Leie/strøm/internett/telefon: 6000

Buss/klær/annet: 1000

Mat/byen/konserter etc: 3000

Sparing: 6000

Bor alene, og ønsker å kjøpe alene. Har ikke husdyr eller bil, reiser på ferie når jeg har tjent ekstra utover dette, sparer også litt mindre rundt juletider, men mer på sommeren da jeg får ekstra overtid.

Har veldig lyst på en bolig der jeg kan leie ut for ekstra inntekt, og ønsker ikke å bo høyt oppe (angst for brann etc) så da utgår de fleste leiligheter her i byen. Vil heller ikke bo i borettslag.

Det er helt umulig for meg å kjøpe noe her med 3x inntekt i lån, da må jeg spare i evigheter =/ Har også studielån på ca 80.000 som jeg har blitt anbefalt å ikke betale ned med en gang av sparepenger.

Holder på å ta en ny utdannelse på deltid nå, der jeg får mye bedre lønn, men dette kommer til å ta 3 år til - og jeg har veldig lyst til å kjøpe noe før den tid.

Rekkehus eller halvpart av tomannsbolig med utleiedel hadde vært ideelt, men tenker at dette kanskje ikke er realistisk?

Bor i Trondheim. Håper noen har gode råd til meg :)

Anonymous poster hash: 1a811...4e5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må du gå i banken, det er de som har fasitsvaret til deg.

Det hender jo de låner ut mer enn 3x inntekt, spesielt hvis du kan vise til budsjettet ditt og at du har klart å leve såpass fornuftig lenge allerede,og har penger på konto.

Realiteten er: du har EK til 1,5 millioner i lån, og kan da kjøpe for 1,7 mill, HVIS du får lånet i banken.

Så må du jo legge kravene dine til side og finne en leilighet som passer det du kan kjøpe for.

Samtidig kan det være greit å vente til du er ferdig utdannet og får bedre lønn om tre år til. Fortsett å spare, så har du 450.000 i EK OG bedre lønn, da blir nok drømmer til virkelighet :) Du kan uansett ikke låne penger ut i fra en inntekt du kanskje får om tre år, mye skjer på tre år, så best å ha det i boks før du tar det med i beregningen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Realiteten er: du har EK til 1,5 millioner i lån, og kan da kjøpe for 1,7 mill, HVIS du får lånet i banken.

Ja det er det som er problemet, det er veldig dyrt å kjøpe her, og trenger nok nærmere 3 mill for å få noe med mulighet for utleie :/

Tusen takk for svar

Anonymous poster hash: 1a811...4e5

Skrevet

Du får gjøre som oss andre da, starte med en bitteliten leilighet, vente på evt prisstigning og selge deg etter noen år, forhåptenligvis med overskudd slik at du kan kjøpe noe større. Jeg er på tredje boligen nå.

• Liker 2
Skrevet

Sånn som inntekten din er i dag vil du nok ikke få det du ønsker deg i Trondheim. Prisnivået er relativt høyt. Jeg er enig med Pengebingen; vent til du er ferdig utdannet og har fått ny jobb, da har du mer i EK og høyere lønn!

Forslaget til mmd kan også vurderes, men jeg forstår det slik at du ikke vil bo i en mindre leilighet byen, selv for en kortere periode (som kan bli lang, avhengig av markedet).

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Trondheim kan du glemme, men Melhus, Støren og Klæbu skal være mulig.

Skrevet

Hvis du finner et konkret objekt med utleiedel så kan du legge til månedlige leieinntekter x 10 på inntekten din (de regner ikke x 12 i tilfelle den skulle stå tom mellom to leietagere. Men du får nok ikke rekkehus eller tomannsbolig med den inntekten, da må du hvertfall et stykke ut av byen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...