Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, nå har det skjedd at begge kaninjentene mine ble drept av en stor katt :( jeg lurer litt på hvem jeg skal snakke med for jeg vet ikke hvem som eier katten men den må fanges før den skader noen andre!

Vi kom ut på torsdagmorran og fant den ene død i gjerdet. De hadde et bur med litt gjerde rundt. Hun var veldig mye skadet og vi tenkte at det mest sannsyligvis var etter en grevling. Jeg satt den andre kaninen inn i buret denne dagen og natten men slapp hun ut igjen neste dag( fredagsmorra) men skulle følge godt med! Senere denne dagen hører jeg masse høye lyder og løper ut og ser da en svæær svart katt som har fanget kaninen min. Jeg fikk den vekk men kaninen var skadet og døde denne natten.

Jeg er helt ifra meg, jeg har vel egentlig ikke skjønt at de er vekke for alltid :(

Men det jeg lurer på er hvem jeg skal snakke med for å få hjelp med å fange den. Jeg tror den katten kan være farlig for andre katter og evt barn! Jeg kunne se at katten hadde halsbånd så den er ikke villt. Jeg har også bilder av kaninene som bevis.

Håper virkelig noen tok seg litt tid og leste igjennom og legger igjen svar. Dette er det verste som kunne skje :(

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Katter er rovdyr, sånn er naturen dessverre.

Anonymous poster hash: e3e0e...539
  • Liker 1
Skrevet

At en stor katt kan drepe en kanin hvis den får tak i den, ser jeg ikke på som noe nytt. Du burde nok heller ha sikret buret slik at ikke fremmede dyr kunne få tak i kaninene inni det.. Katten min dreper både fugler og mus, og annet levende som er mindre enn ham, som han får tak i - han er ikke skadelig for barn likevel. Katter er rovdyr, sånn er det bare.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke noe jeg spurte om, jeg ser godt at denne katten kan være farlig for barn. At jeg skulle ha sikret buret bedre kan du ikke si, buret har gjerde rundt hele og også oppå, det er kun et lite hull som jeg bruker til å komme med nedi for å gi de mat.

Jeg vil helst ikke ha noen sånne svar, :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener du den kan være farlig for barn? Det er helt vanlig at katter tar kaniner og andre smådyr, det ligger i dens natur siden den er et rovdyr.

Anonymous poster hash: 22a2b...d0c
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du tenkt å gjøre om du klarer å fange den da?

Om du lurer på om det finnes en offentlig etat som kan hjelpe deg med å fange katten er svaret nei.

Anonymous poster hash: e3e0e...539
Skrevet

Det er ikke noe jeg spurte om, jeg ser godt at denne katten kan være farlig for barn. At jeg skulle ha sikret buret bedre kan du ikke si, buret har gjerde rundt hele og også oppå, det er kun et lite hull som jeg bruker til å komme med nedi for å gi de mat.

Jeg vil helst ikke ha noen sånne svar, :)

Det hjelper ikke at du "helst ikke vil ha sånne svar".

Katter er rovdyr, og hvis den kunne komme til kaninene, ja så var de dessverre ikke sikret godt nok. Det betyr ikke at katten er farlig for barn, det betyr at den følger instinktene sine.

Jeg forstår at du er trist, men jeg forstår ikke at du slapp den andre kaninen ut uten å passe på den hele tiden når den andre allerede var tatt av katt.

:heks:

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår heller ikke hvorfor du mener at denne katten er farlig for barn. Sist jeg sjekket var nemlig ikke barn naturlige byttedyr for katter. Gnagere i passende størrelse derimot…

Og hvordan kan du mene at du har sikret kaninene godt nok når katten klarte å få tak i og drepe en kanin ikke bare en, men to ganger?

Jeg tviler også på at noen vil hjelpe deg å fange katten på dette grunnlaget for den har faktisk ikke gjort noe galt. Jeg ville i hvert fall ikke ha gjort det.

• Liker 4
Gjest HappyWaffle
Skrevet

katten er nok ikke farlig for barn nei. men for andre dyr som er mindre? ja...

det er ikke noe du kan gjøre. det er ikke akkurat båndtvang på katter og siden den allerede er vandt til å være ute vil det være dyremisshandling å få eieren til å ha den inne hele tiden.

så jeg mener at skal man ha smådyr ute så må det sikres skikkelig, selv om du mener det var sikkert nok tyder det ikke på det nå desverre.

Skrevet

Her har vi en som ikke har så mye peiling på dyr.. Du må bure kaninene dine godt nok inne, og det er ikke katten sin feil at den ble sulten eller leken og følte for å gnage på kaninene dine. Men du sier at kaninen din var skadet, hvorfor tok du den ikke til veterinæren som kanskje kunne ha reddet livet dens? Synd at du mistet de, men det blir feil å skylde på katten.

• Liker 1
Skrevet

Ja for all del. Ring politiet og arrester katten, så du får stillt den for retten. UHØRT oppførsel av et rovdyr!!

:murvegg:

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner godt at du er lei deg for å ha mistet kaninene dine. :hug: Kaniner er flotte dyr! Men det er nå engang slik naturen er skapt, de større dreper og spiser de mindre.. Det er vi som eiere som må ta ansvar når vi har skaffet oss slike forholdsvis lette byttedyr som kaniner. Du kan ikke ha sikret buret godt nok, for da ville det være umulig for katten å få tak i dem. Det kunne like gjerne vært en løshund, en grevling, en rev.. Slik jeg leser innlegget ditt så er du ganske ung? Kanskje er det en mulighet for at du mest av alt sørger, men tar det ut i sinne på katten? Hva vet jeg..

Ellers (og dette er ikke myntet på deg TS) ser jeg utrolig mye elendig kaninhold rundt omkring om dagen. Kaniner stuet sammen i alt for trange bur uten noe mulighet for frigang. Bur med dårlig netting som er blitt gnagd hull i, elendige lukkemekanismer, kaniner som blir feilernært o.s.v o.s.v. Kaniner er omtrent like ille ute som kattene her til lands, det er bare at vi hører ikke så mye om dem fordi de sitter der og lider i stillhet i burene sine..

Neste gang, om du skal ha kaniner igjen, så gå inn på et av disse forumene som omhandler kaninhold og les deg opp. Det er utrolig mye matnyttig informasjon som ligger på nett om man bare leter.

Igjen, jeg føler med deg! Det er vondt å miste noen en er glad i, samme hvilken skapning det er!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...