Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjærligheten er som en fiolin

musikken kan stoppe nå og da

men strengene er der bestandig

Kan denne tolkes negativt? Som i "musikken kan stoppe nå og da"?

Eller tolkes den mest positivt i forhold til at kjærligheten alltid er der, uansett hva?

Anonymous poster hash: 817ae...bf0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist jeg sjekka, så kan strengene ryke og de må byttes...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det kan tolkes positivt ut jeg.

Strengene er alltid der. Altså, mulighetene for å spille litt på dem er konstant tilgjengelig.

Og noen ganger må strengene stemmes for at det skal bli en god og ren lyd.

Mens andre ganger ryker jo en streng og må byttes ut og, ja.

Anonymous poster hash: eaa89...00c
Skrevet

Og livet er som en kommode ;) hehe

• Liker 1
Skrevet

Synes det er litt lite gjennomtenkt - strengene er nemlig ikke der for bestandig og må byttes. Minner meg om den gangen bestekompisen min sa at "vennskap er som å pisse på seg - det er varmt".

• Liker 3
Skrevet

Og livet er som en kommode ;) hehe

Skuff på skuff?

Skrevet

Skuff på skuff?

Du skjønte det gitt ;)

AnonymBruker
Skrevet

Du skjønte det gitt ;)

Ikke for å virke arrogant, men er det en uvant følelse å ha noe slikt rundt seg?

Skrevet

Ikke for å virke arrogant, men er det en uvant følelse å ha noe slikt rundt seg?

Tja, er vel stort sett borti relativt oppegående folk når det gjelder såkalt intelligens.

Verre med den sunne fornuften.

AnonymBruker
Skrevet

Tja, er vel stort sett borti relativt oppegående folk når det gjelder såkalt intelligens.

Verre med den sunne fornuften.

Hva skal en vel med såkalt intelligens om en ikke bruker den med en sunn fornuft.

Har du noen gang opplevd å få gjenopprettet et inntrykk av noens dårlige fornuft da?

Skrevet (endret)

Hva skal en vel med såkalt intelligens om en ikke bruker den med en sunn fornuft.

Har du noen gang opplevd å få gjenopprettet et inntrykk av noens dårlige fornuft da?

Nei, uten sunn fornuft så gjør intelligens mer skade enn nytte.

Og i mine øyne er sunn fornuft noe man enten har eller ikke har. Og de fleste har det ikke.

Endret av Steinar40
AnonymBruker
Skrevet

Nei, uten sunn fornuft så gjør intelligens mer skade enn nytte.

Og i mine øyne er sunn fornuft noe man enten har eller ikke har. Og de fleste har det ikke.

Og å gjøre mer skade enn nytte er jo ikke noe fint. Og så går det som oftest utover dem som fortjener det minst.

Og jeg er litt enig. Enten har man, eller ikke. Men, man kan jo ha og få den tilkludret av andre årsaker.

Om det blir for mye støy og surr, at en selv ikke hører lengre sin egne sunne fornuft.

Og hva gjør man da?

Skrevet

Og å gjøre mer skade enn nytte er jo ikke noe fint. Og så går det som oftest utover dem som fortjener det minst.

Og jeg er litt enig. Enten har man, eller ikke. Men, man kan jo ha og få den tilkludret av andre årsaker.

Om det blir for mye støy og surr, at en selv ikke hører lengre sin egne sunne fornuft.

Og hva gjør man da?

Ja, da er man jo i praksis ufornuftig dessverre.

Sunn fornuft må brukes.

Blir jo litt som i hovedinnlegget her om at strengene (kjærligheten) alltid er der.

Men det hjelper jo ikke om strengene er der hvis de ikke brukes.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da er man jo i praksis ufornuftig dessverre.

Sunn fornuft må brukes.

Blir jo litt som i hovedinnlegget her om at strengene (kjærligheten) alltid er der.

Men det hjelper jo ikke om strengene er der hvis de ikke brukes.

Enig. Så tilbake til spørsmålet mitt:

Skrevet

Enig. Så tilbake til spørsmålet mitt:

Nei, ikke så langt som jeg kommer på i farta. Et individ som ikke har sunn fornuft får altså ikke plutselig sunn fornuft som ved et mirakel.

Skal man få noe greie på det da så må man ha muligheten til å bruke tvang. Og den muligheten har man som regel ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke så langt som jeg kommer på i farta. Et individ som ikke har sunn fornuft får altså ikke plutselig sunn fornuft som ved et mirakel.

Skal man få noe greie på det da så må man ha muligheten til å bruke tvang. Og den muligheten har man som regel ikke.

Neida, jeg nevner lite om gjennoppståelse av sunn fornuft fra intet.

Men om inntrykket, kan gjenopprettes. Hvis det skulle være tilfelle at det lå en sunn fornuft i bunn.

Og tvang kan man aldri bruke slik mot / for andre mennesker. En kan kun stole (eventuelt) på vedkommende og håpe at det finnes enigheter blant elementære prinsipp. Og det er jo her folk blir brent som regel.

Ved utroskap f.eks. Eller andre svik kan oppstå, som å forlate en uten å fortelle stort om hvorfor.

Jeg forestiller meg at en sitter jo igjen med en omtrent like god følelse uansett. Sviktet (og forlatt).

Så det jeg EGENTLIG lurer på her da. Er om det er MULIG å gjenopprette et slikt svik, uten tvang?

(Eventuelt som underliggende, gjenopprette inntrykket av den gitte fornuften tilhørende et individe)

Skrevet

Neida, jeg nevner lite om gjennoppståelse av sunn fornuft fra intet.

Men om inntrykket, kan gjenopprettes. Hvis det skulle være tilfelle at det lå en sunn fornuft i bunn.

Og tvang kan man aldri bruke slik mot / for andre mennesker. En kan kun stole (eventuelt) på vedkommende og håpe at det finnes enigheter blant elementære prinsipp. Og det er jo her folk blir brent som regel.

Ved utroskap f.eks. Eller andre svik kan oppstå, som å forlate en uten å fortelle stort om hvorfor.

Jeg forestiller meg at en sitter jo igjen med en omtrent like god følelse uansett. Sviktet (og forlatt).

Så det jeg EGENTLIG lurer på her da. Er om det er MULIG å gjenopprette et slikt svik, uten tvang?

(Eventuelt som underliggende, gjenopprette inntrykket av den gitte fornuften tilhørende et individe)

Tja, hvis det skulle vært mulig så måtte man først ha definert det å bli sveket som sunn fornuft.

Personlig ser jeg ikke på svik som sunn fornuft, men du ser kanskje annerledes på det?

AnonymBruker
Skrevet

Tja, hvis det skulle vært mulig så måtte man først ha definert det å bli sveket som sunn fornuft.

Personlig ser jeg ikke på svik som sunn fornuft, men du ser kanskje annerledes på det?

Altså, jeg kan simpelt rasjonalisere sviket og kalle det fornuftig. Jeg ville vanligvis aldri ha gjort det, men om du ønsker at jeg skal lage et slikt argument så kan jeg jo gjøre det for din del.

Og nei, jeg ser jo selvsagt ikke på et svik som sunn fornuft i den forstand.

Jeg kan ærlig talt skrive langt flere motargumenter.

Og i retroperspektiv, sier fornuften at det finnes jo som oftest langt flere alternativer til situasjonen som kunne ha ordnet det hele på en langt ryddigere måte. Uten at noen skulle føle seg sviktet kanskje, i like stor grad hvertfall.

Skrevet

Altså, jeg kan simpelt rasjonalisere sviket og kalle det fornuftig. Jeg ville vanligvis aldri ha gjort det, men om du ønsker at jeg skal lage et slikt argument så kan jeg jo gjøre det for din del.

Og nei, jeg ser jo selvsagt ikke på et svik som sunn fornuft i den forstand.

Jeg kan ærlig talt skrive langt flere motargumenter.

Og i retroperspektiv, sier fornuften at det finnes jo som oftest langt flere alternativer til situasjonen som kunne ha ordnet det hele på en langt ryddigere måte. Uten at noen skulle føle seg sviktet kanskje, i like stor grad hvertfall.

Ja, det kan være lett å rasjonalisere (unnskylde) saker og ting som har skjedd.

Men det er jo ikke noe smart. Eller fornuftig.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan være lett å rasjonalisere (unnskylde) saker og ting som har skjedd.

Men det er jo ikke noe smart. Eller fornuftig.

Det er jo ikke det. Ikke helt bunnløst hvorfor jeg ikke bare tok sats og lot det stå til da.

Men det burde snakkes om dette.

Og det er avgjørende, om inntrykket kan gjenopprettes, og om tillit kan skapes på nytt. Du vet det..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...