AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #21 Skrevet 8. juli 2013 Jeg skal være servitør i bryllup i høst til en perifer venninne. Jeg ville gjort det uten betaling, heller som en tjeneste. Så kunne jeg heller spurt henne tilbake når jeg skulle giftet meg. Anonymous poster hash: 8f8a0...bd1
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2013 #22 Skrevet 8. juli 2013 Jeg skal være servitør i bryllup i høst til en perifer venninne. Jeg ville gjort det uten betaling, heller som en tjeneste. Så kunne jeg heller spurt henne tilbake når jeg skulle giftet meg.Anonymous poster hash: 8f8a0...bd1 Vel, folk som skal ha gratistjenester selv er svært sjeldent av typen som stiller opp gratis selv. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #23 Skrevet 8. juli 2013 Vi betalte 500,-, det var avtalt på forhånd. Anonymous poster hash: 6082b...9cd
pusla Skrevet 8. juli 2013 #24 Skrevet 8. juli 2013 Er veldig vanskelig... De skal være fra 15-22,vi skal ha en typ buffet,så servitørene skal passe på at det er drikke på bordene,rydde ut etter mat,skylle tallerkener,bestikk osv. Omtrent der samme hos oss; vi var ikke så mange da (30 stk) så de to so, hjalp oss rakk å spise litt selv og sette seg ned litt. De fikk gavekort på 1.000 kr hver og virka godt fornøyd med det. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #25 Skrevet 8. juli 2013 Vel, de vil nok ødelegge bryllupet ditt. Godt fortjent siden du ikke insisterer på at de skal ha betaling. Det er allerede ødelagt, så det spiller ingen rolle hva de evt pønsket på Anonymous poster hash: 95c7b...6ab
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2013 #26 Skrevet 8. juli 2013 Det er allerede ødelagt, så det spiller ingen rolle hva de evt pønsket på Anonymous poster hash: 95c7b...6ab Huff.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #27 Skrevet 8. juli 2013 I mine øyne kan det ikke bli stort verre enn det ei (tidligere!) nær venninne av min mor lot henne få æren av å gjøre... Moren min: - Planla hele selskapet, med tanke på type mat, mengde, ingredienser o.l. - Kjøpte inn alt som trengtes - men håper virkelig at brudeparet selv betalte for ingrediensene... - Laget all maten fra bunn av og gjorde alt klart. - Vasket opp alt etter middag og fest. Om man først ikke blir invitert i bryllupsfesten til et menneske man tror man har et nært og godt forhold til, skal man for f**n få betalt for jobben man gjør (med mindre man lager andre avtaler). Det må poengteres at andre diverse venninner og bekjente av bruden var invitert i bryllupet - så det var langt ifra et lite bryllup med bare familie. Her var det rett og slett bare snakk om å utnytte et menneske som man antar ikke forventer noe igjen, for at brudeparet skulle spare maaange tusenlapper! Poenget mitt er: Det er ikke snakk om at man må betale venner og bekjente blodpris, men om å ikke utnytte folk. Får man beskjed om at "hjelperne" virkelig ikke ønsker betaling, er en oppmerksomhet likevel på sin plass. Har man derimot ikke gjort noen avtale på forhånd, skal man selvfølgelig gi en passende sum som betaling. Å jobbe hele dagen for brudeparet er IKKE å delta i bryllupet - det er jammen ikke for å "få lov til" å delta i det fantastiske bryllupet at folk stiller opp! Anonymous poster hash: 9d664...25a 8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #28 Skrevet 8. juli 2013 I mine øyne kan det ikke bli stort verre enn det ei (tidligere!) nær venninne av min mor lot henne få æren av å gjøre... Moren min: - Planla hele selskapet, med tanke på type mat, mengde, ingredienser o.l. - Kjøpte inn alt som trengtes - men håper virkelig at brudeparet selv betalte for ingrediensene... - Laget all maten fra bunn av og gjorde alt klart. - Vasket opp alt etter middag og fest. Om man først ikke blir invitert i bryllupsfesten til et menneske man tror man har et nært og godt forhold til, skal man for f**n få betalt for jobben man gjør (med mindre man lager andre avtaler). Det må poengteres at andre diverse venninner og bekjente av bruden var invitert i bryllupet - så det var langt ifra et lite bryllup med bare familie. Her var det rett og slett bare snakk om å utnytte et menneske som man antar ikke forventer noe igjen, for at brudeparet skulle spare maaange tusenlapper! Poenget mitt er: Det er ikke snakk om at man må betale venner og bekjente blodpris, men om å ikke utnytte folk. Får man beskjed om at "hjelperne" virkelig ikke ønsker betaling, er en oppmerksomhet likevel på sin plass. Har man derimot ikke gjort noen avtale på forhånd, skal man selvfølgelig gi en passende sum som betaling. Å jobbe hele dagen for brudeparet er IKKE å delta i bryllupet - det er jammen ikke for å "få lov til" å delta i det fantastiske bryllupet at folk stiller opp! Anonymous poster hash: 9d664...25a Åh herregud! Galskap fra ende til annen! (Jeg skal selvfølgelig ikke legge ut detaljer, henger ikke ut hverken venner eller "venner". Men jeg har mitt på det rene når det kom til de som ikke skulle få noe. ) Anonymous poster hash: 95c7b...6ab
Gjest navnelapp Skrevet 8. juli 2013 #29 Skrevet 8. juli 2013 I mine øyne kan det ikke bli stort verre enn det ei (tidligere!) nær venninne av min mor lot henne få æren av å gjøre... Moren min: - Planla hele selskapet, med tanke på type mat, mengde, ingredienser o.l. - Kjøpte inn alt som trengtes - men håper virkelig at brudeparet selv betalte for ingrediensene... - Laget all maten fra bunn av og gjorde alt klart. - Vasket opp alt etter middag og fest. Om man først ikke blir invitert i bryllupsfesten til et menneske man tror man har et nært og godt forhold til, skal man for f**n få betalt for jobben man gjør (med mindre man lager andre avtaler). Det må poengteres at andre diverse venninner og bekjente av bruden var invitert i bryllupet - så det var langt ifra et lite bryllup med bare familie. Her var det rett og slett bare snakk om å utnytte et menneske som man antar ikke forventer noe igjen, for at brudeparet skulle spare maaange tusenlapper! Poenget mitt er: Det er ikke snakk om at man må betale venner og bekjente blodpris, men om å ikke utnytte folk. Får man beskjed om at "hjelperne" virkelig ikke ønsker betaling, er en oppmerksomhet likevel på sin plass. Har man derimot ikke gjort noen avtale på forhånd, skal man selvfølgelig gi en passende sum som betaling. Å jobbe hele dagen for brudeparet er IKKE å delta i bryllupet - det er jammen ikke for å "få lov til" å delta i det fantastiske bryllupet at folk stiller opp! Anonymous poster hash: 9d664...25a Når du er så slakk i motet at du ikkje ein gong ber om å få refundert utgiftene så kan du takke deg sjølv. Å seie frå når ein blir behandla urettferdig er ganske grunnleggande, syns eg. 1
Sofius Skrevet 9. juli 2013 #30 Skrevet 9. juli 2013 Jeg var serivtør i bryllup for et par uker siden. Var der fra 14-00 til 03.00. Fikk 1200 kroner.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #31 Skrevet 9. juli 2013 Jeg var serivtør i bryllup for et par uker siden. Var der fra 14-00 til 03.00. Fikk 1200 kroner. 104kr timen ca.
CathFoto Skrevet 9. juli 2013 #32 Skrevet 9. juli 2013 Jeg har riktignok ikke vært servitør, men jeg har vært gratisfotograf for gode venner. Og det er jo faktisk jobb, så selv om jeg ikke tar meg betalt,så er det veldig hyggelig med de som kommer med en flaske vin i etterkant.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #33 Skrevet 9. juli 2013 Vel, folk som skal ha gratistjenester selv er svært sjeldent av typen som stiller opp gratis selv. Jeg vet jo ikke om jeg får noe, men jeg forventer det ikke. Om man får noe, er det hyggelig, men ikke noe must. Er ganske vanlig med slike tjenester på bygda. Jeg tror nok, så fremst bruden ikke har anledning, at samvittigheten ville tilsatt at hun en gang ville gjengjeldt tjenesten. :-) Anonymous poster hash: 8f8a0...bd1
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #34 Skrevet 9. juli 2013 Jeg vet jo ikke om jeg får noe, men jeg forventer det ikke. Om man får noe, er det hyggelig, men ikke noe must. Er ganske vanlig med slike tjenester på bygda. Jeg tror nok, så fremst bruden ikke har anledning, at samvittigheten ville tilsatt at hun en gang ville gjengjeldt tjenesten. :-)Anonymous poster hash: 8f8a0...bd1 På bygda må man, enten man vil eller ikke, fordi der blir det holdt regnskap om skyld/tjenester og blir du først kjent som kjerringa som maser om tjenester her og der, men aldri gjør ei tilbake, så har du ikke mange som stiller opp til den dagen du virkelig trenger det.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #35 Skrevet 10. juli 2013 Jeg har tenkt mye på dette, vi må gjøre gjestelisten mindre en vi ønsker på grunn av at vi ikke har plass til felre. Tenkte jeg kunne høre med vennininer om de kunne tenke seg å være servitører. Er det frekt ? Det er veldig frekt ja. Den eneste måten å gjøre det på, er spørre rundt om noen kjenner noen som kunne tenke seg å være servitør for x kr. Men det er likevel litt dumt å spørre blant folk som ikke ville være med på festen, for det du faktisk sier er: Vi vil ikke ta oss råd til å la deg få feire sammen med oss, men vi trenger din hjelp. Det er ren og skjær utnytting. Jeg var selv servitør for en tidligere venninne. Hun presenterte det som om det var en ære å få lov til å servere. Jeg ga dem en gave, jobbet i mange timer og fikk ingenting tilbake. Selv om jeg sikkert hadde sagt at jeg ville gjøre det gratis om hun hadde spurt, så gir man en påskjønnelse i form av gavekort og en god flaske vin. Det BLIR snakk av slikt. I mange år etterpå. Mange snakker om crazy bridezillaer. For meg er denne formen for utnyttelse bridezillask nok. Siden det høres ut som om du må gjøre gjestelisten mindre av økonomiske årsaker, virker det litt som om du ikke har tatt med i beregningen at servitørene skal ha betaling de også? Anonymous poster hash: f34a2...4ba 3
MissEi Skrevet 10. juli 2013 #36 Skrevet 10. juli 2013 Det er veldig frekt ja. Den eneste måten å gjøre det på, er spørre rundt om noen kjenner noen som kunne tenke seg å være servitør for x kr. Men det er likevel litt dumt å spørre blant folk som ikke ville være med på festen, for det du faktisk sier er: Vi vil ikke ta oss råd til å la deg få feire sammen med oss, men vi trenger din hjelp. Det er ren og skjær utnytting. Jeg var selv servitør for en tidligere venninne. Hun presenterte det som om det var en ære å få lov til å servere. Jeg ga dem en gave, jobbet i mange timer og fikk ingenting tilbake. Selv om jeg sikkert hadde sagt at jeg ville gjøre det gratis om hun hadde spurt, så gir man en påskjønnelse i form av gavekort og en god flaske vin. Det BLIR snakk av slikt. I mange år etterpå. Mange snakker om crazy bridezillaer. For meg er denne formen for utnyttelse bridezillask nok. Siden det høres ut som om du må gjøre gjestelisten mindre av økonomiske årsaker, virker det litt som om du ikke har tatt med i beregningen at servitørene skal ha betaling de også? Anonymous poster hash: f34a2...4ba Vi snakket om dette igår å ble enige om at servitørene skulle få 2000 pluss vin, da jeg presenterte dette til de jeg har spurt om å servere fikk jeg beskjed at det ikke var aktuelt en gang... :/ Tenker jeg betaler samt gir de hver sin vin
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #37 Skrevet 10. juli 2013 Vi snakket om dette igår å ble enige om at servitørene skulle få 2000 pluss vin, da jeg presenterte dette til de jeg har spurt om å servere fikk jeg beskjed at det ikke var aktuelt en gang... :/ Tenker jeg betaler samt gir de hver sin vin Jøss, det er tempo på deg - snakket om det i går og har fått svar i dag :-) Hvis de ikke vil ha penger, kan du gi dem gavekort + vin. Gavekort kan de bruke selv på noe de har lyst på eller gi bort. Det er lettere å ta imot et gavekort enn penger. Husk at mange føler seg beklemt når de får penger fra venner, samtidig som man ikke har lyst til å være kjip å si nei til å servere. Det er dette du må være klar over, og det er heri utnyttelsen ligger. Du kan uansett ikke kjøpe deg ut av det å ikke invitere noen som gjester. Anonymous poster hash: f34a2...4ba 2
MissEi Skrevet 10. juli 2013 #38 Skrevet 10. juli 2013 Hehe vil ha mest mulig iorden før sommerferien er ferdig;) Smart med gavekort!! Jøss, det er tempo på deg - snakket om det i går og har fått svar i dag :-) Hvis de ikke vil ha penger, kan du gi dem gavekort + vin. Gavekort kan de bruke selv på noe de har lyst på eller gi bort. Det er lettere å ta imot et gavekort enn penger. Husk at mange føler seg beklemt når de får penger fra venner, samtidig som man ikke har lyst til å være kjip å si nei til å servere. Det er dette du må være klar over, og det er heri utnyttelsen ligger. Du kan uansett ikke kjøpe deg ut av det å ikke invitere noen som gjester. Anonymous poster hash: f34a2...4ba
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2013 #39 Skrevet 10. juli 2013 Vi snakket om dette igår å ble enige om at servitørene skulle få 2000 pluss vin, da jeg presenterte dette til de jeg har spurt om å servere fikk jeg beskjed at det ikke var aktuelt en gang... :/ Tenker jeg betaler samt gir de hver sin vin Sånn der Spend On er bedre.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #40 Skrevet 10. juli 2013 Når du er så slakk i motet at du ikkje ein gong ber om å få refundert utgiftene så kan du takke deg sjølv. Å seie frå når ein blir behandla urettferdig er ganske grunnleggande, syns eg. Som jeg skrev: * Dette skjedde med min mor, IKKE meg. Jeg hadde aldri stilt opp på noe slikt i utgangspunktet. Ikke er jeg kokk heller... * Min mor "sa ifra" ved å kutte kontakten med denne såkalte venninnen. Man blir mildt sagt paff av å bli behandlet slik. Og dessverre er ikke moren min den mest kjeftsterke her i verden, så hun lot både saken og "venninnen" gå. * Jeg skrev, som du kanskje ser om du leser innlegget mitt ordentlig, at jeg regner med at brudeparet selv betalte for ingrediensene. Ellers takk for hyggelig kommentar, "Alt godt"... Anonymous poster hash: 9d664...25a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå