HHH Skrevet 7. juli 2013 #1 Skrevet 7. juli 2013 Jeg har alltid vært dårlig til å ta vare på håret mitt, da jeg fra naturens side har et tykt hår som har trengt minimalt med pleie for å se bra ut. Men etter farging og dårlige vaner, så ble håret slitt og enda værre en flassende, kløende hodebunn, så ikke bra ut (jeg hev meg også en periode på beach looken, med saltvannsspray og tupering, det sliter på håret!) måtte til slutt klippe meg kort, da hodebunn føltes som et åpent sår, og jeg hadde konstant badhairday, og håret var ødelagt (buildup) av billige produkter. Nå er håret ufarget, kort (til skuldrene) og jeg starter på ny frisk. Så har tatt ett dypdykk ned i hårpleie. Har funnet en "kur" som jeg tar ca, 1 gang i uken. Dette for å pleie hodebunn og hår, og stimulere hårvekst. Vil dele dette med dere: - Først tar jeg olivenolje (ikke så farlig akkurat hvilken, men jeg har nettopp kjøpt en litt dyrere, og mener denne er bedre for håret også) og masserer dett nøye og godt inn i hodebunn og videre ut i håret (gir en god massajse også ned mot nakken) - Lar dette sitte i så lenge som mulig med en badehette (engangs plastikk) og et håndkle over (idag satt jeg ute på verandaen i sola og hodet blir ganske varmt og oljen også selvfølgelig, man kan evt varme oljen litt før man putter den i) ca. 1-2 timer - Masserer inn min favoritt shampoo for tiden Lush- Rehab (mye oljer, bla. olivenolje her også), hodebunn og hår får en god omgang, lar denne sitte i en stund også for å la oljene virke litt (ca. 30 min). - Skyller grundig ut shampoo, og tar en ny omgang med shampoo som skylles ut umiddelbart (gjentar dette til all olje er ute av håret, kommer ann på hvor mye som er brukt og hvor lenge det har sittet i) - Bruker Lush - retread balsam, putter hovedsaklig i tupper og nederste del av håret (resten har allerede fått plenty med fuktighet) lar det sitte i ca. 5-10 min mens jeg f.eks shaver. Skyller ut Håret føles nå kanskje litt tungt, kan bli litt fettete, men lar det tørke, og skyller skånsomt igjennom en siste gang om jeg skal ut eller så venter jeg bare til neste hårvask. Dette funker bra for meg, er alikevel på utkikk etter tips og triks (gjerne så naturlig som mulig,.), så del deres hårpleie triks/rutiner!! Skriv gjerne litt om deres hårtype, og hva målet med hårpleie rutinen er. 1
Gjest BabyBlue Skrevet 7. juli 2013 #2 Skrevet 7. juli 2013 Vel, jeg bruker DENNE eller DENNE shampoen i dusjen, og DENNE eller DENNE balsamen. Er i hvert fall det som er stående i dusjen. Og etter dusj fordeler jeg enten DETTE eller DETTE i håret mens det er vått/fuktig. Hårkuren jeg bruker en gang i uken er DENNE. Brukte før også proteinkuren til Joico, men det trenger jeg ikke lenger. Den er derimot den beste for hår som har blitt ordentlig herjet med, bygger det opp igjen og gjør det sterkt og fint. Utenom det er det ordentlig godt med en skikkelig runde med kokkosnøttolje i håret i form av "hot oil treatment". Blander man inn noen eteriske oljer i samme slengen som rosmarin eller lavendel, får man en skikkelig spafølelse
Belle de Jour Skrevet 9. juli 2013 #3 Skrevet 9. juli 2013 Er litt nerd kan man si. Av shampo bruker jeg denne fra ZenzTherapy eller denne fra Mill Creek. Av balsam bruker jeg tilhørende balsam fra ZenzTherapy eller denne leave-in-balsamen fra Giovanni (som jeg forøvrig bare prøver å bruke opp, tynger håret maks). Har en beskyttende spray fra Aveda som jeg stort sett har brukt de gangene jeg føner håret, men nå har jeg begynt å bruke den hver dag for å beskytte håret fra slitasje fra bl.a hårbørste. Har flere hårbørster liggende også, både Tangle Teezer, en trekam fra Body Shop og en børste fra GHD i naturbust. Børster håret morgen og kveld siden det blir lett flokete, setter det opp når jeg sover og prøver å massere hodebunnen hver dag. Kurer håret ganske ofte, neste hver gang jeg vasker håret. Veksler mellom kur fra Joico og fra Giovanni. Ellers blander jeg sammen håroljer og bruker, som BabyBlue, hot oil treatment. Blander sammen ulike oljer til hodebunn og lengder - castorolje, jojobaolje og rosmarinolje (eterisk) til hodebunnen, og kokosolje, arganolje og en eller annen random olje til lengdene. Bruker sistnevnte blanding til hårtuppene hver dag også. Av både shampo/balsam og kur har jeg lyst til å teste ut Kevin Murphy, og tenker å bestille denne saken fra John Masters Organic for å se om det kan hjelpe på den evig irriterte hodebunne min. Så jah, styrer en del kan man si Sparer til ordentlig langt hår, og tuppene blir innmari fort slitte, så mens jeg lever i håpet gjør jeg det jeg kan for at det skal bli langt.
Purple Diamond Skrevet 9. juli 2013 #4 Skrevet 9. juli 2013 Jeg sluttet å farge håret for litt over et år siden, og det har virkelig gjort håret sunnere. Ser enorm forskjell på de 15cm av håret som er øverst, altså mitt naturlige hår, og det slitte, fargede håret nederst Jeg bruker for tiden Wella SP Balance Scalp sjampo og kur, da hodebunnen min klør og er ømfintlig. Jeg vasker håret en gang og skyller ut, og gjentar en gang til, evt to hvis veldig fett. Prøver å ikke vaske håret for ofte, så det blir ca 2-3 ganger i uka. Bruker deretter kuren som jeg lar sitte i i ca 10min før jeg skyller ut. Etter å ha tørket håret (skånsomt) med håndkle, fordeler jeg Biosilk (en slags olje) i lengdene, ikke i hodebunnen (blir fort fett da). Grer ALDRI vått hår, føner aldri og bruker sjelden rettetang. Fletter håret når det er vått og fletter håret hver kveld etter å ha hatt i Biosilk. Bruker veldig lite produkter i håret, kun varmebeskyttelse utenom det jeg har nevnt over
Purple Diamond Skrevet 10. juli 2013 #5 Skrevet 10. juli 2013 Ingen flere som vil komme med sine hårpleierutiner?
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #6 Skrevet 11. juli 2013 Jeg har alltid 2-3 ulike typer shampoo og balsam og veksler på å bruke de. Akkurat nå bruker jeg SP Wella, L ó´real sin uten SLS og Urtekram kamomille. Urtekram er fast, de andre bytter jeg ofte. Liker hårkurene fra Kerastase. Vasker håret ofte, men bruker Urtekram ca. annenhver vask ettersom den er mer skånsom mot hodebunnen. Merker at det ligger mindre hår igjen i dusjen etter denne. Av og til skyller jeg håret med 1 l kaldt vann med 2ss eplecidereddik. Denne behandingen øker balsameffekten. Jeg hverken farger, tupperer eller behandler håret kjemisk på noen som helst måte. Går sjelden til frisør, men klipper endene 2-3 ganger i året. Tar b-vitamin, tran og nattlysolje. Bra for hud, bra for hår. Bruker naturbørste og hårstrikk uten sånn metallbit. Bruker ikke andre produkter i håret enn oljer og litt hårvoks fra Bodyshop for å "roe ned" småhår. Unngår sukker. Min "hårregel" less is more mht. behandling av håret Anonymous poster hash: fe654...030
Purple Diamond Skrevet 11. juli 2013 #7 Skrevet 11. juli 2013 Min "hårregel" less is more mht. behandling av håret Anonymous poster hash: fe654...030 Enig!
Gjest Tirkes Skrevet 11. juli 2013 #8 Skrevet 11. juli 2013 Jeg har opplevd å bli sår i hodebunnen noen ganger. Ikke direkte flass, men sårhet samtidig med kløe. Jeg prøvde mye rart, men redningen ble denne: http://www.apotek1.no/produkter/vichy-dercos-flassjampo-til-torr-hodebunn-200ml-839730p Den finnes også for fet hodebunn. Jeg brukte først den for tørr hodebunn og det lindret sårheten på 2-3 hårvasker. Nå har jeg den for fet hodebunn, og i perioder hvor håret blir fort fett (feks når jeg har mensen eller etter en badeferie eller sånn) så bruker jeg denne i en ukes tid. Så går jeg over til vanlig (Joico for min del). Det er min "redning" for hodebunnsplager. Jeg pleier omtrent en gang i uka og gi håret overdose balsam og sette det i en knute mens jeg barberer legger, armhuler, fjerner sminke, vasker dusjen innvendig og lar balsamen få goood tid får jeg skyller ut. Det er visst nok hårkur for mitt hår.
Yzma Skrevet 11. juli 2013 #9 Skrevet 11. juli 2013 Jeg bruker redken smooth lock shampoo og balsam. 1-2 ganger i uken bruker jeg også macadamia kur som jeg lar være i håret i alt fra 30 min- 3 timer Jeg bruker også innimellom kokosnøttolje og castor olje. Jeg prøver å ikke gre håret når det er vått og ikke tørke det for mye med håndkle men heller la det lufttørke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå