Gjest orkidebuketten Skrevet 7. juli 2013 #1 Skrevet 7. juli 2013 Ja jeg er fullstendig klar over at dette er skrivefeil på overskriften men jeg er for trøtt og sliten til å komme på hvordan det skrives. Jeg har en stesønn på 16 år som er stort sett velfungerende med denne diagnosen. Han er en som vet om diagnosen sin selv, men han har aldri blitt behandlet noe anderledes, rett og slett vanlig oppdragelse. I det siste har han nektet å gå i kortarmet, og har selv på varme dager, t-shorte, genser og så tynn vår jakke på utsiden der, samt lang bukse og joggesko, han vil ikke ha noe lettere på, og enda han er så varm at svetten renner er det ikke snakk om, han nekter å ha luftiger klær på. Ikke er han syk. Men det verste er at i går måtte han fratas vifteovnen, for han har da varmevifte på rommet som står på fullt, og han sitter inne med kortarmet under hettegensere. ER dette noe som ligger til de?
Lakenskrekk Skrevet 7. juli 2013 #3 Skrevet 7. juli 2013 Ja, jeg tror det. Sønnen min var sånn. Og kan være sånn enda - nå er han over 20 år. Aspergere har ikke samme regulering av kroppsvarmen som er vanlig. 1
Gjest orkidebuketten Skrevet 7. juli 2013 #4 Skrevet 7. juli 2013 Ja, jeg tror det. Sønnen min var sånn. Og kan være sånn enda - nå er han over 20 år. Aspergere har ikke samme regulering av kroppsvarmen som er vanlig. Men det har ikke vært sånn ellers, han går sånn på vinteren men stort sett har han vært den 1 i kortbukse og kortermet når det er vært til det. Derfor jeg syntes det er så rart
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2013 #5 Skrevet 7. juli 2013 Aspergere er ikke like som oss når det gjelder bearbeidin av sanseinntrykk, som følelse av stoffer og temperatur mot huden. Broren min gikk ikke med shorts på mange år, antagelig delvis fordi han ikke likte hårveksten i tenårene, men bakenforliggende årsaker kan en bare gjette på. Ikke stresse med det som ikke er viktig?
Gjest Summers Skrevet 7. juli 2013 #6 Skrevet 7. juli 2013 Ikke stresse med det som ikke er viktig? Enig 1
Gjest orkidebuketten Skrevet 7. juli 2013 #7 Skrevet 7. juli 2013 Jeg er glad for svar, det dere sier kjenner jeg til, men når han er så varm at han nesten svimer av da blir man bekymret.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #8 Skrevet 7. juli 2013 Jeg er glad for svar, det dere sier kjenn er jeg til, men når han er så varm at han nesten svimer av da blir man bekymret. Det kan godt hende at noe av dette er tilknyttet nettopp ham. Men det er ganske vanlig for ungdom flest, flere vintre på rad har det jo vært en stor trend å gå med boblejakkene åpne og kun i tights/tynne jeans uten strømpebukse og vårsko(converse osv) selv i 20 minus. Selv hadde jeg en periode hvor jeg gikk alt for varmt kledd som ungdom fordi dette var min stil, en stil som strengt tatt ikke var tilpasset sommer Det med varmeovn på sommer er OK, også fordi det er strømsløsende- men sålenge han ikke faktisk svimer av er det ufarlig. Tenk bare på alle de som går i niquab. Eller, at det er langt mer farlig å ligge i bikini hele sommeren, det fører tross alt til hudkreft. I verste fall får sønnen din lett ubehag, og så lenge han ikke nekter drikke vann i tillegg i timesvis så er det ikke farlig.Anonymous poster hash: 45011...978
Gjest mor til autist Skrevet 7. juli 2013 #9 Skrevet 7. juli 2013 Han er autist, de liker rutiner og det de er kjent med, hvis ikke blir de utrygg- dvs mer uro.. Hilsen mor til autist
Gjest orkidebuketten Skrevet 7. juli 2013 #10 Skrevet 7. juli 2013 Han er autist, de liker rutiner og det de er kjent med, hvis ikke blir de utrygg- dvs mer uro.. Hilsen mor til autist Ja jeg vet det, men som sagt han er nok ikke noen typisk for diagnosen sin, han elsker å ta ting på strak arm, liker ikke dager som er like, han har alltid vært sånn. Kjeder seg fort.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2013 #11 Skrevet 7. juli 2013 Jeg er glad for svar, det dere sier kjenner jeg til, men når han er så varm at han nesten svimer av da blir man bekymret. Tar du ikke litt i nå?:-) Det blir sjelden så varmt i Norge at det skulle være helsefarlig å gå i bukse. Tenk alle landene hvor temperaturen går over 40 og kleskodene ikke tillater noe annet enn heldekkende.
Gjest orkidebuketten Skrevet 7. juli 2013 #12 Skrevet 7. juli 2013 Tar du ikke litt i nå?:-) Det blir sjelden så varmt i Norge at det skulle være helsefarlig å gå i bukse. Tenk alle landene hvor temperaturen går over 40 og kleskodene ikke tillater noe annet enn heldekkende. Hadde det vært lett bukse så, men dette er tykk bukse, type tykkeste joggebukse, men han går jo da ikke bare i den, han har tykke sokker, tykke joggesko,( han vil ikke ha på noe annet) t-shorte, og tykk hettegenser, sånn med fleece stoff inni. Og når gradestokken viser 32 grader, og han i tilegg har vifteovn stående på fullt på rommet sitt med vindu igjen. vel da blir jeg litt bekymret.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #13 Skrevet 7. juli 2013 Hadde det vært lett bukse så, men dette er tykk bukse, type tykkeste joggebukse, men han går jo da ikke bare i den, han har tykke sokker, tykke joggesko,( han vil ikke ha på noe annet) t-shorte, og tykk hettegenser, sånn med fleece stoff inni. Og når gradestokken viser 32 grader, og han i tilegg har vifteovn stående på fullt på rommet sitt med vindu igjen. vel da blir jeg litt bekymret. Hva med å spørre om det er OK at du tar temperaturen på han for å sjekke at han ikke blir for varm? Om om han har febertilstander, så kan du ta det videre? Om dette med manglende temperaturregulering er tilfelle så kan det jo hende han fryser fort? Dette med varmeovnen har han gått med på å kutte slik jeg forstår det? Anonymous poster hash: 45011...978
Gjest orkidebuketten Skrevet 7. juli 2013 #14 Skrevet 7. juli 2013 Hva med å spørre om det er OK at du tar temperaturen på han for å sjekke at han ikke blir for varm? Om om han har febertilstander, så kan du ta det videre? Om dette med manglende temperaturregulering er tilfelle så kan det jo hende han fryser fort? Dette med varmeovnen har han gått med på å kutte slik jeg forstår det? Anonymous poster hash: 45011...978 Ja han fikk ikke noe valg med å kutte ut ovnen, den hentet vi bare,. Han har ikke for høy tempratur, han fryser heller ikke fort, og ikke har han feber, han er frisk som en fisk. Jeg spurte han i kveld om hvorfor,. fikk vite at det bare er sånn.
Pringle Skrevet 7. juli 2013 #15 Skrevet 7. juli 2013 Man skulle nesten tro at det var pga Asperger, og at han ikke klarer overgangene mellom årstidene, at han henger etter slik at han fremdeles er innstilt på vinter når det er blitt sommer, og når det blir vinter er han ikke kommet lenger enn til sommeren. Men... det er faktisk helt vanlig blant folk! I dag var det 26,5 grader ute, og jeg så flere med jakke, også en med jakke og skjerf. I forigårs (eller når det var, ca to dager siden, og det var nesten like varmt) så jeg to med boblejakker. Jeg får nesten heteslag av å se det. Jeg har Asperger selv og takler ikke overganger så godt, liker heller ikke å gå avkledt i offentligheten, men jeg blir også fort for varm og for kald, så i dag har jeg brukt langbukse og t-skjorte ute. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #16 Skrevet 7. juli 2013 Man skulle nesten tro at det var pga Asperger, og at han ikke klarer overgangene mellom årstidene, at han henger etter slik at han fremdeles er innstilt på vinter når det er blitt sommer, og når det blir vinter er han ikke kommet lenger enn til sommeren. Men... det er faktisk helt vanlig blant folk! I dag var det 26,5 grader ute, og jeg så flere med jakke, også en med jakke og skjerf. I forigårs (eller når det var, ca to dager siden, og det var nesten like varmt) så jeg to med boblejakker. Jeg får nesten heteslag av å se det. Jeg har Asperger selv og takler ikke overganger så godt, liker heller ikke å gå avkledt i offentligheten, men jeg blir også fort for varm og for kald, så i dag har jeg brukt langbukse og t-skjorte ute. Bare et sidespørsmål her - men hvordan ville du opplevd om du fikk "byttet ut" garderoben til vår/sommerklær hvor de varmeste vinterklærne ble tatt bort og du evt måtte be om dem dersom du faktisk følte deg kald? Ikke at jeg ser poenget i TS sin situasjon dersom temperaturen hans faktisk ikke er spesielt høy - da er det jo slik at han faktisk vil fryse i sommerklær. Men tenkte mer dersom det skyldes at han ikke helt selv tilpasser seg årsskiftene. Anonymous poster hash: 45011...978
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #17 Skrevet 7. juli 2013 Man skulle nesten tro at det var pga Asperger, og at han ikke klarer overgangene mellom årstidene, at han henger etter slik at han fremdeles er innstilt på vinter når det er blitt sommer, og når det blir vinter er han ikke kommet lenger enn til sommeren. Men... det er faktisk helt vanlig blant folk! I dag var det 26,5 grader ute, og jeg så flere med jakke, også en med jakke og skjerf. I forigårs (eller når det var, ca to dager siden, og det var nesten like varmt) så jeg to med boblejakker. Jeg får nesten heteslag av å se det. Jeg har Asperger selv og takler ikke overganger så godt, liker heller ikke å gå avkledt i offentligheten, men jeg blir også fort for varm og for kald, så i dag har jeg brukt langbukse og t-skjorte ute. Jeg liker forøvrig heller ikke gå avkledd, og finner overgangene litt "uvant" - og går gjerne i mer klær enn andre. Jeg har 0% Asperger - så tror også dette gjelder flere Anonymous poster hash: 45011...978
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #18 Skrevet 7. juli 2013 Ja han fikk ikke noe valg med å kutte ut ovnen, den hentet vi bare,. Han har ikke for høy tempratur, han fryser heller ikke fort, og ikke har han feber, han er frisk som en fisk. Jeg spurte han i kveld om hvorfor,. fikk vite at det bare er sånn. Jeg skjønner du bekymrer deg - men om dette er tilfelle; hva er da problemet? Sånn bortsett fra at du bekymrer deg - dersom han er frisk som en fisk, ikke har høy temperatur og trives? Anonymous poster hash: 45011...978 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2013 #19 Skrevet 10. juli 2013 Dette kan være noe med hans kropps varmeregulering, kanskje også alder. Kan du prøve å få ovnen fjernet av grunner som ligger utenfor ham? For eksempel at du ikke har så mye penger til strøm om sommeren, og at ovnen trekker mye strøm. Har du forsøkt å spørre om hvorfor han liker å gå med så mye klær? Hvis det er slik at dette er en endring fra tidligere, så kan man tenke seg at en endring vil skje igjen. Kanskje tilbake til shorts? Anonymous poster hash: b6e7b...472
Gjest orkidebuketten Skrevet 10. juli 2013 #20 Skrevet 10. juli 2013 Dette kan være noe med hans kropps varmeregulering, kanskje også alder. Kan du prøve å få ovnen fjernet av grunner som ligger utenfor ham? For eksempel at du ikke har så mye penger til strøm om sommeren, og at ovnen trekker mye strøm. Har du forsøkt å spørre om hvorfor han liker å gå med så mye klær? Hvis det er slik at dette er en endring fra tidligere, så kan man tenke seg at en endring vil skje igjen. Kanskje tilbake til shorts? Anonymous poster hash: b6e7b...472 Takk for svar. Nei da ikke noe problem med penger til strøm, det må han gjerne bruke så mye av, og det vet han godt men den samme dagen som ovnen ble fjernet hadde han 45 grader inne på rommet. Han svarer på spm om mye klær og hvorfor, men spørsmål: hvorfor ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå