AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #1 Del Skrevet 7. juli 2013 Hei, Jeg skal arrangere en grillfest i sommer for rundt 30 voksne og lurer på hvor mye jeg bør beregne. Tenker å grille en del kjøtt og burgere, ha potetsalat og vanlig salat til. Men hvor mye bør jeg ha av alt, og hvilke salater og tilbehør "må" stå på bordet? Anonymous poster hash: ae8da...8a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-hild Skrevet 7. juli 2013 #2 Del Skrevet 7. juli 2013 Tenker du å grille noen hele kjøttstykker? Eller ser du for deg at du skal dele det i skiver først? Fordelen med store stykker er at det er lett å lage mye til mange Kan anbefale helstekt svinefilet, helstekt svinenakke, og helstekt mørbrad - men det krever jo lengre grilltid i og med at det er store stykker. Bruk steketeromoeter om du prøver deg på det. En tommelfingerregel på kjøtt er vel ca 200g per person, tror jeg. Vanlig salat, potetsalat, en god aioli og godt brød/baguetter bør stå på bordet, synes jeg. Jeg vil forresten anbefale deg å stille samme spørsmål på www.grillet.no der er det noen som har MYE erfaring med å grille til mange. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 10. juli 2013 #3 Del Skrevet 10. juli 2013 Eg er glad i coleslaw, det er billig og enkelt å lage, og ikkje minst populært. Godt kryddersmør er også eit must viss du grillar kjøtt, og ikkje berre pølser. Eg lagar av og til bakt løk, Det smakar godt, og lagar seg sjølv meir eller mindre, når grillen allereie er på. Med first price-løk i posar er det billig å lage til mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 10. juli 2013 #4 Del Skrevet 10. juli 2013 Jeg beregner alltid mer enn 200g, synes det er nok om man spiser middag, men hvis man griller blir det ofte spist en del mer. Så jeg beregner 300-400g vanligvis, spørs litt hvem som kommer og om jeg vet at noen av de er storspiste mannfolk Og det er ofte ikke mye overs - uansett tenker jeg at det ikke er verdens undergang om det er litt overs, men for lite mat er litt kjipt. Liker også ha flere salater hvis det er så mange som kommer (har aldir hatt 30, men flere ganger ca 20) - gjerne en eller to som er grønnere (om du kan kjøpe de ferdig vaskede store salatposer som de har for eksempel på Smart Club gjør det livet utrolig mye enklere - å vaske og tørke salat for 30 mennesker er sliiiiiitsomt!!), med litt varierende dressing (og noen med bønner, spirer, osv - spørs hva jeg har i kjøleskapet og hva ser bra ut i butikken). Gjerne en separat tomatsalat med tomater og mozzarella og litt basilikumolje. Potetsalat liker jeg å lage med kokte poteter med skall, crem fraiche og lettkokte grønne frossne erter (gir mye bra smak og tekstur det der!). Har også noen ganger laget separat salat med kun vårløk (+ rømme og litt salt og pepper). Synes også bra tomatsaus er viktig (jepp, nekter å gi ketchup jeg). Koker tomatsausen gjerne litt før, så den får tid å putre litt og at alle smakene er ferdigkokte og den kan bli passe bra og tjukk. Bruker løk og gode modne tomater, litt ingfær, bittelitt sukker, roter litt på krydderhylla og da en liten dæsj lime til slutt. Liker også fersk koriander godt, så det bruker jeg ofte. God sennep må også være på bordet for min del I tillegg liker jeg å bake en enkel foccacia eller annen flatbrød som kan være rykende fersk fra ovnen, og god kryddersmør til. Man bruker jo stort sett grillen så ovnen er egentlig fri mesteparten av tiden. Serveres gjerne med hummus eller aubergine-mos for å dyppe i. Hvis jeg orker, lager jeg også aioli - det er utrolig enkel å lage så ingen vits å kjøpe ferdig! Husk også at det kan være greit å ha noe lettere kjøtt i tillegg til storfe og hamburgere - jeg lager vanligvis noen kyllingspydd i tillegg, evt griller litt fisk. Ok - leser jeg dette nå høres det ut som om jeg er virkelig streber når det gjelder mat, men trives med matlaging, så det blir gjerne mye... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest småhjerte Skrevet 10. juli 2013 #5 Del Skrevet 10. juli 2013 Jeg har ikke peiling på hvor mange gram som er normalt per person når det gjelder kjøtt. Så det skal jeg ikke svare på hehe. Da ville det enten blitt aaalt for mye, eller for lite siden jeg selv er småspist. Men jeg ville hvertfall hatt en god og hjemmelaget foccatia på bordet (eller flere enn en siden dere er 30stk). Man bør ha salt, pepper og gjerne grillkrydder på bordet. I tillegg ville jeg laget et par gode salater. Gjerne ferdig posesalat hvor man selv skjærer opp f.eks. mango å har i + diverse annet godt. Ellers ville jeg hatt olivenolje, balsamico, og diverse dressinger på bordet. - helst hjemmelaget dressinger. Og ikke minst potetsalat! Enten hjemmelaget eller ferdigkjøpt hvor jeg hadde blandet i litt ekstra creme fraishe, poteter, vårløk. Ellers er grillspyd som hun over her har nevnt, en god ide. Lykke til med grillfest da! Får vi vite hva du velger å servere når du har funnet det ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå