Gå til innhold

Katt alene - noen ser til

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en skogskatt på 4 år, det er en hokatt som er sterilisert. Da jeg studerer, passer mine foreldre på katten, og har gjort det i to år. Når de har reist bort, har jeg somregel reist hjem for å passe på henne. Vi har ikke noe kattepensjonat i nærheten, så det har alltid vert utelukket. Har ennå ikke laget til dørluke, men det er under vurdering.

Hun trives ute, hun er en skogskatt. Men hun er også glad i å kose seg inne. Hun har en nabokatt ho ofte er sammen med ute. Vi bor landlig til.

Mine foreldre har vert borte i 2 uker nå. Den første uka ble hun sett til av en katteglad dame annenhver dag, helt til jeg kom hjem. Har nå vert hjemme en uke. Gjør jeg noe veldig dumt om jeg reiser i morgen? Og får denne dama til å se til henne annenhver dag? Mine foreldre kommer hjem om ca. en uke. Hun så ikke til å lide noen nød da jeg kom hjem etter en uke. Hun har tidligere vert alene helger. Jeg tenker at når det bikker en uke for henne, blir det for lenge.

Håper på saklige og reflekterte tilbakemeldinger

Anonymous poster hash: 6b8bd...0b4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at så lenge katten får oppmerksomhet (mat, litt kos, blir sluppet inn/ut en gang iblant) så burde ei uke til gå bra siden du har vært hjemme ei uke i mellomtida. Utekatter er jo ofte veldig selvstendige og trives godt med å være ute på eventyr for seg selv. Det aller beste hadde vel vært om nabodama sjekket til henne i hvertfall en gang om dagen, da.

Samtidig tenker jeg jo litt sånn at hvis det hadde vært min katt og hun ikke kunne bo med meg ville jeg prioritert å ta vare på henne i ferier når jeg hadde mulighet. Nå vet jo ikke jeg grunnen til at du vil reise i morgen, altså om det er noe viktig eller ikke, men hvis det ikke er noe viktig er jo selvfølgelig det beste om du blir med henne. I hvertfall i noen dager til.

Anonymous poster hash: c0edf...b72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe viktig jeg skal til, men det er fortsatt noe jeg kan melde avbud på. Hun har vert ganske klengete de dagene jeg har vert her, hun er nok redd for at jeg skal dra. Hun har knapt vert ute på do. Ellers vert inne. Nå i dag har hun faktisk vert ute en stund.

Hun har tittet ut glasset mye mens jeg har vert her, men har villet være innendørs. Det er ikke tvil om at hun liker seg ute her iallefall, når hun ikke frykter at noen skal reise.

Det er meldt noe dårlig vær fremmover. Hun har kattehus å gå i, men hun vil ikke bruke det. Hun legger seg heller under et tre. Så noe hardfør er hun nok, selv om hun foretrekker å være inne når det blåser og regner ute :) Hvordan kan jeg forresten få henne til å ligge i kattehuset?

Skrevet

Med den oppførselen du beskriver at hun har nå, hadde jeg ikke dratt nei. Dessuten er det et krav at katter som blir reist fra i ferien, får tilsyn minimum en gang daglig. Hun har tydeligvis ikke hatt det så greit den uken hun var "alene" og det er derfor hun er klengete og vil være inne denne uken. Hadde hun hatt det ok, så ville hun ikke ha vært sånn.

Det skjer mye med katter ute om ikke vi mennesker har noen idè om. "Villkatter" kryr det av selv om vi ikke ser dem (de lusker fram etter mørkets frembrudd), rev, grevling, gaupe og andre skumle ting. Det er godt mulig hun har blitt skremt av noe av dette.

Vi er midt inne i den tiden på året da et stort antall katter blir hjemløse. Alle tenker at det "skjer ikke min katt", men så er det nettopp det det gjør. I ditt tilfelle bryr du deg virkelig. Du drar ikke bare fra henne uten å ha tenkt gjennom hvordan hun har det. Og da håper jeg du setter det ut i praksis også. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke det store problemet, etter gjennomtenking. Katter er vanedyr, men de må tåle å være alene nå og da, med tilsyn og mat. Hun har gradvis blitt vent til å være alene,over lang tid. Men maks en uke, på sommerstid. Hun har aldri stukket av, hun er alltid nært huset. Rundt huset her, er det ikke slike dyr, bare hjort og fugler. Vi bor nesten i et reservat. Da hun dama matet katten uka før jeg kom, var hun kosete og spiste maten.

Vi har en nabo, men de er bortreist.

Jeg vil påstå at de aller fleste katter bærer preg av å bli "forlatt" en stund, enten det er på kattepensjonat el. liknende. Katten blir bare fornærmet en stund, og så går det over etter et par dager.

Skrevet

Faren min bruker å reise bort to uker hver sommer, og han har en nabo som kikker om kattene daglig. Kattene er i utgangspunktet ute, men han lar et kjellervindu stå på en gløtt sånn at de har muligheten til å gå inn (rommet er låst, sånn at uvedkommende ikke kan komme seg videre inn i huset). Han har og en matdispenser som står ute, sånn at kattene alltid har tilgang på mat.

Kan du ikke høre om den damen kan komme innom hver dag da? Kanskje ordne med kattedo og la katten være inne akkurat denne uken?

Bruker selv å reise fra katten, men da er den inne, og ei venninne kommer innom hver dag for å kose med henne, gi henne mat og fylle opp vannskåla.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...