Gå til innhold

Gradert sykemelding - tilrettelegging og maks periode, noen jurister eller andre som vet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Et spørsmål: Jeg har vært av/på sykemeldt i snart fem måneder nå, men de siste to månedene har jeg hatt en såkalt gradert sykemelding. Det vil si at jeg jobber 100 prosent, men det står bare at arbeidsgiver må tilrettelegge for meg. Teller denne graderte sykemeldingen med i de maks 52 ukene jeg kan være sykemeldt slik at jeg heller bør skaffe meg en legeattest? Eller hvordan er regelverket?

Anonymous poster hash: 24f4c...4d1

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei

Et spørsmål: Jeg har vært av/på sykemeldt i snart fem måneder nå, men de siste to månedene har jeg hatt en såkalt gradert sykemelding. Det vil si at jeg jobber 100 prosent, men det står bare at arbeidsgiver må tilrettelegge for meg. Teller denne graderte sykemeldingen med i de maks 52 ukene jeg kan være sykemeldt slik at jeg heller bør skaffe meg en legeattest? Eller hvordan er regelverket?

ts igjen, blir litt forvirret av denne lenken: http://www.parkinson.no/rettigheter/arbeid/antall-dag/

Regner med at det ikke gjelder meg siden NAV ikke betaler noe, altså jeg bruker ikke av potten? Og nei, jeg har ikke parkinson:)

Gjest Blondie65

Etter 16 dager refunderes dine sykepenger til arbeidsgiver når det er arbeidsgiver som betaler sykepenger.

Hvis du har gradert sykemelding og er i et tilrettelagt opplegg skal du vel over på AAP etter et år?

Dersom du har gradert sykemelding så må det jo være angitt i hvilken grad du er sykmeldt. Å få tilrettelegging/hjelpemidler henger ikke nødvendigvis sammen med sykemelding. Dog kan du gjerne være full tid på jobb og ha 50 % sykemelding, men det må i så fall være fordi du forventes å kun levere halvparten eller jobbe halvparten så raskt.

Så altså: Slik du fremstiller dette kan jeg ikke skjønne at du er sykmeldt.

• Liker 1
AnonymBruker

Dersom du har gradert sykemelding så må det jo være angitt i hvilken grad du er sykmeldt. Å få tilrettelegging/hjelpemidler henger ikke nødvendigvis sammen med sykemelding. Dog kan du gjerne være full tid på jobb og ha 50 % sykemelding, men det må i så fall være fordi du forventes å kun levere halvparten eller jobbe halvparten så raskt.

Så altså: Slik du fremstiller dette kan jeg ikke skjønne at du er sykmeldt.

Jeg har en sykemelding der det står at aktivitet er mulig f.o.m dagen jeg var hos legen og i 100 prosent SÅ FREMT arbeidsgiver tilrettelegger forholdene. Det har arbeidsgiver gjort, så jeg arbeider i praksis 100 prosent. Har jeg misforstått noe? Er jeg ikke sykemeldt? Hilsen TS

Annonse

Gjest Gresshoppesang

Jeg har en sykemelding der det står at aktivitet er mulig f.o.m dagen jeg var hos legen og i 100 prosent SÅ FREMT arbeidsgiver tilrettelegger forholdene. Det har arbeidsgiver gjort, så jeg arbeider i praksis 100 prosent. Har jeg misforstått noe? Er jeg ikke sykemeldt? Hilsen TS

Du er ikke sykemeldt. Arbeidsgiver skal gi en tilbakemelding til sykemelder om hvorvidt det er mulig å tilrettelegge i forhold til det sykemelder har skrevet på sykemeldingsblanketten din at du må ha tilrettelegging for. (Bedriten setning, jeg vet.)

Dersom du er gradert sykemeldt, skal det stå på sykemeldingsblanketten hvor stor prosent av stillingen din du er sykemeldt fra. Da ville disse ukene ha telt inn i de 52 ukene du kan være sykemeldt før du går over på AAP.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du får sykemeldingsblanketter, så lenge du er 100% friskmeldt? Kan muligens komme av at arbeidsgiveren din da har muligheten til å søke om tilretteleggingstilskudd fra NAV.

AnonymBruker

Arbeidsgiver sa det ikke holdt med attest, de ønsket denne sykemelding. Hva gjør jeg videre? Trenger fortsatt tilrettelegging, men jeg kan vel ille ha denne type sykemelding i all evighet?

Gjest Gresshoppesang

Jeg vet virkelig ikke. Dersom du allerede har vært sykemeldt før du fikk denne typen sykemelding, så klarer jeg ikke å forstå hva slags sykemelding du har. Avventende sykemelding (som det høres ut som du beskriver) får man bare de 16 første dagene for å se om man kan unngå sykemelding ved å få tilrettelagt arbeidet.

Du må nesten spørre legen din hva du skal gjøre videre. Dersom du klarer jobben med tilrettelegging, så er det vel bare å fortsette med det? Du kan også få gradert sykemelding. Være sykemeldt 10% og jobbe kortere dager, men da har du krav på oppfølgingssamtaler og tilrettelegging fra arbeidsgiver.

AnonymBruker

Du er ikke gradert sykmeldt, men du har en avventende sykmelding er mitt tips. Da får du blankett, men kan jobbe 100% forutsatt tilrettelegging. Og da teller det ikke inn i de 52 ukene, for da mottar du lønn og ikke sykepenger.

Anonymous poster hash: 1afe8...b00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...