Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har tre barn, med to forskjellige, der far til de to eldste har meldt seg helt ut.. ingen samvær eller noe. jeg har fult foreldreansvar på den eldste av de to, men på den yngste så tror jeg vi måtte ha delt for han var født i '08 etter at en eller annen ny regel kom?? POINT IS! jeg trenger pass til de.. må han skrive under på passutstedelse? for det kommer han IKKE til å gjøre.. han har ikke sett ungene sine på 4 år. å det er ikke av min vilje!! noen som vet hva jeg kan gjøre? eller vet om han må signere? visst jeg får barneværn ol til å skrive til politiet om at han ikke har noe samvær med ungene eller noe? det må da finnes en enklere måte, men jeg har ikke stått i sånne situasjoner før.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Minst en av foreldrene til stede

Når en person under 18 år skal søke om pass, må minst én av foreldrene med foreldreansvar møte opp sammen med barnet. Forelderen må kunne legitimere seg.

Foreldre skal ikke skrive under på vegne av barnet, men må være med fordi de skal gi sitt samtykke til passutstedelsen. Har både far og mor foreldreansvar, må begge samtykke i at barnet får utstedt pass.

https://www.politi.no/tjenester/pass/barn_og_pass/

Kjære vene, hvor vanskelig er det å skrive "barn pass" på google?

Anonymous poster hash: b08c3...d23
AnonymBruker
Skrevet

har tre barn, med to forskjellige, der far til de to eldste har meldt seg helt ut.. ingen samvær eller noe. jeg har fult foreldreansvar på den eldste av de to, men på den yngste så tror jeg vi måtte ha delt for han var født i '08 etter at en eller annen ny regel kom?? POINT IS! jeg trenger pass til de.. må han skrive under på passutstedelse? for det kommer han IKKE til å gjøre.. han har ikke sett ungene sine på 4 år. å det er ikke av min vilje!! noen som vet hva jeg kan gjøre? eller vet om han må signere? visst jeg får barneværn ol til å skrive til politiet om at han ikke har noe samvær med ungene eller noe? det må da finnes en enklere måte, men jeg har ikke stått i sånne situasjoner før.

Fra http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Barn-nektes-pass-av-skilte-foreldre-2739686.html

Det er en ganske vanlig problemstilling i feriesesongen, og det er et problem som berører mange mennesker, sier Vigdis Hundven, seksjonsleder for kontrollseksjonen ved Bergen sentrum politistasjon....

Det vi gjør i slike tilfeller, er først å be den som henvender seg til oss om å forsøke en gang til. Lykkes ikke det, tar vi en telefon til vedkommende, sier Hundven.

- Hvis det fortsatt ikke gis fullmakt, sender vi et brev og gir to ukers frist på å ta saken til domstolene. Så får retten ta stilling til om det er grunnlag for tilbakeholding. De fleste trekker seg når de blir tilskrevet, sier Vigdis Hundven.

Hvis det fortsatt ikke gis fullmakt og saken ikke tas til retten, utsteder politiet i Bergen vanligvis pass med ett års gyldighet.

Anonymous poster hash: 09e4f...574

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...