Gå til innhold

Bør det innføres hundesertifikat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man leser om all den forferdelige dumpingen av kjæledyr og når man vet at de fleste omplasserte hundene er mellom 1 og 2 år og ikke skyldes sykdommer eller allergi men at eierne ikke klarer med dem lenger(!), er det ikke på tide å vurdere om det ikke bør innføres godkjenningsordninger for å skaffe seg hund?

Særdeles mange, jeg vil anta flertallet, skaffer seg hund uten å være i nærheten av å vite hva det innebærer. De ser stort sett det koselige dyret hos venner og bekjente og tenker "en slik vil jeg ha". Resultatet blir hunder som blir understilmulert og vanskjøtet, og som i verste fall ender opp med å bli avlivet pga omsorgssvikt fra eier.

Jeg ser for meg at alle som skal skaffe seg hund bør fullføre et obligatorisk hundekurs hvor man lærer først og fremst om hva det innebærer å ha hund, hvor mye tid som faktisk går med, hvor ansvar det faktisk innebærer. Her vil man gjennomgå grunnleggende opplæring i hundehold, fra valp til voksen.

Dette vil garantert luke bort svært mange useriøse folk.

Med en slik ordning vil man kunne pålegge oppdrettere forbud mot å selge hunder til folk som ikke kan fremvise godkjent hundbevis/sertifikat.

Anonymous poster hash: b5199...f16
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er stadig opp til diskusjon - og det er bra! Min personlige innvendinger hver gang dette blir diskutert er da om hvem som blir ansvarlig for å gi denne sertifiseringen. Jeg har en stygg følelse av at de som "roper høyest", kanskje kan bli det. Og siden for eksempel Cesar Milan er (dessverre) så populær, og mange av hundeskolene enda bruker utdaterte metoder - er jeg stygt redd for at opplæringen ikke blir i tråd med det ihvertfall jeg anser som god opplæring.

Det er ingen hemmelighet at det er flere ulike metoder og teorier når det gjelder trening angående hund, og jeg ville synes at det hadde blitt forferdelig feil ovenfor alle hunder om denne opplæringen blir overlatt i "feil hender".

Slik jeg ser det ville det etter all sannsylighet blitt NKK eller Oslo Hundeskole (stor aktør på markedet og flinke å markedsføre seg og "spy ut" mer eller mindre kvalifiserte instruktører), som kunne ha blitt ansvarlig. Mattilsynet har jo ihvertfall ingen mulighet til dette med så mye mangel på ressurser de alleree har i dag. Etter min mening er de ovenenvte aktørene ikke egnet til å gi den informasjonen som man virkelig trenger, eller trener etter metoder som jeg personlig har kjempemye til overs for - generelt sett.
Men dette er min mening, og det finnes like mange forskjellige meninger som hundeeiere...

Det jeg mener kan ha mer for seg, er en sterkere hundeorganisasjon som omfavner flere enn "kun" oppdrettere og snakker de etter munnen. En organisasjon a la NKK men med ryggrad til å stå for det de sier og som oppdaterer seg på nye kunnskap om hunder og hundetrening. SKK og DKK har for eksempel tatt avstand fra CM og det har ikke NKK som tvert i mot ynder å ha reklame for CM på sine hjemmesider...

Informasjon, frivillighet, og opplysningsarbeid mener jeg er veien å gå. Få inn kunnskap om dyr og dyrehold i barnehager, få strengere (og tydeligere) lover mht vanskøtsel og ikke minst strengere straffer. Staten må ta dyrevelferd på alle nivåer mer seriøst og bevilge mer penger og ressurser - og om nødvendig skille det ut fra Mattilsynet om de ikke har ressursene (for meg er det det samme hva dept. heter, bare de gjør jobben sin).

Det finnes ingen sertifiseringsordning på å få barn, og jeg synes det ville vært skummelt om det gjorde det også.

AnonymBruker
Skrevet

Da er det bedre med et krav om at alle hunder skal chippes og registreres, slik at eier er lett å spore opp om det skulle være noe. Jeg er hundreogti prosent for at eiere skal ta ansvar for kjæledyrene sine, men kursing etc er en litt for tungvint vei å gå. Hvem skal da bestemme hvem som får ha hund? Skal ikke jeg få være hundeeier om jeg lar hunden løpe løs noen ganger under båndtvang? Eller om jeg er superfan av Cesar Milan? Om jeg gir bikkja mat fra dagligvarebutikken, og snikmater den menneskemat under kjøkkenbordet?

Anonymous poster hash: 7c4b4...00d
AnonymBruker
Skrevet

Eller om jeg er superfan av Cesar Milan?

Anonymous poster hash: 7c4b4...00d

Nei, mannen er en sadistisk dyremishandler som elsker å ha makt over et "laverestående" vesen. Tar du mannen og det han sier og gjør for god fisk har du ikke dømmekraft nok til å passe på hunden din.

Anonymous poster hash: 3e52d...b1c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...