Gå til innhold

Når er det greit å bråke litt i hagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når kan man bruke gressklipper og kompostkvern og slike ting som bråker i hagen?

Vet at søndager er "hellige" i forhold til slikt bråk, men hva er normen på lørdager og hverdager? Når kan man starte, og når bør man stoppe?

Vi har sommerferie nå, og vil jo egentlig holde på så mye som mulig med terrassebygging og hagearbeid, og er litt usikre på når vi kan gjøre det og være helt sikre på at naboene ikke mumler om dårlig folkeskikk. :ler:

Anonymous poster hash: ad52c...7f1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sagt mellom 8 og 20, evt begynne litt senere på lørdager. Også må man må jo se an om naboene har småbarn som legger seg tidlig osv.

Gjest Evelynita
Skrevet

Har i det siste vært veldig plaget med naboer som skal bråke rundt middagen, så mitt tips er å ikke gjøre det akkurat rundt middagstider ihvertfall :)

Skrevet

Har i det siste vært veldig plaget med naboer som skal bråke rundt middagen, så mitt tips er å ikke gjøre det akkurat rundt middagstider ihvertfall :)

Men hva er middagstid? Spesielt nå som det er både helg og ferietid så spiser folk på så forskjellige tidspunkt at uansett når man jobber så vil det være noen som spiser middag.

• Liker 10
Gjest Houdini
Skrevet

Sant det, her i området spiser folk middag fra kl. 6 til kl. 9, sent med andre ord. Merker det på lukten, nå lukter det en del løk.

Gjest Evelynita
Skrevet

Men hva er middagstid? Spesielt nå som det er både helg og ferietid så spiser folk på så forskjellige tidspunkt at uansett når man jobber så vil det være noen som spiser middag.

Ja, absolutt, men om man unngå det mellom 16-18 så vil jeg tro flertallet har spist. Jeg syns ihvertfall det er mest plagsomt når vi skal spise middag.
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at det er passende å begynne klokken elleve om morgenen, og avslutte i 7-8-tida på kvelden. Om været er veldig fint, og mange naboer er ute i hagen, synes jeg at man burde unngå de mest støyende aktivitetene som for eksempel høytrykkspyler og motorsag. I hvertfall hver eneste helg.

Anonymous poster hash: 5581c...ea5
  • Liker 6
Gjest Hyssingen
Skrevet

Jeg synes at det er passende å begynne klokken elleve om morgenen, og avslutte i 7-8-tida på kvelden. Om været er veldig fint, og mange naboer er ute i hagen, synes jeg at man burde unngå de mest støyende aktivitetene som for eksempel høytrykkspyler og motorsag. I hvertfall hver eneste helg.

Anonymous poster hash: 5581c...ea5

enig!

Skrevet

Akkurat nå er det 2-3 naboer som driver å fikser hagen,hører banking og synes ikke det er for sent.

Gjest C4r1n3
Skrevet

Det enkleste er vel å se an naboene litt og ta det derifra, folk med barn kan man gjerne ta litt mer hensyn til enn f.eks en ungkar som er ute å råner halve døgnet uansett. Har man godt naboforhold, så er det ikke verre enn at man snakker med naboene dersom det er noe. Jeg tenker det er okei mellom 10 og 18-19, jeg misliker å bli vekt tidlig og jeg liker ikke bråk på kvelden, men det er meg. Og helst ikke det samme konstante bråket dag ut og dag inn, det blir man fort gæren av.

Gjest småhjerte
Skrevet

Jeg tenker at bråkete arbeid i ukedager kan skje mellom kl. 9 og 18. Ellers ville jeg også sett det litt an i forhold til hvem som er naboer. Om de nærmeste naboene dine har barn, ville jeg sluttet med bråkete arbeid ute tidligere. Lørdager ville jeg ventet til hvert fall kl. 10 før jeg hadde begynt.

Kan godt hende det finnes noen "regler" angående tid.

Men du kan jo også høre med naboene rundt deg hva de tenker? Hver fall om du skal drive med noe arbeid som tar lengre tid en klipping av en plen. Kanskje de i ditt nabolag ikke bryr seg særlig mye, eller har et ønske om at man ikke holder på så sent av diverse grunner. Man kan selvfølgelig ikke ta hensyn til alle, da vil man aldri få ting gjort.

Men en liten ting... om våren, rundt mai, så holder mange konfirmasjon. Og da er det sikkert ikke like kjekt å høre tre naboer klippe plenen til ulik tid når man har selskap.

AnonymBruker
Skrevet

Man-Torsdag 07.00-23.00 Fre/Lørdag 08.00-01.00 Søndag 10.00-20.00 ish

Om det er mange naboer som har barn så kan du vurdere å slutte 23 på fredager og lørdager i tillegg, om naboene dine er hyperkristne så bør du vel unngå å bråke mellom 11-12 :P

Anonymous poster hash: 38412...f4d
  • Liker 1
Gjest gjest17
Skrevet

Man-Torsdag 07.00-23.00 Fre/Lørdag 08.00-01.00 Søndag 10.00-20.00 ishOm det er mange naboer som har barn så kan du vurdere å slutte 23 på fredager og lørdager i tillegg, om naboene dine er hyperkristne så bør du vel unngå å bråke mellom 11-12 :PAnonymous poster hash: 38412...f4d

Var ikke klokka ett litt vel sent?

• Liker 4
Skrevet

Naboene mine får bråke så mye de vil med hagearbeid om sommeren - er virkelig ikke det som irriterer meg mest her i livet :) Bedre med en nabo som bråker litt en uke pga hagearbeid, enn å måtte se på naboens ustelte og rotete tomt hele tiden!

Men det kommer jo an på hvor tett bebyggelsen er, vinkling på husene i forhold til hverandre, barn osv.

Sånn stort sett tenker jeg at hvis man holder seg til 7-21 i ukene, og 9/10-20 i helgene burde det være innenfor for de fleste.

• Liker 2
Skrevet

Vi har baby og er oppe ganske tidlig, så på morgenen irriterer jeg meg ikke over hagearbeid. Men når naboen starter sin bensindrevne gressklipper klokka 20 og deretter kantklipperen blir jeg litt irritert...

• Liker 1
Skrevet

Selv holder jeg meg innenfor 13-16 på søndager, 9-16 på lørdager og 9-21 på vanlige dager. Er det utstyr som bråker kontinuerlig varer det ikke så lenge på hverdager. Litt hamring og manuell saging kommer utenom.

Men, man må se det an om naboer spiser ute, små barn, flagg på halv stang etc.

Skrevet (endret)

Hos oss kan naboene drive med kantklipping (som bråker mye mer enn en gressklipper, syns jeg) eller motorsag til kl ni om kvelden. Pussig siden de samme naboene er de første til å heve fingeren overfor andre. Men heldigvis bor ikke de som kan bråke mest helt oppi oss. Men husker i fjor da en av de nærmeste naboene drev med kantklipping like utenfor soverommet der sønnen vår akkurat hadde sovnet. Og på det tidspunktet var han vanskelig å legge, så vi kunne gjerne ha det gående med legging et par timer etter det. Det var irriterende, men jeg må presisere at jeg ikke ble sint på naboen for det. Jeg tenker ikke at alene rundt skal ta hensyn til de som har smårarn. Men når det drar seg mot kl 21, forventer jeg at folk gir seg. Selv ville jeg hatt 19-20 som grense for ganske bråkete arbeid, mens motorbåt eller ånne veldig brukere ville jeg sluttet lmed noe før, særlig hvis det var en fin sommerkveld hvor mange satt ute.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Om naboene begynner å bråke før kl 09 på hverdager så blir jeg irritert. Jobber turnus så sover frem til da noen dager. Tolererer at snekkere og arbeidsfolk begynner tidligere om det er noe bygging i nærheten.

Forventer at ingen klipper plen eller starter motorsaga etter 21.

Gjest Funky Punk
Skrevet

For min del kan naboene drive med hagearbeid og bråk når de vil, bortsett fra om man sitter ute i hagen og spiser...da trenger de ikke akkurat kjøre i gang med kantklipperen to meter unna der vi sitter.

Kjører samme her hos oss også. Jeg klipper gress uansett om det er helligdag eller onsdag, men om jeg ser en nabo sitter ute og slapper av så tar jeg jo litt hensyn til det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...