Gå til innhold

Utvalg i norske butikker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom tilbake fra ferie i Spania for noen dager siden og realiteten slo meg - utvalget av klær og sko i Norge er rett og slett elendig, sammenlignet med butikkene i de store byene i Spania. Hvorfor er det slik? Hvorfor kan vi ikke ha mer variasjon? Dagligvare butikkene er samme greia ... Helt trist.

Anonymous poster hash: 7e649...609
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eurospar og meny har stort utvalg, mye utlandske varer som f.eks. mangosyltetøy, vanilla coke osv. Kiwi har også noen lunde ok utvalg. Coop, ica, bunnpris osv har relativt lite utvalgø. Dra til USA og du får deg et sjokk, de selger til å med jarlsberg og voss på dagligvare butikkene. Apotekene der selger snacks, mat, klær, sminke osv.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Litt av grunnen tror jeg skyldes at Norge er et lite land med lavt innbyggerantall.

Det betyr at klesbutikkene (siden vi er på Klær og Sko nå) vegrer seg for å ta inn noe de er usikre på om de får solgt.

Vi har ingen store byer, Oslo er i vennlig størrelsesmål å regne som en middels stor by.

Noe som igjen betyr at kundegrunnlaget er begrenset, - eller oppfattes å være begrenset.

Kombiner det med at Nordmenn flest er veldig 'mainstream' og opptatt av å bruke de samme merkene som er definert å være 'in' der og da.

Å skille seg ut og ha sin egen stil blir ofte forbundet med å være 'annerledes'.

Det siste punktet jeg umiddelbart tenker på er at utvalget i klær og sko i praksis styres av de store kjedebutikkene her i landet.

Det er kun unntaksvis man er heldig å finne en liten butikk som ikke er del av en større kjede på noe vis.

- jeg er så heldig å ha en slik liten helt frittstående skobutikk i min nærhet, og en undertøysforretning i nærmeste by.

Klesforretninger er det to jeg umidelbart tenker på, hvorav den ene er så statuspreget at det gir 'sosial styrke' å gå med en bærepose merket med butikkens navn i byen på en lørdag.

Inntil vi blir ennå flinkere til å etterspørre varer vi ønsker, bære plagg vi har kjøpt andre steder og vise disse plaggene når vi er ute og handler eller ser, så er vi henvist til å kjøpe varer som ikke er helt mainstream andre steder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes også det er dårlig utvalg i norske butikker:\ Var i byen med en venninne i dag, og hun ligger å vipper mellom XXL og 3XL, så hun må jo innimellom ha ekstra store størrelser. Mao: veromoda, hm, bikbok, lene v, kappahl osv. er bare å glemme. I alle fall i vår by fører de ikke mer en XXL, som regel bare XL. Så hun har en butikk hun kan handle på her vi bor; Lindex. Synes det er trist.

Og det er ikke bare store størrelser det er manko på: hva med den andre venninna mi som er 150 og super petite? Hun drukner i XS.

Og la oss ikke snakke om den stakkars radmagre kompisen min på 210cm... Skjerf og luer er bortimot det eneste han kan kjøpe i Norge.

Og jeg? Jeg har størrelse 35 i sko. Prøv å finn den størrelsen i kjedebutikkene:P Brevvennen min i USA fikk bakoversveis når han hørte 36 var den minste størrelsen for damer her. Skjønner jo at det er større innbyggertall der, men det er litt ille når 2/3 deler av vennekretsen min må reise til utlandet for å handle klær.

(vet ikke om dette sa mer om vennene mine enn utvalget i norske klesbutikker.... :fnise:)

Anonymous poster hash: 0eb0d...9df
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og det er ikke bare store størrelser det er manko på: hva med den andre venninna mi som er 150 og super petite? Hun drukner i XS.

Og jeg? Jeg har størrelse 35 i sko.

Føler med deg! Bruker også 35 i sko, og er som venninen din tynn og bare 153 cm over bakken. Er slit å finne sko og klær! Ikke er det bare bare å bestille på nettbutikker heller. På H&M har de kun 32 i noen få plagg. Cubus er xs veldig stort. Så her blir det handlet på dyre merkebutikker - hvor de har klær man får bestilt i forskjellige størrrelser osv.

Anonymous poster hash: 794f7...176

• Liker 1
Skrevet

Utvalget er vel bedre fordi etterspørselen er større? Det bor 5 millioner i Norge mens det i Spania bor over 47 millioner mennesker.

Spanjolene er også et generelt mindre (fysisk) folkeslag enn oss grove skandinaviere, så selvsagt er utvalget av klær og sko større enn i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Utvalget er vel bedre fordi etterspørselen er større? Det bor 5 millioner i Norge mens det i Spania bor over 47 millioner mennesker.

Spanjolene er også et generelt mindre (fysisk) folkeslag enn oss grove skandinaviere, så selvsagt er utvalget av klær og sko større enn i Norge.

Siden de er generelt mindre så er det vanskelig å få tak i store størrelser der selv om folketallet er stort. Et vennepar av meg var i Spania, og kofferten til mannen kom bort, og han er en svææær, grov fyr, og alt var jo for lite til ham samme hva han prøvde å ta på. Hele greia endte opp med at han gikk i et av damas knelange skjørt! :hoho: Jeg døde!

Men synes dessverre ikke utvalget blir merkverdig bedre selv om innbygger tallet går opp, flyttet fra en småby med 10 000 innbyggere til en av Norges største storbyer, og har fremdeles akkurat like store problemer med å finne klær som før:( *sukk* Må vel ta en tur til USA eller no :fnise:

Skrevet

Men synes dessverre ikke utvalget blir merkverdig bedre selv om innbygger tallet går opp, flyttet fra en småby med 10 000 innbyggere til en av Norges største storbyer, og har fremdeles akkurat like store problemer med å finne klær som før:( *sukk* Må vel ta en tur til USA eller no :fnise:

Hvilken designer-bygd er det du flytta fra, da? :ler:

Jeg mener fremdeles at et land med 5 mill ikke kan sammenlignes med et land med 47 mill.

Skrevet

Men hvorfor er det så mange varer side om side i butikken, som er helt like, bare med forskjellig navn eller produsent?? (Tenker på matvarer her.)

Gjest fittesnerk
Skrevet

Norge er dessverre ett land med brautende innbyggere som mer en gjerne går i kø for å kjøpe det samme som naboen har på seg. Vi har oss selv å takke.

• Liker 1
Gjest gjest17
Skrevet

Men hvorfor er det så mange varer side om side i butikken, som er helt like, bare med forskjellig navn eller produsent?? (Tenker på matvarer her.)

Har lurt på det samme selv, hyllevis fulle med tilsvarende like industriprodukter. Mens ferskvareavdelingen og grønnsaksavdelingen er ett trist syn.

• Liker 2
Skrevet

Greit at vi er et mindre land, men økonomien hadde da ikke gått over styr bare fordi vi hadde sneket inn noen butikker som victorias secret og topshop.

Skrevet (endret)

Som en som har oppvokst i utlandet, ble jeg ganske sjokkert over utvalget i norske butikker (klær og sko, mat, osv). Jeg forventet at det skulle være like stor variasjon i merker, butikker, osv, siden Norge er jo et rikt land og folk har penger (slik tenker de utenfor Norge om landet). Jeg må bare si at utvalget er ganske dårlig. Som andre påpekte i tråden - det er helt like varer side til side og det skaper bare illusjon om variasjon. En eller maks to bedrifter som produserer varen og hyllene er fylt bare med det. Jeg savner variasjon og bedre utvalg. Virkelig.

Når jeg er i utlandet på ferie trives jeg så godt i butikkene der. De er romslige med mange varer av forskjellige produsenter, man kan faktisk velge mellom flere! Når det gjelder klær og sko, jeg ser for det meste HM, Cubus, Lindex, Bikbok, osv her - the usual. Samme klær, samme stil, forskjellige priser. Tenk på Lefdal og Elkjøp, for meg er det samme butikk - samme utvalg, samme priser.

Hvor mange som bor et sted spiller ingen rolle. Siste gang jeg var for eksempel i Bulgaria (7 mil), druknet jeg i variasjon i butikkene der. Landet er mye fattigere enn Norge, men har mye bedre butikker. Jeg tror det handler om kultur og hvor åpne folk er å være forskjellige, å prøve noe nytt og å skape egen stil.

Skjønner ikke hvorfor det skal være slik her, men jeg håper at ting endrer seg snart. Iallefall innenfor min levetid.

Endret av Drizzt
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ting som er "spesielt" bruker også å være spesielt dyrt i Norge, så selv om man vil støtte det vi ønsker å ha mer av i vanlige butikker, så det koster det såpass at få har råd til det mer enn noen ganger i året, enten det gjelder spansk skinke, sveitsisk ost eller annet. Vi kan nøye oss med norske etterligninger som er forholdsvis dyre men som ikke har dyre importavgifter.

Anonymous poster hash: 5043e...75c
Skrevet

Greit at vi er et mindre land, men økonomien hadde da ikke gått over styr bare fordi vi hadde sneket inn noen butikker som victorias secret og topshop.

Hvorfor vi ikke har VS vet jeg ikke, men du kan takke han bergenseren for at vi ikke har TopShop. :ler:

Jeg er helt enig, skulle gjerne hatt mer og bedre utvalg her selv, men med så mange muligheter for nettshopping tar jeg det ikke så tungt. Og så blir det desto mer spennende å reise til andre land/byer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nettbutikkene er overpriset. Jeg kjøpte meg noen dyre plagg i Spania og da jeg sjekket prisene på samme plagg for eksempel i zalando, var det 35% dyrere. Så nei, takk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er rart at det ikke er flere internasjonale kjeder i Norge, da det ikke er en hemmelighet at de fleste nordmenn har stor kjøpekraft i forhold til mange andre land.

Anonymous poster hash: e7492...ecb
  • Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Nå skal jeg vel ikke klage... sånn egentlig... ikke med str. 37 i sko, XS i skjørt og S eller M i overdeler (stort sett).

Men, jeg snakker ofte med betjening og innehaver av en i norsk målestokk mellomstor butikk som fører noen av de varene jeg er svak for (Dondup og DVF bl.a.).

Så når hun ser meg komme inn, i et blodappelsinrødt DVF skjørt, og hun har samme modell... men kun i sort... så er grunnlaget for en meget interessant samtale lagt;

Ord er billige, vi som kunder sier at vi vil ha farver, andre modeller, mønster o.l., men det blir med ordene.

På nett og til venninner snakker vi som vi ville kjøpe disse plaggene i farver som skiller seg ut.

Men gjør vi det dersom varen finnes i butikken ? Nei.

Da 'piper' vi om at farven er så spesiell... det er bedre med sort.. kanskje om vi er modige kan marineblått gå.. til nød... kan ikke kombineres (pisspreik !), har ikke, tør ikke, vil ikke,

Og så henger farvene der... hele sesongen igjennom. Kanskje hun selger ett eller to eksemplarer, men det er alt.

Og resten havner på salgsstativene når sesongen er over.

Hun ønsker hun hadde fått solgt de skjørtene jeg bærer, i de farvene jeg bærer, men hun vet at den eneste hun er sikker på ville kjøpt dem er meg.

Så inntil vi som kunder beveger oss bort fra mainstream så får vi mainstream, - fordi vi fortjener det.

Skarpe ord ? Ja.

Og jeg skriver dette med tanke på oss som forbrukergruppe, ikke som enkeltindivider.

Edit: Leif på tur.

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Skrevet

Nettbutikkene er overpriset. Jeg kjøpte meg noen dyre plagg i Spania og da jeg sjekket prisene på samme plagg for eksempel i zalando, var det 35% dyrere. Så nei, takk.

Zalando legger ofte på litt ekstra på varer fra eksempelvis Vila, Vero Moda o.l, så at de gjør det på spanske merker også forundrer meg ikke.

Skrevet (endret)

jeg handler en del matvarer i utenlandske butikker i Oslo. På Økern har vi Tenza.

På Grønland ligger Nordbygata dagligvare.

Endret av Wonders
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...