Anciol Skrevet 6. juli 2013 #1 Del Skrevet 6. juli 2013 (endret) Det har seg slik at den ble bitt i fjeset av hoggorm idag og hovnet opp, heldigvis hadde vi motgift i halsbåndet til den hunden som ble bitt(begge hundene går med motgift hengende fra halsbåndet i en dingsboms . Ringte dyrlegen og spurte de sa vi skulle se det an, men hunden er fortsatt slapp selv om hevelsen er gått ned en del! Den var så slapp at jeg måtte bære den på skuldrene inn i huset, og den spydde! Endret 6. juli 2013 av Anciol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest C4r1n3 Skrevet 6. juli 2013 #2 Del Skrevet 6. juli 2013 Ring dyrlegen igjen og spør? Det er nok lurest.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 6. juli 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 6. juli 2013 Ringer de nå og de sier det samme at vi fortsatt må se det an grrr! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #4 Del Skrevet 6. juli 2013 Dyrlegen sa at motgifta er veldig hard og at både katter og hunder blir helt slått ut etterpå. Oppkast er heller ikke uvanlig, de bør holdes under oppsikt. Fikk høre dette da hesten min ble bitt i ansiktet og jeg spurte litt rundt om dette med bitt. Ring dyrlegen og hør me de selv igjen. Anonymous poster hash: b20a8...cca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 6. juli 2013 #5 Del Skrevet 6. juli 2013 (endret) "Motgifta" er vel prednisolon? Det er ikke lett å være hundeeier når selv vetrinærer ikke kan bli enige om det er noe poeng i å gi denne tabletten. De fleste hunder takler ormbitt ok,de kan bli redde og kvalme. Men så lenge de ikke går i sjokk eller blir veldig dårlige,så må du nok kun "se det ann" http://www.osoyro-dyreklinikk.no/huggormbitt http://www.smadyrsykehuset.no/huggormbitt-hund/ http://www.nannestaddyreklinikk.no/nyttig_info_hund_huggormbitt.html Endret 6. juli 2013 av Kårky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 6. juli 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 6. juli 2013 No er hunden bedre:) hevelsen er gått ned og jeg klarte å få i den litt mild spagetthi bolognese og vann:) Ser ut til at hun kommer seg, pappa skal se etter henne i natt fordi han sitter oppe lenge! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 6. juli 2013 #7 Del Skrevet 6. juli 2013 "Motgifta" er vel prednisolon? Nei, det er bare kortison som evt. kan dempe evt. hevelser og andre symptomer. Nettopp derfor kan det være livsfarlig fordi bl.a. hundens nyrer kan bli ødelagt. Hunder som er bitt av huggorm skal til veterinær så snart som overhodet mulig og i størst mulig grad holdes i ro. Bitt i hodet og bena er de potensielt farligste, så jeg ville ha oppsøkt veterinær snarest. Når de blir virkelig dårlige, er det ofte for sent. Da er giften i ferd med å påvirke indre organer og da særlig nyrene og da kan det ofte være for sent. Så regelen ved huggormbitt er a) få hunden til bilen med så lite anstrengelse som mulig. Bær den hvis det er praktisk mulig og b) til veterinær så fort det lar seg gjøre. Ofte går det veldig bra bl.a. fordi ca. 1/3 av bittene er uten gift og en del andre treffer litt dårlig slik at huggormen ikke får sprøytet inn full dose gift, men jeg ville ikke ha tatt noen sjanser! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amonyn Skrevet 7. juli 2013 #8 Del Skrevet 7. juli 2013 Nei, det er bare kortison som evt. kan dempe evt. hevelser og andre symptomer. Nettopp derfor kan det være livsfarlig fordi bl.a. hundens nyrer kan bli ødelagt. Hunder som er bitt av huggorm skal til veterinær så snart som overhodet mulig og i størst mulig grad holdes i ro. Bitt i hodet og bena er de potensielt farligste, så jeg ville ha oppsøkt veterinær snarest. Når de blir virkelig dårlige, er det ofte for sent. Da er giften i ferd med å påvirke indre organer og da særlig nyrene og da kan det ofte være for sent. Så regelen ved huggormbitt er a) få hunden til bilen med så lite anstrengelse som mulig. Bær den hvis det er praktisk mulig og b) til veterinær så fort det lar seg gjøre. Ofte går det veldig bra bl.a. fordi ca. 1/3 av bittene er uten gift og en del andre treffer litt dårlig slik at huggormen ikke får sprøytet inn full dose gift, men jeg ville ikke ha tatt noen sjanser! Prednisolon er "kortison" (kortikosteroid). Bikkja skal til veterinæren uansett om man har gitt Prednisolon eller ikke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #9 Del Skrevet 7. juli 2013 Signerer Leo her. Fikk beskjed om at huggormtabletter kun hindrer hevelsen til å bli så stor at hunden er i fare for å bli kvelt, slik at man får bedre tid til å komme seg til veterinærern, det er ikke en repareringspille for at hunden ikke trenger å få evt behandling. Det er jo nettopp derfor folk blir fraråred fra å bruke de pillene, for de skjuler symptomer veldig godt. Kom deg til veterinæren, det burde ikke være et spørsmål engang. Håper alt er i orden med hunden din. Anonymous poster hash: 33b53...f76 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 7. juli 2013 #10 Del Skrevet 7. juli 2013 Prednisolon er jo kortison pille som enkelte kaller "huggormspiller" Det strides om det er virksomt eller ei,hos vetrinærer. Selv ville jeg tatt bikkja til vetrinær. Men nå har jo TS vært i kontakt med en ,som sier avvent . Da gjør jo TS det rette .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amonyn Skrevet 7. juli 2013 #11 Del Skrevet 7. juli 2013 Signerer Leo her. Fikk beskjed om at huggormtabletter kun hindrer hevelsen til å bli så stor at hunden er i fare for å bli kvelt, slik at man får bedre tid til å komme seg til veterinærern, det er ikke en repareringspille for at hunden ikke trenger å få evt behandling. Det er jo nettopp derfor folk blir fraråred fra å bruke de pillene, for de skjuler symptomer veldig godt. Kom deg til veterinæren, det burde ikke være et spørsmål engang. Håper alt er i orden med hunden din.Anonymous poster hash: 33b53...f76 Du har skjønt det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #12 Del Skrevet 7. juli 2013 Har hørt man skal søke dyrlege uansett. Om man lar være, kan giften angripe nyrene og føre til at de svikter etter noen dager. Man skal få motgift av dyrlegen. Hunder mer mer sårbare for hoggormgift enn mennesker.Anonymous poster hash: 27296...764 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #13 Del Skrevet 7. juli 2013 Prednisolon er jo kortison pille som enkelte kaller "huggormspiller" Det strides om det er virksomt eller ei,hos vetrinærer. Selv ville jeg tatt bikkja til vetrinær. Men nå har jo TS vært i kontakt med en ,som sier avvent . Da gjør jo TS det rette .. Det virker kun på kort sikt, ved å dempe hevelse. Men giften er der ennå og ødelegger nyrene, om hunden ikke får behandling.Anonymous poster hash: 27296...764 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 7. juli 2013 #14 Del Skrevet 7. juli 2013 Det virker kun på kort sikt, ved å dempe hevelse. Men giften er der ennå og ødelegger nyrene, om hunden ikke får behandling.Anonymous poster hash: 27296...764 Jeg er fullstendig klar over det, men nå har ts kontaktet vetrinær. Om nyrene blir ødelagt,tror du ikke vetrinæren ville bedt TS om å komme inn? I værste fall kan noen hunder (gamle og syke som oftest) få sterk reaksjon eller få problemer (ala det du nevner=). Men når en har vært i kontakt med vetrinær og det virker som ting går greit,trenger en ikke male fanden på døra .... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #15 Del Skrevet 7. juli 2013 Jeg er fullstendig klar over det, men nå har ts kontaktet vetrinær. Om nyrene blir ødelagt,tror du ikke vetrinæren ville bedt TS om å komme inn? I værste fall kan noen hunder (gamle og syke som oftest) få sterk reaksjon eller få problemer (ala det du nevner=). Men når en har vært i kontakt med vetrinær og det virker som ting går greit,trenger en ikke male fanden på døra .... Ut fra det jeg har lest, skal hunden få motgift - uansett. Gjerne Prednisolon med en gang, men rett til veterinær. Derfor hadde jeg nok ikke stolt på å bare vente og se, nei. Hunder mer mye mer følsomme for ormegift, og det er først om noen dager, når nyrene evt er ødelagt at man merker hvor farlig det er. Ikke bare gamle og syke hunder dette gjelder. Også friske. Og små hunder kan rammes hardere, større sjanse for bitt nær halsen (hevelse pustevansker).Anonymous poster hash: 27296...764 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 7. juli 2013 Forfatter #16 Del Skrevet 7. juli 2013 Hunden er neste frisk nå litt slapp men orket å gå en liten luftetur:) så det ser ut som at det gikk bra , men på mandag skal jeg ringe en annen dyrlege og snakke med henne om dette og høre om hunden likevel trengte pencilin, selv om en annen dyrlege sa nei. I såfall skal den dyrlegen som avviste oss få gjennomgå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amonyn Skrevet 7. juli 2013 #17 Del Skrevet 7. juli 2013 Ut fra det jeg har lest, skal hunden få motgift - uansett. Gjerne Prednisolon med en gang, men rett til veterinær. Derfor hadde jeg nok ikke stolt på å bare vente og se, nei. Hunder mer mye mer følsomme for ormegift, og det er først om noen dager, når nyrene evt er ødelagt at man merker hvor farlig det er. Ikke bare gamle og syke hunder dette gjelder. Også friske. Og små hunder kan rammes hardere, større sjanse for bitt nær halsen (hevelse pustevansker).Anonymous poster hash: 27296...764 Det er også ekstremt viktig å fortelle veterinæren at hunden hovnet opp, men at den har fått behandling av deg. Ellers kan veterinæren tro at det går bedre enn det egentlig gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amonyn Skrevet 7. juli 2013 #18 Del Skrevet 7. juli 2013 Hunden er neste frisk nå litt slapp men orket å gå en liten luftetur:) så det ser ut som at det gikk bra , men på mandag skal jeg ringe en annen dyrlege og snakke med henne om dette og høre om hunden likevel trengte pencilin, selv om en annen dyrlege sa nei. I såfall skal den dyrlegen som avviste oss få gjennomgå! Penicillin? Hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #19 Del Skrevet 30. april 2014 Drar opp igjen denne siden hunden vår sannsynligvis ble bitt av hoggorm i hagen igår Vi kontaktet veterinær når vi oppdaget at han begynte å hovne opp rundt snuten og på ene siden av ansiktet. Fikk beskjed om å komme inn og voffen har fått intravenøst og har ligget på "sykehuset" i natt. Det er veldig viktig med behandling pga hoggormgiften på sikt kan skade nyrene. Det er visstnok mye hoggorm i år pga den milde vinteren Anonymous poster hash: d8b0d...4cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #20 Del Skrevet 30. april 2014 Ja hoggorm er skummelt for nyskjerrige hunder. Vi har kjøpt så kaldte hoggormtabletter til hunden som hun har i halsbåndet. Det kurerer ikke ett bitt, og man må inn til vetrinær om uhellet skulle være ute. Men de kan kjøpe deg dyrebare minutter som kan redde liv. Lykke til! Godt dere fikk hunden på " sykehus" så fort som mulig og håper hunden din blir helt frisk igjen!Anonymous poster hash: e30d7...8a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå