Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig fordelene med å kjøpe reiseforsikring (feks hos DNB) når jeg uansett betaler reise og opphold med Mastercard (fra DNB)? Jeg glemte å sjekke før jeg bestilte reise nå, så jeg sa ja til avbestillingsforsikring, men det er allerede inkludert i avtalen med Mastercard! Æsj, 195 kroner er jo ikke noen formue, men jeg blir så sur, for det er blant annet ved å passe på å unngå slike dustete småutgifter at jeg har relativt god råd, og jeg var nøye med å bruke Mastercardet nå fordi jeg bare nylig ble oppmerksom på at VISAkort ikke lenger gir reiseforsikring.

Og hva slags kort kan jeg ha brukt i Thailand som gjorde at jeg ikke behøvde å betale noe hos legen? Dette er ti år siden, jeg innbiller meg at det var europeisk helsetrygdkort, men det gjelder da ikke utenfor Europa! Det kan ha vært et forsikringsbevis, men jeg kan ikke huske at jeg kjøpte noen reiseforsikring, og legen så bare raskt på det og noterte ingen ting. Første gang jeg var hos den legen, glemte jeg å ta med dette kortet, og måtte betale en liten sum for konsultasjonen. Andre gangen betalte jeg altså ingen ting. Jeg fikk ikke noe refundert for den første gangen heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du kjøper med mastercard og får "innebygd resieforsikring" så er det helt ok. Men dersom noe alvorlig skulle skje som krever store pengesummer, f.eks. du kræsjer en leiebil, havner på sykehus, trenger syketransport, mister all bagasje osv. Så sitter du godt i møkka dersom du ikke har annen forsikring enn mastercard sin. Sats alltid på en ordentlig reiseforsikring som dekker det mest uforutsette.

Videre, dersom du skal finne på å klatre, dykke, hoppe i fallskjerm osv. er du helt nødt til å ha dette dekket gjennom skikkelig reiseforsikring.

Ifht. hva det var slags forsikring du hadde for ti år siden har jeg ingen idé :(

• Liker 4
Skrevet

Takk! Jeg innbiller meg at det man minst venter, er akkurat det som skjer (sånn at man uansett ikke kan beskytte seg mot det), og akkurat det som skjer er et unntak som ikke blir dekket, små detaljer som gjør at vilkåret ikke er oppfylt, noen andre (dvs ingen) har ansvaret, osv... Leiebil blir aldri aktuelt (har ikke førerkort), og risikoaktiviteter driver jeg ikke med.

Nei, den siste saken er et skikkelig mysterium!

Skrevet

Heheh, fint å kunne ekskludere bilkjøring og risikosport.

Ellers, hvis du skulle havne på sykehus, skade deg osv vil du være godt dekket med en ordentlig forsikring. Det fungerer ikke akkurat slik som forsikringselskapene kan oppføre seg når det kommer til hjem og verdi. Da liker de å unngå å hjelpe vedkommende for enhver pris :P

Pass forresten på at du ikke reiser lengre enn forsikringen dekker deg. F.eks. 30, 45 eller 60 dager :)

• Liker 1
Skrevet

Reiseforsikring på kredittkort er ikke anbefalt som eneste forsikring. De har sære regler for når den gjelder og er gode på å ikke måtte betale ut erstatning. Vanlig at 50% av turen må være betalt med kortet, men hvis man da glemmer dette og bruker penger fra annet kort som de definerer som reise, eks en bussbillett til nabobyen, så gjelder ikke lenger forsikringen. Tricky å følge med på for alltid å være forsikret.

Best med en vanlig reiseforsikring, koster ikke skjorta heller akkurat, og er nok verdt det i det noe skjer...

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis en reiser en del i løpet av året anbefaler jeg en helårsreiseforsikring. Dersom du er medlem av et LO forbund kan du få dette som en toppforsikring til medlemskapet ditt, hvis det ikke allerede er inkludert slik noen LO forbund har.

Avbestillingsforsikring som man kjøper ved hver reise er vel set dyreste.

Jeg tipper du hadde Europeiske sin reiseforsikring da du var i Thailand. Den eneste gangen jeg hittil har hatt bruk for reiseforsikring gjorde at jeg sa opp Europeiske på flekken da jeg kom hjem.

Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor ikke folk har helårs reiseforsikring? Da er du jo dekket fra det sekund du setter tåa utenfor ytterdøra di. Det være seg frastjålet mobil/veske/ytterjakke eller andre uforutsette hendelser som er kjipe å måtte punge ut for selv :)

• Liker 1
Skrevet

Helårsforsikring er det nok veldig mange som har. Inkl. meg selv. Men det blir litt annerledes når man skal på en faktisk reise. Da må man være helt sikker på at 1. helårsforsikringen dekker tilstrekkelig med verdier og hendelser (f.eks. 500.000 i sykehusregning) og 2. at den dekker alle eventuelle aktiviteter en planlegger å gjøre:)

Om en ikke reiser bort lenge, har med seg normale verdier og ikke skal gjøre noe utenom det vanlige, så er helårsforsiktingen fin den:)

Vi reiser på en lengre reise i Januar, og helårsforsikringen er ubrukelig til den reisen :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du kjøper med mastercard og får "innebygd resieforsikring" så er det helt ok. Men dersom noe alvorlig skulle skje som krever store pengesummer, f.eks. du kræsjer en leiebil, havner på sykehus, trenger syketransport, mister all bagasje osv. Så sitter du godt i møkka dersom du ikke har annen forsikring enn mastercard sin. Sats alltid på en ordentlig reiseforsikring som dekker det mest uforutsette.

Hva dekker mastercardet i de tilfellene, da? Jeg har bank norwegians kort (riktignok visa), og som det ser ut fra vilkårene der så dekker det blant annet både sykehusopphold og hjemtransport, uten at det står noen makspris. Det er dog viktig som flere nevner at man er obs på å betale minst 50% av reisen med kredittkortet. Sikkert lett å brenne seg på i disse dager hvor flybillettene mange steder er nesten gratis.

Anonymous poster hash: 464e5...12a

Skrevet

Men som noen nevnte, hvis man har dratt til syden og betalt reisen med Mastercard, så skal man ta lokalbussen inn til sentrum for å dra på disko, og betaler med cash - er man fremdeles forsikret da? Man er jo på samme reise, og å ta buss regnes da ikke som risikoaktivitet! Jeg skjønner at det ikke har noe å si om man har hevet pengene i minibank med Mastercard før man går på bussen, men ingen lokalbusser tar vel kredittkort?

AnonymBruker
Skrevet

Men som noen nevnte, hvis man har dratt til syden og betalt reisen med Mastercard, så skal man ta lokalbussen inn til sentrum for å dra på disko, og betaler med cash - er man fremdeles forsikret da? Man er jo på samme reise, og å ta buss regnes da ikke som risikoaktivitet! Jeg skjønner at det ikke har noe å si om man har hevet pengene i minibank med Mastercard før man går på bussen, men ingen lokalbusser tar vel kredittkort?

Skal vel litt til at lokalbussen koster over 50% av transportutgiftene på turen? Men klart, teoretisk sett kan det skje, i disse dager med enkroneskampanjer på flybilletter. I de tilfellene får man heller koste på seg en ekstra forsikring.

Sjekket forresten Trumfvisa nå, der står det også ubegrenset på utgifter til sykehusopphold og hjemtransport.

Anonymous poster hash: 464e5...12a

Skrevet (endret)

Aha! Jeg glemte jo det at minst halvparten av reise (og opphold?) må være betalt med Mastercard. Da ble det klarere. Takk! Og baksiden av billige flybilletter skjønte jeg plutselig nå. Priset være Kvinneguiden :fnise:

Endret av Pringle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...