AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #1 Skrevet 6. juli 2013 Var på et sted idag og skulle kjøpe oss mat. Forran oss i køen står det ei dame med en sønn på rundt 7år. Gutten peker på en grov baguett og sier "den vil jeg ha". Mammaen peker bort på en lys baguett med samme pålegg på og sier "den er vel bedre?" Gutten står fast på at han vil ha den grove, mammaen reagerer med å si "den ser mye bedre ut" mens hu peker på den lyse. Etter litt står gutten og peker på den lyse baguetten og sier "den ser god ut" også peker han på den grove og sier "den ser ikke så god ut". Vips vops så ble det lys baguett på ungen og mor så tilfreds ut. Er jeg rar som tolker dette som om mor foretrekker at sønnen spiser det usunne alternativet?Anonymous poster hash: 00d82...fbf
Gjest Snyltefluen Skrevet 6. juli 2013 #2 Skrevet 6. juli 2013 Høres jo lutt rart ut, men jeg hadde faktisk en tante som tvang i barna loff til tider. Ungene var mest hypp på "grovbrød" (kneippbrød), men tanta mi mente bestemt at man kan da for f*** ikke spise grovbrød hele tiden, noe som resulterte i upopulære loff med nugatti måltider, komplett med grining. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #3 Skrevet 6. juli 2013 Kan jo hende moren vet at ungen faktisk ikke spiser grovt, dvs at da den grove kommer på tallerkenen så blir den ikke spist derfor blir den fine kjøpt. Anonymous poster hash: 9e4c6...a9d 4
Gjest Meg Skrevet 6. juli 2013 #4 Skrevet 6. juli 2013 'verken lyst eller grovt brød er sunt. Korn og mel er ikke menneskemat.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #5 Skrevet 6. juli 2013 Dette er noe jeg kunne gjort da sønnen min var på den alderen. Undervektig som han var, var det viktig å få i han mest mulig energi, og da var det alternativet med minst fiber det beste for ham. Ellers kan det også være at gutten har en sensitiv tarm (IBD eller IBS), og tåler lite fiber, eller andre årsaker som du ikke vet noe om. Men det kan også være at hun ville "lære ham å spise usunt", selv om det høres idiotisk ut. Det kan være mange årsaker til at hun gjorde som hun gjorde, og jeg ville ikke dømt denne moren etter kun en enkeltstående episode som du beskriver her. Anonymous poster hash: da7be...dfc 1
sandkri01 Skrevet 6. juli 2013 #6 Skrevet 6. juli 2013 Som forelder ville jeg oppmuntret barnet til å velge den grove, pga. at jeg vil at barnet skal velge sunt. Men hun ville tydeligvis at barnet skulle velge det hun selv syntes var godt...
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #7 Skrevet 6. juli 2013 Som forelder ville jeg oppmuntret barnet til å velge den grove, pga. at jeg vil at barnet skal velge sunt. Men hun ville tydeligvis at barnet skulle velge det hun selv syntes var godt... Det vet du vel ingenting om. Som flere her har sagt så kan det være mange grunner til at moren ville at ungen skulle spise fint brød. Anonymous poster hash: b908f...69c 5
Gjest Ciegus Skrevet 6. juli 2013 #8 Skrevet 6. juli 2013 Kanskje moren vet at gutten egentlig ikke liker den han trodde han ville ha (utrolig vanlig), kanskje han blir dårlig av grovbrød, kanskje han skal ha lite fiber. Kanskje kjenner moren sin egen sønn bedre enn ts. 5
sandkri01 Skrevet 6. juli 2013 #9 Skrevet 6. juli 2013 Det vet du vel ingenting om. Som flere her har sagt så kan det være mange grunner til at moren ville at ungen skulle spise fint brød. Anonymous poster hash: b908f...69c Var bare et eksempel.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #10 Skrevet 6. juli 2013 Sånne ting ser jeg stadig vekk det, og trodde jeg var den eneste som tenker "annerledes", eller tenker i det hele tatt. Foreldre strør på tykke lag med sukker på både pannekaker, vafler, grøt frokostblandinger osv uten at ungen i det hele tatt har bedt om det. Det er jo totalt unødvendig, de får nok sukker i seg fra andre produkter. Det samme gjelder forsåvidt ketsjup. De fleste unger er jo oppvokst med, og har fått innlært at det hører med til stortsett alt. Ungene mine er ikke oppvokst med alt dette unødvendige, og ber heller aldri om det. Ikke fordi de ikke får, men rett og slett fordi vi som foreldre ikke har prakket på de denne uvanen og de ser dermed heller ikke behovet. Anonymous poster hash: e23ad...110 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #11 Skrevet 6. juli 2013 Var på et sted idag og skulle kjøpe oss mat. Forran oss i køen står det ei dame med en sønn på rundt 7år. Gutten peker på en grov baguett og sier "den vil jeg ha". Mammaen peker bort på en lys baguett med samme pålegg på og sier "den er vel bedre?" Gutten står fast på at han vil ha den grove, mammaen reagerer med å si "den ser mye bedre ut" mens hu peker på den lyse. Etter litt står gutten og peker på den lyse baguetten og sier "den ser god ut" også peker han på den grove og sier "den ser ikke så god ut". Vips vops så ble det lys baguett på ungen og mor så tilfreds ut. Er jeg rar som tolker dette som om mor foretrekker at sønnen spiser det usunne alternativet?Anonymous poster hash: 00d82...fbf Det er en (moderne) myte at grovt brød er sunnere enn fint brød. Vi har behov for fiber, men ikke i uendelige mengder, og vi kan like godt få i oss det gjennom grønnsaker, belgfrukter etc som korn. De fleste med et ballansert kosthold uten mengder av brødmat i dagliglivet trenger ikke bry seg om brødet er grovt eller fint. Klart, om du gomler i deg brød 3 ganger daglig må du ha grovt, men kostholdsbevisste mennesker gjør ikke det. Det er mange som ikke tåler grovt korn særlig godt (de fleste gressallergikere, feks) så å annta at en er usunn fordi en ikke spiser akkurat grov hvete er noe underlig. Om ungen grein etter tomat og moren i stedet prakket på han seigemenn hadde jeg forstått det, men grov (farget) vs fin hvetebakst? Ingen av dem er på sunnhetstoppen (selv om ingen av dem heller er usunne). Anonymous poster hash: fd808...b49 3
Chien Skrevet 6. juli 2013 #12 Skrevet 6. juli 2013 Jeg tenker med en gang at barnet enten ikke tåler fiber, eller at mora vet at ungen egentlig ikke liker grovt brød, og dermed ikke hadde kommet til å spise baguetten når han fikk den.
skruf Skrevet 6. juli 2013 #13 Skrevet 6. juli 2013 Det kan faktisk være så enkelt at moren vet at ungen ikke kommer til å spise den grove baguetten fordi han egentlig ikke liker det. Barn kan være veldig steile og insistere på at de vil ha noe de egentlig ikke vil spise. Litt dumt å kjøpe noe en vet at barnet ikke vil spise likevel. Sa faktisk selv til jenta mi at hun ikke fikk bestille seg pizza til middag idag (er på ferie), og heller bestille seg en ren kjøtt eller fiskerett, da hun ville ha pizza til middag. Nettopp pga jeg vet hun liker ikke pizza.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #14 Skrevet 6. juli 2013 'verken lyst eller grovt brød er sunt. Korn og mel er ikke menneskemat. Vi har spist korn siden steinalderen. Jeg vil si det har stått sin prøve som menneskemat ja. Anonymous poster hash: e53cd...263 8
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #15 Skrevet 7. juli 2013 Ts her. Klart jeg tenkte tanken om at barnet kanskje var allergisk. Men det var måten hu sa det på... Hadde mitt barn villet hatt noe han ikke tålte hadde jeg nok sagt "husker du hvor vondt du fikk i magen sist du spiste sånn? Kanskje du skulle tatt den isteden" eller "i den er det sånn som magen din ikke tåler, du kan få denne isteden" Om barnet ikke liker grovt brød så skal jeg vedde på at ungen ikke ville sagt at det var den han ville ha. Og hvis han ikke liker det er det nok en grunn til det også, mammaen. Jeg liker ikke tomater, det er fordi moren min ikke likte det. Da bestemte jeg meg for at jeg ikke likte det da jeg var liten og nå kan jeg ikke fordra det. Anonymous poster hash: 00d82...fbf
ninuska_ Skrevet 7. juli 2013 #16 Skrevet 7. juli 2013 Tråden er ryddet for innlegg skrevet at utestengt bruker, ninuska_, mod
Gjest Superwoman! Skrevet 7. juli 2013 #17 Skrevet 7. juli 2013 Det var ikke forskjell i pris på de da?
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #18 Skrevet 7. juli 2013 Det var ikke forskjell i pris på de da? Nei, samme pålegg og samme pris TsAnonymous poster hash: 00d82...fbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå