Gå til innhold

Slanking. Villig til å gi alt! Ser dette rett ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er akkurat ferdig med en 4 ukers diett hvor jeg gikk ned nesten 8 kg. Jeg trente ikke noe under denne dietten, men det skal jeg nå. Og skal selvfølgelig spise annerledes.

Maten blir da slik:

Frokost: havregrøt med vann, hvalnøtter, bær, sukkerfritt syltetøy eller frukt. Og en ss tran.

Lunsj: proteinpannekake /-vaffel med sukkerfritt syltetøy/frukt. Eller en salat.

Middag: noe som er laget fra bunnen av med rene råvarer.

Kvelds: et knekkebrød med makrell i tomat/ havregrøt

På lørdager var tanken å spise begrensede mengder av det jeg har lyst på :-)

Trening i løpet av uken:

3 styrkeøkter, alle på ca 1 t 15 min

3 joggeturer, alle på ca 30-40 min

Jeg er ikke trent eller i god form i det hele tatt. Så når jeg begynner med dette føler jeg at det blir et sjokk for kroppen. Går det bra for kroppen å begynne så hardt? Tanken var å legge seg på 1300-1400 kcal de dagene jeg trener, 1800 på lørdager og 800-1200 på søndager som er hviledag.

Jeg er mellom 163-165 en plass og veier ca 74-75 kg. Det er veldig demotiverende for meg å "bare dille" og ikke begynne skikkelig med en gang. Jeg har alltid vært av typen " alt eller ingenting". Enten er jeg usunn, ellers så må jeg være super sunn.

Målet mitt er ikke modelltynn, men mer slik som Kristine Weber, eller til lårene mine ikke gnager borti hverandre og den svære rompa er borte :-p

Er det noen som har noen tips? :-) Burde jeg kanskje også trent yoga? Burde jeg lagt inn mer trening? Mer mat, mindre mat?

Anonymous poster hash: 3b51c...9a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stor rumpe er jo flott!

Men dette ser jo litt lite ut da.

Anonymous poster hash: 8ca45...028
Skrevet

Hvis du ikke er vandt til å jogge så bør du heller trappe opp til 3 økter i uka over tid. Jeg begynte rett på 3-4 økter i uka og fikk antydning til benhinnebetennelse etter en måneds tid, og det er ikke godt.

AnonymBruker
Skrevet

Stor rumpe er jo flott! Men dette ser jo litt lite ut da. Anonymous poster hash: 8ca45...028

Ikke når den ser ut som min... Hengerumpe med appelsinhud :-(

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke er vandt til å jogge så bør du heller trappe opp til 3 økter i uka over tid. Jeg begynte rett på 3-4 økter i uka og fikk antydning til benhinnebetennelse etter en måneds tid, og det er ikke godt.

Å, funker det bedre med intervalltrening? Hvor jeg veksler på løpe, gå? For så å bare jogge etter hvert?

Skrevet

Etter hva jeg har lest så burde man variere med langkjøringer og intervaller, fordi kroppen bruker lengre tid på å komme seg etter intervall tror jeg det er.

Hvor har du tenkt til å jogge? Underlaget har nok mye å si, jeg har bare jogga på mølla i år og jeg merker at det er hardere for beina enn å jogge i skogen på grus/mykt underlag. Hvis du skal jogge på mølle så bør du ha litt stigning på mølla da det er mindre belastning på beina og leddene.

Uansett er mitt tips, begynn rolig så kan du heller trappe opp etterhvert. Man bør ikke gå på for hardt i starten.

Uansett masse lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Legg deg på 1300-1400 de dagene du ikke trener og spis ekstra når du trener. Ellers ser det greit ut, men det trenger ikke være så "fancy". Proteinpannekaker er sikkert sunt og godt, men du må ha reserveløsning for dager du ikke orker eller har tid til å bruke så lang tid på kjøkkenet!

Anonymous poster hash: c4c58...47a

AnonymBruker
Skrevet

Trening i løpet av uken:

3 styrkeøkter, alle på ca 1 t 15 min

3 joggeturer, alle på ca 30-40 min

Styrkeøktene bør ikke være på mer enn 35-45 minutter (1 time med oppvarming), etter dette høynes kortisolnivået såpass mye at treningen blir mer nedbrytende enn oppbyggende.

Jogging bør trappes gradvis opp for å unngå skader.

Anonymous poster hash: b977c...96c

AnonymBruker
Skrevet

Styrkeøktene bør ikke være på mer enn 35-45 minutter (1 time med oppvarming), etter dette høynes kortisolnivået såpass mye at treningen blir mer nedbrytende enn oppbyggende.

http://sommerkroppen.no/kortisol-i-sammenheng-med-styrketrening/

Skrevet

Dette hørtes ut som oppskriften på en smell etter to uker, spør du meg :)

Jeg er ingen ekspert, men jeg ville begynt med å gå fort den første uka for så å trappe opp - jeg oppfatter det slik at du ikke trener særlig fra før av. Når du etter å ha trappet opp begynner å jogge etter hvert, vil du kjenne at du har et grunnlag, og at kroppen håndterer anstrengelsene mye bedre i stedet for følelsen av å nesten besvime etter øktene.

I tillegg ville jeg spist litt mer :)

AnonymBruker
Skrevet

Her er det et par ting jeg ville endret:

a. Som sagt, så bør du trappe joggingen rolig opp - for å unngå belastingsskader og -betennelser.

b. I tillegg må du spise MYE mer, de dagene du trener styrke bør du ligge på 2000 (+) for å faktisk kunne bygge muskler. De dagene du har fri kan du sikkert ligge litt lavere(ca 16-1700), men det er lettere å kjøre seg i grøfta ved å spise lite, så ikke minimer inntaket til det ytterste. Husk å spise mye proteiner, så musklene får nok næringsstoffer til å bygge seg opp igjen.

c. Kaloriinntaket på Søndag er alt for lavt. Hvileforbrenningen (det du forbrenner i løpet av en dag, om du bare hadde ligget i senga uten å røre på deg) din er på 1540,5 kcal. Dersom du planlegger å gjøre noe på Søndagen (muligens reise deg opp av sengen :P) , så bør du spise de kcal og gjerne litt mer.

http://www.trening.no/kosthold/6849.o2.html <- Modell nr 2, Oxford

Pass på at du ikke tar deg vann over hodet, 6 harde økter i uken er MYE. Om jeg var deg ville jeg begynt med to styrkeøkter og to cardioøkter, og med tiden økt. Du kommer til å se GODE resultater med litt mindre trening enn det du har satt opp.

Jeg ser alt for mange som går i den fella med at de skal trene mest mulig på minst mulig mat. Det ender med at man begynner å småspise, blir sliten og lei, sprekker og gir opp. Dersom du tar deg litt bedre tid, så rekker du å komme inn i en sunn rutine som er mulig å holde.

Jeg anbefaler deg å lese litt på fitnessbloggen.no. Der inne er det mye artikler rundt vekttap og hva som fungerer. Dette klarer du fint, du får ha masse lykke til! :)

Anonymous poster hash: 127c4...d2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...