Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest diplomat
Skrevet

Svigermor er ei heks. Hun er stygg, ekkel og frekk. Hun eier ikke sosialintelligens og tråkker i salaten med alle hun treffer. Hun smatter og snakker med mat i munnen. Hun roter og ødelegger. Hun er helt ubrukelig til nesten alt. Hun er kritisk til alt og alle. Hun tolker alt i verste menig. Hun går i strupen på folk for den minste lille misforståelse. Hun styrer og blander seg inn i alt. Hun er i sannhet svigermor from hell.

Likevel er jeg glad i henne. Jeg aksepterer henne fordi hun er moren til min kjære. Jeg behandler henne med respekt og tålmodighet fordi jeg vet at hun har blitt sånn ufrivillig. Jeg svelger kamel på kamel for å ikke bli uvenner med henne. Hun har ikke valgt å være sånn. Hun er et resultat av de kortene hun fikk utdelt.

Men for å finne denne balansen måtte jeg sette noen grenser. Jeg måtte velge noen punkt som var spesielt viktige for meg hvor jeg ga henne hard motstand. – Du er hjertelig velkommen på besøk hos oss svigermor, men dette rører du ikke, forstått? Rekkefølgen på dette er viktig. Jeg må ikke forlange respekt først og så vise forståelse. Jeg må vise forståelse og skape tillit først, så tegne opp kartet etterpå. Fra tid til annen må jeg minne henne på hvor grensene går, men ellers har vi en grei sameksistens.

Når hun merker at jeg liker henne og aksepterer den hun er blir hun plutselig litt mindre heks. Da er vi tre personer som trives med hverandre, heller enn en som er sint, en som blir kastet på dør og en som føler seg revet mellom ektefelle og mor.

Det går an – det kalles diplomati

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hyggelig å se at du har rett ut kopiert en gammel tråd, inkludert overskrift. Hvorfor?

Anonymous poster hash: 17595...f43
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...