Gå til innhold

Hva er egentlig SM light ?

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus
Skrevet

I dag er det meg som trenger hjelp av dere :)

Siden 'Pus' for lenge siden fikk en solid dose dårlige erfaringer med fysisk og psykisk smerte, nedverdigelse og slag/kutt, så kjenner jeg at jeg går rett i selvforsvar når det nevnes SM.

Så dukket et nytt begrep opp... SM light.

Og jeg er helt blank ! Erfarings- og forståelsesgrunnlaget er borte der for meg.

Kan noen hjelpe med å legge innhold i begrepet 'SM light' ?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Et google-søk senere: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=365075

Anonymous poster hash: 179e5...03b

Takker :)

Leste den tråden i går, og var fristet til å konkludere med at folk flest ofte (litt feilaktig) blander bondage med SM. Siden Pus vet godt at disse to ikke må være like, men kan skli litt over i hverandre, så blir hun ikke helt klok på dette.

Og tråden er fra 2008, så begrepsinnholdet trenger ikke være det samme i dag, 5 år senere, som det var dengang ?

Noen erfarne som vil dele litt på begrepsbruk ?

AnonymBruker
Skrevet

Leste den tråden i går

Aha. Jeg oppfattet det som at pus ikke helt visste hva hun skulle gjøre på google, stirret inn i den blanke, tomme, hvite skjermen og ble litt redd for lyset, byttet side og pustet lettet ut.

Derfor tenkte jeg at det var like greit å google for pus.

Jeg tror også noen forveksler bondage med SM og derfor kaller bondage for "SM light".

Ellers MÅ man jo ikke slå for at det skal være SM. DS har jo ofte et mildt innslag av SM uten vold, ved å ydmyke kan man leve ut både S og M uten stort annet enn ord.

Anonymous poster hash: 179e5...03b

AnonymBruker
Skrevet

Sm-light er vel bare soft-utgaven av sm. De jeg har møtt som bruker begrepet om seg selv vil gjerne definere det som litt binding, dasking og blindfold, og er opptatt av at man ikke skal få noen merker. Jeg tror sm-light er de tingene alle kan gjøre for å "krydre" sex'en, uten at de definerer seg som bdsm'ere.

Anonymous poster hash: 9f40c...ebc
  • Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Tusen takk for konstruktivt, innholdsrikt svar.

Jge prøver å finne ut av dette nå for å fjerne noen sperrer som kanskje ikke trenger være der, men er skapt av vonde erfaringer.

Da er det godt å ha dere :)

Binding og blindfold har alltid være i kategorien 'bondage' for meg.

Kanskje av rent selvforsvar, kanskje av andre grunner... neimen ikke helt sikker..

- og med erfainger hvor egentlig ren mishandling som var til vedkommendes store seksuelle nytelse, men kun med skrekk, smerte og til slutt gråt man lærte seg å holde tilbake, så blir de delene bare veldig vonde.

En rent ensidig nytelse med andre ord.

Og så dukker altså begrepet SM light opp og gjør meg komplett forvirret fordi det forstås å inneholde både de delene man setter stor pris på, men kombineres med skrekken og den fysiske og psykiske smerten.

Og absolutt alle liker det og bruker det som sine absolutte preferanser.

Er man egentlig bare en heldig overlevende ?

Man hører vel hjemme i bondage og D&s, ikke i SM light begrepet engang tenker jeg.

Spørsmålet kom opp i forrige uke og var meget personlig.

Jeg setter stor pris på flere personlige erfaringer, - jeg har mye å lære i denne kategorien.

Gjest Nikki09
Skrevet (endret)

-

Endret av Nikki09
  • Liker 3
Gjest Lille-pus
Skrevet

Takker, nikki09.

Kort definisjon av hendelsene kan kalles raffinert seksualisert straff/hevn, kun til hans nytelse generert gjennom å skade meg på alle vis, under dekke av "Du liker det. Jeg vet du liker det" mens blodet rant og treffpunktene for slag mot 'private kroppsdeler' hovnet opp. Følelsen av å ha all makt over den andre og kunne ta ut desperasjon og fortvilelse ved å høste egen seksuell tilfredsstillelse der og da mens 'hun' lærte seg å sende tankene langt bort.

Jeg begynner å komme til den konklusjon at 'SM light' i dag kanskje har blitt et samlebegrep folk bruker etter å ha forlest seg på 'Fifty funcking Shades' ?

Kan det være der utbredelesen av begrepet nå har sin opprinnelse ?

Skrevet

Synes "ikke lager merker" var en grei definisjon, jeg. Eller kanskje at det ikke lager arr, hverken i kropp eller sjel? Det folk gjerne kaller (BD)SM light for meg er "vanlig" sengeatferd som litt spanking, kniping i brystvorter o.l., men gjerne koblet med Bondage. Disse vanlige tingene blir altså SM light når det er binding involvert. Kanskje fordi man har lyst å tenke at man har gjort noe som ikke er helt A4? Tvang kan jo å være SM, og er jo gjerne lettere når bondage er involvert. Lugging/annen maktbruk, Deeppthrat"tvang" (han har kontrollen), analsex mens hun er bundet, eller dryping av smeltet voks (som jeg aldri har skjnt greia med) er vel og typiske "SM light"-aktiviteter. Men hvor man skal trekke en grense mot SM er kanskje ikke så greit å vite. Inntrykket mitt er ihvertfall at folk bruker SM light om ting som er kontrollerte, og ikke like fulle av råskap/uplanlagte hendelser som SM kan være,

Innimellom virker det også som enkelte kaller all SM som de selv liker for SM light fordi de ikke vil identifisere seg som SMere. :P

Gjest Nikki09
Skrevet

Takker, nikki09.

Kort definisjon av hendelsene kan kalles raffinert seksualisert straff/hevn, kun til hans nytelse generert gjennom å skade meg på alle vis, under dekke av "Du liker det. Jeg vet du liker det" mens blodet rant og treffpunktene for slag mot 'private kroppsdeler' hovnet opp. Følelsen av å ha all makt over den andre og kunne ta ut desperasjon og fortvilelse ved å høste egen seksuell tilfredsstillelse der og da mens 'hun' lærte seg å sende tankene langt bort.

Jeg begynner å komme til den konklusjon at 'SM light' i dag kanskje har blitt et samlebegrep folk bruker etter å ha forlest seg på 'Fifty funcking Shades' ?

Kan det være der utbredelesen av begrepet nå har sin opprinnelse ?

Høres ut som en skikkelig dust! La oss håpe at du kanskje kan utforske den positive siden av dette, med noen som vet hva de driver med!

Tror du er inne på noe der altså! Folk leser bøker som fifty shades og ønsker å prøve ut det samme, fordi i bøkene så høres det jo ganske bra ut, men så "tør" de ikke å dra det lengre enn til hva jeg vil kalle light versjonen. Og mange synes nok at det høres fryktelig kult ut å drive med SM, så derfor velger de å kalle det 'sm-light'. Jeg velger å tenke at 'SM-light' er noe 'lekfolk' bruker for å piffe opp sexlivet, mens SM er noe som tar mange år og mye tillit å lære seg! :)

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Høres ut som en skikkelig dust! La oss håpe at du kanskje kan utforske den positive siden av dette, med noen som vet hva de driver med!

Tror du er inne på noe der altså! Folk leser bøker som fifty shades og ønsker å prøve ut det samme, fordi i bøkene så høres det jo ganske bra ut, men så "tør" de ikke å dra det lengre enn til hva jeg vil kalle light versjonen. Og mange synes nok at det høres fryktelig kult ut å drive med SM, så derfor velger de å kalle det 'sm-light'. Jeg velger å tenke at 'SM-light' er noe 'lekfolk' bruker for å piffe opp sexlivet, mens SM er noe som tar mange år og mye tillit å lære seg! :)

Jeg tror nok at seksuell nytelse ved smertefrembragt endorfinkick er utenfor min rekkevidde, men takk.

Mye av den lek jeg leker og liker ligger 'et rimelig godt stykke' utenfor A4 standard med misjonær under dynen og lyset av midt på natten.

Nå har jeg blitt klokere (tror jeg), og faller midt i mellom flere stoler. Noe som ikke er helt unormalt på den jevne basis heller.

Slagene (som straff for 'feil' som alltid oppstår) gir meg intet annet enn flashback, jeg står over dem, i full forståelse og akspet for at andre finner dem tennende og inspirerende.

Klaps må være lette, grensen er grensen mellom inspirasjon og ren flashbackfrykt.

Bondage og D/s er 'min greie' i både dom og sub posisjon.

Sterk og mild, ikke-straffende, omtenksom og styrende.

Kanskje en bi-effekt av tråden kan være en liten varsel til dem som søker selskap via diverse nettportaler ?

Med et begrep som er såpass individavhengig, og omfatter alle typer mennesker, så kan det være lurt å ta seg i akt.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Virkelig trist å lese om det du har gått igjennom. :klem:

De jeg vet om som praktiserer det de kaller SM light, både lugger, biter og slår. Deres definisjon er at det praktiseres uten hjelpemidler - altså kan man holde hverandre nede, men ikke binde hverandre fast. Men det finnes nok utallige ulike definisjoner.

• Liker 1
Skrevet

Det var trist å lese. :klem: Hvis du trenger noen å snakke med, er det nok mange brukere her inne som melder seg frivillig.

AnonymBruker
Skrevet

Det er også greit å merke seg at mannen i gata ikke skiller mellom sm, ds og bd-delen av bdsm, men putter alt i sm-boksen, siden det er det mest kjente begrepet. De mer presise definisjonene er vanligvis bare interessant for oss som fordyper oss i dette. Så sm-light kan godt inneholde elementer som vi ville puttet i ds eller bondage-boksen.

Anonymous poster hash: 9f40c...ebc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...