Gå til innhold

alt for unge mødre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fortelle ei på 14 år (15 i løpet av året) hvor dårlig ide det er å bli mamma? Hun er ikke gravid ennå, men hun og kjæresten går inn for det... Får ikke argumentene til å synke inn...

Anonymous poster hash: 6d0be...d18
Videoannonse
Annonse
Gjest sweetsugar
Skrevet

Hun og kjæresten GÅR INN for det?

Hadde det vært min datter, ja da kan jeg låve deg at det hadde blitt husarest til hun var 18 år. Det er foreldre som må betale alt av utgifter til personen er 18, og ikke minst at hun bare er 14 år. Herregud..

• Liker 6
Skrevet

Husarrest til atten er vel strengt tatt ikke realistisk. Ja, de går inn for det. Sett på unge mødre, lest jalla-blogger, tenker foreldrene kan steppe inn etc. Ganske rådville her. Dette er datteren til kjæresten min (jeg er ikke nok inne i familien til å kalles stemor...). Mor og far er inne i bildet. Men hva sier man? De vanlige argumentene blir møtt med "og så?"

• Liker 1
Skrevet

Moren til kjæresten er forøvrig også inne i bildet (hun som varslet om det første gang).

Gjest sweetsugar
Skrevet

Husarrest til atten er vel strengt tatt ikke realistisk. Ja, de går inn for det. Sett på unge mødre, lest jalla-blogger, tenker foreldrene kan steppe inn etc. Ganske rådville her. Dette er datteren til kjæresten min (jeg er ikke nok inne i familien til å kalles stemor...). Mor og far er inne i bildet. Men hva sier man? De vanlige argumentene blir møtt med "og så?"

Såklart er det ikke realistisk, men poenget mitt er at det hadde jeg enkelt ikke akseptert. En fjortenåring er ikke klar til å bli mamma, og den som står igjen med oppdragelsen er vel ofte foreldrene..

Veldig vanskelig å få noen til å ta til vett når de ikke vil tenke på konsekvensene. Kansje man kan få lurt henne til å ta sprøyta?

• Liker 1
Skrevet

Ønsker ikke å gi alle detaljer her, da jeg ikke vil bli gjenkjent. Men håper noen har noen fine vinkler/perspektiver å si ting fra som vi ikke tenker på. Herregud, tanken på at de skal lbi foreldre er bare for mye (og foreldrene er naturlig nok helt fortvilte)

Skrevet

Såklart er det ikke realistisk, men poenget mitt er at det hadde jeg enkelt ikke akseptert. En fjortenåring er ikke klar til å bli mamma, og den som står igjen med oppdragelsen er vel ofte foreldrene..

Veldig vanskelig å få noen til å ta til vett når de ikke vil tenke på konsekvensene. Kansje man kan få lurt henne til å ta sprøyta?

Er vel der at vi tenker å "tvinge henne" til å ta pilla. Men vet ikke...

Gjest sweetsugar
Skrevet

Er vel der at vi tenker å "tvinge henne" til å ta pilla. Men vet ikke...

Hvordan skal dere få gjort det?

Piller kan man lure seg unna. Der er sprøyta et mye bedre alternaltiv, og noe som vil være lettere å få henne til å ta.

Skrevet

Hvordan skal dere få gjort det?

Piller kan man lure seg unna. Der er sprøyta et mye bedre alternaltiv, og noe som vil være lettere å få henne til å ta.

For så vidt sant. Men begge deler er egentlig noe jeg syns en 14-15 årig ikke-helt-utviklet-kropp skal slippe å få i seg. Og det å "tvinge" henne til sprøyter, piller etc. vil vel strengt tatt ikke gjøre noe fra eller til for hvor vidt hun vil bli mamma eller ikke...

Takkfor svar og råd, altså, setter pris på det ;-)

Gjest sweetsugar
Skrevet

For så vidt sant. Men begge deler er egentlig noe jeg syns en 14-15 årig ikke-helt-utviklet-kropp skal slippe å få i seg. Og det å "tvinge" henne til sprøyter, piller etc. vil vel strengt tatt ikke gjøre noe fra eller til for hvor vidt hun vil bli mamma eller ikke...

Såklart, men jeg tenker at det er bedre det, enn at en ung kropp skal bære fram et barn..

Uff, håper hun tar til vettet! Lykke til :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

La de to bo sammen i hjemmet til den ene i en uke. Gi de en dukke de skal passe på sammen. Få helsesøster eller hvem som deler den ut til å stille den inn på "ekstra krevende", dvs den gråter ekstra mye både dag og natt. Tankene deres går nok fort over når de har fått prøvd seg litt som foreldre 24/7. :)

Anonymous poster hash: b5594...175

• Liker 20
Skrevet

Spør helsesøster om det er mulig å få låne babydukke hun kan ta seg av noen dager. Det fins dukker som oppfører seg omtrent som en baby med skriking dag og natt, samt mating og bleieskift. Den har også sensor som viser om den har blitt riktig behandlet.

Finnes det småbarn hun kan settes til å passe, gjerne barn midt i toårstrassen?

• Liker 4
Skrevet

Evt kan du sende hu på besøk til meg så kan jeg vise hu at det ikke bare er regnbuer og rosa skyer å ha barn. Jeg var 23år gammel når jeg ble mamma og merker nå at jeg sikkert kunne hatt et par år til på baken.

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Håper hun er klar over at det er hun da må flytte sammen med kjæresten, de må brødfø seg selv og barnet og ta alle økonomiske utfordringer som hører med det å bli foreldre. Blir også tøft for dem å utdanne seg og ha et liv utenom jobb og barn.

Gjest Riskjeks
Skrevet

:hakeslepp:

Ta henne med til lege og sett p-sprøyte/p-stav.

• Liker 5
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jo - det vil gjøre at hun ikke BLIR mamma. Og ettersom årene går vil hun forhåpentlig bli mer fornuftig. Skjønt jeg synes det høres svært bekymringsfullt ut at ei 14 år gammel jente går aktivt inn for å bli gravid (OG forteller det til moren sin/kjærestens mor!)!

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Om dere ikke får tak i dukker, sjekk om det finnes en mobilapp eller lignende og bruk en vanlig dukke. Her kan det også være greit å introdusere ungdommene for en virkelig baby i noen dager. Altså at de må bo i hus med en og ta seg av denne på natten.

Det er også lurt å sette seg ned med et budsjett og en kalkulator og vise ungdommene hva det koster å stifte hjem, hva slags inntekt man må ha bare for å betale husleien. Og sist men ikke minst: ingen kommer til å slå hånden av dem om de blir gravide, men siden det koster å ha barn, utdanning, reise, osv må settes på hold og de må forsørge seg selv så er dere bekymret for dem. Derfor tar dere disse samtalene. Fokuser gjerne på konsekvensene av å få barn og litt mindre på deres modenhet (det vet dere sikkert alt at det blir de bare fornærmet av). Kanskje det går an å premiere dem for å vente til de er myndige?

Gjest Riskjeks
Skrevet

Men altså - er det bare jeg som mener noe skurrer hvis 14 år gamle barn aktivt går inn for å få barn? Og forteller det til foreldrene sine? Hvis dette er sant - er dere foreldre sikre på at det ikke har skjedd overgrep e.l mot jenta (eller gutten for den del)? Har de opplevd noe traumatisk eller overveldende? Blir en av dem/begge mobbet på skolen? Har en av dem eller begge få venner? Osv. Jeg tror nemlig ikke noe på at to normale 14 år gamle BARN vil gå aktivt inn for å lage barn under normale omstendigheter!

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vis henne en film av en passelig hard fødsel. :filer:

Anonymous poster hash: 66c0a...ea3
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Men altså - er det bare jeg som mener noe skurrer hvis 14 år gamle barn aktivt går inn for å få barn? Og forteller det til foreldrene sine? Hvis dette er sant - er dere foreldre sikre på at det ikke har skjedd overgrep e.l mot jenta (eller gutten for den del)? Har de opplevd noe traumatisk eller overveldende? Blir en av dem/begge mobbet på skolen? Har en av dem eller begge få venner? Osv. Jeg tror nemlig ikke noe på at to normale 14 år gamle BARN vil gå aktivt inn for å lage barn under normale omstendigheter!

Jeg var ikke seksuelt aktiv så tildlig som i 14-årsalderen, men litt senere, og jeg gjorde ikke noen verdens ting for å beskytte mot graviditet, tvert imot, faktisk. Jeg vokste opp under vanskelige forhold, med omsorgssvikt, og hadde nok et voldsomt behov for å bli sett, kjenne meg elsket, elske tilbake, og å ha noen å ta vare på, slik jeg selv aldri var blitt tatt vare på. Så, ja, det er mulig du kan ha et poeng.

Anonymous poster hash: 66c0a...ea3

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...