Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

har en baby på 10 måneder som ikke kommer seg framover. Altså ingen åling eller krabbing....

H*n ruller begge veier, kommer seg rundt og dytter seg bakover. H*n liker godt å ligge på magen, og vi legger fristende ting utenfor rekkevidde. Vi har vært hos fysio, og hun mener at småen bare er litt lat.

Noen andre som har hatt treige barn? Når har det løsnet?

Anonymous poster hash: f0c38...ccb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer når det kommer! Ikke stress. Her er nabojenta akkurat rundet 1 år og først nå lærte hun å åle seg framover. Noen er bare litt tregere enn andre og det er helt normalt :) Nyt denne tiden med rolig unge, for så fort de knekker koden så er de over alt! :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Her løsnet det ved 11mndrs alder, vår er også litt lat. ;)

Når han ruller og kommer seg bakover er det sikkert ikke lenge før han kommer seg fremover også, bare vent.:)

AnonymBruker
Skrevet

Vår ålte seg aldri. Begynte plutselig å krabbe ved 11mnd. Ganske bedagelig gutt. Ikke bekymre deg, nyt det heller;)

Anonymous poster hash: cb754...c3a

Skrevet

Sånn var det med niesen min også, ingenting galt. Hun ålte seg aldri, men krabber første gang like før hun ble 1.

AnonymBruker
Skrevet

Settet babyen seg opp? Viser barnet ellers normal utvikling?

V[res jente begynte å krabbe da hun var 6,5 mnd, og gå selv uten støtte da hun fylte 11 mnd.

Om dere har en gutt, sies det at de trenger mer tid på å lære seg nye ting.

Anonymous poster hash: d4a25...3e5
  • Liker 1
Skrevet

Settet babyen seg opp? Viser barnet ellers normal utvikling?

V[res jente begynte å krabbe da hun var 6,5 mnd, og gå selv uten støtte da hun fylte 11 mnd.

Om dere har en gutt, sies det at de trenger mer tid på å lære seg nye ting.

Anonymous poster hash: d4a25...3e5

Ikke alltid det stemmer! Min pappa gikk da han var 9 mnd.

Skrevet (endret)

Til meg sa helsesøster at det viktigste var at barnet viser tegn til å ville forflytte seg, ikke akkurat når eller om de krabber. Noen begynner jo bare å gå også (min bror gjorde visst det).

Jeg tror også personlighet har en del å si for utvikling. Sønnen min var ikke unormalt seint ute med det motoriske, men han var hvertfall ikke tidlig. Han liker ikke å mislykkes med ting, virker det som, og han er ganske forsiktig av seg (ikke som i engstelig, men varsom), så han gikk ikke før lenge etter at jeg kunne se han hadde balansen til det. Han har hele veien blitt veldig sinna når han har falt f.eks, men har til gjengjeld falt lite sammenlignet med andre. Sånn var han før han kunne sitte også - var kjempesinna når han lå på gulvet uten å komme seg bort eller opp, og ville nesten ikke prøve en gang. Samtidig har han en voldsom tålmodighet når det er noe som fenger, og har kunnet sitte i lange tider for seg selv for å finne ut hvordan ting fungerer. Han har vært tidlig ute finmotorisk, sikkert fordi han har trent mye på sånne ting, og så har det sikkert fenge fordi han har vært flink til sånt. Siden han lærte å sitte har han vært en travel fyr med mye fore, så jeg tror også han hadde mindre behov for å gå f.eks.

Det ble en lang analyse, men poenget er at det kan være mange grunner til variasjon i utvikling. Noen er behagelige, noen er utålmodige (noen for utålmodige), noen har andre interesser osv. Jeg fokuserte på å nyte så lenge han holdt seg i ro framfor å bekymre meg (hadde nemlig to venninner med barn på samme alder, som var tidlig ute), iogmed at jeg ikke hadde noen følelse av at noe var galt generelt, f.eks. mtp kontaktevne. Nå viste det seg å ikke bli så mye mer travelt da han begynte å bevege seg, men ikke alle har det sånn.

Endret av Vera Vinge
AnonymBruker
Skrevet

takk for svar. har egentlig ikke stresset noe med det før nå.. for nå synes jeg det begynner å bli veldig sent...

ellers er barnet fornøyd og smilende, nysgjerrig og sosial. Finmotorikken er god. Spiser for eksempel brødbiter eller pasta fra tallerken selv med hendene (med en del søl..)

Setter seg ikke opp selv, men sitter stødig hvis vi setter opp (til måltider).

Prøver innimellom å dra knær under seg, og skyter opp rumpa, men får det ikke helt til

Skrevet

Midi gjorde ikke en dritt før han reiste seg og gikk da han var tolv måneder. Før det bare satt han der.

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å "lokke" han litt? med mat eller leker han liker?

Anonymous poster hash: 64230...d83
Skrevet

TS: Helsesøster forklarte at barn har det på forskjellige måter. Vår gutt er litt forsiktig av seg og vil gjerne ha full kontroll på det ene før han starter på neste trinn. Har alltid ligget etter andre unger på samme alder når det gjelder å rulle, åle, krabbe osv. Han er veldig oppvakt og sosial, og hun sa at disse ungene gjerne kan være seinere motorisk, fordi de har nok med å "bruke hodet".

Ble oppfordret til ikke å tenke på det i det hele tatt, trengte ikke lokke eller stimulere han. De starter når de er klare selv. :)

AnonymBruker
Skrevet

har en baby på 10 måneder som ikke kommer seg framover. Altså ingen åling eller krabbing....

H*n ruller begge veier, kommer seg rundt og dytter seg bakover. H*n liker godt å ligge på magen, og vi legger fristende ting utenfor rekkevidde. Vi har vært hos fysio, og hun mener at småen bare er litt lat.

Noen andre som har hatt treige barn? Når har det løsnet?

mitt barn kunne ikke rulle eller noe før 1års alder da tok vi turen til kiropraktor å endte opp med å få konstatert hofteleddsdysplasi.

fikk også beskjed om at barnet bare var lat. Vel kan si det sånn at jeg stoler ikke på kommunale fysioterapauter å helsesøstre

Anonymous poster hash: 0bd1b...573

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing og personangrep.

Niennas, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Da kan jeg slappe mer av. Hjelper alltid å høre at andre har opplevd det samme.

Takk fine jenter!

PS: vet at barnefysio her er veldig dyktig, så stoler på hennes vurdering. Dessuten har jo hofter og lignende blitt sjekket på alle legekontroller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...