Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så var vi kommet til den fasen hvor baby reiser seg. Siden hun akkurat har lært seg dette gjør hun det hele tiden. På kveldstid reiser hun seg hele tiden og vi rekker ikke legge over dyna en gang før hun står igjen. Hun er kjeeeeeempetrøtt og vil gjerne sove, men det er så spennende å stå.

De siste dagene har jeg derfor latt henne sovne i armene mine. Da finner hun roen fort og helt uten gråt.

Jeg vet dette bare er en fase vi må igjennom. Men samtidig vil jeg jo ikke lære henne denne uvanen. Men så synes jeg jo det er litt koselig med denne nærheten før henne legges også, da.

Hva har dere andre gjort? Vil ikke bruke sånne stropper..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har vært gjennom samme periode, og valgte løsningen med å bare legge han ned hver gang han reiste seg. Gikk ut av rommet mellom hver gang om vi rakk, men noen ganger kom vi bare til døra. Vi er bevisste på at han skal være trygg på å sovne alene på rommet, så vi gikk inn igjen med det samme vi hørte at han reiste seg. Har aldri tatt han opp etter leggetid.

Det tok tid og tålmodighet, men etter få dager ble det færre og færre turer innpå før han sovnet, og så gikk det bare over. Nå sovner han på direkten, uten at vi er inne hos han, deilig.

Når vi gikk inn til han la vi han bare ned uten et ord, bestemt men vennlig. Gjorde det samme hver gang og tenkte det skulle være kjedelig og forutsigbart. Så han ikke i øynene eller noe, la bamsen inntil han, strøk han over håret og gikk ut igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva? Om du lar henne reise seg opp så kommer hun faktisk til å legge seg ned etterhvert. Har aldri hørt om en unge som står i senga hele natta...

Å legge ungen ned hele tida er bare tull, og den vil da reise seg for å få oppmerksomhet. La henne stå, så vil hun sette seg ned da hun blir sliten og antagelig sovne SÅ kan du gå inn og legge over henne dyna.

Anonymous poster hash: 3037b...e42
  • Liker 3
Skrevet

Vet du hva? Om du lar henne reise seg opp så kommer hun faktisk til å legge seg ned etterhvert. Har aldri hørt om en unge som står i senga hele natta...

Å legge ungen ned hele tida er bare tull, og den vil da reise seg for å få oppmerksomhet. La henne stå, så vil hun sette seg ned da hun blir sliten og antagelig sovne SÅ kan du gå inn og legge over henne dyna.

Om det bare hadde vært så lett at hun legger seg ned selv. Hun står helt til hun begynner å gråte fordi hun blir sliten, så faller hun. Hun klarer ikke å sette seg ned selv. Det å la henne gråte i evigheter er ikke et alternativ.

Vi har prøvd metode din, mulig litt halvhjertet stinelin. Får vel gi det en sjanse til. Problemet er at hun er så rask at hun er på vei opp før jeg har fått armene opp av senga.. Og vi har fokus på å være kjedelige. Så de dagene hun nå har sovnet i armene mine har jeg bare holdt henne (ikke bysset) og strøket lett over pannen når det er antydning til gråt. Men det er jo såklart den enkle utveien. Målet er jo å legge henne, synge en sang og si god natt. .

Skrevet (endret)

Det er en periode hvor de klarer å reise seg, men ikke legge seg kontrollert igjen. Så blir de slitne, oppkavet, og ender med å prøve å legge seg likevel, men ender med å falle og slå hodet i sprinklene. Da er det ikke mye ro kan jeg love.

Derfor la vi han ned kontrollert, til han skjønte at det egentlig var ganske kjedelig, og sovnet heller. Ikke noe skriking heller, men det krever viljestyrke fra deg. ;)

Om det bare hadde vært så lett at hun legger seg ned selv. Hun står helt til hun begynner å gråte fordi hun blir sliten, så faller hun. Hun klarer ikke å sette seg ned selv. Det å la henne gråte i evigheter er ikke et alternativ.

Vi har prøvd metode din, mulig litt halvhjertet stinelin. Får vel gi det en sjanse til. Problemet er at hun er så rask at hun er på vei opp før jeg har fått armene opp av senga.. Og vi har fokus på å være kjedelige. Så de dagene hun nå har sovnet i armene mine har jeg bare holdt henne (ikke bysset) og strøket lett over pannen når det er antydning til gråt. Men det er jo såklart den enkle utveien. Målet er jo å legge henne, synge en sang og si god natt. .

Vår var også rask, men det er bare å legge ned, legge ned og legge ned. Det er bare spørsmål om hvem som gir seg først, og vår ga ihvertfall opp da han skjønte at det aldri førte noen sted å reise seg. Bit tenna sammen, halvhjertet fungerer ikke, tar bare mye lengre tid. :)

Endret av Stinelin
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er en fase - om to uker er det kanskje ikke like spennende å reise seg hele tiden. Ville nok prøvd en kombinasjon, la henne sovne på armen og legg henne, om hun da våkner og reiser seg legger du henne ned til hun slutter å reise seg.

Anonymous poster hash: 5186d...4e5
  • Liker 1
Gjest Clafoutis
Skrevet (endret)

Vi har slitt med dette siden lillegutt var 7 måneder, det var da han begynte å reise seg. Han er nå straks ti måneder, men leggingen er fortsatt stort sett et mareritt fordi han bare reiser seg, og står og hyler til vi kommer inn til ham.

Vi har gjort som Stinelin helt siden dette begynte for snart tre måneder siden, gått inn, vært "kjedelige" og bare lagt ham raskt ned igjen. Han kan selvsagt også legge seg ned igjen selv hvis han vil, men det gjør han aldri. Bare står og hylskriker til vi kommer.

Hadde han godtatt å ligge i pose med stropper (brukte det litt en periode da han var svært urolig i senga rundt 4-5 måneder, men så begynte han plutselig å mislike det veldig) hadde jeg gladelig gjort det, det er fryktelig slitsomt å være på tredje måneden med totimers legging på kvelden. Skjønner ikke at pose med stropper skal være så fælt hvis baby godtar det? Man kan jo uansett bare løsne den så snart de har sovnet.

Edit: autocorrect

Endret av Clafoutis
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det er så krise om han får sovne på fanget jeg da. Raskt og greit og trygt og koselig. Bare varier så far også gjør det av og til, så ikke det MÅ være deg. Men nå har jeg en unge som aldri har vært så lett å legge da, og dersom hun hadde sovnet greit på fanget hadde jeg latt henne.

Anonymous poster hash: 4f747...927

AnonymBruker
Skrevet

Ikke? Min drev på til klokka 23 etter å ha lagt han klokka syv. Og da fant jeg ut at JEG ville ikke se hvor lenge han kunne drive på, for han trengte søvnen.

Så... Ja, jeg hjalp han i søvn i denne perioden og vips så var den over og han kan nå legges i senga og sovne.

Anonymous poster hash: 58fb2...4fd

Skrevet

On topic; vi har gjort en mellomting av rådene her i tråden. Lagt ned i en periode, og latt stå i perioder. Alt etter dagsform og "stemning". Og han legger seg uten annet enn god natt og nå som han har blitt større, en sang eller tre. Igjen, etter dagsform og stemning.

Skrevet

Ja, er veldig trivelig her inne for tiden ja...

Har du forsøk med pose? Eller er det bare noe du ikke vil? :)

Hadde heller ikke lyst til å bruke det her, men tenkte at jeg kunne gi det ett forsøk. Her var det kjempefint og leggingen gikk som en drøm igjen. Han har selvfølgelig aldri lagt å grint i posen, og klipset den av med en gang han sovnet.

Gjest Magdalene
Skrevet

Med begge har vi bare gått inn, langt ned, gått ut igjen, og igjen og igjen.

Har de grått, trøster vi uten mye dilldall, gir smokk og kosekanin og legger med og går ut igjen..

Vil ikke begynne med en uvane om at ungen skal sovne i armene når de er så gamle.

Skrevet

tråden ryddet for avsporinger.

Niennas, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...