Gå til innhold

Rettsak om omsorgen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan foregår en rettsak der barnevernet vil ha omsorgen for barnet?

Kan man få noe mer hjelp og støtte? Jeg går til psykolog en dag i uka, men jeg føler ikke det er nok. Jeg er utslitt og utrøstelig, og jeg ser at det går utover barnet. Og det gagner ikke akkurat saken min. Men det er i det store og hele barnevernet som gjør meg sliten og utrøstelig.

Hva skjer etter rettsaken? Tar de barnet i rettsalen eller hvordan skjer det? Og hvordan hjelp kan jeg få hvis de tar fra meg barnet mitt? Jeg føler rett og slett at livet ikke er verdt å leve mer hvis jeg ikke får ha omsorgen for barnet mitt.

Anonymous poster hash: 247f0...858
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Les mer om saksgangen i fylkesnemda, du har rett på advokat. Vet ikke helt hvordan det skjer med flytting etter vedtak. Dersom barnet skal flyttes har du rett til oppfølging i etterkant! Lykke til!

Anonymous poster hash: be676...54d
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan foregår en rettsak der barnevernet vil ha omsorgen for barnet?

Kan man få noe mer hjelp og støtte? Jeg går til psykolog en dag i uka, men jeg føler ikke det er nok. Jeg er utslitt og utrøstelig, og jeg ser at det går utover barnet. Og det gagner ikke akkurat saken min. Men det er i det store og hele barnevernet som gjør meg sliten og utrøstelig.

Hva skjer etter rettsaken? Tar de barnet i rettsalen eller hvordan skjer det? Og hvordan hjelp kan jeg få hvis de tar fra meg barnet mitt? Jeg føler rett og slett at livet ikke er verdt å leve mer hvis jeg ikke får ha omsorgen for barnet mitt.

Først og fremst bør du ta opp spørsmålene dine med advokaten din.

H*n får vurdere om dere bør ha et møte med barneverntjenesten, der dere går gjennom om der er tiltak som kan være aktuelle å iverksette for å bedre omsorgssituasjonen.

Det er forståelig at du er sliten og utrøstelig, når forholdene er slik de er, men du må gjøre alt i din makt for at det ikke skal gå utover barnet ditt.

Her finner man informasjon vedr. saksgang i Fylkesnemndsaker: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/rundskriv/2002/retningslinjer-om-saksbehandling-i-barne/6.html?id=279203

Som en hovedregel skal det holdes forhandlingsmøte i fylkesnemnda før vedtak treffes. (Der partene samtykker kan saken avgjøres uten slikt møte.).

Det skal være fattet et gyldig vedtak som hjemler plassering av barnet utenfor hjemmet og godkjent plasseringssted forut for plassering i fosterhjem.

Plassering skal altså ikke gjennomføres før formelt vedtak om plassering foreligger.

Vedtak fra Fylkesnemnda foreligger en tid etter forhandlingsmøtet.

Ut fra det du skriver bør ikke oppfølgingen ovenfor deg være fra barneverntjenesten (hvis du mister omsorgen), siden du opplever at det er barneverntjenesten som sliter deg ut. Ta opp med fastlegen din at du kan ha behov for hjelp/støtte, så får h*n ut fra sitt kjennskap med deg vurdere hvilke tiltak som eventuelt kan være aktuelle.

Ta opp med psykologen din vedr. følelsene om at livet ikke er verdt å leve, hvis du mister omsorgen. Husk at barnet ditt har behov for moren sin, uansett om h*n bor hos deg eller ikke. Hvis du har slike tanker, bør du få hjelp.

Anonymous poster hash: 32ff7...3fb

AnonymBruker
Skrevet

.... Hva skjer etter rettsaken? Tar de barnet i rettsalen eller hvordan skjer det?Anonymous poster hash: 247f0...858

Som nevnt så skjer omsorgsovertagelsen etter gyldig vedtak foreligger.

Iverksetting av tiltak - http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/rundskriv/2002/retningslinjer-om-saksbehandling-i-barne/7.html?id=279204 :

Etter at vedtak er fattet, skal tiltak iverksettes snarest mulig. Når grunnlaget for tiltaket er forhold som nevnt i § 4-12 skal vedtaket iverksettes senest innen seks uker, jf. barnevernloven § 6-9. Seksukersfristen kommer til anvendelse uavhengig av om det er fattet vedtak om omsorgsovertakelse. Det avgjørende er om tiltaket er begrunnet i en situasjon som faller innenfor § 4-12....

.... Fylkesnemnda kan forlenge seksukersfristen når særlige grunner tilsier det. Slike særlige grunner kan f.eks. være at foreldrene holder barnet skjult for barneverntjenesten.....

Anonymous poster hash: 32ff7...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler rett og slett at livet ikke er verdt å leve mer hvis jeg ikke får ha omsorgen for barnet mitt.

Hva du enn gjør så må du ikke la barnet forstå at du tenker slik.

Lykke til, jeg håper det ordner seg til det beste for barnet.

Anonymous poster hash: dc647...8d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...