Black March Skrevet 10. juli 2013 #41 Skrevet 10. juli 2013 American foxhound fikk jeg som 99% match på denne. Må vel sjekke denne rasen litt nærmere. Kan også lete opp ett par stykk til. Finnes en del sånne hundequizer som er ganske bra, jeg ender stort sett alltid opp på samme hund uavhengig av hvilke spørsmål som blir stilt.
Emmeline Skrevet 11. juli 2013 #42 Skrevet 11. juli 2013 Shetland sheepdog er absolutt verdt å anbefale. Koser seg på korte og lange turer. Enkle å ha med å gjøre, og sønnen din kan fint greie å lufte den alene. Det er vel litt hyggelig? Børstes innimellom og spyles av ved regnvær, men sånn er det jo med flere hunder. Utrolig snille, og utrolig nydelige.
Portvinpiken Skrevet 11. juli 2013 #43 Skrevet 11. juli 2013 (endret) http://animal.discovery.com/breed-selector/dog-breeds.html Må si at jeg digger denne quizen. Breton, som er min personlige favoritthund dukker opp helt på toppen av lista når jeg går i gjennom spørsmålene. Den funket utrolig dårlig på meg ihvertfall. Fikk et par andre til å prøve også, og de har samme erfaring. Faktisk så dukket flere raser som jeg vet ikke passer for meg opp. Merkelig. Endret 11. juli 2013 av Portvinpiken
Calvina Skrevet 11. juli 2013 #44 Skrevet 11. juli 2013 Den første hunden jeg hadde var en hund som var for krevende for meg og som desverre ikke hadde det helt godt med seg selv. Den var hele tiden stresset, nervøs og usikker og det hele eskalerte til at den etterhvert ble aggresiv. Når jeg da skulle skaffe meg en ny hund, ville jeg gjøre såppas mye research at jeg fant meg en rase som passet meg og som ikke var for krevende. Jeg snakket med mange flinke hundemennesker om hvilken hund jeg burde velge. Jeg fikk det samme svaret fra de alle sammen - Cavalier King Charles Spaniel. Min Cavalier er nå 7 mnd gammel og jeg kunne ikke vært mer fornøyd med valg av rase. Denne rasen er kjent for å være en hund som kan passe for "alle", enten du bor i hus eller leiglihet, er ung eller gammel. Ut i fra mitt synspunkt er denne hunden avbalansert, tilpassningsdyktig, veldig snill, livlig og energisk. Den er også veldig menneskekjær og går godt sammens med barn. Hunden min elsker mennesker og det er en fryd å gå tur med den og ha den med seg rundt omkring. Har bare positive ting å si om dens vesen Det negative med denne rasen er at den desverre er utsatt for flere helseproblemer som f.eks hjertefeil og syringomyelia. Det er derfor viktig at man kanskje forhører seg rundt om ulike oppdrettere og sjekker opp evt. helseproblemer hos foreldrene til valpen. Det er desverre slik at for noen er penger mer viktig enn sunne og friske valper.. Lykke til med anskaffelse av valp :-)
Gjest Gaea Skrevet 11. juli 2013 #45 Skrevet 11. juli 2013 Det negative med denne rasen er at den desverre er utsatt for flere helseproblemer som f.eks hjertefeil og syringomyelia. Det er derfor viktig at man kanskje forhører seg rundt om ulike oppdrettere og sjekker opp evt. helseproblemer hos foreldrene til valpen. Det er desverre slik at for noen er penger mer viktig enn sunne og friske valper.. Lykke til med anskaffelse av valp :-) Den er såpass utsatt for disse sykdommene (ærlig talt så er det ganske ekstremt) at det strengt tatt ikke burde anbefales å kjøpe en slik... Spesielt siden det svært ofte kommer over tid, dvs at om foreldrene er friske når de parres kan det oppdages noen år senere. Friske foreldre kan også få syke avkom. Så det å finne en seriøs oppdretter er ikke alltid nok. Ikke minst, hvordan skal man gå frem for å finne ut av om oppdretteren er seriøs eller ikke når man ikke har hatt hund før, ikke vet hvem man skal spørre, og hvem man kan stole på? Det er en veldig fin hund. Likevel så er det lurt å velge en rase med langt mindre utbredte helseproblemer. Det finnes mange andre fine hunder med like egenskaper.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #46 Skrevet 12. juli 2013 Engelsk Springer Spaniel, mest barnevennelige hunden jeg kan tenke meg. Krever litt trim men du kan slippe den løs i naturen uten å bekymre deg så mye. Siden de skjelden går mer enn 15 meter fra eieren allikevel. Anonymous poster hash: 2d3a7...560 Det er den mest aktive og krevende hunderasen jeg har vært borti. Har hatt det i familien og blant venner. Vil absolutt ikke anbefale den for nybegynnere. Labrador, dvergpincher, boston-terrier, boxer er noen av de hunderasene jeg kan anbefale. Anonymous poster hash: a7d11...121
Gjest Gaea Skrevet 12. juli 2013 #47 Skrevet 12. juli 2013 Det er den mest aktive og krevende hunderasen jeg har vært borti. Har hatt det i familien og blant venner. Vil absolutt ikke anbefale den for nybegynnere. Labrador, dvergpincher, boston-terrier, boxer er noen av de hunderasene jeg kan anbefale.Anonymous poster hash: a7d11...121 Vel, det er raser med rimelig stort aktivitetsbehov de også da.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2013 #48 Skrevet 12. juli 2013 Det man trenger seg er en svær bikkje som ikke går amokk hvis man vil ha en ettermiddag i sofaen.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #49 Skrevet 12. juli 2013 Vel, det er raser med rimelig stort aktivitetsbehov de også da. Ikke på langt nær det en søringer spaniel trenger. Og begge jeg har vært borti var i tillegg "problemhunder". Har hatt andre raser. Som boxer og labrador, og de mye lettereå trene.Anonymous poster hash: a7d11...121 1
ZebraTiger Skrevet 12. juli 2013 #50 Skrevet 12. juli 2013 Eurasier var vår førstegangshund. Ser den er nevnt tidligere, både positive ting og negative, men jeg mener det er en fantastisk førstegangshund. Veldig lett å ha med å gjøre og fyller alle kravene dine.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #51 Skrevet 14. juli 2013 Takk for mange fine forslag! Skal lese litt og se på de forskjellige rasene. En st. Bernard eller en Berner sennen er ikke aktuelt, da vi gjerne vil ha en hund som er lett å "ta med seg" og ikke river småbarna overende. Gjør som noen anbefalte og skriver opp noen kriterier. Ting vi har å tilby hunden: Middels stor hage (terrasse med gjerde) 7-seter bil med stor bagasjeplass Skog rett over veien 30-45 min skogstur hver dag ( i tillegg til vanlige småturer) og mer i helgene/ferier God tid og lyst til å aktivisere/trene Ting vi ikke ønsker ved hunden: Veldig høyt aktivitetsnivå Mye bjeffing/knurring Aggressivitet (kansje opp til oss) Sikling En hunderase med dårlig helse, som fører til høye dårlegeregninger Vanskelig å håndtereAnonymous poster hash: be1d4...484 Veldig bra at dere har mulighet til å aktivisere hunden fysisk, men husk at en lykkelig og balansert hund har jevnlige utfordringer og noe å jobbe med Stor hage betyr ingenting hvis ikke man gir hunden nok mental stimuli. Lykke til, håper dere finner en frisk rase som kan ha et langt, godt liv! Anonymous poster hash: fb7f0...6d8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #52 Skrevet 14. juli 2013 Cavalier King Charles Spaniel Har hatt min i over 10 år, det er min andre hund, men første cavalier ... og garantert ikke den siste. Anonymous poster hash: 4d279...5d7
Gjest miaw Skrevet 14. juli 2013 #53 Skrevet 14. juli 2013 Min første hund er en whippet. Han var så grei å ha med å gjøre at jeg endte opp med en til... Selvsagt vil jeg anbefale den rasen, for det er en rase jeg er helt forelsket i selv. På plussiden vil jeg si at de bjeffer svært sjeldent, lukter og røyter lite, har null behov for langturer i pøsregn eller snøstorm, er litt tilbakeholdne mot fremmede mennesker og hunder - men blir svært knyttet til personer de omgås jevnlig. Middels aktivitetsbehov - null problemer med flere roligdager etter hverandre, men blir alltid med på langturer om man ønsker det. Er stort sett happy så lenge de får spurtet litt løse, da er det soving (helst oppå et menneske) og kosing som gjelder resten av dagen. Veldig rolige inne, og min voksne tror jeg tåler så godt som hva som helst, tror han hadde gått supert overens med barn f.eks. Mine holder seg stort sett rene, oppsøker ikke gjørme, sølepytter osv. De har heller ingen kjente arvelige sykdommer som er typisk for rasen, men noen har (husker ikke hva det heter i farta) et problem med at kun en testikkel faller ned i pungen. Da er det vanlig å kastrere på et tidspunkt, men det er en ganske liten operasjon - kan selvsagt unngås ved å velge en valp som allerede har begge testiklene på plass. Det negative kan være at de trenger klær til regnvær og vinteren, men jeg synes ikke det er et stort problem. De er også jakthunder, men de jakter etter synet, så så fort målet er ute av synet avsluttes jakten (har aldri sett mine løpe etter noe mer enn et par meter). Mynder har også generelt sett stor radius når de går løse, men min erfaring tilsier at whippeten er et unntak, siden de er så knyttet til eier. Det er heller ikke alltid jeg har kontroll på hvor de er når de løper rundt, men det går jo bra, vet at de aldri er langt unna meg. Også er det selvsagt individuelle forskjeller, men det jeg har beskrevet er vanlig blant alle de jeg kjenner til i hvert fall, og samsvarer også med det jeg har lest. Edit; Så også at reservert mot fremmede var lagt frem som noe negativt om en annen rase. Slik synes jeg en del whippeter også er. Personlig synes jeg det er et pluss at han har det så gøy med mennesker og hunder han kjenner, men ikke har så stort behov for å hilse på fremmede mennesker og dyr. Unngår mange litt ubehagelige situasjoner sånn sett, det er ikke alle fremmede hunder som er like greie, eller mennesker som liker at fremmede hunder absolutt vil bort til dem... Så om det er et pluss eller minus kommer nok an på hvem man spør. Så enig i dette. Whippeten er bare helt fantastisk! Min favorittrase nr 1, og jeg gleder meg til den dagen jeg skal få meg en
Bolla* Skrevet 15. juli 2013 #54 Skrevet 15. juli 2013 Rottweiler! ;-) sett at den blir dressert på riktig måte. Jeg er oppvokst med hund, så det var jo en selvfølge at jeg ville ha hund når jeg flytta for meg selv. Hadde ikke Rottweiler under oppveksten, men dette ble min førstegangshund. Kunne ikke vært mer fornøyd, snillere hund skal du lete lenge etter. En lærevillig og morsom rase, som liker å jobbe. Men som samtidig kan være en sofagris ;-) Bjeffing er nesten fraværende her i huset, men om hun hører noen mystiske lyder utover kvelden/natten kan hun nok varsle, men det skjer kun en sjelden gang. 1
Kvartz Skrevet 12. oktober 2018 #56 Skrevet 12. oktober 2018 Engelsk cocker spaniel, dansk svensk gårdshund, stor puddel, labrador.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå