Portvinpiken Skrevet 6. juli 2013 #21 Skrevet 6. juli 2013 Eurasier Ikke noe gjeter- eller vokterinstinkt, passe stor, veldig trofast og god mot familien, kan gjerne være med på joggetur, rolige inne og liker å ta det med ro også. Ikke bjeffete. De er også utrolig pene. Minus: Kan være reservert mot fremmede, men velg oppdretter som sosialiserer bra og fortsett med det selv, så får du en som er alt annet enn reservert Anonymous poster hash: 0a708...bc2 Eurasier er flott hunder, men vær også obs på at rasen er relativt ny og ikke helt "ferdig"... Noe som vil si at det kan være ymse i gemyttet. Om man leser om Eurasieren (anbefales for spesielt interesserte) den eneste boken som er skrevet om rasen (den finnes kun på tysk, men en får bestilt oversettelsen gjennom klubben på dansk som kompendium), så ser en mye av historien og opphavet, samt interessant lesing om ulike gemytter som har kommet frem. Jeg kjenner flere Eurasiere som er fantastiske hunder, men også noen dessverre måtte avlives pga. aggresivitet mot andre hunder (og barn). Selvfølgelig kan dette fremkomme i enhver rase, men min erfaring er at det er ganske ulikt gemytt på Eurasieren (sett det både i Norge og Sverige), så derfor ville jeg bare si noe om min erfaring om dette. Ikke vondt ment - og ikke for å støte noen som har denne flotte rasen.
Gjest Gaea Skrevet 6. juli 2013 #22 Skrevet 6. juli 2013 (endret) Min første hund er en whippet. Han var så grei å ha med å gjøre at jeg endte opp med en til... Selvsagt vil jeg anbefale den rasen, for det er en rase jeg er helt forelsket i selv. På plussiden vil jeg si at de bjeffer svært sjeldent, lukter og røyter lite, har null behov for langturer i pøsregn eller snøstorm, er litt tilbakeholdne mot fremmede mennesker og hunder - men blir svært knyttet til personer de omgås jevnlig. Middels aktivitetsbehov - null problemer med flere roligdager etter hverandre, men blir alltid med på langturer om man ønsker det. Er stort sett happy så lenge de får spurtet litt løse, da er det soving (helst oppå et menneske) og kosing som gjelder resten av dagen. Veldig rolige inne, og min voksne tror jeg tåler så godt som hva som helst, tror han hadde gått supert overens med barn f.eks. Mine holder seg stort sett rene, oppsøker ikke gjørme, sølepytter osv. De har heller ingen kjente arvelige sykdommer som er typisk for rasen, men noen har (husker ikke hva det heter i farta) et problem med at kun en testikkel faller ned i pungen. Da er det vanlig å kastrere på et tidspunkt, men det er en ganske liten operasjon - kan selvsagt unngås ved å velge en valp som allerede har begge testiklene på plass. Det negative kan være at de trenger klær til regnvær og vinteren, men jeg synes ikke det er et stort problem. De er også jakthunder, men de jakter etter synet, så så fort målet er ute av synet avsluttes jakten (har aldri sett mine løpe etter noe mer enn et par meter). Mynder har også generelt sett stor radius når de går løse, men min erfaring tilsier at whippeten er et unntak, siden de er så knyttet til eier. Det er heller ikke alltid jeg har kontroll på hvor de er når de løper rundt, men det går jo bra, vet at de aldri er langt unna meg. Også er det selvsagt individuelle forskjeller, men det jeg har beskrevet er vanlig blant alle de jeg kjenner til i hvert fall, og samsvarer også med det jeg har lest. Edit; Så også at reservert mot fremmede var lagt frem som noe negativt om en annen rase. Slik synes jeg en del whippeter også er. Personlig synes jeg det er et pluss at han har det så gøy med mennesker og hunder han kjenner, men ikke har så stort behov for å hilse på fremmede mennesker og dyr. Unngår mange litt ubehagelige situasjoner sånn sett, det er ikke alle fremmede hunder som er like greie, eller mennesker som liker at fremmede hunder absolutt vil bort til dem... Så om det er et pluss eller minus kommer nok an på hvem man spør. Endret 6. juli 2013 av Gaea
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #23 Skrevet 6. juli 2013 Takk for mange fine forslag! Skal lese litt og se på de forskjellige rasene. En st. Bernard eller en Berner sennen er ikke aktuelt, da vi gjerne vil ha en hund som er lett å "ta med seg" og ikke river småbarna overende. Gjør som noen anbefalte og skriver opp noen kriterier. Ting vi har å tilby hunden: Middels stor hage (terrasse med gjerde) 7-seter bil med stor bagasjeplass Skog rett over veien 30-45 min skogstur hver dag ( i tillegg til vanlige småturer) og mer i helgene/ferier God tid og lyst til å aktivisere/trene Ting vi ikke ønsker ved hunden: Veldig høyt aktivitetsnivå Mye bjeffing/knurring Aggressivitet (kansje opp til oss) Sikling En hunderase med dårlig helse, som fører til høye dårlegeregninger Vanskelig å håndtere Anonymous poster hash: be1d4...484 Har en basset hound og det kan jg virkelig anbefale! Den passer godt til din beskrivelse av hva du vil ha og ikke ha (etter mine erfaringer iallefall) kanskje bortsett fra at den kan silke litt da mange tror dette er en rase med mange helseproblemer og det kan for så vidt stemme, men så lenge man er flinke til å velge en god oppdretter med prioriteringer av god helse og man er flinke til å klippe klør + rense ører og øyne så skal ikke dette være noe problem Anonymous poster hash: b540e...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #24 Skrevet 7. juli 2013 I stedet for å se på hvilken rase som passer burde det kanskje heller vært fokus på om man selv er skikket til å ha hund? Alt for mange har ikke den fjerneste anelse på hva det handler om. Har dere satt dere skikkelig inn i hva det vil si å ha en hund? Husk at når man går til anskaffelse av hund er det ikke noe man skal ha for en liten tid. Man skal ha den i kanskje 12-14 år. Det er lenge. Har dere satt dere inn i hvor mye dere må ofre av fritid? Ferier? Turer? Hva med barn? Hvor mye tid ser dere for dere å ha den på tur? Hva med valpetiden? Dotrening? Ut om natta? Ut 100 ganger i døgnet for å tisse? Trening og oppdragelse? Jeg bare spør. Anonymous poster hash: f55fd...3c2 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #25 Skrevet 7. juli 2013 I stedet for å se på hvilken rase som passer burde det kanskje heller vært fokus på om man selv er skikket til å ha hund? Alt for mange har ikke den fjerneste anelse på hva det handler om. Har dere satt dere skikkelig inn i hva det vil si å ha en hund? Husk at når man går til anskaffelse av hund er det ikke noe man skal ha for en liten tid. Man skal ha den i kanskje 12-14 år. Det er lenge. Har dere satt dere inn i hvor mye dere må ofre av fritid? Ferier? Turer? Hva med barn? Hvor mye tid ser dere for dere å ha den på tur? Hva med valpetiden? Dotrening? Ut om natta? Ut 100 ganger i døgnet for å tisse? Trening og oppdragelse? Jeg bare spør.Anonymous poster hash: f55fd...3c2 Vi har snakket om å få hund i mange år, men har ikke gått skikkelig inn i det før nå. Mannen har hjemmekontor og kan være hjemme hele dagen i begynnelsen. Vi er villig til å ofre ferier, og turer går vi allerede masse av. Tenker det også blir fint for sønnen vår, siden han er enebarn. Så ja, vi er virkelig klare for det store ansvaret.Anonymous poster hash: be1d4...484 3
Flixa Skrevet 7. juli 2013 #27 Skrevet 7. juli 2013 Nå synes jeg ikke at 30-45min om dagen er nok aktivisering uansett rase, men isåfall ville jeg sett på de minst krevende som feks mops, tibetansk spaniel o.l Hva tenker dere forresten om pelsstell, jaktinstink, vokting, reserverthet, oppførsel mot andre hunder og dyr og generelt aktivitetsbehov? 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #28 Skrevet 7. juli 2013 Dere kan jo forresten også vurdere å ta imot en omplasseringshund? Kanskje en litt eldre en? Dere kan hjelpe en annen hund uten hjem og dere slipper valpeperioden... Men hvis dere finner ut at dere vil gjøre dette så må dere huske å sjekke både positive og negative sider ved den hunden dere skal ta imot. Dere bør også absolutt spørre om å ha prøvetid på hunden (altså ha den hos dere 1-4 uker for å se om hunden passer inn i deres familie!) Anonymous poster hash: b540e...3fa
blueberries Skrevet 7. juli 2013 #29 Skrevet 7. juli 2013 Hva med en puddel? De finnes i alle størrelser, og skal være lett å ha med å gjøre
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #30 Skrevet 7. juli 2013 Nå synes jeg ikke at 30-45min om dagen er nok aktivisering uansett rase, men isåfall ville jeg sett på de minst krevende som feks mops, tibetansk spaniel o.l Hva tenker dere forresten om pelsstell, jaktinstink, vokting, reserverthet, oppførsel mot andre hunder og dyr og generelt aktivitetsbehov? Mopsen er vel ikke spesielt glad i å løpe om sommeren, og tibetansk spaniel er ganske sær og mye hund i liten kropp. Kan bjeffe en del, vokter litt, gjør som den vil osv. Jeg tenker vel også at berner sennen eller cocker spaniel kan passe..Anonymous poster hash: 533ea...b69
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #31 Skrevet 8. juli 2013 Nå synes jeg ikke at 30-45min om dagen er nok aktivisering uansett rase, men isåfall ville jeg sett på de minst krevende som feks mops, tibetansk spaniel o.l Hva tenker dere forresten om pelsstell, jaktinstink, vokting, reserverthet, oppførsel mot andre hunder og dyr og generelt aktivitetsbehov? Veldig uenig, forutsatt at vi snakker om mer enn en rusletur i skogen. Hvis man gir hunden sin 45 minutter skikkelig aktivisering pr. dag, 7 dager i uka, kan jeg love deg at selv de meste krevende fuglehundene slår seg til ro med dette. Dette vet jeg av lang erfaring. Jeg forutsetter da at dette er hovedturen. Så kommer aller småluftingene i tillegg. Nå er det jo mange hunder som gjerne blir tatt på en skikkelig langtur kanskje 3 ganger i uka (typisk en tur på 2 timer). Da slår de seg også som regel til ro resten av uka med litt kortere turer. For øvrig tror jeg f.eks. en bichon frise (som jeg personlig ikke anser for å være en hund, mer en ubrukelig ulldott), hadde fått rimelig lang tunge om du hadde tatt den med på en times løpetur hver dag, 365 dager i året..... Anonymous poster hash: f55fd...3c2 1
Portvinpiken Skrevet 8. juli 2013 #32 Skrevet 8. juli 2013 Veldig uenig, forutsatt at vi snakker om mer enn en rusletur i skogen. Hvis man gir hunden sin 45 minutter skikkelig aktivisering pr. dag, 7 dager i uka, kan jeg love deg at selv de meste krevende fuglehundene slår seg til ro med dette. Dette vet jeg av lang erfaring. Jeg forutsetter da at dette er hovedturen. Så kommer aller småluftingene i tillegg. Nå er det jo mange hunder som gjerne blir tatt på en skikkelig langtur kanskje 3 ganger i uka (typisk en tur på 2 timer). Da slår de seg også som regel til ro resten av uka med litt kortere turer. For øvrig tror jeg f.eks. en bichon frise (som jeg personlig ikke anser for å være en hund, mer en ubrukelig ulldott), hadde fått rimelig lang tunge om du hadde tatt den med på en times løpetur hver dag, 365 dager i året..... Anonymous poster hash: f55fd...3c2 Huff, for et trist syn. 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #33 Skrevet 9. juli 2013 Jeg kjenner flere Eurasiere som er fantastiske hunder, men også noen dessverre måtte avlives pga. aggresivitet mot andre hunder (og barn). Selvfølgelig kan dette fremkomme i enhver rase, men min erfaring er at det er ganske ulikt gemytt på Eurasieren (sett det både i Norge og Sverige), så derfor ville jeg bare si noe om min erfaring om dette. Ikke vondt ment - og ikke for å støte noen som har denne flotte rasen. Det var derfor jeg skrev at man må velge en bra oppdretter, og sånn er det jo med mange raser. Det fins mange schæfere som ligner mer på frosker enn hunder og det fins mange gjeterhunder som aldri skulle vært familiehunder, fordi de rett og slett trenger mer å gjøre. Klart det fins mye forskjellig, men man må jo tenke seg om og finne ut en del om både oppdretteren og foreldrene til valpen Og så klart finne et kull som er godkjent etter Eurasierklubbens avlsstrategi. Og jeg vet om mange hunder av mange forskjellige raser som har blitt omplassert eller avlivet, men det er ikke dermed sagt at det er hundene det var noe galt med Anonymous poster hash: 0a708...bc2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2013 #34 Skrevet 9. juli 2013 Hva med shetland sheepdog eller collie/korthåret collie? Anonymous poster hash: 703b0...ab0 1
Redbull Skrevet 9. juli 2013 #35 Skrevet 9. juli 2013 Er utrolig fornøyd med mine to golden retrivere
Portvinpiken Skrevet 9. juli 2013 #36 Skrevet 9. juli 2013 Det var derfor jeg skrev at man må velge en bra oppdretter, og sånn er det jo med mange raser. Det fins mange schæfere som ligner mer på frosker enn hunder og det fins mange gjeterhunder som aldri skulle vært familiehunder, fordi de rett og slett trenger mer å gjøre. Klart det fins mye forskjellig, men man må jo tenke seg om og finne ut en del om både oppdretteren og foreldrene til valpen Og så klart finne et kull som er godkjent etter Eurasierklubbens avlsstrategi. Og jeg vet om mange hunder av mange forskjellige raser som har blitt omplassert eller avlivet, men det er ikke dermed sagt at det er hundene det var noe galt med Anonymous poster hash: 0a708...bc2 Jada, og som du ser av innlegget mitt er jeg ikke uenig i alt du sier. Men du må ikke ta det personlig (noe det virker som du gjør), når noen poster sine erfaringer. Jeg har vært bort i mange raser, men synes spesielt det er veldig varierende gemytt hos denne, og derfor følte jeg for å fortelle om mine erfaringer, akkurat som du kan fortelle om dine :-)
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2013 #37 Skrevet 9. juli 2013 Veldig uenig, forutsatt at vi snakker om mer enn en rusletur i skogen. Hvis man gir hunden sin 45 minutter skikkelig aktivisering pr. dag, 7 dager i uka, kan jeg love deg at selv de meste krevende fuglehundene slår seg til ro med dette. Dette vet jeg av lang erfaring. Jeg forutsetter da at dette er hovedturen. Så kommer aller småluftingene i tillegg. Nå er det jo mange hunder som gjerne blir tatt på en skikkelig langtur kanskje 3 ganger i uka (typisk en tur på 2 timer). Da slår de seg også som regel til ro resten av uka med litt kortere turer. For øvrig tror jeg f.eks. en bichon frise (som jeg personlig ikke anser for å være en hund, mer en ubrukelig ulldott), hadde fått rimelig lang tunge om du hadde tatt den med på en times løpetur hver dag, 365 dager i året..... Anonymous poster hash: f55fd...3c2 Jeg kjenner mange fine slike ulldotter, de blir som man gjør de til, de også.
Flixa Skrevet 10. juli 2013 #38 Skrevet 10. juli 2013 Veldig uenig, forutsatt at vi snakker om mer enn en rusletur i skogen. Hvis man gir hunden sin 45 minutter skikkelig aktivisering pr. dag, 7 dager i uka, kan jeg love deg at selv de meste krevende fuglehundene slår seg til ro med dette. Dette vet jeg av lang erfaring. Jeg forutsetter da at dette er hovedturen. Så kommer aller småluftingene i tillegg. Nå er det jo mange hunder som gjerne blir tatt på en skikkelig langtur kanskje 3 ganger i uka (typisk en tur på 2 timer). Da slår de seg også som regel til ro resten av uka med litt kortere turer. For øvrig tror jeg f.eks. en bichon frise (som jeg personlig ikke anser for å være en hund, mer en ubrukelig ulldott), hadde fått rimelig lang tunge om du hadde tatt den med på en times løpetur hver dag, 365 dager i året..... Anonymous poster hash: f55fd...3c2 En normal og frisk bichon vil ikke ha noen problemer med det i det hele tatt. Jeg har selv lang erfaring og jeg har erfart at de fleste hunder fortjener mer enn 45min om dagen selv om de ikke krever mer. 1
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2013 #39 Skrevet 10. juli 2013 Bichon Frise som ledhund på elg. Han holdt ut hele sesongen og hadde så vakker los.
FangeLiv Skrevet 10. juli 2013 #40 Skrevet 10. juli 2013 http://animal.discovery.com/breed-selector/dog-breeds.html Må si at jeg digger denne quizen. Breton, som er min personlige favoritthund dukker opp helt på toppen av lista når jeg går i gjennom spørsmålene. American foxhound fikk jeg som 99% match på denne. Må vel sjekke denne rasen litt nærmere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå