AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #1 Skrevet 5. juli 2013 Vi vurderer å skaffe oss hund, men jeg har ikke peiling på hvem rase vi skal ha. Jeg har aldri hatt hund før, men har passet en del gjennom tidene, så har jolitt erfaring. Det må være en hund som godt kan ta seg en joggetur med meg i skogen, men også liker å bare på sofaen å sløve en lørdagskveld. Den må hverken være for stor eller for liten. Jeg er også åpen for blandingshunder. Må tilføye at vi har en sønn på 7 år, og har ikke planer om flere. Takk for svar!Anonymous poster hash: be1d4...484
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #2 Skrevet 5. juli 2013 Engelsk Springer Spaniel, mest barnevennelige hunden jeg kan tenke meg. Krever litt trim men du kan slippe den løs i naturen uten å bekymre deg så mye. Siden de skjelden går mer enn 15 meter fra eieren allikevel. Anonymous poster hash: 2d3a7...560
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2013 #3 Skrevet 5. juli 2013 Hvsi du liker hunder med litt størrelse vil jeg anbefale St. Bernhardshund.
navnet Skrevet 5. juli 2013 #4 Skrevet 5. juli 2013 Fransk bulldog. Familiehund, klovn, er med på fjellet men sover gjerne hele dagen også. Tålmodig med barn
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #5 Skrevet 5. juli 2013 Har hatt flere Springer Spaniels i slekta. Kan skrive under på at de er lette å ha med å gjøre. Tåler barn ganske bra. Men de er bikkjer som krever at du tar dem med på tur da. Det er ikke stuehunder. Anonymous poster hash: 19e17...0fd
Chiqette Skrevet 5. juli 2013 #6 Skrevet 5. juli 2013 Labrador ( ikke jakt typen) og golden retriver er kjent som gode familie hunder og førstegangshunder. Her er en link til rasevelger som du kan titte litt på:http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=9
Gjest Hyssingen Skrevet 5. juli 2013 #7 Skrevet 5. juli 2013 Hvis man ikke er redd hår og sikkel så er St.Bernhard som Gjest over her også sier, en super hund. Den er stor, men den er laidback, lett å lære og tar liten plass.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #8 Skrevet 5. juli 2013 Hvsi du liker hunder med litt størrelse vil jeg anbefale St. Bernhardshund. "Den må verken være for stor eller for liten" sier Ts, og så foreslår du den største hunderasen? Anonymous poster hash: 77620...926 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #9 Skrevet 5. juli 2013 *en av de størsteAnonymous poster hash: 77620...926 3
Gjest Spiderpig Skrevet 5. juli 2013 #10 Skrevet 5. juli 2013 Whippet. Sofapotet med behov for å løpe. Ligger gjerne under dyna etter en sprint. 2
Gjest Hyssingen Skrevet 5. juli 2013 #11 Skrevet 5. juli 2013 "Den må verken være for stor eller for liten" sier Ts, og så foreslår du den største hunderasen? Anonymous poster hash: 77620...926 En liten hund av størrelse kan ta vanvittig stor plass. En St.Bernhard er stor, men tar liten plass. 2
Ruskemor Skrevet 5. juli 2013 #12 Skrevet 5. juli 2013 Jeg foreslår (som vanlig) Korthåret Collie http://www.alertnesscollies.com/fakta.html Og så er jo Labrador og Golden retriver veldig flotte hunder. Men disse kan være litt utfordrende de første årene, spesielt hannhundene. Når de er ferdig med ungdomsårene så er det bare helt utrolige hunder. Puddel kan også være en flott rase, det kan også Elsgelsk springer spaniel og cocker spaniel. Det du bør gjøre TS er at du/dere skriver en liste med ting dere ønsker hos en hund og ting dere ikke ønsker. eks. langpels (ofte endel mere pelsstell), kort pels, mye aktivitet, lite aktivitet, mye jakt instinkt, lite jakt instinkt osv. (ting som har med å gå fint i bånd og være alene hjemme er noe som hunder ikke kan men som eier må lære dem) etter det kan dere begynne å se på forskjellige raser der liker og kontakte oppdrettere. Da får dere ofte muligheten til å hilse på rasen før dere trenger å ta en avgjørelse. (og bare så det er sagt så har jeg hatt Korthåret Collie, har labrador og har erfaring med puddel og golden)
Black March Skrevet 5. juli 2013 #13 Skrevet 5. juli 2013 http://animal.discovery.com/breed-selector/dog-breeds.html Må si at jeg digger denne quizen. Breton, som er min personlige favoritthund dukker opp helt på toppen av lista når jeg går i gjennom spørsmålene. 1
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2013 #14 Skrevet 5. juli 2013 "Den må verken være for stor eller for liten" sier Ts, og så foreslår du den største hunderasen? Anonymous poster hash: 77620...926 Vel, men verken for liten eller for stor kan også bety mega.
skruf Skrevet 5. juli 2013 #15 Skrevet 5. juli 2013 Vår førstegangshund er en berner sennen. Verdens beste hund, og veldig enkel "å få til". Går supert sammen med barn og andre dyr. (ang joggeturer så hender det at hun streiker og ikke gidder mere......). Går lange turer hver dag, og flere fjellturer i uka. På fjellet så går hun løs, og stikker aldri av. Hun har heller aldri spist på noe inne som valp.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2013 #16 Skrevet 5. juli 2013 Vår førstegangshund er en berner sennen. Verdens beste hund, og veldig enkel "å få til". Går supert sammen med barn og andre dyr. (ang joggeturer så hender det at hun streiker og ikke gidder mere......). Går lange turer hver dag, og flere fjellturer i uka. På fjellet så går hun løs, og stikker aldri av. Hun har heller aldri spist på noe inne som valp. Berneren er deilig. 1
Portvinpiken Skrevet 5. juli 2013 #17 Skrevet 5. juli 2013 Jeg ville snudd det litt på hodet og laget en liste over hva dere kan tilby hunden. Med det mener jeg hvor mye tid/ønske en har til å aktivisere hunden både fysisk og mentalt, om dere liker type aktivitetert som spor/søk i skogen, eller agility på bane. Hvor stor bil? (en Polo passer kanskje dårlig til en Irsk Ulvehund), osv. osv. Jeg synes det er vanskelig å anbefale "førstegangshund" fordi for noen kan en Jack Russel være den perfekte hunden, mens for andre er det en Bischon Havanis, eller Gordon setter. Det er lettere synes jeg å tenke over hvor mye tid man vil bruke på ulike ting (pelsstell, aktiviteter osv) og så gå ut ifra dette. Jeg vil også på det sterkeste anbefale å lese seg opp på hva hunderasen opprinnelig var avlet for. Man kan fort ende opp med en hund som bjeffer mye hvis den er vokter, eller en som har stor radius når den er løs som en jakthund. Selv de søteste små kan ha instinkter i seg som kan ødelegge en hel hage med graving. Det er ihvertfall nok folk som har gått på en "smell" ved å velge etter utseende og ikke etter bruksområde. 5
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2013 #18 Skrevet 5. juli 2013 Det er ihvertfall nok folk som har gått på en "smell" ved å velge etter utseende og ikke etter bruksområde. Det kan ikke sies ofte nok. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2013 #19 Skrevet 5. juli 2013 Takk for mange fine forslag! Skal lese litt og se på de forskjellige rasene. En st. Bernard eller en Berner sennen er ikke aktuelt, da vi gjerne vil ha en hund som er lett å "ta med seg" og ikke river småbarna overende. Gjør som noen anbefalte og skriver opp noen kriterier. Ting vi har å tilby hunden: Middels stor hage (terrasse med gjerde) 7-seter bil med stor bagasjeplass Skog rett over veien 30-45 min skogstur hver dag ( i tillegg til vanlige småturer) og mer i helgene/ferier God tid og lyst til å aktivisere/trene Ting vi ikke ønsker ved hunden: Veldig høyt aktivitetsnivå Mye bjeffing/knurring Aggressivitet (kansje opp til oss) Sikling En hunderase med dårlig helse, som fører til høye dårlegeregninger Vanskelig å håndtere Anonymous poster hash: be1d4...484
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #20 Skrevet 6. juli 2013 Eurasier Ikke noe gjeter- eller vokterinstinkt, passe stor, veldig trofast og god mot familien, kan gjerne være med på joggetur, rolige inne og liker å ta det med ro også. Ikke bjeffete. De er også utrolig pene. Minus: Kan være reservert mot fremmede, men velg oppdretter som sosialiserer bra og fortsett med det selv, så får du en som er alt annet enn reservert Anonymous poster hash: 0a708...bc2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå