Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så skrekkelig lei meg når jeg leser om folk som forsvinner, og man finner dem igjen dager, måneder, år (noen, kanskje aldri) senere. Jeg forstår at folk kan ha det helt forferdelig, og ha et sterkt ønske om å ta sitt eget liv, men jeg forstår ikke hvordan de som tar sitt eget liv, ikke tenker på andre?

Altså, her tenker jeg da på følgende eksempler:

- de som konsekvent kjører sin bil inn i andre biler/trailere e.l.

- de som tar sitt eget liv i hjemmet, hvor de vil bli funnet av noen som er glad i de (samboere, barn, små-/storesøsken).

- de som bare forsvinner helt, og kanskje ikke en gang legger igjen noen spor eller beskjed om hvorfor. Dette gir jo familien grunn til å tro at noe kriminelt har skjedd.

- de som hopper fra broer og ned på biler/båter/trailere...

Hvorfor tenker de ikke på at det er lillebror Bert på ti som er den første hjemme, og kommer til å finne dem hengende? Hvorfor tenker de ikke på at det kommer til å gjøre et veldig stort utslag for Bert? Bert kommer til å slite med dette resten av livet, han kommer til å bli traumatisert, skadet.

Grunnen til at jeg tenker på dette, er fordi jeg kjenner ei jente som i tenårene er blitt selvskader (i veldig, veldig stor grad) med mange, mange arr over hele kroppen, på grunn av at hun fant broren sin død...hun sier iallfall at det er dette (det at hun fant han i den standen han var i) er noe hun sliter med daglig, selv om det er nesten 10 år siden, og hun er 15-16 nå..

Anonymous poster hash: f02bc...497
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn seriøst, når du først er død, så bryr du deg ikke lengre om hva andre synes om deg. Du orker rett og slett ikke mer så du "blir ferdig med

• Liker 7
Skrevet

Ja, disse egoistiske selvmorderne, ass. Burde tenke på andre. Personlig krise er ikke en tid å tenke på seg selv.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jo takk, fortell selvmordere det, "tenk på broren din da, så hvis du absolutt skal gjøre det, gjør det en plass der det er voksne som finner deg". Eller hva med den eldgamle, "ta deg sammen da"?

Anonymous poster hash: 6fa0d...b02
  • Liker 1
Skrevet

Når man tar selvmord er man så langt nede og utafor at det SISTE man tenker på er hvem som finner deg.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Har vært der jeg vurderte selvmord, og kan si jeg tenkte faktisk mye på hvem som ville finne meg, og hva jeg burde gjøre for å mildne sjokket.

Edit: skrivefeil

Endret av fjærestein
  • Liker 4
Skrevet

Da jeg var så langt nede, så tenkte jeg konstant på alle andre rundt meg. Men når de tankene gikk i "de vil ha det mye bedre uten meg", så er det klart man ikke ser alle de andre konsekvensene.

• Liker 7
Skrevet

De er nok så langt nede at de ikke tenker så langt. De ser ingen annen utvei og vil bare bort fra de smertene de opplever. En venninne av en av kompis av meg slet med selvmordstanker og uttrykte ofte at hun var så sliten og så lei. Sterk å høre et ungt, friskt menneske uttale at hun "bare vil ha fred fra det vonde."

• Liker 3
Skrevet

Altså jeg skjønner jo hva du mener, at man kan oppfatte det som egoistisk mot venner og familie. Men den som går så langt som å ta livet av seg, de er jo langt nedenfor. De har det temmelig vondt, og de tenker kanskje at "ingen bryr seg om jeg hadde forsvunnet". Det er lett for oss andre å si at det bare er å komme seg til psykolog, skaffe seg hjelp..

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jo takk, fortell selvmordere det, "tenk på broren din da, så hvis du absolutt skal gjøre det, gjør det en plass der det er voksne som finner deg". Eller hva med den eldgamle, "ta deg sammen da"?

Anonymous poster hash: 6fa0d...b02

Selvmordere kan med fordel minnes på at det de planlegger å gjøre, sannsynligvis kommer til å tildele alle som bryr seg det aller minste om dem, det verste slaget de noen sinne kommer til å oppleve. Og for å illusterere, bør selvmorderen oppmuntres til å kontemplere sine egne følelser dersom de skulle finne at et av familiemedlemmene hadde tatt livet av seg.

Hvis man liker å være litt teknisk av seg, så kan man også minne dem på at det å ha en selvmorder i familien gir den aller, aller verste prognosen for senere utvikling av psykiske plager av alle slag.

Så selvmorderen får kanskje fred. Men samtidig tar han eller hun freden fra en rekke andre mennesker. Det er da temmelig egoistisk.

Endret av Mann 42
  • Liker 10
Gjest Hikken
Skrevet (endret)

jeg har ingen som er glade i meg så når jeg er i de verste periodene så er andre menneskere det siste jeg tenker på. om jeg hadde hatt noen så ville jeg tenkt at de ville hatt det bedre uten meg. jeg er bare ene byrde som ingen ville savnet uansett. dessuten burde man ikke leve av plikt for andre.

Endret av ninuska_
  • Liker 2
Skrevet

Det er ikke snakk om egoisme. Når du går så langt at du tar ditt eget liv er du veldig syk og tenker ikke klart.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg synes det viser utrolig lite empati hvis vi skal kalle disse stakkars menneskene for egoister.

Forstår du at disse menneskene ikke ser noen utvei? De er tristere enn vi noen gang kommer til å være. Tenk så forferdelig å ikke se noen annen utvei enn å ta sitt eget liv?

Det siste jeg tenker er at de er egoistiske og bør tenke på andre.

En gang hoppet en mann foran toget jeg satt i. Jeg var så trist, så trist for denne stakkars mannen, som ikke så noen annen utvei enn å ta slutt på livet. Jeg ville gjerne visst hvorfor han gjorde det, ikke for at det skulle gjøre alt OK, men på en måte å "forstått" hvorfor han gjorde dette.

En siste ting, måten de velger å gjøre slutt på ser de kun på som et verktøy, altså det er kun et verktøy for å gjøre det, de tenker ikke på hva andre ser/tenker.

Det siste disse menneskene fortjener at vi dømmer dem for deres egoisme.

Anonymous poster hash: 485c9...82f

Endret av ninuska_
  • Liker 5
Gjest Inggolf
Skrevet (endret)

jeg har ingen som er glade i meg så når jeg er i de verste periodene er andre menneskere det siste jeg tenker på. om jeg hadde hatt noen så ville jeg tenkt at de ville hatt det bedre uten meg. jeg er bare ene byrde som ingen ville savnet uansett. dessuten burde man ikke leve av plikt for andre.

Det der er IKKE sant Hikken!! ..Jeg vet jeg kan snakke for flere nå; Vi er flere som har fått mange positive følelser om/for deg....Jeg blir utrolig trist av å lese det du skriver og vite om det du føler, så jeg tørr ikke en gang TENKE på hvordan jeg hadde følt det om vi hadde mistet deg.......

Endret av ninuska_
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet (endret)

jeg har ingen som er glade i meg så når jeg er i de verste periodene så er andre menneskere det siste jeg tenker på. om jeg hadde hatt noen så ville jeg tenkt at de ville hatt det bedre uten meg. jeg er bare ene byrde som ingen ville savnet uansett. dessuten burde man ikke leve av plikt for andre.

Blir irritert av å lese sånt for du ser jo bare i dagboken din hvor mange det er som bryr seg om deg..

Anonymous poster hash: d7a8d...ace

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Gjest Inggolf
Skrevet

Blir irritert av å lese sånt for du ser jo bare i dagboken din hvor mange det er som bryr seg om deg..

joda, men når man har opplevd så umenneskelig mye vondt og urettferdig i livet sitt som Hikken har, så har jeg forståelse for at man for at det er vanskelig å bygge opp en tillitfsforhold til andre mennesker, og at det er "umulig" å tro på at noen faktisk er glad i deg.. "hvorfor skulle noen gidde å være det!?" er det nok lett å spørre seg om, men det svaret er ikke vankelig å finne når det gjelder Hikken.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Joda. Må være slitsomt for de rundt også når hun hele tiden tviler på følelsene hos andre.

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg synes det viser utrolig lite empati hvis vi skal kalle disse stakkars menneskene for egoister.

Forstår du at disse menneskene ikke ser noen utvei? De er tristere enn vi noen gang kommer til å være. Tenk så forferdelig å ikke se noen annen utvei enn å ta sitt eget liv?

Det siste jeg tenker er at de er egoistiske og bør tenke på andre.

En gang hoppet en mann foran toget jeg satt i. Jeg var så trist, så trist for denne stakkars mannen, som ikke så noen annen utvei enn å ta slutt på livet. Jeg ville gjerne visst hvorfor han gjorde det, ikke for at det skulle gjøre alt OK, men på en måte å "forstått" hvorfor han gjorde dette.

En siste ting, måten de velger å gjøre slutt på ser de kun på som et verktøy altså det er kun et verktøy for å gjøre det, de tenker ikke på hva andre ser/tenker.

Det siste disse menneskene fortjener at vi dømmer dem for deres egoisme.

Anonymous poster hash: 485c9...82f

Jeg tenker på de som må leve videre med det hele. Hva med lastebilsjåføren som får en mann spredt utover frontruten som om det var en kjempestor maur? Tror du at det er "another day, another dollar" for han? Det vil være han som sliter med det seinere.

Anonymous poster hash: f02bc...497

Endret av ninuska_
  • Liker 4
Gjest sweetsugar
Skrevet (endret)

Kjenner jeg blir like irritert hver gang jeg hører om folk som mener de som tar selvmord er noen jævla egoister som ikke tenker på andre.

Når man har kommet til det punktet der man selv faktisk ikke ønsker å leve mer, pga smerten er for stor, hvem faen kan sitte å tro at man har plass til å tenke på hva andre kommer til å føle i ettertid? Er det virkelig noen som tror en som sliter så mye, har plass til flere bekymringer?

Er det noe som er egoistisk, så er d det å faktisk tvinge noen til å leve. Gi noen som allerede sliter såppas mye skyldfølelse, er respektløst, og ondskapsfullt. Får høre så ofte "de tenker jo bare på seg selv". MEN FOR FAEN DA! Ingen lever for noen andre en seg selv (om man ser bort i "jeg kan ikke leve uten deg, jeg dør om du dør" osv).

Ingen har rett til å tvinge ett annet menneske til å leve ett ulykkelig liv, for å spare seg selv for å slite med noens død. Det er jo like slemt av folk å gjøre det, som det isåfall skal være av de som velger å ta livet sitt. Uansett hva man gjør, så går det utover noen andre, og vi kan ikke drite i hvordan vi selv har det, for å tilfredstille andre. Beklager, men sånn er det. Jeg lever ikke for å tilfredstille familie og venner, jeg lever for min egen del, enkelt og greit.

Edit, legger til noe.

Når det kommer til de som kjører inn i f.eks en lastebilsjåfør, så er det kjempetrist, og akkurat det kan jeg si er egoistisk, men jeg sikter til de som snakker om at man skal ta hensyn til familie f.eks.

Endret av sweetsugar
  • Liker 6
Skrevet

Altså, jeg skal ærlig innrømme at jeg er såpass egoistisk og har for lite empati til å gidde å leve for andre.

Om jeg skulle begått selvmord noen gang hadde det nok dog ikke blitt hjemme, jeg hadde heller ikke kjørt inn i en annen person og utsatt dem for fare - men det er hovedsaklig fordi jeg ville valgt den tryggeste og minst smertefulle metoden jeg kan komme på. Hadde det da vært mindre traumatisk for andre mennesker rundt meg er det et pluss, selvsagt.

Jeg tror heller ikke at man nødvendigvis må være så langt nede at man ikke tenker klart for å begå selvmord. Alle mennesker er egoistiske i større eller mindre grad, sånn er det bare. Om de ikke vil leve, la dem ta det valget. Hadde en i min familie eller en av mine venner begått selvmord hadde det nok vært tøft og vanskelig for meg, men jeg forstår at det er et valg de følte de måtte ta - at den personen er egoistisk er nok det siste jeg hadde tenkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...